Forumowy projekt 3 way z bonusowym daytonem rs225 na dole dzięki koledze konradzik88 :)
Tym razem 2 wersje zwrotki .
- tradycyjna :)
- i 1 rzędu na pochyloną ściankę
Jak ktoś chciał się przekonać czym się różnią to ma okazję :)
Zawodnicy :
seas l22rn4xp
http://www.seas.no/index.php?option=...=44&Itemid=461
lub
dayton rs225
http://www.daytonaudio.com/index.php...ce-woofer.html
Fountek FW146
http://www.fountek.net/products.asp?id=54
wavecor tw030wa07
http://www.wavecor.com/html/tw030wa05_to_08.html
Koszt kompletu głośników : ~1100-1200PLN
Budka :


Uwaga dayton ma inne wymiary !
Pojemności , BR wytłumienie :
FW146 ~14l
l22 - 35l strojenie 31Hz
rs225 - 40l strojenie 28Hz (wymaga nico głębszej obudowy każdy sobie mam nadzieje potrafi policzyć :) )
Komora średnio tonowego w całości wypełniona watoliną i filcem na ścianki (zachować nico luzu za głosikiem !).
Bas : filc na ścianki i przynajmniej jedna warstwa watoliny na tylną ściankę (nie zatkać BR !)
Zwrotnica "tradycyjna" :
charki :

przeciw faza :

dayton vs seas

impedancja z daytonem :
schemat :
(elementy dla daytona na zielono )

Cewki z polinka :
000-5191 Cewka ind. 7,000mH +/-3% 0,533? dr.1,00mm Fe 0,252kg. śr.45 dł.46mm
000-1785 Cewka ind. 8,000mH +/-3% 5,810? dr.0,50mm śr.33 dł.27mm
000-2193 Cewka ind. 1,200mH +/-3% 0,280? dr.1,00mm Fe 0,027kg. śr.29 dł.30mm
000-1313 Cewka ind. 0,300mH +/-3% 0,260? dr.1,00mm śr.36 dł.15mm
lub L2 powietrzna (jakieś 50PLN ! )
000-1899 Cewka ind. 1,200mH +/-3% 0,330? dr.1,40mm śr.57 dł.30mm
Kondensatory foliowe z wyjątkiem basu tam elektrolit mile widziany :)
Rezystory 5W starczą .
Coś od autora 1 :
Zestaw stał u mnie dość długo dzięki czemu miałem czas na eksperymenty i dopracowanie zwrotki .
Testowałem przeróżne konfigurację od stosunkowo prostych filtrów do bardziej rozbudowanych.
W tym coś w stylu Harpi Acoustic czyli kontrowersyjny 1 rząd na metalowych głośnikach :)
Okazało się jednak, że nie ma jednej słusznej drogi ... dlatego są 2 wersje zwrotnicy.
1 podejście jest konserwatywne podział na 2.5k i 3 rząd na fw146 z pułapką i korekcją impedancji .
Próbowałem prostsze filtry ale dopiero na tym ten zestaw zagrał tak, że od razu wiedziałem, że to jest to :)
Brzmienie jest szczegółowe, precyzyjne, bez "sztucznej detaliczności" , lekkie wciąga się je uchem jak tabakę nosem
. Dźwięki z tła są wyraźne bez "rozmycia" jak z papierowych membran . Myślę, że udało mi się uniknąć jednak przesadnej analityczności , sterylności .
Bas... zarówno seas jak i dayton mają bardzo podobny charakter i osiągi . Bas jest spokojny, taki trochę nieobecny, wycofany brakuje mu pazura ... no po prostu jebnięcia brakuje
Jednemu będzie to pasowało drugiemu nie . Mi nie pasuje .
Jak miał bym wybierać to postawiał bym jednak na daytona . Dlaczego ? A dlatego :
- jest tańszy :)
- jest czarny :P
- ma dużo lepszy napęd co za tym idzie niższe zniekształcenia nie tylko na basie ale przede wszystkim na niższym środku gdzie po prostu lepiej brzmi od seasa .
- ma rezonans na 7k a nie na 4k jak seaas w zasadzie można by spokojnie zrobić na nim fajnie brzmiące 2 way z tym wavecorem .
po negatywnej stronie :
- brak wentylacji napędu co na pewno przełoży się na niższą obciążalność termiczną to jedyna przewaga l22 moim zdaniem .
Seas musi odświeżyć koniecznie serie Prestige bo zaczyna trącić myszką...
Podsumowując zestaw ze świetnym stosunkiem jakości do ceny . Stał obok 4 krotnie droższego zestawu i się dzielnie bronił .
"First Order"
:)
Obudowa wymaga pochylenia o około 4 stopnie !!!!!
Pomiary :


rs225 vs l22

pomiar z 1m i z 2m bez bramkowania (kolumna w "polu swobodnym " wysokotonówka 2m nad ziemią )


