2) Na co kleić fornir ? Kupiłem dębinę naturalną. Niepofalowana.
osobiście polecam ten klej, zero problemów , smaruję , prasuję jest doskonale :
http://www.narzedziaabc.pl/SEL-klej-do-drewna-artelit-d3-wb-330-750g(4,25298,19329).aspx
Takie luksusy i to jeszcze z wysyłką? Dla wszystkich i dla każdego czy masz jakieś znajomości? Jaka cena za mdf i usługę? I jak można się z nim skontaktować i zamówić ?
Hehehe luksusy :) Dla wszystkich, człowiek reklamuje się na allegro nick Koncertowy. A oto i linka do aukcji tego Pana Link Za całość czyli konstrukcja z mdf 18 mm front 28 mm + otwory i frezy pod głośniki i tunel br + środkowe usztywnienie z otworami 190 zeta z przesyłką.
jeśli kupi się frezarkę, piłę tarczową itp to można taniej, ale na 1 parę kolumn to cena jak najbardziej OK, same fronty 50zł też nieźle, boki można już samodzielnie poskładać.
No też mi się wydaje, że cena jest spoko 190 zł razem z przesyłką. A przesyłka sama kosztowała pewnie z 35 zł. Więc myślę, że warto. Dla porównania powiem, że wydzwoniłem kilka firm w poszukiwaniu mdf, cięcia i frezowania i ceny były naprawdę wysokie, szczególnie tutaj w mazowieckim, np. plytwior.pl powiedział mi 130 zł za sam materiał i 500 zł za otwory pod głośniki i frezy - hehehe podziękowałem Panu i tyle :) Niech szuka baranów dalej :)
Ale za to odebrałem dzisiaj fornirek dębowy. Został dobranym żeby nie było zbędnych słoi po bokach - każdy pasek był docinany z dwóch sztuk i łączony (na maszynie) wyszło perfekcyjnie. Zastanawiam się tylko nad dwoma rzeczami.
1) czy jak będę kleił fornir czy klej nie zacznie przeciskać się w miejscu łączenia forniru? (tam gdzie jest sklejony taśmą)
2) Chciałbym chyba go troszkę ściemnić. Będę kładł politurę i nie wiem czy sama politura go sciemni (są trzy jasności politury) Czy może pociągnąć bejcą wcześniej? Obawiam się tylko jednego, że łączenie forniru, które będzie naśrodku naciągnie ( czy to bejcą czy szelakiem) i się zrobi widoczna smuga... Widzłem kilka konstrukcji fornirowanych i bejcowanych i np. na krawędziach fornir widocznie nasiąkł i zrobił się ciemny, chciałbym tego uniknąć .
Najlepiej jest zrobić próby malowania, klejenia na małych kawałkach forniru i wtedy widać dokładnie jaki będzie efekt.Można bejcować, najlepiej bejca spirytusowa.Po fornirowaniu odstaw kolumny na kilka tygodni, odparują resztki rozpuszczalników.Nie przenoś kolumn do pomieszczenia w którym jest inna wilgotność\temperatura.
Widziałem skrzynki zrobione przez Michała.K dla Srelaka i mam pytanie do Michała.K ten dąb jest z jednego kawałka? Gdzie taki dostałeś?
No i pytanie jeszcze do was. Czy jak przykleję fornir na moment henkela, to mogę potem nakładać bezpiecznie politurę szelakową (na spirytusie) Nie wpłynie to na jakość spoiny? Boje się żeby ta politura spirytusowa nie rozmiękczyła tego kleju i żeby mi fornir nie zaczął złazić...
[ Dodano: 2009-11-11, 00:34 ]
Widzę, że w sprawie fornirowania i kładzenia politury na pomoc nie mam co liczyć. No nic będę eksperymentował :smile:
Mam kilka pytań:
1) Jak wytłumić 3 way classic troelsa?
- kupiłem Dwie "Wełny tłumiące - miękka naturalna wełna owcza Visatona" o wymiarach jednej 116 x 32,5 x 4 cm
+
2 x Gąbka 100 x 50, grubość 1 cm ( a może dać 2 cm gąbkę)
+
2 x Gąbka 50 x 30, grubość 3 cm
Moja obudowa to 55 cm wysokości 32 głębokości i 30 cm szerokości.
