Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Subwoofer 600-1000 w

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Subwoofer 600-1000 w

    Witam serdecznie,
    jakiś czas temu postanowiłem zbudować suba do mojego zestawu audio.

    Głośnik niskotonowy Hi-Fi
    Średnica nominalna 332 mm
    Cewka o średnicy 50 mm
    Zalecana maksymalna moc wzmacniacza 500 W
    Moc muzyczna - 500 W
    Moc znamionowa - 300 W
    Impedancja znamionowa 8 Ω
    Efektywność 92 dB
    Lakierowana membrana wykonana z celulozy modyfikowanej
    Aluminiowy karkas cewki
    Cewka nawinięta termospiekalnym drutem miedzianym
    Wysoko wytrzymały stalowy kosz

    wzmacniacz miałem robić sam 500 w ale cenowo wyszło więcej niż kupiony z aliexpres.
    https://pl.aliexpress.com/item/40001...27425c0ffPYha1
    https://pl.aliexpress.com/item/40001...27425c0f1a5WfK

    Dodatkowo zbudowałem moduł APO (Auto Power ON)

    zdjęcia z realizacji projektu:






















    Teraz opiszę wam mój mały problem może podsuniecie jakieś rozwiązanie.
    Całość testowałam od samego początku jak jeszcze wszystko wisiało na przewodach i leżało na biurku.
    Wszystko pięknie grało zero szumów czy buczenia. Następnie wszystko poskładałem i znowu testowałem.
    Pojawiło się nieprzyjemne buczenie ale okazało się że wystarczyło zmasować całą aluminiową płytę główną (te czarne plecy z elektroniką) z masą sygnału audio.
    Wszystko ucichło i grało pięknie. Tutaj muszę zaznaczyć że cały projekt wykonywałem w swoim małym warsztaciku w piwnicy.

    złożony sprzęt zaniosłem do salonu i podłączyłem pod wzmacniacz yamahy.
    Pojawiło się buczenie ciche ale denerwujące coś jakby z sieci 230V lub brak masy audio.
    Odpiąłem przewód RCA, uruchomiłem suba i nadal ten dźwięk jest.
    Przekładałem też wtyczkę o 180 stopni nic nie dało. Pomyślałem że może jest coś nie tak z gniazdkiem w salonie więc rozwinąłem przedłużacz i podłączyłem z gniazdka w warsztacie tam gdzie na testach wszystko ładnie działało. Niestety dźwięk buczenia jest nadal.
    Ten dźwięk buczenia reaguje na potencjometr tzn. od "0" do "100" przyciszam i podgłaszam go.

    Co może być przyczyną takiego stanu rzeczy? zaczynam podejrzewać że w salonie są jakieś fale zakłócające bo jak inaczej to wytłumaczyć.

    Pozdrawiam i dziękuję za jakąkolwiek pomoc.

    #2
    Fajnie wykonany subik.
    Jak mniemam głośnik to STX , i w mojej ocenie spokojnie mu 200W-250W wystarczy.
    Co do problemu z przydźwiękiem .
    Pokaż w którym miejscu podłączyłeś masę do blachy bo to jest istotne.

    Skomentuj


      #3
      Witam, dzięki za odp.
      Masę mam podłączoną jak pisałem masa sygnału audio do obudowy (na foto niebieski przewód, zaznaczyłem w kółku pomarańczowym).
      Masa sygnału audio jest oddzielona od masy zasilania całego układu.
      Uziemienie sieciowe (zielono-żółty) przewód mam podłączony do gniazda 220V ale nie jest on połączony z obudową aluminiową (czarna osłona)
      tego przewodu nie używam bo nie mam w gniazdku uziemienia.



      Pamiętaj też że jak go składałem i testowałem w warsztacie to wszystko śmigało bez buczenia.
      Last edited by pomier; 30.12.2020, 13:07.

      Skomentuj


        #4
        Jestem po następnych testach.
        Wymieniłem przewód RCA, nic to nie dało.
        Podłączyłem UPS a jak wiadomo UPs-y mają inną charakterystykę prądu niż ta w gniazdku ale też bez zmian.
        Podłączyłem opornik 10R/1W do masy zasilacza (wyjście z zasilacza do wzmacniacza) z obudową, bez zmian. Tutaj dodam że wzmacniacz jest zasilany napięciem symetrycznym + - 80v a sam zasilacz, jak widać na zdjęciach to zasilacz podobny jakie mamy w PC.
        Potem podłączyłem opornik 10R/1W do uziemienia PEN na wejściu zasilania zasilacza z obudową, bez zmian. Choć w tym przypadku nie powinienem testować tego połączenia z opornikiem. Muszę jeszcze z taką konfiguracją to przetesteować.

