Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Full Satori 3-way: WO24P-8, MR16P-4, TW29RN - projekt by Piotr F. & pawel_luk1

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Full Satori 3-way: WO24P-8, MR16P-4, TW29RN - projekt by Piotr F. & pawel_luk1

    Piotr F. i pawel_luk1 prezentują projekt kolumny: Full Satori 3-way.

    Użyte głośniki:
    Woofer - WO24P-8 http://www.sbacoustics.com/index.php...atori-wo24p-8/
    Średniak - MR16P-4 http://www.sbacoustics.com/index.php...atori-mr16p-4/
    Tweeter - TW29RN http://www.sbacoustics.com/index.php...tori-tw29rn-s/

    oczywiście, żaden problem zastosować wysokotonówkę całkowicie czarną TW29RN-B


    Piotr wykonał paczki, ja mu trochę pomogłem je zaprojektować i konstrukcję zazwrotkowałem.
    Pomysł na obudowy był taki, że mają przypominać kit Rinjani od SB Acoustic.
    http://www.sbacoustics.com/index.php...atori-rinjani/


    Projekt obudowy:


    Obudowa z MDF 22, front MF 22+18, przegrody MDF 18, całość została oklejona dodatkowo HDF-em 3mm i fornirem.
    Można oczywiście wykończyć wg własnego uznania, np. polakierować.

    Litraże na woofer i midwoofer są podane na rysunku.
    Strojenie B-R - około 25Hz, rurą z Polinka z dwoma kołnierzami, o całkowitej długości 27 cm.
    Port składa się z trzech elementów:
    - kołnierz zewnętrzny fi70, indeks 051-0030
    - rura 70/400, indeks 051-0036
    - kołnierz wewnętrzny fi70, indeks 051-0028

    Wystarczy kupić jedną rurę 70/400, przeciąć na pół, dokleić kołnierze i mamy dwa porty o długości łącznej 27 cm.

    Wersja obudowy, którą zbudował Piotr, jest trochę inna. Miała litraż na woofer aż 62 litry,
    jednak w wyniku odsłuchów i pomiarów została zmniejszona do ok. 45 - 46 litrów.


    Wytłumienie obudowy: mata bitumiczna + filc na ścianach bocznych i tylnej. Komora średnika dodatkowo wytłumiona owatą.
    Pod portem B-R również położony luźno zwitek owaty.

    Zwrotnica:



    Tu muszę podziękować Ravenowi za projekt Domonów i za inspirację w sposobie zwrotkowania średniaka.

    Wszędzie zastosowane są filtry akustyczne bliskie filtrowi LR2. Na wooferze i midwooferze konieczne są korektory pików impedancji w postaci pułapek RLC.
    R12, L12, C121-122 na woofer i R23, L23, C23 na midwoofer. R21, C21 wraz z cewką L2 stanowi pułapkę na ok. 7,5 kHz a L22, C22 na 14 kHz. Obie te pułapki
    skutecznie pomagają odfiltrować grzebienie średniaka zaczynające się już od 3 kHz. Chyba reszta elementów zwrotnicy nie wymaga komentarza.
    Powstaje pytanie dlaczego przy dość niskiej filtracji tweetera, nie ma pułapki RLC na pik jego impedancji. W trakcie zwrotkowania, taką wersje też zrobiłem (z cewkę L31=0,39mH), pomierzyłem i odsłuchałem. Okazało się, że po zmniejszeniu cewki do wartości 0,33mH i nawet pogorszeniu dobroci filtra rezystorem R31, oba filtry mają niemal takie same przebiegi, a zgranie fazowe średniak/tweeter okazało się lepsze przy filtrze bez pułapki RLC.

    Na schemacie podane są moce rezystorów i wartości, których użyłem łącząc je równolegle, aby uzyskać wymagna moc i rezystancję.
    A moce są takie a nie inne, gdyż przy bardzo głośnym odłsuchu, te elementy bardzo mocno się grzeją.
    A najbardziej grzeje się tłumik midwoofera R2. Więc dla BHP-u zostały użyte takie moce a nie inne. Jesli ktoś słucha wyłącznie cicho,
    to może zastosować w tych miejscach oporniki 10W. Jednak wydaje mi się, że nie warto tu oszczędzać, patrząc na
    koszt całej zwrotnicy i głośników.