Zaplanowałem żeby wykleić gąbką 1 cm ( a może lepiej 2 cm?) od połowy wysokości w górę wszystkie ścianki tą gąbką. ( trzeba wszystkie ścianki wyklejać? łącznie z frontową?) Ogólnie czytałem że obudowy b-r słabo wytłumiamy.... ale jak słabo... nie mam doświadczenia
A na dole tylną ściankę tą gąbką perforowaną, a ścianki boczne zostawić gołe i za niskotnowym dać do każdej kolumny po jednej paczce wełny owczej (116 x 32,5 x 4 cm) (wystarczy jedna paka na jedną kolumnę?)
Jak byście wytłumili taką kolumnę? Obklejać wszystkie ścianki, jeżeli tak, to czym i jak. Słyszałem żeby "wytłumiać kolumnę 1 cm od ścianki" o co chodzi przecież muszę chyba przyklejać gąbkę czy wełnę do samej ścianki, to o co biega z tym 1 cm od ścianki?
Czytając forum natknąłem się na takie stwierdzenie " nie zapomnij wysokotonowego podłączyć odwrotnie ( w przeciwfazie? zamiast plus, minus?) po co tak?
Dodatkowe pytanie mam zamiar kupić kable do kolumn.
Obczaiłem, że polecacie procaby ls
Czy dobrym rozwiązaniem będzie takie połączenie
wysoki (27TFFC)-zwrotka = procab ls 15
średniak (MCA12RC) -zwrotka = procab ls 25
basik (SEAS CA22RNX) - zwrotka = procab ls 25
wyjście do gniazda procab las 25
od gniazda do wzmaka procab ls 25
Chciałem mieć dobre kolumny i szukając po necie informacji trafiłem na wasze forum, postanowiłem zrobić projekt, który mi poleciliście (jest to mój pierwszy) więc wszelkie rady są na wagę złota. Skompletowałem praktycznie wszystkie elementy do tego projektu i lada dzień będę zaczynał ich budowę, nie chcę popełnić najgłupszych błędów więc pytam o wszystko.
Ps: jak zacznę budować to założe nowy topic z relacji budowy :)
Z góry dziękuje za wszystkie rady. Wszelkie porady odnoście samej budowy, sprzętu do napędzenia tego projektu również mile widzenia :)
[ Dodano: 2009-11-11, 00:54 ]
I jeszcze jedno pytanie :) Czy dobry będzie tunel b-r, który kupiłem do tej konstrukcji ?
[img]I jeszcze jedno pytanie :) Czy dobry będzie tunel b-r, który kupiłem do tej konstrukcji ? http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/24a1f7bcc229fe56.html[/img]
No i zabrałem się za tworzenie 3 way troels classic. Mam już wszystko co jest mi potrzebne do stworzenia kolumieniek. Skleiłem i skręciłem już pierwszą obudowę i nasunęło mi się kilka pomysłów.
Zastanawiam się nie prysnąć środka kolumna takim oto cudem bitumicznym w sprayu http://www.denbraven.pl/p...0&idm=1&idp=332 Czy używał ktoś tego? Czy jest sens pryskać w środku kolumny tym?
Obudowy kleję vikolem patexa i skręcam wkrętami K-G. Oczywiście wcześniej wiercę pod nie otwory wiertłem dwójką :) W sumie sporo tych wkrętów wyszło bo wzmocnienia też łapałem np. na bocznych ściankach itd. Zastanawiam się czy nie byłoby lepiej wykręcić teraz wkrętów, powiększyć otwory i dać drewniane kołeczki z klejem w to miejsce. Wydaje mi się, że tyle żelastwa (wkrętów) jest zbędne w obudowie. Nie jestem specjalistom od akustyki ale wydaje mi się, żę takie wkręty chyba nie wpływają pozytywnie na dźwięk? Wszystkie instrumenty muzyczne są zazwyczaj klejone, nie ma w nich metalowych części. Dobrze kombinuje? A może przekombinowałem i dać sobie spokój i tylko zaszpachlować otworki po wkrętach?
Pytam o takie szczegóły, bo powiem szczerze, że nie spieszy mi się z popełnianiem błędów, a jest to mój pierwszy projekt, i w dodatku kilka miesięcy kompletowałem same podzespoły :)
Widzę, że używasz mdfu, także może już odczep się tych wkrętów, bo czym więcej będziesz wykręcał, wkręcał, wiercił wbijał itd to masz ryzyko, że Ci mdf zacznie się rozwarstwiać i narobisz sobie dodatkowego bigosu. Wkręty żadnego wpływu na dźwięk nie będą miały.
Mogłeś od razu bez wkrętów robić na sam wikol, ale wkręty z drugiej strony ułatwiają zadanie także...
