• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Budowanie na ekranie - czyli relacje z budowy na zywo :)

dabyl, tymi podbiciami sie nie martw to juz pokój zaczycna "grać" stąd masz górke na 40Hz.
Czasem od samej efektywności ważniejsze jest dobre rozciągnięcie pasma. Jak jest efektywnie ale szybko i ostro sie kończy to bas będzie pukał. A jak sie rozciągnie to moze cieszej ale za to trochę pomruczy dołem pasma i to daje duzo lepsze wrażenie wypełnienia dzwiękiem
 
dabyl napisał:
W pomiarach farfield w samym dole pasma (praktycznie tak poniżej ~40 Hz) mam zawsze nienormalne podbicie basu - nie wiem czy to wpływ pomieszczenia czy ponownie jakiś błąd pomiaru?
Nie wiem na czym polega ten fearfield ale z tego co wiem to sygnał MLS nie nadaje się do pomiaru tak n. cz. nawet Irek o tym pisał.... Spróbuj może sinusem... (i tu znowu bym polecał HOLMImpulse ;) )

dabyl napisał:
Yoshi_80, na bas akurat nie mogę "psioczyć" ;) Co prawda przyznaję, że momentami jeszcze coś tam z tunelu zarezonuje (jeszcze pracuję nad linią) ale jeśli chodzi o efektywność dołu pasma to jest bardzo dobrze (20m2, póki co jedna kolumna).

Jak to czerwone to odpowiedź "portu" to ja nic z tej TL nie rozumiem :???: moim zdaniem za dużo na szybszy bas włazi....
a co do samego przebiegu ch-ki to dla mnie wygląda jak z OZ :???: (odpowiedz portu według mnie jest niewłaściwa - ale żeby nie było że się znowu czepiam czy coś, przedstawiłem tylko swoje zdanie ;) )

[ Dodano: 2010-10-01, 09:58 ]
Yoshi_80 napisał:
Czasem od samej efektywności ważniejsze jest dobre rozciągnięcie pasma. Jak jest efektywnie ale szybko i ostro sie kończy to bas będzie pukał. A jak sie rozciągnie to moze cieszej ale za to trochę pomruczy dołem pasma i to daje duzo lepsze wrażenie wypełnienia dzwiękiem

W sumie racja.... ;)
 
ir0nhide napisał:
Jak to czerwone to odpowiedź "portu" to ja nic z tej TL nie rozumiem moim zdaniem za dużo na szybszy bas włazi....
Wytłumienie linii jest jeszcze do dopracowania więc pewnie spadek po prawej stronie w końcu wyjdzie płynniejszy - ale to się okaże. Nie wiem o co chodzi z tym wchodzeniem na szybszy bas - chodzi o to, że spadek zaczyna się za późno? Przecież to nie problem - problemem jest dopiero sumowanie się pasma z głośnika i tunelu w tym miejscu i wtedy masz podbicie w okolicy 100 Hz - a to raczej boli :???: Nie wiem od czego to tak do końca zależy - raz to występuje raz nie. Mi akurat udało się tak zrobić, że to nie występuje (lub jest mało zaznaczone) ale przyznaję, że to konsekwencja wielu prób i testów a nie działanie, którę mogę jakoś uzasadnić teorią...

ir0nhide napisał:
a co do samego przebiegu ch-ki to dla mnie wygląda jak z OZ (odpowiedz portu według mnie jest niewłaściwa - ale żeby nie było że się znowu czepiam czy coś, przedstawiłem tylko swoje zdanie )
Na pomiarze impedancji masz wyraźnie zaznaczone siodło - środek na ~39Hz co wskazuje nam na strojenie linii na tą częstotliwość. W OZ impedancja ma jeden pik a nie dwa. A jeśli charka wygląda jak z OZ a nie z BR to tylko się cieszyć :P
 
Najbradziej miarodajnym wykresem jest wykres wypadkowy. Promieniowanie portu i głosnika rozpatrywane osobno niewiele mówi bo nie wiadomo jak ma się zależnośc fazowa. Dopiero po zsumowaniu to będzie widać. Mogą być przypadki gdy port bedzie promieniował jak diabli ale w przeciwfazie do głosnika i wypadkowo nie będzie takiego "czadu" , natomiast moze byc też tak że port będzie promieniowac umiarkowanie ale za to w fazie zbliożonej do głośnika.

dabyl napisał:
A jeśli charka wygląda jak z OZ a nie z BR to tylko się cieszyć

Dokładnie tak. Ch-ka zbliżona do OZ to znak niskiej dobroci układu a to znak, że definicja basu będzie bardziej prawidłowa niż w ch-kach zbliżonych do br.
 
Urwałem się dzisiaj wcześniej z pracy...

Trochę posłuchałem, trochę pokombinowałem i popróbowałem, trochę pomierzyłem... pharoh i Yoshi_80 - zwracam honor ;) Faktycznie średnie tony nieco wybijały się ponad resztę pasma - nie było to co prawda jakoś specjalnie natarczywe wybijanie się ale po odsłuchu zaledwie z tłumikiem L-Pad na BG13P jednak odczuwalna jest zmiana na plus - dzięki za sugestie.

Wykonałem pomiar Farfield - oto wykres:


Pomiar, który zamieszczam jest wykonany na osi połowy linii łączącej środki głośników (nie wiem czy to dobrze geometrycznie opisuję ale chyba wiadomo, o co chodzi), z odległości trochę większej niż 1,5m od frontu kolumny. Pomiary Farfield z różnych odległości bardzo mocno wpływają na wykres samego dołu pasma - przyznaję, że wybrałem ten "najładniejszy" :razz:

Do wykresu podpiąłem jeszcze OnAxis, Nearfield i Port Response - tylko jedna uwaga, wykresy są "skalowane przy pomocy pokrętła głośności na wzmacniaczu" - dla, wydaje mi się, lepszego poglądu na całość (pierwsze ustawienie dla OnAxis, drugie dla Farfield, trzecie dla Nearfield i Port Response). Dodatkowo pomiar OnAxis jest z wczoraj - czyli bez L-Pada na BG13P
 


Po paru miesiacach przerwy czas powrocic do hobby ;)
Jednak zrobie sobie te monitorki poki co ;p
 
Jakie 13 sztuk? 19 jest, 3 rządek jest schowany :P A kilka pójdzie na handel, parkę zostawię sobie w pokoju, z kilku zrobię paczki do własnego użytku. Raczej się nie zmarnują :)

Ps. Jakby ktoś był zainteresowany to kilka sztuk może być już teraz na sprzedaż, taniej niż u dystrybutora :) Ew. można poczekać bo niedługo pojawi się gotowy subbas oparty na nich.
 
Shiver, jakiegos tira okradles czy co? :shock:
ile to wszystko kosztowalo? cos mi sie wydaje ze wialka kasa :???:
 
lklukasz napisał:
to ty musisz mieć strasznie duży pokój

Skromne 15 metrów, aczkolwiek myślę do przodu :P

Pawel S., tirem to one przyjechały :) Ile kosztowało? Niecałe 15 tysięcy, mniej więcej złotówkę za każdy wat :)

Apropo projektu to w pokoju będą grać z Cube Audio F155, aczkolwiek jeszcze do końca nie ugryzłem tego jak to wszystko połączyć
 
Powrót
Góra