Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

System półaktywny

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    #21
    Tylko potencjometr określony przez Ciebie jako ten"dla całego pasma" chyba nie będzie już potrzebny, bo to najczęściej dla basu potrzeb wzmocnienia:)
    Czyli mielibyśmy preampa z master volume i filtrami do sterowania basem, stąd 4 wyjścia i 4-kanałowa końcówka 2x uniamp z jak przypuszczam większym trafem dla sekcji basowej. Daje to 2 wejścia i 4 wyjścia - i pytanie, czy będzie ew. możliwość podłączenia na początku lub za głównym pre za wyjściami dla monitorów pre lampowego ( tak na wszelki wypadek lampowych eksperymenów )?

    Skomentuj


      #22
      Jako że dawno tutaj nie zaglądałem bo mam remont, zauważyłem ze powstało kilka ciekawych tematów. Do tego wyżej omawianego, muszę wtrącić pare słów. U mnie jest już system aktywny od ponad pół roku. A konkretnie od sylwestra, kiedy to sparowałem sobie zestaw 2way poczatkowo na sporych subach (PD1880), teraz na troszkę mniejszych (Beyma 15LX60). Na początku robiłem jak Wy to chcecie teraz zrobic i napotkałem się z nieco nieprzyjemnym zjawiskiem. Podczas pogłaśniania, bardzo często zdarzało się że na małym poziomie głośności grało to w miare równo, a przy większym bas zaczął dominować nad resztą pasma. Nie należy zapominać że różne wzmacniacze mają różne wzmocnienie i podczas "wspólnego" ich podgłaśniania będziemy mieli niezłe cyrki. Tak samo z filtrami, ciężko będzie je dobrać, ale latwiej modulować problemy z fazą. Jako że zajmuje się też nagłośnieniem estradowym, u mnie zajmuje się tym Crossover DASa. Chce was tylko uświadomić że to za co chcecie się zabrać nie jest takie proste do zrealizowania bo tuż za rogiem czają się niechciane psikusy

      Skomentuj


        #23
        Wymyślił może ktoś coś ciekawego w sprawie takiego pre? osobiście myśle (w moim przypadku) nad czymś takiem:
        jakiś prosty pre na opa z wzmocnieniem x2 dla całości, dla części pełno pasmowej pre lampowy (akurat mam) a na dołki jakiś filtr DP. Tylko gdzie dać regulacje głośności?
        Wydaje mi się że w miare optymalnie było by osobno dla całego pasma i osobno dla suba a głośność każdej części ustawiać w zależności od potrzeb.
        Ja grzebałem coś po necie, i próbowałem samemu coś kombinować ale przerasta to moje zdolności elektroniczne :neutral:

        ps. sorki za odgrzebywanie tematu :oops:

        Skomentuj


          #24
          No jak ?

          selektor -> sygnal -> potek glosnosci-+--> pre lampowy stereo -> wzmacniacz stereo -> kolumny stereo
          .................................................. ..........|
          .................................................. ..........+--> filtr aktywny z regulacja glosnosci -> sub

          W przypadku filtra aktywnego i cajel reszty bajzlu nalezy tak dobrac wzmocnienia zeby po odkreceniu na max potka basu nie okazalo sie ze go slabo slychac :P i tyle.

          No i sprawa suba czy to ma byc 3way z podzialem aktywnym czy 2way + jeden sub? No jesli 3way to ja bym tam wrzucil po pre lampowym te 2 filtry aktywne po jednym na kanal rownolegle z sygnalem do wzmaka stereo.

          Skomentuj


            #25
            Lampkę można zawsze trzasnąć na początku, więc no problem.

            Preamp do suba:
            http://www.audiomania.info/forum/ind...?topic=582.new

            A może by to inaczej rozwiązać: aby uniknąc problemów z nierównym wzmocnieniem załóżmy, że stosujemy po jednym wzmaku stereo na stronę. Jeden z jego kanałów obsługuje suba a drugi monitory. W kolejności mogłoby to wyglądać tak ( licząc na stronę): potencjometr głośności > rozdzielenie sygnału danego kanału > jeden strumień idzie niefiltrowany na jeden z kanałów wzmaka stereo, a drugi strumień najpierw filtrujemy pre do suba a potem na wzmak.

            W zależności od monitorów jakie stosujemy warto dać filtr górno-przepustowy w zakresie regulacji jak dla suba.

            Plusy: mamy uniwersalny zestaw z szansą na nizsze koszty niż wzmak stereo + 2 wzmaki na suby.

            Zagrożenia:
            - nie wiem czy bedzie ok nierówne obciązanie kanałów tego samego wzmaka
            - kwestia dostępności filtra aktywnego dla monitorów

            Niech mądrzejsze głowy ocenią tą koncepcję. Cała zabawa polega na tym, zeby zejść z kosztami poniżej zestawu wzmak stereo+ 2 wzmaki dla subów.