Ładnie tylko zaszpachluj i wyrównaj powierzchnie papierem 240 jeśli to ma być pod fornir. Przed fornirowaniem odczekaj z tydzień niech wszystko sobie doschnie, szpachla całkowicie zaschnie (prawdopodobnie może Ci ją trochę wcinając, także nie zeszlifuj jej na początku idealnie jeśli po wkręcie masz większy dołek, bo na 99% mimo idealnego wyszlifowania, będziesz miał później uskok z 0,5 mm)- wyszła jakaś nowsza szpachla Novola, która ponoć tak bardzo się nie kurczy- zerknij na stronę novola. Co do kładzenia forniru to masz opisane wszystko pięknie w dziale Toolbox.
Dla uszczelnienia pod głośnikami daj sobie np taką gąbkę jaką się stosuje pod panele podłogowe. Zauważyłem, że u siebie pod 27TFF będę musiał dać, bo jak puszcze głośno muzykę, to CA22 daje na tyle duże ciśnienie, że potrafi minimalnie odchylać front tweetera i leciutko dmucha (mimo, że dokręcone są solidnie przykręcone i powierzchnia jest dobrze wyprowadzona)
Tego bitumicznego czegoś też się odczep, bo po jaką cholerę Ci to w środku. Jeśli chcesz mieć pewność, że wszystko jest szczelne, to po sklejeniu możesz od środka we wszystkie łączenia nałożyć wikolu np palcem.
na dźwięk to te wkręty na pewno wpływać nie będą ...
ale sama konstrukcja paczek będzie "bardziej zgodna ze sztuką" jak będzie to na kołkach i tyle w tym temacie, po prostu większa bezkompromisowość,
jest jeszcze aspekt wykończenia paczek, jak będa lakierowane to lepiej zrób to na kołkach podszpachlowane wkręty wymagają długiego sezonowania szpachlówki oraz troszeczkę jej tam musi być (czyli wkręt musi być trochę zatopiony by potem szpachli trochę tam nałożyć i ładnie szlifować.... )
w innym wypadku po prostu będzie "kółeczko" pod światło po jakimś czasie niezależnie od tego jak idealnie przeszlifujesz to mogą wystąpić naprężenia i jak jest mało szpachli to albo zrobi się nie wyczuwalne pod palcem (ale widoczne pod światło) wybrzuszenie albo dołeczek ;p
Jeśli będą lakierowane to tak jak mówi bawołek, musisz sobie wsiąść do serca to, że szpachla minimalnie, ale zawsze się skurczy (czym więcej szpachli tym większy uskok po skurczeniu). Pod palcem może być nie wyczuwalne, ale światła nie oszukasz, będzie widać :).
Także w wypadku lakierowania, możesz zrobić na kołki tylko, z duża starannością, tak żebyś już tej szpachli nie musiał później używać.
Ale czytałem wcześniej, że ma być fornirowane, to może lepiej zostaw te wkręty, bo mdf ma duże skłonności do rozwarstwiania.Także odczekaj z tydzień lub 2 i możesz lecieć z fornirowaniem.
br z tyłu - 17 cm na 72 ( strojenie okolice 36 hz)
W środku wzmocnienie w połowie kolumny + wzmocnienie za głośnikiem niskotonowym.
Obudowa sklejona na vikol i skręcona wkrętami k-g, następnie wykręciłem k-g i zabiłem kołkami drewnianymi. Skrzynki obkleiłem fornirem naturalnym (dąb) na moment henkela. Jeszcze nie polakierowałem skrzynek.
Tłumienie
Komora średniaka - gąbka 1 cm perforowana + wełna owcza
Za niskotonowym - maty app dół obudowy i tylna ścianka do połowy jej wysokości + wełna owcza visatona (gęsto)
Za podstawę robią standy wg. mojego pomysłu - płyty granitowe (gór, dół) pomiędzy cztery stopy metalowe) - musze je pomalować na czarno i skręcić z płytami granitowymi. Pod kolumną i pod standem kolce.
Pierwsze odpalenie zestawu wywołało uśmiech, że wszystko działa. Jednak po chwili odsłuchu stwierdziłem że bas beznadziejnie dudni. Oczywiście kolumny nie były wytłumione. Po eksperymentach z wełną owczą stwierdziłem lekką poprawę, która i tak mnie satysfakcjonowała. Bas był rozlazły i nie do zaakceptowania.
Oczywiście sprawa się odmieniła po wygrzaniu głośników, bas stał się zwarty szybki i baaaardzo nisko schodzący.
Jak wrażenia ze środka i góry? Trzeba przyznać, że średniotonowy odtwarza muzykę bardzo pięknie i naturalnie, a wysoki dopełnia brzmienie.