    Symulacje: SPL & Reversy, fazy, przebiegi napięć na głośnikach, impedancja.



    Filtracje poszczególnych głośników




    Pomiary sprawdzające: SPL & Reversy, impedancja.




    Zestawienie elementów zwrotnicy:
    L3 000-1021 Cewka ind. 0,330mH +/-3% 0,480Ω dr.0,70mm śr.28 dł.15mm Air Core Inductor 2 szt.
    L22 000-1790 Cewka ind. 0,015mH +/-1% 0,080Ω dr.0,80mm śr.14 dł.25mm Air Core Inductor 2 szt.
    L2 000-1852 Cewka ind. 0,680mH +/-3% 0,560Ω dr.0,80mm śr.35 dł.15mm Air Core Inductor 2 szt.
    L23 000-2252 Cewka ind. 10,000mH +/-3% 2,820Ω dr.0,50mm Fe 0,027kg. śr.25 dł.30mm P-Core Inductor 2 szt.
    L12 000-5258 Cewka ind. 27,000mH +/-3% 4,120Ω dr.0,50mm Fe 0,193kg. śr.35 dł.46mm P-Core Inductor 2 szt.
    L21 000-5261 Cewka ind. 6,800mH +/-3% 0,510Ω dr.1,00mm Fe 0,252kg. śr.45 dł.46mm P-Core Inductor 2 szt.
    L1 000-5329 Cewka ind. 8,200mH +/-3% 0,330Ω dr.1,40mm Fe 0,325kg. śr.56 dł.46mm P-Core Inductor 2 szt.
    C21 001-0226 Kon. 0,68uF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-11 / 25mm. poziomy Capacitor 2 szt.
    C3 001-0258 Kon. 6,80uF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-22/ 36mm. poziomy Capacitor 2 szt.
    C2 001-0292 Kon. 120,00uF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-40/110mm. poziomy Capacitor 2 szt.
    C22 001-4062 Kon. 8,20uF 160VDC 10% MKT owalny l-25/20/13 mm. poziomy Capacitor 2 szt.
    C11 001-4070 Kon. 18,00uF 160VDC 10% MKT owalny l-30/27/19mm. poziomy Capacitor 2 szt.
    C1 001-6074 Kon. 100,00uF 100VDC 10% ELE. NP MDL śr-16 / 33mm. poziomy Capacitor 2 szt.
    C122 001-6080 Kon. 150,00uF 100VDC 10% ELE. NP MDL śr-16 / 34mm. poziomy Capacitor 2 szt.
    C121 001-6092 Kon. 330,00uF 100VDC 10% ELE. NP MDL śr-18 / 43mm. poziomy Capacitor 2 szt.
    C23 001-6095 Kon. 560,00uF 100VDC 10% ELE. NP MDL śr-22 / 44mm. poziomy Capacitor 2 szt.
    R31 002-0280 Rez. 1,50Ω 5W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/24 samogasnący Resistor 2 szt.
    R32 002-0289 Rez. 2,00Ω 5W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/24 samogasnący Resistor 2 szt.
    R33 002-0313 Rez. 4,30Ω 5W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/24 samogasnący Resistor 2 szt.
    R21 002-0346 Rez. 15,00Ω 5W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/24 samogasnący Resistor 2 szt.
    R23 002-0427 Rez. 2,20Ω 10W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/53 samogasnące Resistor 2 szt.
    R3 002-0457 Rez. 5,60Ω 10W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/53 samogasnące Resistor 2 szt.
    R12 002-0466 Rez. 7,50Ω 10W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/53 samogasnące Resistor 4 szt.
    R22 002-0469 Rez. 8,20Ω 10W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/53 samogasnące Resistor 4 szt.
    R11 002-0475 Rez. 10,00Ω 10W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/53 samogasnące Resistor 2 szt.
    R2 002-0481 Rez. 15,00Ω 10W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/53 samogasnące Resistor 4 szt.
    R2 002-0484 Rez. 18,00Ω 10W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/53 samogasnące Resistor 4 szt.




