• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Baffle Step - interesująca dyskusja :)

irek napisał:
Bs jest widoczny z metra a takze z 0,5m co widac nawet w symulatorze ale nie raczyles nawet sprawdzic i symulujesz glosnik z nierealnych 100m!?

Jakbyś sam uruchomił ten program i zasymulował to byś wiedział, że czy z 1 czy ze 100m różnica nie jest znikoma. Widać ci się nie chciało ale krytyke na domniemanych powodach umiesz uprawiać.

irek napisał:
Dlaczego symulator pokazuje dla mojej testowej obudowy podbicie +3dB dla ok 200hz jak z ogolnie dostepnych wzorow na BS wychodzi ze powinno ono wysterpowac na 430hz!?

bo pewnie użyłeś wzoru najprostszego, z jedną daną który jest słuszny dla obudowy kołowej a nie prostokątnej. Dla tekiej sa inne wzory.

irek napisał:
Drugi pomiar to klasyka gdzie widac jak pomieszczenie pomoglo podbic bas (tak wlasnie sie slucha kolumn!) Teraz juz trudno mowic o podbiciu BS a raczej trzeba mowic o zapadlosci i jej szkodliwosci.

No to fajną teorię wysunąłeś. Poszerz sobie obudowe do pół metra to nie będziesz miał tej zapadłości a BS skompensuje ci sie tym podbiciem od podłogi. BTW to co one takie mocne, na podłodze stawiałeś te bude ? Mi sie takiego mocnego podbicia nie udało uzyskać, a próbowałem dzisiaj. Widać 80 cm głosnika nad ziemią to juz wystarczajaco wysoko, żeby mieć z głowy takie efekty.

irek napisał:
jest tez Twoj ulubiony BS bez ktorego nie mozesz zyc. Niestety nie dorosl do 6dB pewnie dlatego wolisz symulatory gdzie czasem widac podbicie po 8 a nawet 9dB.

Moge bez niego życ i żyje bo go skompensowałem :) . Chwali ci się, że w końcu ci sie udało go zmierzyć.

Ciekawe, najpierw całkowicie negujesz BS, następnie niechętnie przyznajesz ze jest lekka nieznaczaca górka a na koniec pokazujesz modelowy BS , 6dB ! Widać nauka nie idzie w las hehe.

irek napisał:
Szkoda ze nie odpowiedziales na moje pytania. A chcialem zobaczyc symulacje Twojej super zwrotki, no i dalczego ze wzorow wychodzi BS w innym miejscu niz w symulatorze?

Jakie pytania ? Jakiej zwrotki ? Na to ostatnie juz opowiedziałem, dla jednego wymiaru wzór jest słuszny dla obudowy kołowej.
 
No wlasnie w symulatorze EDGE BS jest w zasadzie identyczny przu ustawieniu mikrofonu z kilku metrow jak i z 0,5m czyli z odleglosci z ktorej zazwyczaj mierze male glosniki.
Generalnie wszystko z symulacji sie zgadza oprocz niskich tonow ktore sa podbijane przez pomieszczenie i sama obudowe zamknieta czy b-r. Tego symulator nie uwzglednia. Dlatego w praktyce BS nie osiaga nigdy 6dB i przy pomiarze w docelowych warunkach i zwrotnicy jest malo znaczacy. Symulator pokazal dla tego STX-a roznice 6dB miedzy 100hz a ok 600hz a wyzej nawet 8dB a co widac na pomiarze? Moze 3-4dB!!??? Najwieksza roznica jest miedzy dolkiem na 300hz a oktawa wyzej i jest to 5dB ale to nie jest jedyne miejsce dzialania BS. Masz tendencje do zaokraglania wszystkiego do 6dB a to dziwne skoro wczesniej tak drobiazgowo rozpatrywales kazda charakterystyke. Jak jest 3dB to znaczy ze BS nie zostal zmierzony a jak jest 5dB to znaczy ze jest 6dB gratuluje podejcia.
A pokaz mi gdzie napisalem ze BS nie istnieje???? Bo takimi tekstami zaczynasz robic z siebie barana!
Napisalem tylko ze jest malo znaczacy i swojego zdania od poczatku nie zmienilem.
A pomiary wykonuje caly czas w takich samych warunkach i caly czas widac na nich BS tylko wy raz go widzicie a raz nie przy okazji krytykujac cos czego nie mieliscie okazji ani posluchac ani zmierzyc. Tylko na razie nie potarfisz mi wytlumaczyc dlaczego na glosnikach TVM go nie widac skoro na stx-ie przy tych samych warunkach pomiaru jest widoczny?

No i kiedy zobacze symulacje Twojej zwrotki? Bo moja w symulatorze nie kompensowala BS ale ze nie bylo go widac na pomaizre to znaczy ze zly pomiar :) Wiec pokaz jak Twoja to robi z symualtorze bo na pomiary takie jak przedstawilem to raczej liczyc nie moge
Jesli faktycznie moja zwrotka nie kompensuje BS a Twoja obnizy wszystko > BS o 6dB to ciekawe jaka bedzie uzytecznosc kolumny ktora ma 80dB efektywnosci? A nie masz o tym pojecia bo nie potarfisz zmierzyc efektywnosci.