            Skomentuj


              #26
              Zamieszczone przez mor den siur
              nie wiem czy bedzie ok nierówne obciązanie kanałów tego samego wzmaka
              to nie problem ale widzisz juz minus ze wzmacniacze nie beda nigdy wykorzystane w 100%.. troche bez sensu poza tym trzeba zastosowac ten sam wzmacniacz na stereo i na sub co raczej sie nie zdaza...

              Zamieszczone przez mor den siur
              kwestia dostępności filtra aktywnego dla monitorów
              e..? w ogole nie rozumiem po co.. heh

              ---------

              tak swoja droga problem z rownym wzmocnieniem jest tylko teoretyczny bo czym jest zmiana 2 rezystorow.. chyba to nic trudnego.. poza tym i tak musi byc to tak dobrane zeby po odkreceniu na max potka od glosnosci wzmka na sub sub byl glosniejszy czego nie osiagniesz dajac 2 identyczne wzmaki bo przeciez sub ma nizszy SPL .. do tego conajwyzej przy rownym SPL poziom bylby rowny a czasem ktos chce nazwyzki basu itditditd...

              Zamieszczone przez mor den siur
              Niech mądrzejsze głowy ocenią tą koncepcję. Cała zabawa polega na tym, zeby zejść z kosztami poniżej zestawu wzmak stereo+ 2 wzmaki dla subów.
              no to juz wymysliles ... wzmak do suba to wzmak + koszt filtra ktory i tak poniesiesz... nie rozumiem zupelnie tego argumentu gdzie tu logika ?

              Skomentuj


                #27
                Wybaczcie jeszcze jedno lamerskie pytanie ale wole sie upewnic. Skoro ww. preamp ma hi-in i hi-out to znaczy ze wzmacniacz do suba obsluguje pelny sygnal wzmacniacza stereo. Czy wiec gdyby podlaczyc za tym preampem glosnik basowy o splu wyzszym niz monitory i dac glosnosc na max to calosc zagra rowno - a dokladnie czy w ogole zagra? I ew. gdy bedzie to dzialalo i monitory maja 8 ohm a basowiec 4 to wzmak stereo widzi to jak w normalnej zwrotnicy? Jesli tak to calosc trzebaby zgrac zmniejszajac vol na pre.

                Skomentuj


                  #28
                  Po 1 pytanie ile subow? Bo jesli jeden i sumuje 2 kanaly to +3db na sygnale.
                  Po 2 jasne ze mozesz znalezc basowy glosniejszy od monitorow. Tylko ze to raczej malo wazne kryterium bo o wiele lepiej zmienic wzmocnienie wzmacniacza niz szukac specjalnie glosnika ktory ma tyle SPL ile ci potrzeba.
                  Po 3 Nie wiem czemu martwisz sie impedancja monitorow i suba oraz poziomem ich glosnosci.. przeciez to jest pomijalne i cie nie interesuje. Interesuje cie tylko zeby po wzmocnieniu na max suba (bo przeciez regulujac potkim na poczatku ustawiasz rownoczesnie sygnal dla suba i stereo wiec tutaj jest ok) gral troche glosniej niz stereo bo mozesz zechciec sobie w takim ustawieniu akurat grac. Przy minimalnym ustawieniu potka basu suby powinny byc zupelnie wylaczone bo przeciez mozna tez chciec posluchac samych monitorow. Dodatkowo mozesz sobie zaznaczyc w jakim polozeniu tego potka masz wyrownany poziom z stereo i subow co juz niestety musisz zmierzyc pre+jig (podobnie jak f odciecia) itd lub ustawic na ucho :)

                  Skomentuj


                    #29
                    Mam o tyle specyficzna sytuacje, ze bede budowal dosc niskoefektywne monitorki - 83dB. Basowce ktore chcialbym dac na dol maja 85 lub 88 db. Suby beda 2 jako podstawki na monitory. Chcialem robic 3 way, ale nie jest to prosta sprawa. Jesli wiec sub jest efektywniejszy od monitorka to podzial mid-low zalatwia taki preamp, tak? Nie zalezy mi na duzym spl-u bo slucham raczej kameralnie. Ponawiam tez pytanie o opornosci.

                    Skomentuj


                      #30
                      Zamieszczone przez mor den siur
                      podzial mid-low zalatwia taki preamp
                      Moze cie nie rozumiem.. Masz wzmak stereo i preamp do suba a za nim wzmak do suba. Pre do suba i stereo jest rownolegle. Szczelam ze np wzmocnienie stereo to x10 pre bez wzmocnienia i wzmak do suba x10. Masz efektywniejszego suba i dlatego jego poziom regulujesz potekiem ktory jest wbudowany w pre do suba aby go troche sciszyc. Troszke nie rozumiem tego co zacytowalem... chcesz ucinac aktywnie monitory?? Jesli tak to po co? Dociagna gdzie moga a nizej gra sub.