    Coś o brzmieniu.
    Nie jestem mistrzem w opisach brzmienia jak np. Pan A. Kisiel z Audio, więc będzie krótko.
    Wg nas brzmienie tych kolumn jest swobodne i otwarte, średnica jest bardzo plastyczna i muzykalna.
    Bas z WO24 bardzo dobrze wpisuje się w brzmeienie zakresu średnicy i wysokich tonów. Kontur jest co prawda zaokrąglony,
    ale nie ma mowy o jakimkolwiek buczeniu czy przeciąganiu. Bas jest bardzo zróżnicowany.
    Jeśli ktoś jednak oczekuje bezwzględnie twardego basu, strzelającego jak CKM, to nie jest to woofer dla niego.

    Scenę, skupienia i plany kolumny budują bardzo dobrze, co widać chyba po zgraniu fazowym.
    Znajomi podczas odsłuchów testowych twierdzili, że kolumny znikały z pomieszczenia.

    Głowna wada: oczywoście SPL, który realnie rzecz biorąc wynosi 83-85dB/2W
    (mój zestaw pomiarowy starałem się skalibrować tak aby pokazywał SPL w odniesieniu do 1W/1m)


    Piotr pewnie wrzuci tu zaraz fotkę gotowej konstrukcji.
    Last edited by pawel_luk1; 16.12.2017, 17:25.
    "Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
    JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170

    #2
    Witam fotograf jestem marny ale zawsze coś Przy okazji wielkie podziękowania dla Pawła za ogarnięcie tego całego tematu, kolegi Żółwik-a za fronty i kolegi Branża za...( bez reklamy proszę) :). Czekamy na wasze opinie i zachęcamy do kopiowania.

    Skomentuj


      #3
      Gratuluje pomyślnie zakończonego projektu - solidny kawał dobrej i przemyślanej roboty. Z mojego punktu widzenia na pochwałę zasługuje definitywnie profesionalnie przedstawiony projekt obudowy. Osobiście pokusiłbym się na trochę "gęstszą" kratownicę w sekcji niskotonowej - dodatkowa pionowa wręga z kilkoma poziomymi, które ( objętościowo ) mogłyby być zabrane z górnej zamkniętej przestrzni.

      Tak czy siak Good job!

      Ps. Noo... widzę te zestawienie w giętych paczkach... moooże kiedyś :)

      Skomentuj


        #4
        Projekt obudowy chciałem przedstawić tak, jak to robią w niemieckich magazynach Klang + Ton i Hobby Hi-Fi, a że na co dzień pracuję w Auto CADzie LT, to nie jest dla mnie problemem narysować klasyczny rysunek techniczny z wymiarowaniem.
        Z dodatkowymi wzmocnieniami pionowymi w komorze woofera dobry pomysł, tylko wtedy nie dałoby się umieścić zwrotnicy, w tym miejscu, w którym jest aktualnie zaprojektowana.
        Trzeba by było znaleźć na nią miejsce w dolnej części kolumny. Można by zwiększyć jej wysokość jeszcze z 5 cm i w ten sposób wygospodarować miejsce na komorę zwrotnicy na dole kolumny.
        A zapas na litraż woofera jeszcze jest. Nawet jak ktoś by chciał dać WO24 w 50l.

        A tak przy okazji, to dorzucam jeszcze do zestawienia materiałów deseczkę i terminal z punktami lutowniczymi do montażu elementów zwrotnicy:

        012-0370 Listwa połączeniowa - 28 pozłacanych punktów lutow. dł.270 wys.20mm 2 szt.
        014-0390 Formatka do montażu zwrotnic głoś. - sklejka grub.10mm, wym.280/180mm. 2 szt.