        Testuję dalej różne pomysły :)

        Aha tak jeszcze zaznaczę, że to buczenie nie zmienia się podczas dotykania potencjometru, obudowy czy przełączników. Po prostu jest bez zmian, zawsze to samo.
        Last edited by pomier; 30.12.2020, 16:04.

        Skomentuj


          #5
          W zasadzie skoro masz gniazdo 3 pin to uziemienie powinno być spięte z blachą - obudową.
          Spróbuj połączyć blachę - obudowę z masą na kondensatorach zasilających końcówkę mocy - masa zasilania +/- 80V bezpośrednio.
          Masę wejściową odepnij od obudowy bo tak z pewnością nie powinno być to połączone.

          - - - - - aktualizacja - - - - -

          Dziwi nie jeszcze wielkość transformatora w narożniku i jego zasilanie.

          - - - - - aktualizacja - - - - -

          Szary przewód to jest "N" ?
          Last edited by toopcool; 30.12.2020, 16:22.

          Skomentuj


            #6
            ten trafo mam tylko po to bo potrzebowałem +- 15v stabilizowane i dalej zrobiłem + 12v i +9v do APO
            12v używam do modułu chłodzenia, układzik steruje obrotami wentylatora.
            Trafo takie a nie inne bo takie było na półce :)

            Jeśli pytasz o te trzy przewody od góry od trafo to jest symetryczne 15V
            a na dole sa dwa przewody zasilające 220v N to niebieski, brązowy faza.
            Last edited by pomier; 30.12.2020, 17:26.

            Skomentuj


              #7
              ok, zrobiłem jak napisałeś.
              Odłączyłem ten niebieski przewód "masa audio z obudową" i podłączyłem masę zasilania + - 80V do obudowy.
              Nadal jest buczenie.

              Szukamy dalej :)

              Zaznaczę że nadal nie mam podłączonego uziemienia od wtyczki 220V do obudowy. Cały czas uważam że nie ma sensu bo w gniazdku nie mam bolca z uziemieniem.

              Zastanawia mnie tylko to czemu w warsztacie wszystko śmigało i nie było tego "buczenia" a teraz jest?
              Last edited by pomier; 30.12.2020, 18:40.

              Skomentuj


                #8
                Co to za APO , używałeś go od początku ? Skąd bierze sygnał do załączenia ?

                Skomentuj


                  #9
                  APO to projekt użytkownika tego forum z moimi małymi zmianami.
                  Używałem go od początku przy testach i nie stawiam na to że to jego wina.
                  Na tej mojej płytce mam zrobione połączenie RCA z wyjściem śrubowym ARK na podłączenie wzmacniacza, po drodze tego połączenia jest połączenie sygnału audio z APO oraz masa sygnału audio przez opornik z masą APO. To połączenie jest równoległe od ścieżek sygnału audio.


                  To są testy na stole. Od początku jak go zbudowałem to go używałem.
                  Last edited by pomier; 30.12.2020, 18:51.

                  Skomentuj


                    #10
                    Wyglada że masz pętle mas .
                    Czy RCA wejściowy ma odizolowaną masę ?
                    Odłącz go od blachy i zobacz czy buczy .
                    Last edited by toopcool; 30.12.2020, 18:50.

                    Skomentuj


                      #11
                      też podejrzewałem pętlę masy ale szukam.
                      tak teraz mam całkiem GND audio oddzielone od obudowy i zasilania nadal buczy.

                      Mogę odłączyć ten opornik od masy AUDIO do APO ale robiłem coś takiego na stole i był problem z załączaniem APO

                      hmm a może obudowa potencjometra robi bałagan? ona przez przykręcenie do obudowy masuje a w środku sterowanie sygnałem jest przez GND audio.
                      tak piszę i szukam rozwiązania.
                      Last edited by pomier; 30.12.2020, 18:59.