A ja mowie nadal od poczatku to samo ze nie ma zadnego specjalnego dzialania zwrotnicy w zakresie BS. Dlatego nie da sie poznac po ukladzie zwrotnicy czy kompensuje BS czy nie. A to ze cewka jest wieksza czy mniejsza to o niczym nie swiadczy. Bo pewnie inna jest tez czestotliwosc podzialu.

Chcesz zebym Ci przyznal racje to dorysuj do mojej zwrotki uklad kompensujacy BS!
Nawet Ci wysle moje glosniki z obudowa!!
Tylko skonczy sie na tym ze Twoje pomiary wychodza inaczej niz moje.. a ja juz sie wypowiadalem na temat domowych pomiarow.
 
Irku dlaczego w moje obudowie szerokość 21cm wysokość 95cm głośnik GDN 18AKX drze się na średnicy i nie słychać basu? Zwrotnica zaprojektowana przez Ciebie? Kilku kolegów z forum miało ten sam problem?
Co proponujesz zrobić?
 
Proponuję naprostować sluch. SŁuchanie cale mlodziencze zycie z uzyciem korektora ustawionego w "V-kę", loudness oraz regulatory bassi treble na max i potem mamy efekt ze za duze srednich tonów...
 
brencik, jak bys nie zauwazyl to sluchanie "uzyciem korektora ustawionego w "V-kę", loudness oraz regulatory bassi treble na max" powoduje ze srednie tony są maskowane!!
 
djrobo, tu akurat ty nie zrozumiales brencika

brencik napisał:
Proponuję naprostować sluch. SŁuchanie cale mlodziencze zycie z uzyciem korektora ustawionego w "V-kę", loudness oraz regulatory bassi treble na max i potem mamy efekt ze za duze srednich tonów...

nc..
 
heh i takie pierdolenie sami doradcy a widać nikt tego nie słuchał ,jak pisałem zęby i głowa bolą po 10 minutach słuchania ,a do tego manipulacja korektorem wiele nie daje bo słychać ze sie rozstraja wszystko mało tego to sie tak drze ze wszystko wpada w rezonans

heh ale zapomniałem ze to moje Onkyo TX-NR 905 za 6 klocków jest do dupy jak to ktoś wcześniej napisał:)
 
sikorb, zauwaz ze wcale nie popieram brencika tylko wrecz odwrotnie dochodze do wniosku de to jakis mlodociany niedorozwoj....
 
dokładnie 2 miesiące gadania i zero konkretów niema alternatywnej zwrotnicy i zapewne nie bedzie
zamknąć usunąć czy co tam jeszcze

a Irka można by prosic o jakis alternatywny projekt zwrotki dla porównania

[ Dodano: 2008-04-13, 20:03 ]
n_omyzs, :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 
Co do tego krzykania i regulacji na V.... Zauważyłem że fool ludzików twierdzi że dźwięk jest bardziej detaliczny gdzie właśnie brakuje średnicy... wtedy są te wyróżnione cyki wysokich i basu nie brakuje.... kumata co chcem powiedzieć ... ??
 
takie ustawienie też nie bierze się z nikąd. Krzywa słuchu tak przebiega, że zarówno niskie jak i wysokie czestotliwości słyszy się słabiej.

[ Dodano: 2008-04-13, 22:10 ]
takie ustawienie też nie bierze się z nikąd. Krzywa słuchu tak przebiega, że zarówno niskie jak i wysokie czestotliwości słyszy się słabiej, dużo zależy także od natężenia bo im ciszej tym ta niedoskonałość słuchu jest głębsza.
 
niech każdy wrzuci sobie w google hasło "izofona" i zobaczy.
Prawda jest taka że dla mnie czy coś gra liniowo czy też nie ma najmniejszego znaczenia, ma grać tak żeby mi się podobało i tyle.
 
To czy glosnik ma bas czy nie to juz zalezy od glosnika i jego aplikacji w obudowie i duzo od miejsca umieszczenia. Zadna zwrotnica nie podbija basu a tu niektorzy tego oczekuja!?

Nadal zaden z korektorowcow BS nie pokazal zadnej modyfikacji mojej zwrotnicy ani nawet nie potrafil pokazac tego w teorii czy pomiarach. Jedyny argument jaki sie ciagle pojawia to ze super zwrotnica z korekcja BS ma wiecje basu!? Tylko co ma piernik do wiatraka?

