Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Kolumny 3 drożne na przetwornikach TONSIL-a

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    #41
    Zamieszczone przez Pawel S. Zobacz posta
    tez musi byc odpowiedni litraz
    Chyba zależy od częstotliwości podziału.
    W Mildtonach są GDMy z zamkniętym koszem przypominam, grają od 1 kHz.

    Skomentuj


      #42
      Zamieszczone przez mbar Zobacz posta
      Chyba zależy od częstotliwości podziału.
      W Mildtonach są GDMy z zamkniętym koszem przypominam, grają od 1 kHz.
      tak, dokladnie
      te z mildtonow same z siebie nie chca zagrac meskim wokalem. jak dla mnie to tragedia a nie GDM
      GDM 18/80 to zupelnie inna bajka


      co do designu kolumn to zapraszam tutaj http://diyaudio.pl/showthread.php/22...662#post363662
      tez sie nad tym powoli zastanawiam

      Skomentuj


        #43
        Zejście w dół GDM-ami tylko przy zastosowaniu stromych filtrów. Bez znaczenia w tym wypadku jest objętość komory w tym wypadku. 4-5 litrów w zupełności wystarczy. Niema znaczenia czy to 16 czy 18 i jeszcze raz podkreślam że GDM16 nie ma zamkniętego kosza.

        Design kolumny z tak dużym głośnikiem musi opierać się na dążeniu do jak najmocniejszego zwężenia kolumny, żeby to wyglądało "nowocześnie" (i nie przypominało proporcji Altusowych czyli 40cm szerokości na niespełna 30 głebokości). GDN 30 ma tutaj ten plus że rant kosza jest wąski w porównaniu ze średnicą membrany, więc rezygnacja z jego przyozdabiania może dać dobre rezultaty wizualne.

        Skomentuj


          #44
          Zamieszczone przez arwas Zobacz posta
          Niema znaczenia czy to 16 czy 18
          wytlumacz sie bo albo przestane traktowac powaznie twoje posty, albo piszemy o zupelnie roznych glosnikach

          ---------- Post dodany o 18:53 ---------- Poprzedni post o 18:50 ----------

          Zamieszczone przez arwas Zobacz posta
          GDN 30 ma tutaj ten plus że rant kosza jest wąski w porównaniu ze średnicą membrany, więc rezygnacja z jego przyozdabiania może dać dobre rezultaty wizualne.
          pomysle tutaj o dolozeniu stalowego pierscienia w kolorze czarnym tylko na zakrycie zawieszenia przyklejonego do kosza. koszt nieduzy, malo roboty i minimalny wplyw na akustyke

          Skomentuj


            #45
            Zamieszczone przez Pawel S. Zobacz posta
            wytlumacz sie bo albo przestane traktowac powaznie twoje posty, albo piszemy o zupelnie roznych glosnikach

            ---------- Post dodany o 18:53 ---------- Poprzedni post o 18:50 ----------

            pomysle tutaj o dolozeniu stalowego pierscienia w kolorze czarnym tylko na zakrycie zawieszenia przyklejonego do kosza. koszt nieduzy, malo roboty i minimalny wplyw na akustyke
            hahaha - no dobrze już tłoomaczę :-)

            Zarówno wersja GDM18/80 jak i GDM16/80 to praktycznie te same elementy w innym koszu - pomijając różnice w wersjach obu głośników których na przestrzeni lat było bardzo dużo. Podstawowa zauważalna różnica między nimi to oczywiście inne przebiegi SPL - ale wcale nie tak bardzo - wynikające również z tego faktu oraz Fs. Fs jednak nas nie interesuje w tym przypadku bowiem czy będzie ono 200 Hz czy 400 Hz i tak odcięcie powinno nastąpić w okolicy minimum 600-1000 Hz. Oczywiście mozna tez niżej z większa stromoscią.