                      Skomentuj


                        #12
                        Ten RCA nie ma kołnierzyka plastikowego i może dotyka blachy i zwiera masę wejściową do masy zasilacza końcówki.
                        Nie podoba mi sie rozprowadzenie żółto - zielonych .
                        Powinny być spięte w jednym miejscu i dopięte do gniazda zasilającego , do uziemienia.

                        - - - - - aktualizacja - - - - -

                        Najprościej chyba uwolnić PCB które zrobiłeś i niech wisi na kabelkach .
                        Będzie wiadomo czy to problem z tą płytką czy gdzie indziej.

                        Skomentuj


                          #13
                          RCa nie dotyka blachy na 100%



                          żółto-zielone są spięte razem w APO przekaźnik tu widać kolejność okablowania, trzymałem się logiki elektryka :)


                          te dwa przewody w tym szerokim złączu ARK tylko tu jest uziemienie 220V nigdzie indziej potem idzie do gniazda.
                          ale ja bym nie skupiał uwagi na to APO bo jak kupiłem wzmacniacz z zasilaczem to na krótko podłączyłem to w salonie i też miałem problem z buczeniem.

                          powiększenie RCA


                          tu powiększenie złącza z uziemieniem
                          Last edited by pomier; 30.12.2020, 19:14.

                          Skomentuj


                            #14
                            Obudowa potencjometru nie jest podpięta do żadnego wyprowadzenia potencjometru.
                            Wskazane aby była zwarta z blachą czyli z masą zasilania.
                            Pisałem o APO bo kiedyś miałem właśnie problem z APO które generowało brum do sekcji audio w panelu.
                            Skoro miałeś problem wcześniej to najwyraźniej on istnieje cały czas.

                            Czy przy zwartym wejściu również jest brum ?
                            Last edited by toopcool; 30.12.2020, 19:16.

                            Skomentuj


                              #15
                              zwierania wejścia nie testowałem, tylko z przewodem RCA i bez niego.
                              Muszę to sprawdzić co piszesz.

                              Dobra, właśnie to przetestowałem i jest jakaś zmiana.
                              Jak mam volume 100% nie buczy, volume położenie potencjometru w połowie no to buczy (ten efekt wcześniej wyeliminowałem zwarciem masy audio do obudowy ale kazałeś to usunąć :)) potencjometr "volume: na "0" znowu buczy.
                              Last edited by pomier; 30.12.2020, 19:25.

                              Skomentuj


                                #16
                                Pytano, czy na PCB końcówki, tam gdzie masz wejście, jest rezystor oddzielający masę sygnałową od zasilającej?
                                Jak chcesz sprawdzać co brumi, wejście musi być zmasowane, nawet możesz to zrobić z ciekawości na samej końcówce tam gdzie masz we, czyli walnij przewód, zwarcie, i wykluczysz końcówkę.
                                Masa ma iść z jednego miejsca, nie może wracać z powrotem inną ścieżką.
                                I czy przypadkiem masa nie idzie do jakiegoś miejsca, gdzie śrubka jest przykręcona.
                                Last edited by Meteo; 30.12.2020, 19:42.

                                Skomentuj


                                  #17
                                  z tym rezystorem muszę sprawdzić jak to jest zbudowane, nie ja to robiłem.

                                  hmmm nie kumam z tym zwarciem, to mam zrobić zwarcie wejścia AUDIO końcówki do masy ?
                                  wiadomo że będzie zwarcie i obwód zamknięty.
                                  co do śrub to one wszystkie masują do blachy. Mam je oddzielić podkładkami?
                                  zasilacz i końcówka na śrubach mają masę więc jak to wszystko skręciłem to siłą rzeczy się łączą i masują.
                                  Last edited by pomier; 30.12.2020, 19:49.

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Możesz wejście końcówki zewrzeć do masy , czyli zewrzeć ze sobą złącze wejściowe w końcówce.
                                    Jeśli na płytkach zasilacza i wzmacniacza miejsca dokręcenia śrubkami do blachy są zwarte z masą to masz wiele miejsc które mogą być przyczyną brumienia.

                                    Skomentuj


                                      #19

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        ok rozkręcę to i dam podkładki izolujące, zobaczymy co będzie.

                                        ale Panowie piszecie o tych izolacjach, masach itd. ale czemu mi to działało piętro niżej w warsztacie bez tych zakłóceń?
                                        Last edited by pomier; 30.12.2020, 20:20.

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X