• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

DIY zeus i nowe 12" od STXa ???

Pełno ludzi ma już DIY Zeusy i nie narzekają na dźwięk :)

Nie narzekają bo moc tych kolumn wynagradza braki w jakości przetwarzania dźwięku.

Jakiś czas temu rodził się temat o mocnych,tanich kolumnach które zagrają przyzwoicie,niestety jakoś nie mogę go znaleźć. Temat był bojkotowany,ale moim zdaniem powinien się rozwinąć gdyż założenie jest ciekawe.
 
Zestaw 2x W.STX.12.2.500.8.F.S.MC + D-800 z niskim podziałem ma szansę zagrać "Młodzieżowo" z SPL 95dB. Przy podziale na 2kHz może nawet dać się tego słuchać :)
 
Ja też o takim zestawieniu pomyślałem z racji konstrukcji,ale osobiście głośniki wysokotonowe w hornie mnie męczą strasznie (oczywiście gdy się słucha ich w domu,na estradzie to już zupełnie co innego).
 
Ja też o takim zestawieniu pomyślałem z racji konstrukcji,ale osobiście głośniki wysokotonowe w hornie mnie męczą strasznie

I to jest główny problem. Też myślę o takim zestawie ale ciężko znaleźć odpowiednią górę. Na średnie tony można dać spokojnie dwa midbasy np. w układzie mtm, duży bas pociągnie efektywność ale co z górą? Najgłośniejsze kopułki mają z goła 92-3db 2,83V a to za mało chcąc zrobić naprawdę wysoko-efektywną kolumnę, i tak projekt stoi.
 
Oni ją chyba modyfikują, a to była by niezła opcja bo tonsil jako jeden z niewielu robi tubki nie-kompresyjne co znacząco wpływa na dźwięk.
 
bo tonsil jako jeden z niewielu robi tubki nie-kompresyjne
akurat te głośniki to jak najbardziej compression driver - zobacz jaka jest powierzchnia wlotu (prześwit w dyfuzorze) a jaka powierzchnia kopólki.

dźwięk "tubek" jest najczęściej męczący nie dla tego, że to złe głośniki ale ze względu na złą zwrotnicę albo celowy zabieg stosowany na estradzie jakim jest podbijanie góry.

Jeśli jednak ktoś woli coś kopółkowego to może beyma T2030
 
zobacz jaka jest powierzchnia wlotu (prześwit w dyfuzorze) a jaka powierzchnia kopólki.

Sugerowałem się tym że gardziel ma 1 cal tak samo jak membrana, nie rozbierałem nigdy tego głośnika :)

Tak przy okazji mam pytanie-czy membranka np. z AWX wpasuje się rozmiarem do Stx'owych gdwt? Mam chyba jeszcze gdzieś parkę takich spalonych i sobie pomyślałem że taki frankensztajn mógłby nawet jakoś zagrać :D
 
Tak przy okazji mam pytanie-czy membranka np. z AWX wpasuje się rozmiarem do Stx'owych gdwt? Mam chyba jeszcze gdzieś parkę takich spalonych i sobie pomyślałem że taki frankensztajn mógłby nawet jakoś zagrać

mecze o to SW juz od dawna :P
chociazby z PJtka by cos takiego zrobil...
 
Ja sobie coś takiego mogę sam sklecić, pytanie tylko czy będzie pasować :) I wolałbym jednak coś lepszego niż PJ bo wyjdzie z tego dalej głośniczek przeciętny brzmieniowo.
 
średnica cewki jest taka sama - jeśli chcesz dodać front i zrobić coś ala mission to tak ale jeśli chcesz zachować tubkę to z tego co pamiętam się nie uda bo jest inny profil kopółki.
 
Napisał dabyl
ale np GTC (czy GDWK?) 11/100 osobiście odbieram całkiem pozytywnie.
tego jeszcze da sie sluchac (nadal gdzies tam mam klony kolumn yoshiego) ale z detalicznoscia nadal bez rewelacji...

Już się zaczynają legendy internetowe. Kopułki Tonsila są całkiem przyzwoite - co prawda mniej plumkaja niż droższe ale za to nie mają takich problemów z wypełnieniem dolnego skraju pasma jak Vify PL z rezonantorami czy niektóre (niektóre!) Seasy. Przekonanie o kiepskości Tonsili zrodziło się 30 lat temu kiedy Witort pisał w opisach konstrukcji zdania w rodzaju "użycie głośnika GDWK 9/40 może okazac się niewystarczajace". Od tamtej pory jednak powstały GDWK 10/80/19 oraz GDWK 10/80/20 mające tę samą kopułkę z bawełny i napęd co w GDWK 11/100, GDWK 10/80/T i GDWK 10/80/26 z kopułką z tkaniny poliestrowej oraz nowe tubowce dla Eminence GDWT 9/80/5F czy GDWT 9/100.

