• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

3D Dayton RS-225, TB W4-1320 sif + Morel Cat 298.

Od zgrania faz środek/bas mocno zależy brzmienie basu bo średniak odtwarza harmoniczne basu które nadają mu brzmienie :)
To co nie podoba mi się w seas i daytonie nie zależy od aplikacji i nie można tego ani zmienić strojeniem ani zwrotnicą :)
Nie pisałem że grają tak samo tylko mają taki sam charakter basu .
Jeszcze nie zdarzyło mi się żeby jakiś automat coś sensownego wymodził co dało by się słuchać .
 
Słuch , słuchem, a pomiar zestawu mnie zaskoczył, symulacja wyglądą OK.
Ale pomiar pokazuje dziurę ok 5kHz. Nie bardzo wiem skąd się wzięła ...
I jak ją zwalczyć .



Stąd sie pewnie bierze syczenie, które teraz zauważyłem - po podłaczeniu kolumn z FW168 z TW030 nie ma tego.
Pomiary zestawu też wyglądają OK. Czyzby to efekt zwiazany z obudową ? Może tweeter zbyt blisko górnej krawędzi ?
 
Ostatnia edycja:
Po uwzględnieniu offsetu głośnika, chcąc uzyskać dobre zgranie fazowe sredniaka i wyskotonówki można zapomnieć o pierwszym rzędzie, nawet drugi rząd jest pod znakiem zapytania. Na ten moment 3 rząd (elektrycznie) na wysokotonówce i 2-gi na średniotonowym daje dobre zgranie fazowe w dość szerokim zakresie częstotliwości.
Jednak wyszedł podział na 3kHz co chyba nie jest zbyt szczęśliwym podziałem ....
 
Ja mam seasa l22 z fw146
na AS 2015 były podstawkowe 2way na fw146,
jak one waliły basem
 
Sprawa basu z Daytona troche się wyjasniła.
Próby korekty zwrotnicą, wyciszenie średniaka niewiele dawało.
Przerobiłem chyba z 10 zwrotnic a bas dalej był buczeniem.
Pomogło dopiero usunięcie wiekszej czesci watoliny z komory niskotonowca. Obecnie jest tylko 1 warstwa od góry komory do konca głosnika.
Poniżej głosnika nie ma watoliny.
Wg "wujka google" tłumienie w kolumnach 3D w komorze niskotonowca powinno być minimalne.
 
Jest dośc nisko - wg symulacji ok 280Hz.
Obecnie kolumny jakby odżyły. Co wskazuje, że nadmiar tlumienia nie jest dobry.
Piszą o tym na stronie : http://www.harpia.pl/page/pol/faq.html
Zbyt dużo materiału powoduje straty na basie (zamulony bas), za to średnica jest lepsza.
Czyli niskotonowiec dokłada sie niepotrzebnie do średniego, za to na basie jest słabo.
W 3D jest komfortowa sytuacja bo mozna sobie srednie indywidualnie wyregulować na średniaku.
W 2D może już nie być tak fajnie, co nie oznacza ze 2D są złe (ciagle z przyjemnością słucham FW168 z TW030).
 
Druga wersja , lepsze brzmienie niż w poprzedniej wersji. Ta zwrotnica raczej już zostanie, co najwyzej kosmetyczne zmiany moglyby nastapić.





Podzial - ok 300Hz i 2.5kHz.
Brzmienie ciepłe (dobre na zimowe wieczory :) ) dobra stereofonia. Okreslilbym je jako dobre do POP-u i elektronicznej, do rocka pewnie lepiej zagra zestaw Ravena z głośnikiem FW146 i TW030WA07.
 
Ostatnia edycja:
Ostatnia edycja:
Ch-ka tak ma wygladac, zerknij na strone producenta:
http://www.seas.no/index.php?option...=99:h1499-06-27tbcdgb-dxt&catid=45&Itemid=462

Druga wersja zwrotnicy jest dobrze zaprojektowana pod wzgledem zgrania fazowego, pytanie czy jej dobroc i przebieg fazy elektrycznej jest "normalny". Czy mozesz zasymulowac sama transmitancje zwrotnicy? Nie wiem czy SW ma taka funkcje, w przeciwnym wypadku potrzebujesz innego programu do symulacji schematow elektronicznych.
 
Ostatnia edycja:
Ch-ka tak ma wygladac, zerknij na strone producenta:
http://www.seas.no/index.php?option...=99:h1499-06-27tbcdgb-dxt&catid=45&Itemid=462

Jak dodać Baffle Step to jest podobna na Seasie , producent zresztą rysuje przebieg - przy f=4kHz SPL=95dB zas przy f=10kHz SPL=90dB - czyli spadek na ponad 5dB.

Druga wersja zwrotnicy jest dobrze zaprojektowana pod wzgledem zgrania fazowego, pytanie czy jej dobroc i przebieg fazy elektrycznej jest "normalny". Czy mozesz zasymulowac sama transmitancje zwrotnicy? Nie wiem czy SW ma taka funkcje, w przeciwnym wypadku potrzebujesz innego programu do symulacji schematow elektronicznych.

Oprócz przebiegu mogę pokazać przebieg impedancji (przy okazji jeszcze zrobiłem drobne korekty). Impedancja spada momentami do ok. 4.5 Ohm.

 
Ostatnia edycja:
Dla 8 omowej kolumny to za mało
Musisz przerobić filtr

Podobne wartosci impedancji znajdziesz w projektach 3D Ravena np.
http://diyaudio.pl/showthread.php/25043-hds-dxt-fw146-l22rn4xp-dayton-rs225-projekt-by-raven1985
gdzie jak przypuszczam, jeśli na filtrze RS225 dane są -cewka 7mH i kond 100uF to bedzie jeszcze mniejsza impedancja ( u mnie jest cewka 7mH i kond 82uF).
W konstrukcji Troelsa Gravesena tez impedancja schodzi do 4,5 om ...więc chyba w 3D takie zejscia to raczej standard.
http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-3WC.htm
 
Ostatnia edycja:
Zasymulowałem twój filtr dolno i środkowo przepustowy. Filtr środkowo przepustowy ma wyższą dobroć, widać podbicia na krańcach pasm.


Ma to wpływ na odpowiedź impulsową filtru (gorszą), na zmiany fazy elektrycznej a tym samym akustycznej.
Jak to może brzmieć? Może inne osoby się wypowiedzą.
Niemniej jednak, jeżeli tobie się podoba, to sie podoba :)
 
Powrót
Góra