            Oba głośniki mierzone były z tym samym filtrem i ze względu na Fs oraz inne ukształtowanie SPL podawano inny zakres pasma - dla GDM18/80 od 500hz i dla GDM16/80/1 od 700hz. natomiast podział zalecany dla obu głośników był taki sam tj. 1000hz i ta sama moc znamionowa przy identycznym układzie napędowym z cewka wysokości 7,5mm.

            różnice w ukształtowaniu pasma natomiast były takie że w GDM18/80 poniżej 1000hz pasmo już opadało lekko a w GDM16/80/1 wznosiło się jeszcze aż do 400Hz i potem ostro opadało. W ogóle GDM16/80/1 miał bardziej wykonturowane pasmo (wzniesione na krańcach pasma użytecznego).
            Okna wentylacyjne w GDM16/80/1 zamykają kosz dla wyższych częstotliwość podnosząc Fs. GDM18/80 ma natomiast kosz otwarty dla niskich częstotliwości i jego Fs przypada niżej ale roll-off wypada znacznie wyżej.

            GDM16/80/1 jest przy tym o 3db efektywniejszy w pasmie ok. 1000hz i znacznie efektywniejszy w paśmie 500-1000hz więc będzie mu z czego zdejmować zwrotnicą. Ma tez bardzo podobny kształt SPL a przy tym nawet z minimalnie mniejsza nierównomiernością.

            Reasumując głośniki te są do siebie podobne, a ich konstrukcja nie daje nadziei na uzyskanie jakichś drastycznych różnic przy łączeniu z głośnikiem niskotonowym.

            Oczywiście solidniejsza konstrukcja GDM18/80 - aluminium kosza o większej pojemności cieplnej oraz kosz otwarty praktycznie dla całego pasma, daje nadzieję na możliwość uzyskania niższej wypadkowej częstotliwości podziału.

            Bazując na tym głośniku istniał też GDM18/100 z minimalnie dłuższą cewką i jeszcze większymi spadkami na skrajach pasma którego Fs podawano na 85hz. Ten już mógłby dawać szerokie mozliwości przetwarzania w dół oczywiście kosztem znacznego obniżenia efektywności wypadkowej całego zestawu.

            ---------- Post dodany o 18:10 ---------- Poprzedni post o 18:03 ----------

            A dodam jeszcze że filtr pomiarowy dla obu tych GDMów był 12/6 db/okt z linearyzacją impedancji układem RC

            Co do pierścienia ozdobnego rozumiem że chcesz wżąć stalowy kształtownik przekroju prostokątnego i wygiąć go tak żeby wszedł pomiędzy krawędzie kosza zasłaniając zawieszenie głośnika? może to ciekawie wyglądać pod warunkiem odpowiedniego osadzenia gniazd na wkręty żeby nie wystawały.

            W przypadku takich "surowych" głósników efekt końcowy zależny od precyzji wykonania - dopasowania podfrezowań, symetrii osadzenia wkrętów i dobrania kolorów.

            Skomentuj


              #46
              dziwne, rozbieralem rownoczesnie oba te glosniki i GDM 16/80/1 mial krotsza cewke na innym karkasie...
              dodatkowo od spodu membrana byla czyms jeszcze impregnowana

              przy podziale na 1khz moze bylyby to podobne glosniki. jednak taki podzial wg mnie jest obecnie nieporozumieniem i nie ma szans zebym taki zastosowal
              wlasnie ze wzgledu na otwarty kosz i niskie FS widze potencjal w GDM 18/80
              nie wiem ile jest w stanie wytrzymac - sprawdzi sie w odsluchach


              chodzilo mi o wyciety pierscien laserem ktory zakryje pianke i ten rancik kosza. bedzie to wygladalo jak solidny kosz. minus taki ze wkrety beda wystawaly

              Skomentuj


                #47
                Przecież to skrajnie różne głośniki, 18 moim zdaniem jeden z lepszych średniaków Tonsila, gdzie 16 i wszelkie 12 to poziom bliski podłogi.
                Kolejna sprawa to cięcie średniaka na 1khz i wymuszanie 30 centymetrowego GDN do grania w okolicach 1khz to nieporozumienie.

                I co najważniejsze, bez względu na zastosowaną filtrację, to 2 mocno odbiegające od siebie głośniki względem najwazniejszego...czyli brzmienia.
                Sansui AU-α 907MR, Sony CDP-557ESD, T+A Criterion TCI 3R

                youtube.com/user/Mr1Raziel

                Skomentuj


                  #48
                  jak mówią pingwiny ecie-pecie.