Schemat :
(na niebiesko dla l22 )

Cewki z polinka :
000-5191 Cewka ind. 7,000mH +/-3% 0,533? dr.1,00mm Fe 0,252kg. śr.45 dł.46mm
000-1785 Cewka ind. 8,000mH +/-3% 5,810? dr.0,50mm śr.33 dł.27mm
000-2299 Cewka ind. 1,800mH +/-3% 0,430? dr.0,80mm Fe 0,021kg. śr.21 dł.40mm
000-1867 Cewka ind. 1,500mH +/-3% 2,830? dr.0,40mm śr.28 dł.8mm
000-0951 Cewka ind. 0,100mH +/-3% 0,10? dr.1,20mm śr.33 dł.15mm
lub L3 powietrzna ( 60PLN ! )
000-1484 Cewka ind. 1,800mH +/-3% 0,420? dr.1,40mm śr.61 dł.30mm
Kondensatory foliowe z wyjątkiem basu tam elektrolit mile widziany :)
Rezystory 5W starczą .
Coś od autora 2 :
Jak widać 1 rząd jest tylko między średniakiem a kopułką .
Zrezygnowałem z 1 rzędu na dół bo znacznie podnosiło to koszty a i seas nie brzmiał tak filtrowany za dobrze (dayton dawał radę ).
1 rząd oczywiście elektrycznie bo akustycznie są filtry linkwitz-a 2 rzędu.
Jak to brzmi w porównaniu do "normalnej" zwrotnicy ?
Pierwsze osłuchy to był WOW taki właśnie WOW i z tym WOW zostałem na 2 tygodnie :)
Po 2 tygodniach do jednej kolumny załączyłem 1 rząd do drugiej "normalną" zwrotnicę i postawiłem obok siebie żeby przyjrzeć się temu "z bliska".
I tak się zdarzyło, że jedna grała a drugą dopiero w locie montowałem i podłączyłem na jakiś czas tylko średniaka ...
i wszystko zrobiło się jasne skąd to WOW się bierze :)
Rezonans fw146 :) Dodałem drugą pułapkę i WOW wyparowało , znikło .
A wszystko przedstawia poniższy obrazek :

Niby niewiele a jednak słychać...
WOW znikło a co zostało ?
Na tej zwrotnicy zestaw gra jaśniej , detaliczniej ale mniej precyzyjnie za to z werwą , takim życiem (no znam takich co podsumowali by to w dwóch słowach - darcie japy
) aż chce się włączyć kolejny i kolejny utwór... pod warunkiem, że nie jest to akurat Jopkowa 
Nie wiem na którą wersję zwrotnicy bym się zdecydował ... chyba na obie naraz
Dla mnie pewnym minusem tej zwrotki jest lekkie wycofanie wokali przez dziurę na 2-3k niestety jedynym sposobem na załatanie jej było by asymetryczne położenie wysokotonówki :

Może i to i dobrze bo brzmienie nie jest "takie na pysk" jak ktoś to ładnie kiedyś określił
Próbowałem 2 rząd na wevecorze ale strasznie się darł na takim filtrowaniu z spółkę z fw146:???:
Kolejnym krokiem było pełne wyrównanie czasowe... robiłem już nawet wstępne przymiarki do budki jak serii Time Coherent harpii ale zabrakło czau może następnym razem .
Nie polecam tej zwrotki jak ktoś będzie tym nagłaśniał "domówki" wavecor może nie wyjść z nich cało , przy takim filtrowaniu długotrwała praca z koncertowymi poziomami głośności wykończy nawet jego
Mały "reszercz" na koniec :
Przy okazji zrobiłem małą serię pomiarów żeby zobaczyć czy jest jakaś magia w tym 1 rzędzie .
Niestety wnioski są takie, że to co istotne ledwo widać na wykresach i ciężko to uchwycić a to co od razu widać i rzuca się w oczy ... no właśnie w oczy bo w uszy już nie koniecznie .
THD wececora gołego i na obu filtrach :
0.5V

2v

i to samo w dB

i dalej po filtracji % i db na 2V
1 rząd :


3 rząd :


i dużo ciekawsze pomiary sygnałem "multiton " bardziej przypominającym sygnał muzyczny :
Cała ta trawa, szum pomiędzy prążkami to zniekształcenia .
Dalej 2V.
"goły"

1 rząd :

