
Ogłoszenie
Collapse
No announcement yet.
Przedwzmacniacz reduktora szumu RS Sample preamp - problemy z uruchomieniem
Collapse
X
-
Jakby kogoś interesowało jak wyszedł całościowo ten przedwzmacniacz to poniżej fotka (niestety telefon strasznie mi rozmywa podświetlane napisy bo w rzeczywistości są one brzytwa), w środku spagetti ale to jest już do poprawy na kiedyś tam. Jeszcze tylko ten loudness muszę nieco zmienić bo za bardzo wycina środek, gdzie idealnie byłoby gdyby ładnie podbiją bassy i soprany. Idealny loudness jaki słyszałem to jest w starym przedwzmacniaczu sony tae-20 falcon.
Last edited by darohimself; 20.01.2025, 13:30.
-
-
@taz Udało mi się wreszcie złożyć wszystko w całość, wprowadzająć zmiany których dokonałeś i bardzo spoko to gra. Jednakże mam jeden problem. Ewidentnie tryb loudness wycina bardzo mocno średnie tony. I teraz pytanie czy ja coś popierniczyłem czy u Ciebie też tak było?
Zostaw komentarz:
-
Zamieszczone przez YasiekCorp Zobacz posta
Prosty błąd, nie połączył w schemacie, wrzucił na płytkę i olał weryfikację wzrokową. Przecież to już w schemacie rzuca się na wzrok na co najmniej pół życia, ale obawiam się, że nawet "ki-cad" by to wyłapał, choć nie sprawdziłem.
Zostaw komentarz:
-
Zamieszczone przez taz Zobacz postaJak chodzi o zworkę do masy od kondensatorów C13/C14/C15/C16, zerknijcie na schemat. Tam brakuje połączenia do masy. Cały ten zestaw kondensatorów jest połączony między V+ a V- a tak być nie powinno.
Zostaw komentarz:
-
taz widzę że się pojawiłeś, czy mógłbyś zerknąć na mój pierwszy post gdzie pytałem o przecięcie dwóch ścieżek przy r8 i r9? Zaznaczyłem to na zdjęciu być mieć pewność że dobrze myślę.
Zostaw komentarz:
-
Jak chodzi o zworkę do masy od kondensatorów C13/C14/C15/C16, zerknijcie na schemat. Tam brakuje połączenia do masy. Cały ten zestaw kondensatorów jest połączony między V+ a V- a tak być nie powinno.
Zwarcie wejścia wzmacniacza do masy jest ok pod warunkiem, że nie powoduje głośnego stuku podczas procesu przełączania. To trzeba samemu przetestować w swoim systemie. Jeśli byłby z tym problem można przeciąć ścieżki od przekaźnika K3 od nóżki nr 6 i 11.
Ciekawe czy RS kiedyś wyda wersję poprawioną, a może jednak ignorancja/arogancja nie pozwala...?
- 1 lubię
Zostaw komentarz:
-
Jeśli dobrze myślę, czyli sygnał z opampa wchodzi tam gdzie zaznaczyłem, to ze środkowych pinów przekaźnika trzeba odciąć masę. Jeśli ta ścieżka jest odizolowana od tej wylewki. Jeśli jest połączona z wylewką, to jakoś trzeba odizolować środkowe nogi od masy. Obdrapać dookoła, czy co..
Ale tak szczerze to nie wiem czemu TAZ tak zrobił. Nie widzę w tym nic złego że wejście do następnego urządzenia jest zwarte do masy. Wg mnie to dobry pomysł. No chyba, że tam jeszcze jakieś inne czynniki wchodzą w rachubę o których nie wiem. Ja bym tego akurat nie ruszał.
Jeśli odetniesz tam gdzie zaznaczyłeś, to odetniesz całkiem wyście :)
Zostaw komentarz:
-
Cała dokumentacja jest dostępna pod tym linkiem https://lampyelektronowe.pl/karty_ka...kumentacja.pdf więc może to ułatwi nieco sprawę. Szkoda że taza nie ma to człowiek by się dowiedział co autor miał na myśli. :) Ale i tak bardzo mnie zastanawia że niektórzy to złożyli i działa bez żadnych problemów ani nic takiego. Inni znów mają jakąś masę nieprawidłowości i trochę nie kumam z czego to się bierze. A co do tej ciętej ścieżki to tutaj chodziło o tą ostatnią którą wspomina w swoim poście, bo dwie wcześniejsze to wiem że są zaraz pod przekaźnikiem nad potencjometrem głośności, a tamta ostatnia bodajże pod przekaźnikiem przy wyjściu. A ten cały pajączek na spodzie płytki jest przy wejściu właśnie.Last edited by darohimself; 13.12.2024, 11:16.