        No i jeszcze cewka L1 na woofer. Można dać oczywiście droższą, toroidalną z serii C-Coil od Janzten Audio.

        L1 000-6415 Cewka ind. 8,2mH +/-5% 0,19Ω +/-10% 500W / 8Ω drut 1,2 rdz.10 śr.71 h.25mm C-Coil 2 szt.
        "Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
        JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170

        Skomentuj


          #5
          Zamieszczone przez pawel_luk1 Zobacz posta
          Jeśli ktoś jednak oczekuje bezwzględnie twardego basu, strzelającego jak CKM, to nie jest to woofer dla niego.
          A jaki woofer polecasz do takiego twardego, "strzelającego" basu?

          Skomentuj


            #6
            Zamieszczone przez Arturos Zobacz posta
            A jaki woofer polecasz do takiego twardego, "strzelającego" basu?
            Scan Speak 18WU/4741T00 :biggrin:
            Tylko jakoś nie widzę sensu pakować go do 3 dróg.

            A dla malkontentów najlepiej 2,5 drogi na 18WU/4741.
            Wtedy będzie nie tylko CKM, ale nawet kucie żelaza przez kowala.
            Last edited by pawel_luk1; 17.12.2017, 14:49.
            "Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
            JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170

            Skomentuj


              #7
              Klasa projekt i wykonanie .

              Skomentuj


                #8
                Zamieszczone przez pawel_luk1 Zobacz posta
                Scan Speak 18WU/4741T00 :biggrin:
                Tylko jakoś nie widzę sensu pakować go do 3 dróg.
                Znaaacznie droższy od Satori :(
                No i sam piszesz że nie do 3 dróg :(

                A może coś z tego:
                SB23NRXS45-8
                SB23NACS45-8
                Aurum Cantus AC-200Mk2

                Może być trochę więcej zniekształceń niż w Satori, ale żeby było lepsze kopnięcie.

                Skomentuj


                  #9
                  Mniejsze Aurumy AC-165 słyszałem w aucie - na pewno twardsze granie od Satori.

                  Mam suba SB23MFCL45-4. Rzekłbym, że też kontur ma zaokrąglony i profil brzmienia zbliżony do WO24, choć aż takiego zróżnicowania i klasy już nie posiada.
                  Stąd podejrzewam, że profil brzmienia SB23NRX nie odbiega znacząco od profilu grania SB23MFCL i WO24

                  Aluminiowych SB w ogóle nie dane było mi słuchać.
                  Może wypowiedzą się Ci co przerabiali SB23NRX i/lub SB23NAC.
                  "Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
                  JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170

                  Skomentuj


                    #10
                    A jak mniej więcej kosztowo? Ale na gotowo, bez wykończenia obudowy(bo to akurat kwestia mocno subiektywna).

                    Skomentuj


                      #11
                      Głośniki i zwrotnice około 4500 Złociszy.

                      Skomentuj


                        #12
                        Bardzo ladny projekt, dobre glosniki wiec powinno dobrze grac. Odnosnie niskich skutecznosci, czy zanim skonczyliscie projektowanie obudowy i zwrotki probowaliscie niskotonowy duzo nizej w obudowie - mozliwe ze mozna by w ten sposob podniesc efektywnosc nawet o 3dB - ground loading of woofers zamiast free space (przepraszam ze nie wiem jak to nazwac po Polsku).

                        Sent from my XT1032 using Tapatalk

                        Skomentuj


                          #13
                          Pawel L pierwsze były skrzynki docelowe a potem pomiary.

                          Skomentuj


                            #14
                            Zamieszczone przez Pawel L Zobacz posta
                            Bardzo ladny projekt, dobre glosniki wiec powinno dobrze grac. Odnosnie niskich skutecznosci, czy zanim skonczyliscie projektowanie obudowy i zwrotki probowaliscie niskotonowy duzo nizej w obudowie - mozliwe ze mozna by w ten sposob podniesc efektywnosc nawet o 3dB - ground loading of woofers zamiast free space (przepraszam ze nie wiem jak to nazwac po Polsku).
                            Poczytaj o Baffle Step. http://www.dddac.de/baffle.htm

                            Efekt Baffle Step, czyli charakterystyczne podbicie o ok. 6dB zakresu średnich częstotliwości względem niskich, występujące na wooferze zamontowanym na wąskiej (w stosunku to rozmiaru woofera) ściance, psuje nam tu całą zabawę z SPL-em.

