irku po co ta zarozumialosc.
I nie pisz tu o harmonicznych drugiej i trzeciej bo to moze robi wrazenie na amatorach ktorzy nigdy ich nie mierzyli zreszta nie wiem czy Ty miales okazje.
Dobrze nie bede pisal juz wiecej na forum o 2rd i 3rd harmonicznych, wspomnialem tylko bo myslalem ze to jest jasne.
Tak mialem okazje, zauwazylem ze mimo tego iz rezonans midfofera jest (badz u ciebie nie jest) wyfiltrowany to i tak nastepuje podbijanie w/w 2 i 3 harmonicznych na drodze mechanicznej (w glownej mierze powstaja w napedzie poniewaz nie jest "idealny"). Przeanalizujmy sprawe na przykladzie jakiegos glosnika z dosc pokaznym rezonansem na koncu pasma (w tym przypadku al170).
Jak widac dla F1-1kHz i F1-3kHz zawartosc 2d i 3rd harmonicznych rozni sie o wartosc brake upa wofera (tutaj odsylam do noty al170).
Inny przyklad, tym razem kopolka, ktora nie daje sobie rady:
Slabo wyfiltrowana kopolka (zaledwie -15dB dla 2kHz) daje znac juz o sobie (odsylam do pomiarow thd np Zapha Kurtke). Slabo filtrowana vifa dx zachowuje sie bardzo podobnie - a nawet jeszcze gorzej.
W glosnikach mierzy sie zazwyczaj tylko druga i trzecia a druga jest wprost wskazana i jest domena glosnikow tubowych ktore potrafia przez to bardzo miekko brzmiec.
Widze ze tylko ty o nich mozesz pisac - wytlumacz dlaczego? Niestety nie zgodze sie z toba do konca, poniewaz zbyt duza zawartosc harmonicznych (o kotych i tak nie moge pisac), szczegolnie wraz z wieksza moca dostarczana do glosnikow powoduje bardzo szybko jazgotliwosc zestawu - utarlo sie mowic ze kopolka sie drze (jak zwal tak zwal ludzie wiedza o co biega).
Akurat na koncu pasma niskosredniaka to nie generuje on wyzszych harmonicznych bo ma za duza membrane zeby takowe powstawaly wiec mozna tu mowic tylko o drugiej harmonicznej ktora akurat jest przyjemna w brzmieniu.
Nie zgodze sie z toba i tutaj do konca poniewaz glosniki posiadajace brake up na koncu pasma maja tendencje do podbijania swoich harmonicznych, zobacz moze na przykladzie seasa, ktory swoj rezonans posiada dosc wysoko:
Dla glosnikow wysokotonowych robi sie filtry I-rzedu ktore maja kiepska filtracje ale dobrze brzmia w tym przypadku opadanie charakterystyki akustycznej jest lagodne jak filtr I-rzedu ale elektrycznie dosc ostre co zapewnia wytrzymalosc mocowa glosnika. W zwrotnicy z 18/120 zastosowalem filtr 3rzedu dlatego opadanie jest ostrzejsze a bylo to konieczne zedy dobrocia filtu podciagnac dziure na podziale.
Filtry Irz elektrycznego powinno sie robic tylko i wylacznie dla glosnikow wysokotonowych ktore bardzo dobrze radza sobie z znieksztalceniami ponizej F zaporowej (27tbfcg chociazby), ciezko mi uwiezyc ze stx jest rownie dobry w tej dziedzinie.
I nie krytykuj czegos czego nie slyszales, no i czekamy na twoja wersje zwrotnicy z pomiarami oczywiscie no chyba ze tylko gadac potrafisz?
Nie krytykuje, tylko wyrazam swoje zdanie - od tego jest forum przeciez. Niestety nie posiadam pomiarow w/w zestawow i zrobic mi bedzie ciezko, ale ty masz pomiary i zrobic ci bedzie duzo latwiej. Jak by sie tylko dalo zalatwic zestaw na jakis wekend to bardzo chetnie bym sie nim zajal.
Dodatkowo doradzil bym zrobic conajmniej pelna kompensacje bs, z racji tego ze glosnik ladnie pasuje do zestawu podlogowego (ok 20L) co napewno pozytywnie wplynie na brzmienie zestawu i zmnieszy ilosc pytan typu - ile ta 18 ma basu ..
Co do filtracji dx to niektorym moze sie niepodobac niedobor db w najwyzszej oktawie, tutaj jednak trzeba wziac poprawke na preferencje sluchacza, wypadkowa wartosc zespolu filtrowanego mozna sobie szybko dobrac takze we wlasnym zakresie moze to zrobic kazdy.
Pozdrawiam