


Koszt wykonania ok. 800 zł
Głośniki STX -> 348 zł
Elementy zwrotnicy POLINK -> 95 zł
MDF LIROY MERLIN -> 90 zł
Wykończenie -> Materiały lakiernicze, w zależności od dostępności i możliwości finansowych. W tym przypadku większość miałem ale całość szacuje na ok. 200 zł
Inne -> bulpren, przewody, kleje itp ok. 50zł
Głośniki
Kompletne info o paramentrach i wymiarach na stronie producenta
http://stx.pl/w-15-140-8-mcx.html
http://stx.pl/t-10-200-8-pcx.html
Obudowa
Obudowa wykonana z ogólnie dostępnych płyt MDF, sklejana klejem wikolowym Pattex. Wygląd zewnętrzny częściowo wzorowany jest na fabrycznych zestawach PMC Fact 8 jednak geometria tunelu jest inna, w związku z zastosowaniem zupełnie innych głośników niskotonowych. Wersje tunelu były testowane w różnych wariantach, ale ten wydawał mi się najlepszy brzemieniowo. Podstawy obliczania paramentów tunelu oparte były na teorii i badaniach Geogra Augspurgera:
Założenia: Głośniki z Fs 50Hz i QTS 0,36 i VAS 16 ltr.
Obliczenie obudowy i tunelu:
f3/fs = 2 -> f3 = 2*fs = 100 hz
Fpt = fs/0,4 = 50/0,4 = 125 hz
Lpt = c/fp = 344/4*125 = 344/500 = 0,68 cm
VAS/VP = 3,1 -> 32/3,1 = 10,3 ltr
Zastosowane kryteria dotyczą linii zwężającej się w proporcjach 3/1, czyli pojemność początku jest ok. 3 razy większa niż wylot tunelu. W moim przypadku tunel wyszedł ostatecznie dłuższy ok. 810 cm a pojemność prawie dwukrotnie wyższa niż zakładały założenia. Należy pamiętać że, Augspurger podaje dwie możliwości kalkulacja Extended i Optimized gdzie dla tych samych głośników mamy zupełnie inne kalkulacje, u mnie wyszło coś pomiędzy.
Wykończenie
Pierwotnie był to projekt do zabawy i testów jednak postanowiłem wykończyć to w białym połysku, może przydadzą się np. do kina na fronty:) Do lakierowania zastosowałem chemii samochodowej, która jest bardziej dostępna w małych ilościach niż chemia to drewna. Wszystkie materiały od papieru ściernego, do pasty polerskiej w małych ilościach można nabyć w mieszalniach lakierów samochodowych. Całość lakierowania wykonana w warunkach garażowych, więc nie można wymagać perfekcyjnej jakości ponieważ jest to niewykonalne.


Zwrotnica
Jest to projekt budżetowy. Zwrotnica z możliwie najmniejszą ilością elementów zapewniająca poprawne granie, w tym przypadku można pokusić się o jej dopracowanie ponieważ mierzony przebieg SPL nie wygląda rewelacyjnie. Pomiar pomiarem, ale w tej konfiguracji i tej ilości elementów grają poprawnie. Proponowana zwrotnica na załączonym schemacie z kosztorysem części z Polinka. Części oczywiście można kupić w innym miejscu ale warto pamiętać o opornościach cewek. W torze niskotonowym tani kondensator elektrolityczny można zastąpić czymś lepszym, jednak ja nie słyszałem wielkiej różnicy przy tych głośnika.



Kilka fotek z budowy











Skomentuj