- 1 lubię
Zostaw komentarz:
-
Na pewno to nie jest cięta ta ścieżka, miałeś dorobić filtr na wejściu, nie na wyjściu :)
Daj w ogóle oryginalny schemat, będzie trochę łatwiej. Bo na symulacjach TAZa nie wiem co oryginał, a co dorabia. W schemacie TAZa na wejściu masz 2 kondy i 3 rezystory, czyli coś już jest na płytce.
Ten filtr to tak:
1. od masy do wejścia masz 100k (to ustawia minimalną impedancje wejściową), możesz go przylutować np. do nóżek gniazda od spodu dla obu kanałów.
2. tniesz ścieżkę sygnałową i zamiast ścieżki dajesz w szereg 3,3u (czyli odcięcie dc) i 1,5kR
3. za rezystorem i kondensatorem między masą a sygnałem masz 100kR i 1nF (czyli odcięcie wysokich częstotliwości)
i dalej juz leci to na pierwszego opampa.
Generalnie możesz to sobie w głowie przybliżyć tak, że kondensator przepuszcza wysokie częstotliwości a blokuje niskie (oczywiście wysokość blokowania zależy od jego wartości i rezystancji dookoła). Więc jeśli jest w szeregu, to po prostu nie przepuszcza niskich (w przypadku tego 3,3uF ustawiony jest bardzo nisko żeby blokował prąd stały - pewnie pojedyncze Hz bez wpływu na resztę pasma), a jeśli równolegle, to wysokie które przepuszcza zwiera do masy (pewnie jest ustawiony na setki kHz żeby jakichś wzbudzeń nie przepuszczać), a nie zwiera niskich, bo dla nich stanowi zawadę.
Tak samo zresztą w zwrotnicach głośnikowych to działa.
Zostaw komentarz:
-
Micwoj bardzo dziękuje za te informacje. Mnie udało się chyba skompletować już wszystkie nowe części ale brakuje mi tych z tego schematu https://diyaudio.pl/i/4620/1f7eb2fe0...1680338533.jpg to są te odpowiedzialne za ten filtr wejściowy, są 4 rezystory i 2 kondensatory te białe. Ale ni hu hu ja nie umiem rozszyfrować jakie to powinny być wartości dla 2 poziomych rezystorów, 2 pionowych oraz 2 białych kondensatorów. A co do tej przeciętej ścieżki myślałem patrzyłem, porównywałem i być może chodzi o to miejsce, ale pewności nie mam.
Last edited by darohimself; 12.12.2024, 14:59.
Zostaw komentarz:
-
Nie znam projektu i nie mam pcb w ręku, ale tak po kolei spróbuję podpowiedzieć, od końca.
Inne elementy są po prostu inne w sensie inny producent, kolor itp.
Rezystory - nie jestem pewien, bo trochę się zdjęcia świecą, ale patrząc po kolorach pasków, wartości bez zmian.
Kondensatory - czerwone są Wimy, niebieskie nie wiem jakie, ale oba rodzaje foliowe - powinny być OK i jedne i drugie.
Kabel od spodu - nie do końca kumam płytkę Reduktora, czy on całą masę prowadzi wylewką, czy jak? Ja bym się spodziewał normalnej linii masy, a wokół najwyżej wylewka ekranująca zapięta do masy gdzieś na początku w jednym punkcie.. W każdym razie ten kabel pewnie stanowi właśnie solidne połączenie masy, bo jeśli ta masa na kondensatorach faktycznie wisi w powietrzu, to nie dziwne że TAZ daje gruby kabel
Białe kondensatory + rezystory na górze - to przy gnieździe wejściowym? To zdaje się filtr wejściowy o którym pisze.
Rezystory przy IC1 to patrząc po schemacie R3 i R6 i pewnie druga strona symetrycznie.
To przecięcie ścieżki przy przekaźniku, to ja nie ogarnę nie mając płytki w rękach :(
- 1 lubię
Zostaw komentarz:
-
gavron04 widziałem ten projekt, i gdyby nie to że kupiłem już ten od RS to pewnie bym z tego skorzystał, choć wiadomo wychodzi sporo drożej. No i z tego co oglądałem nie ma filtra loudness co mnie osobiście trochę boli bo lubię takowe jeśli są dobre.