                      Skomentuj


                        #31
                        Zamieszczone przez n_omyzs
                        chcesz ucinac aktywnie monitory?? Jesli tak to po co? Dociagna gdzie moga a nizej gra sub.
                        Odetnie je w sensownym miejscu, to głośniki nie będą graly tego czego juz nie mogą, a tylko ruszają membraną, zmniejszą sie wtedy zniekształcenia tym spowodowane, oraz zwiększy się wytrzymałość mocowa głośników. Same za :)

                        Skomentuj


                          #32
                          No niby tak ale przeciez sam mowi ze to nie walka o db jak na estradzie czy gdzies gdzie masz aktywne zwroty, filtry subsoniczne itd. Zniekrztalcenia.. znow mowimy o cichym sluchaniu itd.. a zniekrztalcenia i szumy wprowadzi tez kolejny element w torze filtr gp dla stereo.

                          Skomentuj


                            #33
                            n_omyzs, wpasowanie kolejnego filtru GP aktywnego wprowadza pomijalne zniekształcenia, nie to co przy furkotaniu membran głośników osiągających swój Xmax. Chodz przy cichym sluchaniu jest to takze pomijalne i nie do wykrycia przez ucho

                            Skomentuj


                              #34
                              Jeszcze jedno pytanie: czy wyjscie na monitory jest filtrowane przepuszczajac pasmo pow. czest. odciecia, czy idzie pelnym pasmem? Jesli jest filtrowane to jakie mamy plusy: zasilamy suba bez dodatkowego wzmaka, plynnie mozemy ustalac podzial - generalnie mamy pelne 3 way. Basowiec pracuje w tlokowym zakresie a monitory odciazone od niepotrzebnych wychylen. Aha i zrobcie pasywny podzial na np. 100Hz za 50zl - powodzenia. Jesli wyjscie nie ma filtru to i tak slucham cicho - i nie potrzebuje kolejnego wzmaka!

                              Skomentuj


                                #35
                                Tak czy siak potrzebujesz 2 wzmacniaczy a moze raczej 2 koncow mocy na kanal.. nie przeskoczysz tego. Jesli zastosujesz jeden koniec mocy na kanal to muszisz zrobic podzial pasywny. Oprocz tego potrzebujesz tez oczywiscie 4 filtrow 2xgp i 2xdp - wszystkich polaczonych rownloegle. Potem juz wzmaki takie jakie chcesz z tym ze wg mnie nie oplaca sie tu pakowac 2 wzmakow stereo bo bas zawsze bedzie mial braki mocy a monitor nadmiar.

                                Skomentuj


                                  #36
                                  A czy w tym preampie sa jakies dzielniki - bo jesli tak to tlumaczy sprawe. A czym groziloby puszczenie wysokopoziomowego sygnalu bezposrednio na filtry - zapewne przester albo dymek, ale chce sie upewnic:-)

                                  Skomentuj


                                    #37
                                    przester:P delikatny.. dymek tez

                                    Skomentuj


                                      #38
                                      odnośnie tego co pisałem wcześniej, ale jakoś nie miałem czasu ostatni czasu żeby odpisać :/

                                      więc w moim wypadku ma to być coś a;la 3 drogi .... czyli monitory jadące całym pasmem + suby dla dopełnienia najniższych rejestrów (cięty na jakieś 40-60 hz)

                                      narazie będą tylko monitory (w planach hds 164 nomex + xt25tg a może coś troche lepszego) a w razie przeprowadzki zrobić tylko suby + końcówka do nich. czyli taki troche przyszłościowy pre żeby później nie trzeba było go rozbebeszać tylko podłączyć kolejny klocek :).

                                      Czy taki schemat blokowy będzie poprawny?


                                      ps jaki filtr DP polecicie?

                                      Skomentuj


                                        #39
                                        przed pre lampowym proponował○ bym dać potencjometr do regulacji głośności całości :)

                                        Skomentuj


                                          #40
                                          Hmmm czy ja wiem .. niby wygodniej ... ale ... trzeba wziąć pod uwage że końcówki mają różne wzmocnienia ... poza tym nie wszystkie nagrania są świetnie zrealizowane ... może być dobrze ... ale też może być za mało albo za dużo basu. to w takim wypadku ustawiam sobie bas odpowiednio do nagrania, fazy księżyca, promieniowania żył wodnych wiatrów słonecznych, i wszystkiego innego co można sobie wyobrazić




                                          ps. sorry za dziwne stwierdzenia ale nadmiar matematyki przed poprawką dziwnie namnie działa :razz:

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X