Obecnie mam nowy projekt zwrotki do STX GDN18-140-8akx-a i GDWK10-250-8AKX. Dzieki tej wysokotonowce dalo sie ustalic podzial przy ok 2khz. Z racji niskiego podzialu mamy dosc duza cewke i nieco wyciety srodek i mniejsza efektywnosc (85dB zamiast poprzednio 86dB). Ale wcale nie slychac wycofania srednicy bo polepszyly sie charakterystyki kierunkowe i wiecej energii idzie na boki i tu duze znaczenie ma pomieszczenie odsluchowe. Osobiscie nie pzrepadam za niskimi podzialami bo srednie tony przetwarza juz wysokotonowka ktora w tym zakresie jak dla mnie jest za bardzo wrzeszczaca no i rosna jej juz znieksztalcenia ze wzgledu na rosnace amplitudy.
 
MormoN napisał:
Co do tego krzykania i regulacji na V.... Zauważyłem że fool ludzików twierdzi że dźwięk jest bardziej detaliczny gdzie właśnie brakuje średnicy... wtedy są te wyróżnione cyki wysokich i basu nie brakuje.... kumata co chcem powiedzieć ... ??

Proponowałbym im iśc do laryngologa a potem do audiologa...

[ Dodano: 2008-04-14, 07:49 ]
takero napisał:
Prawda jest taka że dla mnie czy coś gra liniowo czy też nie ma najmniejszego znaczenia, ma grać tak żeby mi się podobało i tyle.

To po co caly ten zgiełk, starania konstruktorow, technologie itp itd zeby uzyskac liniowosc przetwarzania, szerokie pasmo, niskie znieksztalcenia etc?
 
brencik napisał:
To po co caly ten zgiełk, starania konstruktorow, technologie itp itd zeby uzyskac liniowosc przetwarzania, szerokie pasmo, niskie znieksztalcenia etc?

Wydaje mi się że właśnie po to żeby uzyskać niskie zniekształcenia i szerokie pasmo... :-) Dlatego najlepiej samemu wziąć się do roboty i złożyć tak żeby w swój gust trafić....
 
brencik napisał:
zeby uzyskac liniowosc przetwarzania, szerokie pasmo, niskie znieksztalcenia etc?
szczególnie w lampach ;)
Są różne gusta, różni ludzie i nie możesz komuś kto lubi lampy powiedzieć że jest gorszy bo jego sprzęt ma węższe pasmo i wyższe zniekształcenia, to jest po prostu szowinizm.
Muzyka ma przede wszystkim sprawiać przyjemność, niezależnie od pasma, zniekształceń itd.
 
Tylko poczatkujacym sie wydaje ze celem zaprojektowania zwrotnicy jest uzyskanie jak najrowniejszego pasma. W praktyce jest to duzo bardziej zlozone bo zwrotnice projektuje sie pod konkretny gust sluchaczy co czesto poprzedzaja specjalne badania rynku polaczone z odsluchami. To co mozna kupic od no polskich producentow to jest ich wizja czyli ich brzmienie i tu nie wiemy czy robione pod publike czy docierane do ich gustu. Wszystkie moje zwrotnice sa moja propozycja i sa charakterystyczne dla mojego podejscia do zwrotnic, bardzo zcesto jest kilka wersji i zajnetresowani wiedza czym sie roznia i dalczego dokonalem zmian.

Ale zeby bylo na temat to caly czas Twierdze ze szczytem debilizmu jest krytykowanie mojej zwrotnicy i wrecz zakazywanie jej kopiowania Twierdzac ze jest nie prawidlowa bo nie kompensuje BS? I to pisze specjalista ktory ani jej nie mierzyl ani nie sluchal.

Ciekawi mnie czy ktokolwiek zrozumial cos z zagmatwanego tlumaczenia o Baffle Step?
Bo podsumowania tego jest takie ze BS jest i trzeba je kompensowac. Moje zwrotki nie maja kompensacji BS ale tez nie ma go na pomiarach!?
W kazdym razie ja sie zegnam z branza audio wiec niech wam teraz specjalisci od BS robia zwrotki.
 
Ostatnio zainteresował mnie BaffleStep i jest to dość ciekawy temat.
Jednak uważam Borys że jeśli uważasz że potrafisz w zwrotnicy uwzględnić kompensację BaffleStepu, to podziel się z nami! Jeśli polepsza to dźwięk zestawu to myśle że chętnie skorzystają z tego inni uzytkownicy, przecież nie tylko Irek projektuje zwrotnice.

Narazie dowiedziałem się że nalezy zmienić(zwiększyć) cewkę niskośredniego ale o ile ? Jaka jest zależność w stosunku do występowania baffle, jeśli bs wystąpi na 500hz to jak dobrać cewkę o ile zwiększyć, jeśli uważasz że poradziles sobie z tym zjawiskiem chętnie poczytałbym większy opis jak go unikać.

Jak to wygląda na symulacjach? myśle że gdybyś opisał to w jakiś sposób udokumentowany zdjęciami z SW nastawienie wielu zmieniłoby się.
Najlepiej screeny porównawcze ( z kompensacją i bez ).
Przydałby się tutorial jak mierzyć aby wyłapać BS, jak mierzyć aby widać było efekt skompensowania BS, bo przecież musimy wiedzieć czy cewka zadziałała prawda ?
 
Powrót
Góra