Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Nasze poczynania z ARTĄ

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

  • Echo1
    replied
    Czy ktoś z moderatorów mógłby umieścić w pobieralni program ARTA wraz z dokumentacją w pdf? Obecnie ARTA jest na licencji freeware.
    https://artalabs.hr/download.htm

    Zostaw komentarz:


  • DonCebulo
    replied
    Zamieszczone przez tomekmo Zobacz posta
    Witam. Czy podczas pomiaru "Impulse response" wpisanie Predelay ma wpływ na pomiar, czy dopiero podczas exportowania do pliku?
    To niestety zależy, jak kolega wyżej pisze, trzeba podać jakieś konkretniejsze informacje

    ___________________________________________
    https://zwyklapannamloda.pl/2023/05/...ed-slubem.html
    Last edited by DonCebulo; 13.06.2023, 08:56.

    Zostaw komentarz:


  • Micwoj
    replied
    Bywają karty których nie można ustawić, czasem kwestia sterowników...

    Zostaw komentarz:


  • ampli
    replied
    Widziałem, że zdarzają się niektórym problemy z pływającą latencją.
    U siebie zauważyłem, że akurat w Arta nie mam tego problemu za to w SW impuls za każdym pomiarem ma inne opóźnienie, kwestia bardziej karty dźwiękowej (zintegrowana) czy systemu?

    Zostaw komentarz:


  • wiesiek9990
    replied
    Wygląda OK. Najlepiej podpiąć rezystor np. 10 om (najlepiej o tolerancji 1 % ) i sprawdzić czy na wykresie będzie te 10 om

    Zostaw komentarz:


  • Popcorn
    replied
    Witam Wszystkich,

    Po wykonaniu Arta box, podłączeniu wszystkiego wraz z wzmacniaczem, po zwarciu końcówek zaciskowych otrzymuje taki wynik:

    https://diyaudio.pl/i/17407/9c03cdde...1679259258.jpg

    Czy jest to poprawny widok?
    Załączone pliki
    Last edited by Popcorn; 19.03.2023, 21:04.

    Zostaw komentarz:


  • tomekmo
    replied
    Dziękuję bardzo za rozwianie moich wątpliwości.

    Zostaw komentarz:


  • Pogromca mitow
    replied
    Jak zapisujesz pliki PIR, to wpisanie predelay nie ma znaczenia, poniewaz jest to zapis surowego pomiaru impulsu, cos jakbys robil zdjecia w plikach RAW. Export do FRD czy TXT bedzie zawieral wplyw predelay i ustawienia cursora.

    Natomiast jesli masz mozliwosc zapisu plikow PIR, a zwrotnice bedziesz projektowal w VituixCAD, to mozesz calkiem olac ten tutorial.

    Zostaw komentarz:


  • tomekmo
    replied
    Moje pytanie dotyczy poniższego tutoriala
    https://diyaudio.pl/forum/teoretyczn...479#post471479
    Wykonałem "Impulse response" dla tweetera, zapisałem jako PIR, następnie wykonałem pomiar dla midbasu ale przed pomiarem wpisałem w pole predelay jakie określiłem na podstawie Max/Get i teraz moje pytanie, czy to wpływa na wynik pomiaru, czy dopiero podczas exportu w Arcie z pliku PIR do FRD? Czy przed wykonaniem pomiaru wpisując błędny predelay wpływa to na sam pomiar?
    Wykonałem pomiar midbasu ale z wpisanym predelay, wysoki zrobiony z predelay 0, dlatego zastanawiam się, czy zrobiłem to poprawnie?
    Last edited by tomekmo; 31.10.2022, 15:15.

    Zostaw komentarz:


  • Pogromca mitow
    replied
    Zamieszczone przez tomekmo Zobacz posta
    Witam. Czy podczas pomiaru "Impulse response" wpisanie Predelay ma wpływ na pomiar, czy dopiero podczas exportowania do pliku?
    To zalezy czy chcesz exportowac pliki PIR, czy TXT, FRD.

