• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

grupowe zamowienie cyrkli do frezarek - rozpoznanie tematu

Status
Ten wątek został zamknięty.
Moja frezarka to standartowy Eurotec z Allegro. Najtańszy model z frezami. Ja dostałem z frezarką tylko jeden pręt- drugiego nie było w pudełku- taki bubel, który firma ma naprawić i dosłać brakujący element. Przy robieniu cyrkla użyłem po prostu 2 gwintowane pręty o odpowiedniej średnicy zakupione w sklepie żelaznym. Rozstaw prętów to 8,3 cm licząc od środka otworów. Stopka ma 10-11mm grubości. Jakby co, to na 100% piszę się na jeden taki cyrkiel.
 
A w mojej frezarce rozstaw prętów wynosi 105 mm (wymiar między osiami otworów na pręt), do podstawy jest 19 mm (wymiar mierzony od osi otworu na pręt do dołu podstawy).
 
Moja frezarka ma rozstaw prętów 83 mm a wysokość stopki to 13 mm. Nie wykluczam jednak w niedalekiej przyszłości wymienić jej na coś lepszego.
Projekt cyrkla niech uwzględni jedynie długość prętów (szyn) a jego krawędzie niech będą na tyle wysokie, aby uwzględniły różną grubość stopki frezarki. Otwory powiercimy sobie sami. Taka jest moja propozycja.
 
Myślę, że ocynk 2mm (może 3) powinien byc wystarczający. Paweł kiedy będziesz wiedział na ile realne jest to zamówienie? Koszt jakoś tam sobie można +/- oszacować więc o cenę nie pytam - no chyba że będzie 3-cyfrowa to się będzie trzeba zastanowić ;)
 
dabyl napisał:
Myślę, że ocynk 2mm (może 3)
to jest stal a nie alu wiec bedzie zapewne 1mm :]

dabyl napisał:
Paweł kiedy będziesz wiedział na ile realne jest to zamówienie?
jak zrobie projekt i dam do wyceny - ale to dopiero w nowym roku

co do ceny to mysle ze oplacalnie bedzie do powiedzmy 30zl
jak wyjdzie wiecej to podziekuje i zrobie sam
 
Pawel S. napisał:
to jest stal a nie alu wiec bedzie zapewne 1mm :]
uuuuu, myślę, że 1mm to troszku mało. Blacha tej grubości jest dosyć "giętka" i łatwo będzie to uszkodzić - wygiąć przez przypadek czy coś w tym stylu. Wiem, że to zależy jak kto się będzie z tym obchodził ale zawsze istnieje ryzyko. Poza tym ciężko będzie osadzić w tym 1mm "dziób". Ja bym był jednak za tymi dwoma milimetrami - 3 to może faktycznie juz przesada.

Ocynk oczywiście żeby nie rdzewiało ;)

[ Dodano: 2009-12-30, 00:47 ]
Poza tym ten dodatkowy milimetr grubości chyba nie podniesie az tak bardzo ceny i myślę, że lepiej zainwestować tutaj w solidniejsze rozwiązanie ;)

[ Dodano: 2009-12-30, 01:23 ]
Może coś takiego? Oczywiście wymiary do ustalenia
 
dabyl napisał:
Poza tym ciężko będzie osadzić w tym 1mm "dziób". Ja bym był jednak za tymi dwoma milimetrami - 3 to może faktycznie juz przesada.
ja mam z półtora nierdzewki i ta się też wygięła w jednym ze stołów bardzo łatwo, także śmiało dałbym alu 3mm. Alu 3mm przy kilku osobach mógłbym zamówić na laserze, pytanie jak połączyć ze sobą płytę na której stoi frezarka z płytką do mocowania prętów i tym samym kolec?
 
dolphin123 napisał:
pytanie jak połączyć ze sobą płytę na której stoi frezarka z płytką do mocowania prętów i tym samym kolec?

