Zamieszczone przez Pogromca mitow
Zobacz posta
Ogłoszenie
Collapse
No announcement yet.
5 calowy midwoofer do zwrotnicy pierwszego rzedu.
Collapse
X
-
Zamieszczone przez raven1985 Zobacz postamogły ale cena skutecznie odstrasza
Skomentuj
-
PM o ile jesteś w stanie to uchyl jeszcze tylko rąbka tajemnicy, bo pewna rzecz mi nie daje spokoju. Tak gwoli ścisłości to piszesz że to będzie 2,5way czyli będziesz potrzebował drugiego jak się domyślam takiego samego wooferka ~250zł - 300zł max. / jeden. Już abstrahując od tej zwrotki 1rz. to co w twojej koncepcji stoi na przeszkodzie by użyć jednego np. 7" już bądź co bądź jakościowo lepszego bo 500-600zł. ?
Skomentuj
-
Zamieszczone przez ir0nhide Zobacz postaPM o ile jesteś w stanie to uchyl jeszcze tylko rąbka tajemnicy, bo pewna rzecz mi nie daje spokoju. Tak gwoli ścisłości to piszesz że to będzie 2,5way czyli będziesz potrzebował drugiego jak się domyślam takiego samego wooferka ~250zł - 300zł max. / jeden. Już abstrahując od tej zwrotki 1rz. to co w twojej koncepcji stoi na przeszkodzie by użyć jednego np. 7" już bądź co bądź jakościowo lepszego bo 500-600zł. ?
Byc moze to sztuka dla sztuki, ale chcialbym przetestowac taki uklad, a na dzien dzisiejszy nie dysponuje odpowiednimi przetwornikami. Uklad moze byc w formie klasycznego MTM, oraz przesunieciem tweetera dla pelnej kompensacji czasowej. Zamiar jest taki, aby uzyskac w efekcie glosniki z rowna faza, zgrane czasowo oraz z odpowiedzia na impuls w ksztalcie trojkata.
Dlatego musza byc dwa midwoofery. Mozna zrobic klasyczna wersje z pojedynczym wooferem i wyrownaniem czasowym, bez zwrotnicy szeregowej.
Aby to dzialalo midbas musi miec rozciagniete pasmo, bez zadnych rezonansow membrany ( tzn bez znacznych pikow ). Jak wiadomo, takich glosnikow jest jak kot naplakal i dlatego trudno to ogarnac. Rozwazam jeszcze wersje w oparciu o mniejsze glosniki szerokopasmowe, np Dayton RS100, lub cos w podobie.
Taki zestaw mialby pracowac w bliskim polu, gdzie nie jest wymagana jakas szczegolnie dobra charakterystyka pracy pod katami. W nieduzych studiach realizator i tak siedzi na tylku w jednym miejscu, wiec problem zgrania poza osia praktycznie by nie wystepowal.
Zaleta takiego systemu byloby ( w teorii ) doskonale oddanie panoramy sterego, planow dzwiekow, doskonalej integracji fazowej glosnikow. Taki uklad mialby oczywiscie ograniczona wytrzymalosc mocowa, oraz wieksze znieksztalcenia przy probie osiagniecia duzych poziomow glosnosci, ale dla prawdziwego bliskiego pola nie trzeba az tak wielkiego cisnienia. To mialby byc dokladny "mikroskop akustyczny" do dlugiej i niemeczacej pracy z dzwiekiem w bliskim polu. Oczywiscie da sie to rowniez przeniesc na grunt audiofilskiego sluchania.
---------- Post dodany o 17:09 ---------- Poprzedni post o 17:04 ----------
Moze dodam jeszcze, ze kiedys byl produkowany monitor studyjny na podobnej koncepcji filtrow 1 rzedu, lecz na tradycyjnej zwrotnicy. http://www.soundonsound.com/sos/apr0...earthworks.asp kultowe i bardzo trudno dostepne monitory. W kazdym tescie okreslane jako wybitne.