    Ogólnie mówiąc predelay wycina czas potrzebny na zarejestrowanie impulsu głośnika przez mikrofon. To ma fundamentalny wpływ na wykres fazy pomiaru. Poprawne wpisanie predelay spowoduje reprezentowanie fazy głośnika w formie minimum phase, a to nie zawsze jest właściwe.
    Wiec lepiej by było, gdybyś szerzej opisał, jak mierzysz, co mierzysz i co chcesz uzyskać.

    Zostaw komentarz:


  • tomekmo
    replied
    Witam. Czy podczas pomiaru "Impulse response" wpisanie Predelay ma wpływ na pomiar, czy dopiero podczas exportowania do pliku?

    Zostaw komentarz:


  • Pogromca mitow
    replied
    Dlugosc bramki zawsze najwieksza jak sie da.

    Odleglosc mikrofonu od kolumny moze byc rozna. Zalezy to od szerokosci frontu i metody pomiarowej. Jesli korzystamy ze stolika obrotowego, to odleglosc mikrofonu od obudowy powinna byc na tyle duza, aby zlapac efekt dyfrakcji obudowy. Przyjmuje sie, ze ta odleglosc powinna byc nie mniejsza niz trzykrotnosc szerokosci obudowy. Nie mierzy sie kolumny z tej samej odleglosci co odleglosc pomiarowa, bo to stawia pozniej problem z osiagnieciem wlasciwego poziomu sygnalu w srodowisku o silnym dzwieku tła ( pomiary na powietrzu ).

    W warunkach domowych i tak trudno bedzie osiagnac szeroka bramke, poniewaz wymagaloby to uniesienie glosnika na wysokosc okolo 2 metrow, co w praktyce czesto jest niewykonalne.

    Natomiast przy stosowaniu metody laczenia pomiarow bliskich problemem nie jest faza, tylko poprawne nalozenie korekcji dyfrakcji obudowy oraz dokladne sumowanie charakterystyk, szczegolnie jesli mierzymy kolumny z ukladami rezonansowymi. Wtedy dodatkowe zrodlo dzwieku, jakim jest uklad rezonansowy musi byc dosc precyzyjnie dodane do odpowiedzi glosnika z pomiaru bliskiego. Tutaj okazuje sie, ze popularne metody obliczania powierzchni drgajacej zrodel dzwieku nie zawsze sie sprawdzaja, poniewaz przy pomiarze bliskim niewielkie roznice odleglosci od zrodla beda dawac duze zmiany w cisnieniu SPL. Z tego powodu czesciej uzywa sie metody wizualnego nakladania pomiarow lecz do tego musimy byc pewny, ze nasz system pomiarowy dziala z duza dokladnoscia na najnizszych czestotliwosciach ( ponizej 20hz )

    Dla uproszczenia proponuje trzymac sie odleglosci pomiarowe 1 metr od scianki obudowy oraz stosowac pomiary na stoliku obrotowym. Wtedy symulacje mozna przeprowadzic dla dowolnej odleglosci w przestrzeni, w tym symulujac dzialanie zwrotnicy z odleglosci pozniejszego odsluchu w pomieszczeniu.

    Zostaw komentarz:


  • Adams77
    replied
    1. tak
    2. tak
    3. Najlepiej by było mierzyć z takiej odległości z jakiej się będzie słuchać, ale to z racji odbić w warunkach domowych jest nierealne. Ja mierzę z takiej odległości na jaką mi pozwala mój mały pokój, by zmieścić się z bramkowaniem. Im niżej tym większy problem. Jeszcze o ile da się jakoś zmierzyć w małym wnętrzu pasmo (łącząc pomiar z bliskiego i dalekiego pola, co też jest trudne bo metodologię bo nie da się tego procesu dobrze skalibrować nie mając komory bezechowej), to pomiar zgodności fazy pomiędzy niskim a średnim, zwłaszcza przy niskim strojeniu niskotonowca jest bardzo trudne.