3 rząd :

a teraz bohater czyli fw146 :)
"goły" :


1 rząd :


3 rząd :


i IMD
"goły" :

1 rząd :

3 rząd:

Zapraszam do dyskusji ...
Tym razem 2 wersje zwrotki .
- tradycyjna :)
- i 1 rzędu na pochyloną ściankę
Jak ktoś chciał się przekonać czym się różnią to ma okazję :)
Zawodnicy :
seas l22rn4xp
http://www.seas.no/index.php?option=...=44&Itemid=461
lub
dayton rs225
http://www.daytonaudio.com/index.php...ce-woofer.html
Fountek FW146
http://www.fountek.net/products.asp?id=54
wavecor tw030wa07
http://www.wavecor.com/html/tw030wa05_to_08.html
Koszt kompletu głośników : ~1100-1200PLN
Budka :


Uwaga dayton ma inne wymiary !
Pojemności , BR wytłumienie :
FW146 ~14l
l22 - 35l strojenie 31Hz
rs225 - 40l strojenie 28Hz (wymaga nico głębszej obudowy każdy sobie mam nadzieje potrafi policzyć :) )
Komora średnio tonowego w całości wypełniona watoliną i filcem na ścianki (zachować nico luzu za głosikiem !).
Bas : filc na ścianki i przynajmniej jedna warstwa watoliny na tylną ściankę (nie zatkać BR !)
Zwrotnica "tradycyjna" :
charki :

przeciw faza :

dayton vs seas

impedancja z daytonem :

schemat :
(elementy dla daytona na zielono )

Cewki z polinka :
000-5191 Cewka ind. 7,000mH +/-3% 0,533? dr.1,00mm Fe 0,252kg. śr.45 dł.46mm
000-1785 Cewka ind. 8,000mH +/-3% 5,810? dr.0,50mm śr.33 dł.27mm
000-2193 Cewka ind. 1,200mH +/-3% 0,280? dr.1,00mm Fe 0,027kg. śr.29 dł.30mm
000-1313 Cewka ind. 0,300mH +/-3% 0,260? dr.1,00mm śr.36 dł.15mm
lub L2 powietrzna (jakieś 50PLN ! )
000-1899 Cewka ind. 1,200mH +/-3% 0,330? dr.1,40mm śr.57 dł.30mm
Kondensatory foliowe z wyjątkiem basu tam elektrolit mile widziany :)
Rezystory 5W starczą .
Coś od autora 1 :
Zestaw stał u mnie dość długo dzięki czemu miałem czas na eksperymenty i dopracowanie zwrotki .
Testowałem przeróżne konfigurację od stosunkowo prostych filtrów do bardziej rozbudowanych.
W tym coś w stylu Harpi Acoustic czyli kontrowersyjny 1 rząd na metalowych głośnikach :)
Okazało się jednak, że nie ma jednej słusznej drogi ... dlatego są 2 wersje zwrotnicy.
1 podejście jest konserwatywne podział na 2.5k i 3 rząd na fw146 z pułapką i korekcją impedancji .
Próbowałem prostsze filtry ale dopiero na tym ten zestaw zagrał tak, że od razu wiedziałem, że to jest to :)
Brzmienie jest szczegółowe, precyzyjne, bez "sztucznej detaliczności" , lekkie wciąga się je uchem jak tabakę nosem

Bas... zarówno seas jak i dayton mają bardzo podobny charakter i osiągi . Bas jest spokojny, taki trochę nieobecny, wycofany brakuje mu pazura ... no po prostu jebnięcia brakuje

Jednemu będzie to pasowało drugiemu nie . Mi nie pasuje .
Jak miał bym wybierać to postawiał bym jednak na daytona . Dlaczego ? A dlatego :
- jest tańszy :)
- jest czarny :P
- ma dużo lepszy napęd co za tym idzie niższe zniekształcenia nie tylko na basie ale przede wszystkim na niższym środku gdzie po prostu lepiej brzmi od seasa .
- ma rezonans na 7k a nie na 4k jak seaas w zasadzie można by spokojnie zrobić na nim fajnie brzmiące 2 way z tym wavecorem .
po negatywnej stronie :
- brak wentylacji napędu co na pewno przełoży się na niższą obciążalność termiczną to jedyna przewaga l22 moim zdaniem .
Seas musi odświeżyć koniecznie serie Prestige bo zaczyna trącić myszką...
Podsumowując zestaw ze świetnym stosunkiem jakości do ceny . Stał obok 4 krotnie droższego zestawu i się dzielnie bronił .
"First Order"
:)
Obudowa wymaga pochylenia o około 4 stopnie !!!!!
Pomiary :


rs225 vs l22

pomiar z 1m i z 2m bez bramkowania (kolumna w "polu swobodnym " wysokotonówka 2m nad ziemią )


