czyli albo obudowa albo masz jakieś odbicie przy pomiarze
Prawie na pewno


Do tego dochodzi jeszcze efekt interferencji pomiędzy głośnikami, wynik pomiaru bardzo zależy od położenia mikrofonu i czasami tego dołka prawie nie ma.
Podążaj za instrukcjami wyświetlonymi na poniższym wideo, aby zainstalować aplikację internetową na Twoim urządzeniu.
Uwaga: Ta opcja może nie być dostępna w niektórych przeglądarkach internetowych.
czyli albo obudowa albo masz jakieś odbicie przy pomiarze
Do tego dochodzi jeszcze efekt interferencji pomiędzy głośnikami, wynik pomiaru bardzo zależy od położenia mikrofonu i czasami tego dołka prawie nie ma.
mbar - w jakim programie symulujesz filtry? W jakim programie robisz pomiary?
Yoshi - chciałbym usłyszec Twoją opinie na temat aplikacji filtrów IV rzedu w zwrotnicach - jakie sa wady zalety takiego rozwiązania? (mowa o filtrach aktywnych - jak w tym wypadku).
Nazwałbym to cechą a nie zaletą. Bo idąc tym tropem, można wysnuć wniosek, że 5 rząd jest lepszy od 4 a 6 od 5 itd bo w końcu pasmo wspólne będzie co raz węższe i powinno być co raz lepiej a w rzeczywistości będzie co raz gorzej. Zaprzecza to także chociażby idei filtrów 1 rzędu i ich doskonałym parametrom sonicznym dzięki łagodnym zboczom filtracji i szerokiemu pasmu wspólnemu.Podstawową zaletą 4 rzędu jak dla mnie jest wąskie "pasmo przejściowe" w którym głośniki słychać razem.
Tak, coś tak jakby się odrywałA dźwięk odrywa się od głośników? Jak ze sceną? Możesz dokładnie określić położenie instrumentów?
Chyba nie mnie -- jeszcze też zgłębiam ten temat.apewne w niedługim czasie pomęczę Cie nieco o zgranie fazowe głośników
Zawsze, choć polega ona z reguły na odpowiednim stłumieniu wysokotonowego. Filtr "shelving lowpass", będący odwrotnością efektu BS pokazanego na rysunku, dotyczy całego pasma audio. W pasywnych zwrotnicach też, czego przykładem jest np. zwrotnica MX-140 (genialne rozwiązanie polegające na połączeniu filtru dolnoprzepustowego na GDN, tłumienia na GDWK i niskiego podziału tam, gdzie zaczyna się efekt BS).A od kiedy to stosuje sie kompensacje BS dla glosnika wysokotonowego ?
Zgoda, ale takich jeszcze nie mam (brak odpowiedniego pomieszczenia na pomiary), poza tym wątpię, że BS pojawia się na charakterystyce nearfield. Te pomiary co mam, w tonach średnich (powyżej częstotliwości progowej oznaczonej jako Gating, u mnie jakieś 800 Hz), ich kształt zgadza się z symulacją z programu Edge. Więc są przesłanki, żeby zaufać wynikom Edge'a.wykresy nearfield oraz farfield i sprawdzamy co tam nam obudowa namieszala na charakterystyce srednich czestotliwosci
Tak, właśnie tak działa.Poza tym BS nie dziala tak jak pokazales na tym rysunku.
W przypadku filtru aktywnego zastosowanie 4 rzędu jest kompromisowo najlepsze. Dobrze filtruje, nie odwraca fazy, głośniki się dobrze zgrywają, łatwiej jest nad całością zapanować dzięki wąskiemu pasmu wspólnemu a offset głośnika wysokotonowego korygujemy pochyleniem lub specjalnym elektronicznym przesuwnikiem fazy.
W pasywnych zwrotnicach też, czego przykładem jest np. zwrotnica MX-140 (genialne rozwiązanie polegające na połączeniu filtru dolnoprzepustowego na GDN, tłumienia na GDWK i niskiego podziału tam, gdzie zaczyna się efekt BS).
No wlasnie chodzi o to, zeby na podstawie pomiarow nearfield i farfield okreslic zmiany wprowadzone przez BS. Wiadomo przeciez, ze w nearfield tego sie nie zobaczy ;pZgoda, ale takich jeszcze nie mam (brak odpowiedniego pomieszczenia na pomiary), poza tym wątpię, że BS pojawia się na charakterystyce nearfield.
Tak, właśnie tak działa.
http://trueaudio.com/st_diff1.htm
http://www.sound.westhost.com/bafflestep.htm
Kompensacja oczywiście wymaga charakterystyki odwrotnej.
I to właśnie jest w niej genialne. Ale aby zadziałało w odpowiedni sposób, muszą być jeszcze spełnione dwa warunki: odpowiednie tłumienie wysokotonówki oraz odpowiednia częstotliwość podziału. Kiedyś zamieszczałem tu charakterystykę filtracji MX-140 (elektryczną):Toz to jest najzwyklejsza zwrotnica, niczym praktycznie sie nie wyroznia. Tutaj kompensacja BS polega tylko i wylacznie na zastosowaniu wiekszej cewki L1.
Zgadza się, dlatego mam w zwrotnicy potencjometr, który ustala to płynnie od 0 dB (brak kompensacji) do 6 dB (pełna kompensacja dla kolumny "na polu").Tak czy owak, zawsze lepiej na sluch sobie sprawdzac kompensacje BS
i co pomoglo zblizenie filtrow jak mowilem?
Podniosłem cięcie GDNów i wygląda, że jest lepiej, ale na razie jestem trochę ogłupiały od odsłuchówNiech się to mi ułoży z dzień lub dwa.
(konkretniej interesują mnie wartości elementów - możesz więc napisać tylko co zmieniłeś)?
jak zlozysz druga kolumne to tez ja pomierz dla pewnosci powtarzalnosci strojenia
Do zwrotnic akurat używam U-12 z jabela, mają cynowane pola lutownicze.co sądzicie o plytkach uniwersalnych nie cynowanych (papierowo -fenolowych)
W filtrze GDNa rezystory mają teraz wartości 3,75 i 7,5 kOhm, reszta bez zmian.