Ja chcialem pojsc krok dalej, aby wyrzucic ze zwrotnicy calkiem kodensatory, a do tego trzeba dwoch midwooferow aby nie zabraklo basu. Dzwiek na jednym basie bedzie za chudy.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz postaJa chcialem pojsc krok dalej, aby wyrzucic ze zwrotnicy calkiem kodensatory, a do tego trzeba dwoch midwooferow aby nie zabraklo basu. Dzwiek na jednym basie bedzie za chudy.
Skomentuj
-
Ale je nie probuje nikogo do tego przekonac, bo sam nie jestem do tego przekonany. Poprosilem o pomoc w znalezieniu odpowiedniego glosnika, chce to sprawdzic po prostu. Teoretycznie zwrotnica bez kondesatorow napewno bedzie lepsza, bo kazdy kondensator bedzie w jakis sposob wplywal na dzwiek glosnika. Nie oznacza to jednoczesnie, ze zwrotnica z kondensatorami bedzie brzmiec zle.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz postaChodzi o to, aby uzyc zwrotnicy szeregowej, bez kondensatorow w calym torze.
W szeregowej zwrotnicy cewka m-w jest częścią filtra dla wysokiego.
A indukcyjność cewki m-w jest funkcją wychylenia membrany.
W szeregowej zwrotce masz modulowane wysokie niskimi tonami :)
No i jak padnie Ci wzmak to nie masz nie tylko m-w ale i tw
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Comandante W Zobacz postaWeź pod uwagę, że tweeter do takiego połączenia (szeregowego, bez kondensatorów) powinien być skuteczniejszy od midbasa o ładnych kilka dB.
Zamieszczone przez raven1985 Zobacz postato ślepa uliczka
W szeregowej zwrotnicy cewka m-w jest częścią filtra dla wysokiego.
A indukcyjność cewki m-w jest funkcją wychylenia membrany.
W szeregowej zwrotce masz modulowane wysokie niskimi tonami
Zamieszczone przez raven1985 Zobacz postaNo i jak padnie Ci wzmak to nie masz nie tylko m-w ale i tw
Skomentuj
-
Zamieszczone przez raven1985 Zobacz postaW szeregowej zwrotce masz modulowane wysokie niskimi tonami
Nie skreślałbym zwrotnic szeregowych bez namysłu, choć nie są jakimś panaceum na wszystko zawsze i bez względu na wzgląd: wszystko zależy.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz postaChodzi o to, aby uzyc zwrotnicy szeregowej, bez kondensatorow w calym torze.
Zamieszczone przez Echo1 Zobacz postaCzy potrafisz przekonać mnie i pozostałych forumowiczów, że zwrotnica bez kondensatorów jest lepsza od zwrotnicy z kondensatorami?
Niestety najwieszym problemem jest woofer. Jego filtracja bedzie na poziomie 1dB/okt wiec nie moze miec ani rezonansow, ani breakupow ani znieksztalcen w pasmie wysokich czestotliwosci. Fajnie by tutaj pasowaly etony 7" niestety ich cena jest wysoka :(
Skomentuj
-
no przecież bez kompensacji impedancji nie da się zrobi nawet 1 rzędu
Zamieszczone przez pharoh Zobacz postarezonansow, ani breakupow ani znieksztalcen w pasmie wysokich czestotliwosci.
Zamieszczone przez pharoh Zobacz postaFajnie by tutaj pasowaly etony 7" niestety ich cena jest wysoka
Skomentuj
-
Monitor odsłuchowy w dodatku bliskiego pola wymagający więc idealnego filtrowania (ostrego) i utrzymania zgodności fazowej. Raczej nie zwrotnice I rzędu, na pewno nie szeregowe i najlepiej nie bierne, jeśli to ma służyć jako narzędzie dla realizatora dźwięku. Tutaj tylko aktywnie, nikt poważny się już nie będzie bawił w filtry pasywne (może poza nielicznymi dziwakami którzy oferują jednak cały tor i astronomiczne ceny, które maja maskować dziwaczność techniczną).