Schemat :
(na niebiesko dla l22 )

Cewki z polinka :
000-5191 Cewka ind. 7,000mH +/-3% 0,533? dr.1,00mm Fe 0,252kg. śr.45 dł.46mm
000-1785 Cewka ind. 8,000mH +/-3% 5,810? dr.0,50mm śr.33 dł.27mm
000-2299 Cewka ind. 1,800mH +/-3% 0,430? dr.0,80mm Fe 0,021kg. śr.21 dł.40mm
000-1867 Cewka ind. 1,500mH +/-3% 2,830? dr.0,40mm śr.28 dł.8mm
000-0951 Cewka ind. 0,100mH +/-3% 0,10? dr.1,20mm śr.33 dł.15mm
lub L3 powietrzna ( 60PLN ! )
000-1484 Cewka ind. 1,800mH +/-3% 0,420? dr.1,40mm śr.61 dł.30mm
Kondensatory foliowe z wyjątkiem basu tam elektrolit mile widziany :)
Rezystory 5W starczą .
Coś od autora 2 :
Jak widać 1 rząd jest tylko między średniakiem a kopułką .
Zrezygnowałem z 1 rzędu na dół bo znacznie podnosiło to koszty a i seas nie brzmiał tak filtrowany za dobrze (dayton dawał radę ).
1 rząd oczywiście elektrycznie bo akustycznie są filtry linkwitz-a 2 rzędu.
Jak to brzmi w porównaniu do "normalnej" zwrotnicy ?
Pierwsze osłuchy to był WOW taki właśnie WOW i z tym WOW zostałem na 2 tygodnie :)
Po 2 tygodniach do jednej kolumny załączyłem 1 rząd do drugiej "normalną" zwrotnicę i postawiłem obok siebie żeby przyjrzeć się temu "z bliska".
I tak się zdarzyło, że jedna grała a drugą dopiero w locie montowałem i podłączyłem na jakiś czas tylko średniaka ...
i wszystko zrobiło się jasne skąd to WOW się bierze :)
Rezonans fw146 :) Dodałem drugą pułapkę i WOW wyparowało , znikło .
A wszystko przedstawia poniższy obrazek :

Niby niewiele a jednak słychać...
WOW znikło a co zostało ?
Na tej zwrotnicy zestaw gra jaśniej , detaliczniej ale mniej precyzyjnie za to z werwą , takim życiem (no znam takich co podsumowali by to w dwóch słowach - darcie japy


Nie wiem na którą wersję zwrotnicy bym się zdecydował ... chyba na obie naraz

Dla mnie pewnym minusem tej zwrotki jest lekkie wycofanie wokali przez dziurę na 2-3k niestety jedynym sposobem na załatanie jej było by asymetryczne położenie wysokotonówki :

Może i to i dobrze bo brzmienie nie jest "takie na pysk" jak ktoś to ładnie kiedyś określił

Próbowałem 2 rząd na wevecorze ale strasznie się darł na takim filtrowaniu z spółkę z fw146:???:
Kolejnym krokiem było pełne wyrównanie czasowe... robiłem już nawet wstępne przymiarki do budki jak serii Time Coherent harpii ale zabrakło czau może następnym razem .
Nie polecam tej zwrotki jak ktoś będzie tym nagłaśniał "domówki" wavecor może nie wyjść z nich cało , przy takim filtrowaniu długotrwała praca z koncertowymi poziomami głośności wykończy nawet jego

Mały "reszercz" na koniec :
Przy okazji zrobiłem małą serię pomiarów żeby zobaczyć czy jest jakaś magia w tym 1 rzędzie .
Niestety wnioski są takie, że to co istotne ledwo widać na wykresach i ciężko to uchwycić a to co od razu widać i rzuca się w oczy ... no właśnie w oczy bo w uszy już nie koniecznie .
THD wececora gołego i na obu filtrach :
0.5V

2v

i to samo w dB

i dalej po filtracji % i db na 2V
1 rząd :


3 rząd :


i dużo ciekawsze pomiary sygnałem "multiton " bardziej przypominającym sygnał muzyczny :
Cała ta trawa, szum pomiędzy prążkami to zniekształcenia .
Dalej 2V.
"goły"

1 rząd :

3 rząd :

a teraz bohater czyli fw146 :)
"goły" :


1 rząd :


3 rząd :


i IMD
"goły" :

1 rząd :

3 rząd:

Zapraszam do dyskusji ...
Skomentuj