    Zostaw komentarz:


  • pawlo00
    replied
    Mam jeszcze pytanie odnośnie bramkowania - czy dobrze rozumiem że bramka powinna być długości większej niż odległość mierzonego głośnika od mikrofonu ale jednocześnie mniejszej niż odległość od pierwszej płaszczyna która wygeneruje odbicie?

    Wiem że przy 3way bramka powinna być długa żeby złapać dolne pasmo, więc czy idąc tym tropem to oznacza że taki pomiar w przypadku mierzenia na potwietrzu przed domem wymusza wysokie zawieszenie kolumy nad ziemią?

    Z jakiej odległości najlepiej robić pomiar głośników w kolumnie pod zwrotnicę? Z jakiej zwykle Wy robicie?

    Zostaw komentarz:


  • tomekmo
    replied
    Dziękuję za wytłumaczenie, od razu wszystko zrobiło się jasne :)

    Zostaw komentarz:


  • Pogromca mitow
    replied
    Arta jest profesjonalnym programem pomiarowym, majacym wiele funkcji o roznych zastosowaniach. Nas interesuje glownie pomiar impulsu, ktory nastepnie jest bramkowany i przeksztalcany na odpowiedz czestotliwosci i fazy. Narzedzia FR2 i FR1 dzialaja w druga strone. Najpierw mierza czestotliwosc ( z generatorem lub bez ), a nastepnie pomiar czestotliwosci mozna przeksztalcic do impulsu i zapisac go w postaci plikow PIR.

    Piszac w skrocie - nie zawracaj sobie tym glowy, bo do pomiarow glosnikow w obudowie, do projektu zwrotnicy nie jest Ci to potrzebne.

    Zostaw komentarz:


  • tomekmo
    replied
    Witam. Przeczytałem różne tutoriale do Arty i nie rozumiem pewnej rzeczy. Pracując kiedyś na SW pomiary wykonywało się w taki sposób, że na początku pomiar impulsu i ustawianie bramki, następnie pomiar głośnika wysokotonowego i kolejnych. Z tutoriali do Arty wynika, że wykonujemy pomiar impulsu i ustawiając bramkę mamy już pomiar gotowy do exportu, jeśli dobrze zrozumiałem, Po co w takim razie jest opcja FR2, FR1 skoro klikając IMP mamy charakterystykę?

    Zostaw komentarz:


  • Pogromca mitow
    replied
    Wlasciwie nie ma to az takiego znaczenia, poki Cursor jest w tym samej pozycji dla kolejnych glosnikow. Jednak teoria mowi, aby ustawic Cursor przed impulsem, tak by lapac dodatnia wartosc impulsu, a nie ujemna. Tutaj widac, ze rozdzielczosc pomiaru jest niska ( typowa ) dla 48khz, dlatego powinno sie uzywac jak najwyzszej czestotliwosci pomiaru, aby miec wieksza precyzje pomiaru fazy. Czestotliwosc 88,2 khz i 96 khz daje juz wystarczajaca dokladnosc pomiaru fazy ( mamy wiecej krokow w impuls response ). Mozna mierzyc jeszcze wyzej, czyli 192khz jesli karta na to pozwala

    Zostaw komentarz:


  • pawlo00
    replied
    Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
    Zaczynasz od pomiaru tweetera i na nim ustawiasz wyciecie predelay ustawiajac Cursor przed impulsem tweetera.
    Jeszcze takie pytanie - jak ustawić kursor w takim przypadku - chyba opcja nr 2?



    Zostaw komentarz:


  • marivs
    replied
    Gość co prawda używa REW EQ i ArtaBox ale dobrze obrazuje cały proces wycinania odbić i ustawiana bramki. Niestety po niemiecku ale warto zobaczyć o co chodzi.

    https://youtu.be/CqVqJSkgeMY

    Zostaw komentarz:

Czaruję...
X