                            Zobacz, że w innych konstrukcjach 2-way i 3-way też występuje ten problem. Aby "wydobyć" bas z woofera, trzeba odpowiednio wyfiltrować woofer i wyrównać poziom pozostałych głośników do poziomu basu. Zawsze tu powstaje pytanie, ile tej kompensacji zastosować, licząc z kolej na podbicie basu, ze względu na efekt "gain room".

                            Dopiero zastosowanie dwóch wooferów, niejako zniweluje nam ten efekt, co jest zaletą konstrukcji 2,5 drożnych.
                            Czasami 2 woofery można spotkać także w kolumnach 3 drożnych. https://diyaudio.pl/showthread.php/2...ofweach-2x18cm
                            Last edited by pawel_luk1; 18.12.2017, 19:17.
                            "Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
                            JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170

                            Skomentuj


                              #15
                              Zamieszczone przez Arturos Zobacz posta
                              SB23NRXS45-8
                              Od siebie polecam, jeden z najlepszych glosnikow w swojej cenie napewno, mega szybki punktowy bas
                              Sansui AU-α 907MR, Sony CDP-557ESD, T+A Criterion TCI 3R

                              youtube.com/user/Mr1Raziel

                              Skomentuj


                                #16
                                Zamieszczone przez Bumpalump Zobacz posta
                                Od siebie polecam, jeden z najlepszych glosnikow w swojej cenie napewno, mega szybki punktowy bas
                                W jakiej aplikacji słuchane ( litraż, strojenie )
                                Jaka akustyka jak ustawione kolumny ??
                                Jaki sprzęt towarzyszący ??
                                Jaka muzyka ??

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Rewelacyjne pomiary, robione w sali gimnastycznej czy w domu ? Macie jakiś patent na tak dobre pomiary ?

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Co Ty opowiadasz? Rewelacyjne to ma Branża albo Luszti. :biggrin:

                                    Do pomiarów mam pomieszczenie magazynowo-warsztatowe ok. 35 m2, wysokie na 3,30m, które ma mocno zagracone 3 ściany.

                                    Pomiary były robione na kolumnie podniesionej o ponad 1m. Mikrofon był na wysokości ok. 2m.
                                    Bramka wychodzi wtedy taka:


                                    A Luszti pokazywał ostatnio, chyba ze 37ms...

                                    I jak widać na pomiarze całego SPL-u bramka wynosi ok. 120 Hz (żółty pasek na osi częstotliwości)


                                    Zakres poniżej 120 Hz złożyłem z pomiarów bliskiego pola zrobionych osobno dla portu i woofera.



                                    Potem dokleiłem to do ch-ki SPL zmierzonej z 1m.

                                    Robiłem też pomiary z 0,5 m w osi midwoofera, żeby sprawdzić co się dokładniej dzieje na podziale WF/MID...
                                    Last edited by pawel_luk1; 19.12.2017, 21:36.
                                    "Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
                                    JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Dzięki za info. Wysokie pomieszczenie oraz klejenie charakterystyk NF i portu - to dużo wyjaśnia.
                                      Też tak będę działał :) .

                                      Rezystor 40 W na średniaku ... jaką mocą można obciążyć kolumnę wg waszych wyliczeń ?
                                      Chyba ze 150 W ?

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        Zamieszczone przez wiesiek9990 Zobacz posta
                                        Rezystor 40 W na średniaku ... jaką mocą można obciążyć kolumnę wg waszych wyliczeń ?
                                        Chyba ze 150 W ?
                                        Tu jest dosc lagodne filtrowanie sredniaka, wiec idzie na niego spora moc. Bas WO24 ma zdaje sie moc 120W.

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X