No tych płyt nie trzeba łączyć tylko po prostu zagiąć - bo rozumiem, że te dwie płyty, o których piszesz to ta pozioma na 300mm i pionowa na 35mm (z mojego rysunku), tak? Wycinasz blachę 335x120 i zaginasz końcówkę Jeśli chodzi o kolec to faktycznie może być problematycznie. Można go albo "zaklepać" (coś w rodzaju nitu) albo lekko spawnąć - tylko przy spawaniu jest problem z blachą ALU bo stal (kolec) z aluminium (blacha) nie pospawasz a kolec aluminiowy fi2mm to raczej nie wchodzi w grę bo od samego patrzenia na niego może się wykrzywić... Myślę, żeby pozostać przy blasze stalowej ocynkowanej 2mm (ewentualnie 3mm dla pewności no ale może nie przesadzajmy)
Co Panowie na to?

[ Dodano: 2009-12-30, 02:15 ]
W sumie ja też mógł bym coś takiego zamówić ale nie wiem jak będzie z ceną za ~20 sztuk bo to tak trochę maławo - dużo roboty z tym a mało przerobu... no i nie chciał bym Pawłowi wchodzić w drogę skoro on to zaproponował pierwszy ;) . Mimo wszystko wyślę jutro (właściwie to już dzisiaj) zapytanie - zobaczymy co z tego wyniknie.
 
Co do kolca i blachy: ja mam zrobioną prowizorkę z blachy około 1mm, wywiercony otwór wiertłem 4 i wkręcona śruba m4, ale taka z gwintem nie na całej długości, łebek z niegwintowaną częścią śruby chlaśnięty kątówką, zaklepane młotkiem i punktakiem. Narazie żadnych problemów z tą 'einfachową' konstrukcją, a śruba ani drgnęła (długa jest na około 20mm) mimo tak małej powierzchni połączenie gwintowanego.
 
dabyl napisał:
uuuuu, myślę, że 1mm to troszku mało. Blacha tej grubości jest dosyć "giętka" i łatwo będzie to uszkodzić - wygiąć przez przypadek czy coś w tym stylu.
:shock:
a widziales kiedys na oczy cos takiego jak samochod? myslisz ze tam jest blacha 5mm? :lol:
bez przesady - sam takiej uzywam i nie ma mowy o wyginaniu ;]

dabyl napisał:
Poza tym ciężko będzie osadzić w tym 1mm "dziób"
no i z tym mam najwiekszy problem :???: chyba najlepiej bedzie spawac lub zgrzewac - ale o tym pogadam pozniej

dabyl napisał:
Poza tym ten dodatkowy milimetr grubości chyba nie podniesie az tak bardzo ceny
blacha 2x ciezsza = 2x drozsza ;]

dabyl napisał:
Może coś takiego? Oczywiście wymiary do ustalenia
jak ty chcesz dac plaska blache to nic dziwnego ze sie martwisz o sztywnosc :lol:
blacha bedzie zaginana jeszcze po bokach. ale nawet i taka plaska jest wystarczajaco sztywna ;)

dolphin123 napisał:
pytanie jak połączyć ze sobą płytę na której stoi frezarka z płytką do mocowania prętów i tym samym kolec?
gieta blacha :P a co do preta to w przypadku alu tylko srubka
 
Pawel S., też uważam, że blacha 1mm jest za cienka, nie chodzi tu o wytrzymałość ale o sztywność. Jak całość będzie wiotka to do dupa a nie frezowanie będzie, jeden nieudany frez na gotowej kolumnie będzie wiecej kosztował niż dokładka tych kolejnych 30 zł do cyrkla.
Alu 3mm lub stal 2mm wg mnie odpowiednia blacha.
 
jak się pozagina to sztywność będzie dobra i wątpię czy znajdzie się chętny metal-majster do pospawania ocynku ...
 
scut napisał:
jak się pozagina to sztywność będzie dobra
no wlasnie - jeden ktory wie o co chodzi ;)
to nie bedzie kawalek prostej blachy tylko giete :P

wezcie sobie kawalek kartki. czy plaska kartka jest sztywna? nie :P a teraz zrobcie 2-3 rownolegle zagiecia (np harmonijka) i zobaczcie jak teraz ze sztywnoscia :P
 
Status
Ten wątek został zamknięty.
Powrót
Góra