Problem z efektywnością wystapi bo taki anty-altus będzie miał około 90-92db/W. Dlatego proponowałem GDWK 9/120/4 - http://kupglosnik.pl/pl/glosnik-gdwk-9-120-4-8-ohm.html jest to wersja eksportowa głosnika dla Formfocus Audio. Układ magnetyczny i kopułka prawdopodobnie jak w GDWK 10/80/19 a korektor jest w postaci krótkiej tubki przypominający kształtem korektor ze starego GDWK 9/120 ale o zmienionej geometrii w taki sposób żeby można go montowac od spodu płyty obudowy grubości 18mm. Powinien zapewnić wystarczającą efektywność i wytrzymałość przy mniejszych zniekształceniach i podobnym charakterze jak GDWK 11/100. A jeśli nie zapewni to można użyć GDWT 9/80/5F czyli APT:50 Eminence lub GDWT 9/100 umiejętnie modelując przebieg żeby ne było mocnego podbisia w najwyższej oktawie. Te głosniki mog pracowac w takiej konstrukci praktycznie od 3-3,5kHz i poradza sobie znakomicie a przy tym stworzą deliktany "tubowy" klimat.

---------- Post dodany o 22:38 ---------- Poprzedni post o 22:29 ----------

Napisał lklukasz
a ten driver tonsila stosowany przez wlm'a?
Który driver tonsila ?
WLM wkłada do zestawów DIVA driver Eminence APT:50 czyli Tonsil GDWT 9/80/5F lub 9/100 Produkt raczej na pewno Tonsilowski, bo korektor fazy w tych głośnikach - ten sam co w GDWT 12-19/150 - jest opatentowanym rozwiązaniem Tonsila.
Głosnik potrafi grać bardzo delikatnie - bardziej barwą niż szczegółem ale gładko i niedrażniąco, tylko trzeba się pomęczyć z fltrowaiem żeby grał równo i niekrzykliwie, bo ma jakieś 101db efektywności.

---------- Post dodany o 22:46 ---------- Poprzedni post o 22:38 ----------

Można sobie gdybać ale i tak nie uzyskamy tego co jest w WLM :)
Miejmy nadzieje że nie, bo to lipa a nie kolumna domowa. WLM przekłada estradowy monitor odsłuchowy Eminence w ładna obudowę i majstruje ze zwrotnicą żeby to w ogóle trochę basu miało i nie krzyczało. Plany Tego monitora można spotkac na forach internetowych, bo Eminence go opublikowało jako konstrukcję dla DIY by ludzie budowali i przerabiali na wszystkie możliwe sposoby.

Ani Eminence ani WLM niczego po Tonsilu nie modyfikują. Driver GDWT 9/80/5F (lub GDWT 9/100) bez tuby nosi oznaczenie Eminence APT:50, z małą tubą APT:80 a z duża tubą APT:150. Eminence robi przejściówkę z gwinetem do wkręcenia tego drivera w w rdzeń głośnika basowego celem budowy układu koncentrycznego oznaczoną APT:3
http://www.eminence.com/speakers/driver-detail/?model=APT50
http://www.eminence.com/pro-audio/hf-products-components/supertweeters/
http://www.eminence.com/pro-audio/hf-products-components/horn-flares/

Przeróbkę GDWT 10/80/5F stosuje natomiast ZuAudio. "Przeróbka" polega na wykonaniu tubki z toczonego aluminium zamiast z ABSu.
 
Ostatnia edycja:
Ja też piszę o tym co słyszałem i nie zauwazyłem dramatycznych niedostatków wymienionych kopułek Tonsila względem np. trzy razy droższych Vif PL, natomiast dywagacje na ten temat czytam w Internecie przynajmniej raz na tydzień.
Zresztą napisałeś o GDWK 11/100 to samo co ja - że mniej szczegółów (nie plumkają) ale sa wyrównane mają dobrą barwę i czytelność. Tylko że ja to jeszcze sprawdziłem na GDWK 10/80/19 i 20, bo to praktycznie sa takie same głośniki - te same napędy i kopułki.
 
Ostatnia edycja:
Problem z tonsilem jest taki, że nigdy nie wiesz co dostaniesz - kiedyś miałem 11/100 i jeden miał cewkę na karkasie alu drugi na szkle - nie muszę mówić że grały inaczej... GDWK 9/120/4 8 Ohm ma 91dB czyli o 1dB mniej od AWX'a.
 
Powrót
Góra