                  Niczego rożnego w nich nie widziałem. Poza standardowo krzywymi magnesami - w 18 trochą mniej krzywymi - i gównianą pianka która się rozsypała po pięciu latach wiec musiałem ją podklejać. Żadnych różnic w membranach i cewkach przy tym nie zauważyłem. Nie wiem co wy tam za wynalazki obrabialiście, ale te głośniki z produkcji lat 90. nie miały prawa się od siebie różnić takimi szczegółami.

                  A brzmienie w średniaku, to robi zwrotnica bo one solo nie graja. Nie rozpoznałbyś ich na słuch w zestawie nie widząc kosza - takimi wypowiedziami możesz na audiostereo brylować, oni tam wszystko łykają.

                  ---------- Post dodany o 22:05 ---------- Poprzedni post o 21:57 ----------

                  Zamieszczone przez Pawel S. Zobacz posta
                  wlasnie ze wzgledu na otwarty kosz i niskie FS widze potencjal w GDM 18/80
                  Kolejny szlagwort, to niskie Fs. Niskie Fs jest po to żeby odsunąć rezonans jak najdalej od pasma użytecznego. I jak sam wspomniałeś trzeba sprawdzić ile głośnik może wytrzymać, a dokładniej przy jakiej zwrotnicy może wytrzymać. Raczej nie ma sensu schodzić poniżej 500hz i to z już i tak sporym sporym spadkiem SPL, ze względu na niska efektywność tego zakresu. Akurat GDNy są wysoko efektywne i do nich trzeba się dopasować.
                  A.Kisiel przedstawiał kiedyś kilka zwrotnic zrobionych do Tonsili ale słabo opisał jakiekolwiek konstrukcje na nich. Zastosował tam cewkę 5mH na GDN-a i podział wg niego wypadał przy 500 hz dla GDMa.

                  ---------- Post dodany o 22:05 ---------- Poprzedni post o 22:05 ----------

                  ps. Wycięty laserem będzie tani? A ile to może kosztować?

                  Skomentuj


                    #49
                    Ja męczyłem kiedyś Paweł panów z tonsila, żeby zrobili pierścienie ozdobne od zeus rock i wtedy by było idealnie bo by można było zrobić podfrezowanie i kosz gdma wtedy do lakierowania proszkowego na czarno i by było idealne zgranie. Tak wyglądają te aluminiowe pierścienie w czarnym macie http://studiodzwieku.com/index.php?a...nsil_zeus_rock

                    Skomentuj


                      #50
                      Zamieszczone przez elvis18 Zobacz posta
                      Ja męczyłem kiedyś Paweł panów z tonsila, żeby zrobili pierścienie ozdobne od zeus rock i wtedy by było idealnie bo by można było zrobić podfrezowanie i kosz gdma wtedy do lakierowania proszkowego na czarno i by było idealne zgranie. Tak wyglądają te aluminiowe pierścienie w czarnym macie http://studiodzwieku.com/index.php?a...nsil_zeus_rock
                      A można je u nich kupić, czy tylko w zestawie zeus koc wystepują ?

                      Skomentuj


                        #51
                        Zamieszczone przez arwas Zobacz posta
                        A brzmienie w średniaku, to robi zwrotnica bo one solo nie graja.
                        Mi tego pisać nie musisz, ale cisnie mi się na usta tekst "z ch... bata nie ukręcisz" i nawet poprawnie zaprojektowana zwrotnica tu nie pomoze.
                        Sansui AU-α 907MR, Sony CDP-557ESD, T+A Criterion TCI 3R

                        youtube.com/user/Mr1Raziel

                        Skomentuj


                          #52
                          Zamieszczone przez arwas Zobacz posta
                          Żadnych różnic w membranach i cewkach przy tym nie zauważyłem.
                          a ja nawet gdzies zdjecia mam...


                          Zamieszczone przez arwas Zobacz posta
                          Nie wiem co wy tam za wynalazki obrabialiście, ale te głośniki z produkcji lat 90. nie miały prawa się od siebie różnić takimi szczegółami.
                          oryginalne glosniki pierwszy raz naprawiane


                          Zamieszczone przez arwas Zobacz posta
                          Kolejny szlagwort, to niskie Fs. Niskie Fs jest po to żeby odsunąć rezonans jak najdalej od pasma użytecznego.
                          pisalem juz nie raz ze obecnie podzial na 1kHz dla sredniaka 16cm to nieporozumienie!
                          nie mam zamiaru powtarzac bledow poprzednich altusow...