Głośnik dla takich filtrów to już nie tylko wymóg utrzymania równego przebiegu spl i impedancji ale prawdopodobnie tez wymóg takiego ukształtowania spl żeby się „sam filtrował” na skraju pasma, albo przynajmniej po przyłączeniu przez filtr szeregowy.
Tonsil Pulse miał istotnie filtracje rzędem ale klasycznie – cewka i kondensator. Midwoofer miał polipropylenową membranę, która jak niemal wszystkie polipropyleny Tonsila mogła być odcinana niemal dowolnie – wysoko/nisko – i nie podbarwiała rezonansami membrany.
Z najbardziej równych w znośnej cenie widzę dwie propozycje Monacora (pierwszy to LPG przypominający bardzo stary głośnik Visatona i głośniki WHD
http://www.monacor.pl/product/show/2085/SPH-130
Drugi, to podobno polipropylen prawdopodobnie jakiś daleki wschód – dobre osiągi basowe ale już nie tak równy jak LPG
http://www.monacor.pl/product/show/8446/SPH-5M
Wysokotonowego Beyma T 2030 nie użyłbym z I rzędem – spl dość nierówny z lokalnymi rezonansami. Sam w sobie głośnik gra przyzwoicie z manierami zbliżonymi do aluminiowych kopułek Seasa – jest taki trochę odfiltrowany z mikrodetali, a jednocześnie oddaje minimalnie więcej emocji od siebie. Całkiem wytrzymały. Jednak do ukształtowania charakterystyki wymaga raczej IV rzędu. Zresztą jest wiele opinii, że głośnik jest problematyczny do odfiltrowania co jakby od razu powinno wzbudzić wątpliwości w doborze filtracji.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez lklukasz Zobacz postaPW jak jest (bo jest) problem ze znalezieniem woofera, którego da sie filtrowac I rzędem
to do filtru dołoż układ rlc
Przecież to nadal (jak twierdziłes jak o tym rozmawialiśmy w temacie o RLS) filtr I rzędu
Prosciej kupic kawal dobrego druta ( lub tasmy ), ktory nie wplynie tak na brzmienie jak kondensator, chocby najlepszy. Z reszta, zwrotnice bezkondensatorowe wymagaja wlasnie wysokiej jakosci cewek powietrznych. Tasmowe rowniez mile widziane. Cewka musi miec mala rezystancje, bo wszelkie male zmiany rezystancji beda wplywac na dzialanie calosci. :)
Zamieszczone przez tomq88 Zobacz postaA cewki (zwlaszcza rdzeniowe) to nie ?
---------- Post dodany o 21:22 ---------- Poprzedni post o 21:17 ----------
Zamieszczone przez arwas Zobacz postaMonitor odsłuchowy w dodatku bliskiego pola wymagający więc idealnego filtrowania (ostrego) i utrzymania zgodności fazowej. Raczej nie zwrotnice I rzędu, na pewno nie szeregowe i najlepiej nie bierne, jeśli to ma służyć jako narzędzie dla realizatora dźwięku. Tutaj tylko aktywnie, nikt poważny się już nie będzie bawił w filtry pasywne (może poza nielicznymi dziwakami którzy oferują jednak cały tor i astronomiczne ceny, które maja maskować dziwaczność techniczną).
Zamieszczone przez arwas Zobacz postaWysokotonowego Beyma T 2030 nie użyłbym z I rzędem – spl dość nierówny z lokalnymi rezonansami. Sam w sobie głośnik gra przyzwoicie z manierami zbliżonymi do aluminiowych kopułek Seasa – jest taki trochę odfiltrowany z mikrodetali, a jednocześnie oddaje minimalnie więcej emocji od siebie. Całkiem wytrzymały. Jednak do ukształtowania charakterystyki wymaga raczej IV rzędu. Zresztą jest wiele opinii, że głośnik jest problematyczny do odfiltrowania co jakby od razu powinno wzbudzić wątpliwości w doborze filtracji.
Skomentuj
Skomentuj