Jakość przetworników jest naprawdę dobra, mam tu na myśli głośniki. Jednak pojawia się małe ale... Miałem okazję skonfrontować ten zestaw z AA Hyperion 3s. Myślałem szczerze, że zestaw troelsa rozmiecie w pył AA Hyperion 3s. Muszę jednak przyznać, że tak się nie stało. Pomimo użycia bardzo dobrych głośników. Hyperiony grają z o niebo większą kulturą. Wpływ na to ma zapewne lepiej dopracowana zwrotnica, obudowa i strojenie oraz prostsza konstrukcja. W zestawie troelsa jak dla mnie panuje chaos, tzn każde z przetwarzanych pasm czyli (niskie średnie i wysokie) nie są wyważone względem siebie. Średniotonowy drze się za bardzo, a bas schodzi tak nisko jak w subwooferze. To zdecydowanie nie jest bezpieczny zestaw do słuchania muzyki. Jeżeli trafi się kawałek z większą ilością basu to wasza podłoga zadrży jak przy małym trzęsieniu ziemi. Zaś grające średnicą trąbki mogą przesadnie wbijać się w wasze uszy. Kolejnym minusem jest płaskość tego zestawu, 3 way troelsa gra precyzyjnie, czysto, szybko, ale bez głębi - zapewne ma na to wpływ mała obudowa.
Ogólnie przygoda z budową tego zestawu bardzo fajna. Mniej więcej wiem teraz czego mi trzeba. Posłuchałem AA Hyperion wygrzanych, posłuchałem 3 way troelsa i wiem, że chyba optymalnym wyjściem byłoby pozbycie się CA22RNX i wsadzenie w to miejsce dwóch małych niskotonowych( 16 cm) bądź jednego 18 cm do podłogówek.
Oczywiście są to moje subiektywne odczucia co do tego zestawu i nie mogą w żaden sposób wyrokować czy ten projekt jest dobry czy zły. Mi osobiście bardzo podoba się góra tych kolumn jest lepsza od AA Hyperionów. Jednak bas mi na tyle nie odpowiada, że obcnie zatkałem b-r żeby trochę uspokoić bas.[img][/img]
Jeśli tak to tam niżej masz charakterystyki tego zestawu. Do płaskich to one nie należą także z tą lepiej zaprojektowaną zwrotnicą względem Troelsa to bym nie powiedział.
Ale samo brzmienie możliwe, że Ci lepiej odpowiada od 3W, bo może masz za mały pokój do tych kolumn ? Może jednak coś skopałeś ze strojeniem ? No i ostatnie czy Twój pokój jest umeblowany w stylu minimalistycznym ?
Ja gdy w u siebie w domu postawiłem 3W classic w pokoju 20m2 w którym jest komoda, sofa firanki i dywan to nie dało się po prostu słuchać. Jedno wielkie echo basu i tyle z odsłuchu. W pokoju 35m2 to zupełnie inna bajka, który także jest bardziej umeblowany i ma więcej "gratów". Natomiast na co dzień kolumny stoją w moim pokoju (20m2), który jest totalnie zagracony z grubym dywanem, obrazkami na ścianach, meblami, łóżkiem i tutaj jest idealnie z 3W classic, basu w niektórych miejscach w pokoju nawet brakuje, dudni tylko w jednym rogu mojego pokoju, ale to i tak bez echa.
Także może powalcz trochę z akustyką pokoju skoro bas zalewa resztę pasma.
Fotofil, jak przeczytałem twój post to nie wiedziałem czy się śmiać czy płakać.
Nie słyszałem 3W troelsa ale to co napisałeś to ja nie wiem co to ma być.
Zastosowałeś dwa głośniki nisko-średniotonowe o średnicy 22 cm co mają duże Sd(powierzchnie membrany), mają dobre zejście F3 i masz pretensje, że ci zestaw gra sporym basem i obsługuje niskie częstotliwości, przecież to jest proste jak drut, duże głośniki duży bas, małe głośniki mały bas, jak potrzeba mały to się monitory robi. Ludzie celowo budują 3W dla tego, że ma spory bas i duże głośniki.
Napisałeś, że zestaw gra bez głębi a 2 zdania wcześniej piszesz, że gra za głęboko.
Płasko gra? Pewnie jesteś z tych co ma treble i bas na full w wzmacniaczu? Zaletą tego zestawu jest to że ma płaską charakterystykę.
Moje odczucia są takie, że zbudowałeś zestaw nie wiedząc czego oczekujesz i wybrałeś zły projekt.
Wszędzie był, wszytko widział, na wszystkim się zna...
Wulgarny, przemądrzały to właśnie ja.
Skomentuj