                          Zamieszczone przez arwas Zobacz posta
                          Akurat GDNy są wysoko efektywne i do nich trzeba się dopasować.
                          tylko ze ja mam zamiar kierowac sie dobrym brzmieniem...


                          Zamieszczone przez arwas Zobacz posta
                          ps. Wycięty laserem będzie tani? A ile to może kosztować?
                          po znajomosci jakies 30-40zl zaleznie od materialu

                          ---------- Post dodany o 12:09 ---------- Poprzedni post o 12:07 ----------

                          Zamieszczone przez Bumpalump Zobacz posta
                          ale cisnie mi się na usta tekst "z ch... bata nie ukręcisz" i nawet poprawnie zaprojektowana zwrotnica tu nie pomoze.
                          czy przypadkiem to nie bylo g...?
                          tez tak myslalem, ale przy ostatniej konstrukcji zmienilem zdanie. tragicznie brzmiacy regenerowany GDM zagral bardzo poprawnie

                          Skomentuj


                            #53
                            Ale 16 czy 18? bo ja pisze o 16stce i 12stkach.
                            Sansui AU-α 907MR, Sony CDP-557ESD, T+A Criterion TCI 3R

                            youtube.com/user/Mr1Raziel

                            Skomentuj


                              #54
                              regenerowane GDM 12/60
                              regenerowany tak ze praktycznie nowy glosnik powstal

                              Skomentuj


                                #55
                                Altusy nie miały żadnych błędów, tylko były zrobione z uwzglednieniem mozliwości głośników, żeby uzyskać wysoką efektywność i wytrzymałość. Efektywność GDNów i szerokie pasmo na to pozwala. Tak samo jak kiedyś w technice estradowej.
                                GDMy mają słabą nierównomierność pasma u góry i szybkie opadanie poniżej 1khz. Dlatego od dołu podział przypadnie na 600-800 Hz podobnie jak w Midltonach (rożnie podawano podziały ale zazwyczaj w tych okolicach przecinały się pasma obu głośników). A do odcięcia wysokiego potrzeba stromego filtru żeby zmniejszyć ilość śmieci powyżej 4 kHz.

                                Najbardziej skomplikowaną zwrotnica do tych głośników miały pierwsze Altusy o nazwie 120

                                http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic882057.html

                                http://imageshack.us/f/72/zg886d.jpg/

                                widać tam dokładnie to o czym pisałem. Rzędy filtrów zwiększają się wraz ze wzrostem pasma żeby odciążać głośniki z najmniejsza utratą efektywności i przy najniższym Podziale dolnym GDM-a.

                                Schemat jest niewyraźny ale widać w gałęzi średnio-tonowego kondensator 20uF - czyli niżej filtrowany GDM niż w Altusach 140 gdzie było 10uF. Akurat nigdy nie słyszałem tych konstrukcji, a jedynie liczne zapisy na forach z opiniami że były to najlepiej brzmiące kolumny tej serii.

                                Skomentuj


                                  #56
                                  nie mam zamiaru schodzic ponizej 2 rzedu.
                                  ale o konkretach pogadamy jak zaczne cos robic

                                  Skomentuj


                                    #57
                                    Zamieszczone przez arwas Zobacz posta
                                    A można je u nich kupić, czy tylko w zestawie zeus koc wystepują ?
                                    Miały być dostępne na stronie już w połowie stycznia i dalej nie ma. Ktoś dla nich to wykonuje chyba. Ładne te pierścienie, ale zmęczyło mnie już proszenie się o nie. Gdyby ktoś takie wykonywał, to bym sobie mógł zamówić.

                                    Skomentuj


                                      #58
                                      Nie prosciej wyfrezowac taki pierscien z mdf i ladnie pomalowac?

                                      Skomentuj


                                        #59
                                        Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                                        Nie prosciej wyfrezowac taki pierscien z mdf i ladnie pomalowac?
                                        Mozna nawet kupić gumową osłonę zawieszenia, wkleić w głośnik i zagłębić w podfryzowanie żeby zlicować z frontem. Będzie wyglądało jak w zamieszczonej już tutaj kolumnie Harpii.

                                        http://audiovideomax.pl/akcesoria-gl...kowe/c,12484,1

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X