• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

FET-hex - swietny, tani wzmacniacz, polecam

Witam
Borys, można prosić o pliki Eagle pod te końcówki (BG-amp, Fet-amp, FET-hex), chciałbym po swojemu (w pionie) ustawić tranzystory końcowe.
Z góry dziękuje.
Marek
 
Zastanawiam się nad trafami do tego wzmacniacza. Obecnie mam dwa trafa 2x20ACV, 100V. Po wyprostowaniu jałowo dają 28,9V, ale po obciażeniu 3 końcówkami mocy napięcie spada do 22V. Czy 2 trafa 2x2V, 250VA będą odpowiednie biorąc pod uwage, że w stopniu napięciowym siedzą bd139/140 (max80V CE), a napięcie w sieci mam 234V? Przyjmując max napiecie dla bd139/140 należy brac pod uwagę napięcie jałowe na zasilaczu, czy to pod obciążeniem?
 
Tak na szybkiego polaczylem dzisiaj BG1 z mosfetami toshiby, machnalem szybki pomiarek (pewnie juz macie tego dosc :P). Faktycznie cos chyba jest w tym ze rozklad harmonicznych bardziej opisuje ''brzmienie'' wzmacniacza, da sie wyczuc subtelna roznice, wzmacniacz jest delikatnie cieplejszy w brzmieniu. Z basem natomiast nie jestem w stanie wyczuc sprawy. Musze w koncu jakies kolumny skonczyc.

qtzrehx21lpt1gq87fuk_1378367851.jpg

2p07g1yvm8qnyqylnfxb_1378367849.jpg

az9lx7qlxk6xbusgytyw_1378367848.jpg


---------- Post dodany 07.09.2013 o 06:54 ---------- Poprzedni post 05.09.2013 o 07:58 ----------

Kolega juz nawet wersje na darlingtonach stworzyl :P

Cytuje:
''This small sh*t push out 100W on 4 ohm (not with this heatsink)
Sound great.Better than voltage feedback amp.I tried it with SMPS and works very good.Even with different output transistors,ofset is small.Amp works from first try
Voltage +/-35V.I listen it all day,I like his sound.''

4noip4y846c4zfmokbsn_1378536813.jpg
93csyeydc22ovubfkqzq_1378536809.jpg
 
No bez żartów, że taka plątaniana gra :D
A jakie kable nieaudioflskie. Hmm.. Czyżby dobre brzmienie zależało od topologi układu, a nie od jakości kabli i kondensatorów? Czyżby Ci wszyscy złotousi z audiostereo się mylili? ;)



BTW, Ja tam darlingtonom nie ufam.
 
Cyna jest pewnie z dodatkiem srebra i tutaj pewnie jest ten myk !! Radiatorow tez na vasie brak, musza sie biedne tranzystory ladnie pocic.

---------- Post dodany o 07:31 ---------- Poprzedni post o 07:26 ----------

No bez żartów, że taka plątaniana gra :D
A jakie kable nieaudioflskie. Hmm.. Czyżby dobre brzmienie zależało od topologi układu, a nie od jakości kabli i kondensatorów? Czyżby Ci wszyscy złotousi z audiostereo się mylili? ;)

Tam skad pochodze sa 3 prawdy:
1. Swieto prowda
2. Tys prowda
3. Gowno prowda
 
Może spróbujemy rozkręcić ten wątek :)

Niestety braki w domowym magazynku są większe niż przypuszczałem :/ Trzeba czekać na części, do przyszłego weekendu powinienem już mieć w domu brakujące elementy.
Z bugów jakie zauważyłem:
- brak zaznaczonych zworek na płytce, trzeba patrzeć na płytkę w eaglu żeby nie zapomnieć ich wlutować, nie jest to jednak poważna wada
- kondensator C3 mógłby mieć raster 5 mm zamiast 7,5 mm, niestety wiąże się to ze zmianą płytki i robieniem kliszy przez zakład na nowo, zmieniając raster tego konda ograniczymy liczbę różnych elementów, które są potrzebne do projektu (C3 i C4 będą identyczne w takim przypadku)
- R24 ma obudowę 0207/10, w niczym to nie przeszkadza, ale można dać 0204/7 (to uwaga dla perfekcjonistów :) )
Przy stosowaniu standardowych elementów nie widzę problemów z montażem. Myślę że najlepiej żeby przyszli użytkownicy zadecydowali czy projekt w takiej formie jak powyżej im odpowiada czy mam poprawić bugi :)
Kolejny update jak przyjdą części.
 
1 uF i 22k ohm na wejściu daje filtr o fg około 7,3 Hz. Jak ktoś potrzebuje niższej częstotliwości granicznej może zwiększyć kondensator wejściowy do 4,7 uF, co obniży fg do 1,5 Hz. Poza tym takie kondy miałem od ręki bez zamawiania :)
 
Praca wre, grot od lutownicy trzeba wymienić po dzisiejszym dniu. Widział sporo, nawet tensometry :)
 
Z małym opóźnieniem donoszę że wzmacniacz został uruchomiony na mojej płytce :) Przez weekend dam mu pograć, jak dożyje to w poniedziałek możemy wystartować ze wspólnym zamówieniem jeśli będą chętni :)
 
Drobny błąd przy rozdzielaniu masy zrobiłem i jest problem z brumem, trzeba przyłożyć ucho do głośnika żeby to usłyszeć ale tak czy siak problem występuje. Hotfixa na szybko można zaaplikować, ale myślę że nikt nie będzie chciał ciąć nowej płytki bo ja zawaliłem robotę. Jak się zbierze odpowiednio duża grupa userów to uruchomienie produkcji rozejdzie się po kościach :)
Bugi poprawione w stosunku do mojego prototypu pokazanego parę stron wcześniej:
- prawidłowo rozdzielona masa sygnałowa od prądowej
- zmiana rozmiaru kondensatora C3
- powiększone otwory pod przewody od masy i wyjścia ze wzmacniacza
- zmieniona obudowa rezystora R24
- dodane symbole zworek na warstwie opisowej
- wygospodarowałem odrobinę więcej miejsca na kondensator C2
 
taz
Mam takie pytanko, czy masa sygnalowa jest moze rozdzielona rezystorem albo zestawem diod z rezystorem (juz cos zaczynam spelnac)? Pytam bo wczesniej uzywalem takiego rozwiazania ale w tym przypadku nie ma takiej potrzeby, brumu z glosnika absolutnie nie mam. Daj znac jak dlogo stabilizuje sie prad spoczynkowy tr koncowych gdy tranzystory od vasu sa ponad plytka.

Ps
Fajnie ze upchales zobla na pcb. Swoja droga to mozna zobla dac 100nF - 10R. Moze troszke przesadzilem z tym 470nF. No i jak juz bedzie stereo chulac to daj znac czy ci sie podoba.
 
Mase rozdzieliłem rezystorem 10 ohm. Niestety przeoczyłem fakt że trzeba do masy sygnałowej podpiąć również końcówki kondów C5 i C6. I stąd problem z brumem. Jutro to poprawię i dam znać co i jak. Chce zostawić możliwość rozdzielenia masy, zawsze można zamiast rezystora dać zworkę i mamy układ podstawowy. Zobla dałem 100 nF i 10 ohm :)
Przyznaje że nie zwróciłem uwagi ile trzeba czasu na ustabilizowanie się prądu spoczynkowego. Przez jakieś 25 minut od włączenia kontrolowałem prąd spoczynkowy, z tym że przez pierwsze kilka minut nie zwracałem uwagi na cyferki na mierniku. Pierwsze odczyty po około 10 minutach nie różniły się od tych robionych pod koniec. Jutro to sprawdzę jeszcze raz. Kawałek aluminium na tranzystorach od VASu jest dość ciepły.
Na ten moment mam podpięte dwa różne wzmacniacze, lewy kanał Symasym na płytce flodinsa, prawy kanał BG1 z 2SJ/2SK na wyjściu. Pierwsza różnica to to że BG1 jest odrobinę cichszy. Pomimo tego kopnięcie na basie ma lepsze niż Symasym :)
 
taz
Jak mozesz to wlutuj zwory zamiast 10R rezystorow separujacych i sprawdz jak sie bedzie miala sprawa z brumem, w tym ukladzie nie trzeba rozdzielac masy.
VAS ma dosc spory bias 10-15mA wiec tranzystory beda cieple i poki tam sie wszystko nie ustabilizuje bias w stopniu koncowym bedzie sobie troszke rosnal.
 
Problem z brumem rozwiązany. Szkolny błąd na płytce zrobiłem :) Temat w dziale "Zbiorowe zamówienia" powinien ukazać się w niedługim czasie.
 
Temat grupowych zamówień ma regulamin i trzeba do niego dostosować wszystkie informacje o zamawianych przedmiotach. Takie zamówienie musi być jasne dla wszystkich. Musisz na pw uzupełnić dane aby się pojawiło w dziale ogłoszeń.
 
Błędem na prototypie było nie podłączenie końcówek kondensatorów C5 i C6 do masy sygnałowej. W nowej wersji PCB ten błąd został naprawiony.
 
taz
Taka moze jedna maluska uwaga odnosnie nazwy. Ja tez sie powoli zaczynam gubic :P

FET-hex - fety na wyjsciu, jeden stopien napieciowy (brak driverow pradowych)
BG1 - to wzmacniacz do ktorego wlasnie zrobiles pltki, stopien napieciowy + driver, mozliwosc zalutowania fetow badz BJT w stopniu koncowym
BG2 - Miniamp
BG3 - diamond input amp.

Zamowienie jest do wzmacniacza najbardziej uniwersalnego czyli BG1 (w sumie sa bardzo bardzo podobne)
pozdr
 
Powrót
Góra