Zostaw komentarz:
-
Pytanie czy nie lepiej po prostu kupić porządny projekt, sprawdzony, pomierzony, z porządną dokumentacją od A do Z? :) Mam nadzieję, że nie dostanę bana, ale tyle się pisze o RS, a ludzie nadal to kupują :) Po co sobie odbierać przyjemność ze składania jak trzeba się użerać, przerabiać RS a i tak szału nie będzie? :)
https://matway-electronics.pl/pl/p/P...cniacz-v3.0/85 - dokumentacja na dole strony w PDF. Pełna dokumentacja z wynikami pomiarów, z pomiarami z termowizji, ze schematami po zakupie. Do tego spore możliwości rozbudowy - Standby 2.0, dedykowane selektory analogowe, sterowanie z pilota z nauką itd :)
Jeśli ktoś nie potrzebuje zdalnej regulacji głośności oraz reg balansu to jest wersja 2.1 -> https://matway-electronics.pl/pl/p/P...-E450-v2.1/119 gdzie jeden z użytkowników porównywał to Pre do RSa.
- 1 lubię
Zostaw komentarz:
-
Micwoj dzięki za radę w takim razie postaram opisać wszystko co zrozumiałem, a czego kompletnie nie kumam. Jestem bardziej typem wzrokowca który jak widzi coś jak na dłoni i ma to prostym językiem opisane to jest wstanie odtworzyć (tak w sumie zbudowałem w zeszłym roku pełnowymiarową replikę automatu do gier MVS).
Posłużę się tutaj zdjęciami od Taza, bo akurat płytki do tego preampu mam zostawione w domu rodzinnym i nie mam ich teraz przy sobie.
kolejna zmiana to wartości rezystorów przy IC1 22k -> 2,2k oraz 47k -> 4,7k, ten układ będzie mniej szumiał (kondensator 100p z powyższego rysunku jest opcjonalny)
coś o czym wspominałem wcześniej, mianowicie musimy przeciąć to połączenie
przedostatnia modyfikacja dotyczy dolutowania do R33 równoległego kondensatora (ja używałem 220pF, tak wiem, że na zdjęciu jest inna wartość)
A to nie wiem skąd się wzięło ani jakie są tutaj wartości, chyba że coś pominąłem. Nie jestem w stanie rozszyfrować wartości tych dwóch białych kondensatorów oraz 4 rezystorów.
Elektronik będzie wiedział od razu, ja zanim się doszukam to pewnie wieki bym nad tym spędził. Tak samo nie wiem w jakim celu jest dolutowany ten czerwony kabelek.
ostatnią rzeczą jest przecięcie jeszcze jednej ścieżki
No i na koniec doszukałem się sporej ilość zmian (dla mnie pod względem na pewno wizualnym, ale nie wiem czy to dotyczy wartości) jeśli chodzi o pewne elementy na płytkach u Taza i autora całego tematu.
Jeśli ktoś będzie w stanie mi pomóc, będę niesamowicie wdzięczny. W innym wypadku jakoś sam będę musiał z tym walczyć, a niestety w sieci praktycznie nie ma informacji na ten temat. Jedynie co wynalazłem to pod jednym z filmów
UWAGA!
W układzie zasilania przedwzmacniacza jest błąd! Kondensatory C13/C14/C15/C16 powinny być podłączone do masy AGND, teraz wiszą w powietrzu. Popatrzcie na schemat.
Bez tego połączenia przedwzmacniacz się wzbudza i brumi. Na płytce trzeba dolutować kabelek łączący "środki" kondensatorów z masą AGND.
PS. dla mnie łatwiej będzie coś zrozumieć jeśli będzie to zaznaczone na zdjęciu płytki niż na schemacie.Last edited by darohimself; 10.12.2024, 13:33.
Zostaw komentarz:
-
Gavron zagląda, ale widzę że Taza dawno nie było. Dawaj, pytaj, zawsze ktoś coś podpowie.
Zostaw komentarz:
-
taz Nie wiem czy jeszcze jesteś aktywny na tym forum, ale jeśli tak to miałbym trochę pytań odnośnie tych przeróbek, no chyba że ktoś inny zechce mi nieco pomóc. Mianowicie kupiłem ten preamp jakiś czas temu na zbliżającą się przerwę świąteczną by się nieco pobawić. Elektronikiem nie jestem, wiedzę mam tutaj niemal zerową, bo hobbystycznie to jednak inne rzemiosło uprawiam. No ale polutować jakieś proste rzeczy potrafię. Niestety tyle się tutaj naczytałem tego wszystkiego i wychodzi na to że będą problemy jeśli żadnych przeróbek się nie dokona. Spisałbym wszystkie pytania tutaj, no ale jeśli nie będzie nikogo do pomocy to szkoda zaśmiecać forum. A i tak użyłem złotego szpadla żeby wykopać ten wpis. :)
Zostaw komentarz:
-
To zostaje kontakt ze sklepem sklep.lampyelektronowe.
Ciekawe jak wyglądają pomiary dream ampa :)
Zostaw komentarz:
Zostaw komentarz: