• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Glosniki i kolumny o wysokiej efektywnosci.

Do dyspozycji jest pomieszczenie odsłuchowe 72m^2
No ale w takim pomieszczeniu to nie zagra nawet domowe 3way z 10 cali na dole a co dopiero jakieś monitory .

Głośniki estradowe mają grać głośno nikt tego nie potrzebuje jak ma 20m^2 w domu dlatego takich konstrukcji się nie buduje .
No chyba że ktoś ma ciśnienie na lampę 2w mocy to wtedy nie ma wyboru .


Nieliniowość zawieszeń to znacznie więcej niż ten 1% w estradowcach .
+ "wave steepening" w tubie .
 
Zagra zagra. Podeprze się jakimś fajnym basem i będzie ok :) Przeca nie chodzi o to żeby rwało głosy z głowy tylko żeby ocenić brzmienie.

Nieliniowość zawieszeń to znacznie więcej niż ten 1% w estradowcach .
+ "wave steepening" w tubie .
Oczywiście. Zwłaszcza przy dużych głośnościach. Do tego dochodzi nieliniowa podatność samego powietrza w komorze między tubą a membraną i zmienna jego objętość. Ale zwróć uwagę w jakim kontekście pisany był mój post. Raczej nie naukowym. Więc nie czepiajmy się.
 
Ostatnia edycja:
Równo, to prawda. Ale wiesz... łagodny stopniowy spadek w kierunku dużych częstotliwości można łatwo wyrównać eq, albo nawet prostym filtrem nieco wyżej odciętym. A charakterystyk kątowych tuby już tak łatwo nie zmienisz.
 
Ostatnia edycja:
Jeśli miał bym iść wysoką efektywność to tylko tak :)

231940.jpg

Stuart-Ralston-standing-next-to-the-first-Illuminator-ever-made.jpg
 
Ale jak dobrze usiądziesz to masz radochę słuchania :-)
No jak usiądziesz :) Miałem o tym pisać... Ja mam trochę inne podejście, z racji przeznaczenia kolumn, szerokie granie zestawu jest wskazane. No ale jak będzie sam sobie słuchał to ok.

W tych wielkich kolumbrynach Ravena widzę ten sam problem. Wiele źródeł dźwięku w pionie, czyli dla jednego rzędu słuchaczy.
 
I jak tam idą prace z Waszymi zestawami?
Jeżeli chodzi o zniekształcenia, dokonałem szybkiego ich pomiaru dla kolumny 2x10+3" którą pokazałem wcześniej. Prezentują się one tak:

Jest to pomiar dla kilku watów, 3m od kolumny w pomieszczeniu z licznymi odbiciami, więc nie jest do końca miarodajny, a jedynie poglądowy. W
Dla najwyższego punktu D2 sięga 1.8%, w paśmie środkowym średnio jest to poniżej 1%. Wzrost powyżej 5kHz spowodowany jest naturalnym spadkiem efektywności drivera kompresyjnego dla dużych częstotliwości, który trzeba skorygować na eq.

A tak jeszcze wrzucając trochę inny temat. Mieliście kiedyś styczność z głośnikami tego typu?

To 8" głośnik koaksjalny o stożkowym kącie rozsyłu 100°. Przemyślany do grania blisko i szeroko. Taki głośnik umieszczony w miejscu gdzie wcześniej stały kolumny z tubą daje wrażenie dużo większej przestrzeni. Prawdopodobnie dlatego że bardziej gra po ścianach i dla szerszego zakresu częstotliwości. Nie zachęcam do takiego grania, a jedynie opisuję efekty towarzyszące. Natomiast z pewnością znajdą się osoby które znalazły by zastosowanie dla tego typu głośników.
 
Tutaj akurat to był watertex.

- - - - - aktualizacja - - - - -

I uważam że jest lepszy. Bardziej gładki i nie klei się do wszystkiego jak warnex. A jeszcze są dostępne takie specjalne farby akrylowe w całej palecie kolorów RAL. Niedawno robiliśmy szare. Ale co to dokładnie jest to Ci nie powiem bo nie ja lakieruję.
 
Czy jest jakaś zasada budowy suba do wysokoefektywnych kolumn ? Przymierzam się do zrobienia właśnie jakiegoś subwoofera do kolumn, które mają około 93 db efektywności i jakoś nie jestem przekonany do tego czy każda "pompka" się zgra z takim zestawem. Ktoś coś pomoże dobrą radą ? ;)
 
Sub ma służyć tylko i wyłącznie do muzyki, hades mi niepotrzebny ale jakby grał od 26-28hz to byłoby idealnie. Chodzi mi po głowie jakaś estradówka w zamkniętej z korekcją. Pokój 20 mk2, a na sam głośnik to tak do 500 zł więc budżet ograniczony mam.
 
Nie chcę na razie zakładać tematu w trakcie budowy, bo nie mam jeszcze zgromadzonych wszystkich potrzebnych komponentów.

Planuję zrobić wysokosprawne dwudrożne kolumny z 12" midwooferem Beymy 12br70 https://www.google.pl/url?sa=t&rct=...Sx7-eHpVo4radFF6VSCeLxQ&bvm=bv.87269000,d.d2s i 1 " calowym driverem BMS 4550 lub CD10fe Beymy z hornem XT1086 18sound https://www.google.pl/url?sa=t&rct=...nugPgF&usg=AFQjCNFeJX4KJXpeXIWqDKMCsvuvnHgmvA.

Kupiłem wcześniej CD10fe Beymy oraz horn, a teraz okazyjnie BMS4550 16Ohm i tu mam pytanie do Was, czy dobrze zrobiłem kupując wersję 16 Ohm zamiast 8 Ohm, na którą to mogę jeszcze je wymienić i czy od razu odsprzedać te drivery Beymy, czy zawracać sobie i komuś głowę zrobieniem również do niej zwrotnicy?
 
Gram od niedawna na BMS4550 i są świetne. Równe, dobrze rozciągnięte pasmo. Wcześniej grałem na B&C DE250 i były znacznie mniej szczegółowe. 4550 to jeden z najniżej schodzących dostępnych komercyjnie 1" driverów. Pozwala to ciąć go nawet przy 800hz. Na twoim miejscu olałbym driver Beymy i został przy BMS.

Co do 12BR70 to może być trochę zmulony pow. 500hz. Chyba żeby mu dać dodatkowy magnes i zmienić zawieszenie na lżejsze - piankowe.
Do wysokiego podziału, ale z jako takim zejściem warto pomysleć o Beymie SM-110N
 
Ostatnia edycja:
BMS to bardzo wdzieczne glosniki. Ostatnio robilem zwrotnice do kolumn PA znajomego, na kappa 15 i bms 4548 oem, ale raczej nie szalalem z podzialem, zostalo blisko tego co zaleca producent.


Co do 12BR70 to może być trochę zmulony pow. 500hz.

Mam beyme 8M70V2 i tak mysle czy by sie dogadala z 12br70.
 
Dziękuję za wskazówki,

Co do 12BR70 to może być trochę zmulony pow. 500hz. Chyba żeby mu dać dodatkowy magnes i zmienić zawieszenie na lżejsze - piankowe.

jednak obawiał bym się, czy po takim zabiegu (wymiana zawieszenia na piankowe) wytrzymałość mocowa nie spadnie znacznie, bo czytałem opinię, że te głośniki czasami ulegały uszkodzeniom po uderzeniu cewki o nadbiegunnik.
 
Powrót
Góra