• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

  • Autor wątku Autor wątku Rfck
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
Nie no, offset nie jest zly, co prawda daje mniejsze zejscie ale rozbicie rezonansow jest najlepsze. Pisales, ze chcialbys miec glosnik najblizej wylotu wiec w takiej sytuacji nalezaloby przesunac glosnik w dol i odwrocic cala konstrukcje. Choc tez nie jest to konieczne przy tak niskim cieciu aktywnym.
Wiec wlasciwie glosnik moze byc w dowolnym miejscu, a i tak bedzie sie dobrze kleil z srednim pasmem.
 
Chyba zostanę przy oryginalnej koncepcji "C".teraz jak tak myślę to jest najlepsza do mojej konstrukcji. Mam tylko jedno pytanko co do modyfikacji:

Czy to ścięcie zaznaczone na czerwono może być? zależało by mi na tym:

 
marian napisał:
Nie rozumiem po co mam to liczyć...jak głośnik pracuje w lini jako midbas i gra do 2kHz to nie trzeba liczyć a jak jest odcięty to trzeba?
Nic nie trzeba :) Sugerowałem liczenie długości fali dla górnego cięcia, żebyś uświadomił sobie jak mocno możesz rozsunąć wylot tunelu i głosnik bez ryzyka wystąpienia nieprzyjemnych interferencji. Dla uświadomienia sobie jak wielka jest to różnica w długości fali policz sobie (ciężko idzie Ci zmuszenie się do prostego obliczenia ale może jednak ?) długość fali o częstotliwości 150Hz (Twój przypadek) i np. 2,5kHz (hipotetyczny przypadek puszczenia midbasa do skraju użytecznego pasma). Wykaż trochę zaangażowania we własny projekt, a nie czekaj na gotowce z wyjaśnieniami ;)
 
Quester napisał:
Nic nie trzeba :) Sugerowałem liczenie długości fali dla górnego cięcia, żebyś uświadomił sobie jak mocno możesz rozsunąć wylot tunelu i głosnik bez ryzyka wystąpienia nieprzyjemnych interferencji.

Aha,o to chodziło :wink:

[ Dodano: 2010-01-31, 14:19 ]
Wstępnie zrobiłem obliczenia,czy tak może zostać?



Nie wiem czy dobrze obliczyłem sobie SD,dla mojego głośnika jest to 0,0254 a mój wylot ma 21cm x 12cm,chciałem aby wylot miał 1SD,czy dobrze obliczyłem?
 
Wyglada dobrze. Strojenie napewno bedzie ciut wyzsze od rezonansu glosnika. Jesli modul bedzie pracowal do max 150hz to nie wytlumiaj go zbyt mocno. Cienka gabka czopowa z niskimi czopkami bedzie wystarczajaca.
 
marian mnie też się wydaje, że jest ok. Jedyną wątpliwość budzi we mnie offset głośnika - czy nie jest zbyt duży. Policz całkowitą długość tunelu (w środku przekroju poprzecznego) i ustaw tak głośnik by znajdował się 1/5 tej długości od zamkniętego końca linii. Wówczas będziesz miał najmniej problemów z rezonansami i przy tak niskim cięciu może się obejdzie całkowicie bez wytłumienia ;)
 
Zrobię dwie obudowy,jedną z umiejscowieniem głośnika w tym miejscu co na rysunku a drugą w miejscu o którym piszesz,jeśli nie będzie różnicy to zostanie tak jak jest na rysunku. Kopiuje znany projekt i głośnik musi by w miejscu tak jak na moim rysunku,inaczej będzie do bani.
 
Fajnie by bylo gdybys mial mozliwosc pomierzenia tych dwoch paczek jakie wykonasz. Z pewnoscia bedzie to pomocne dla osob chcacych samodzielnie zaprojektowac linie transmisyjna.
 
marian, a jaki jest w tym obecnym projekcie offset głośnika ? Albo inaczej: jaka jest całkowita długość tunelu i jaka jest odległość środka głośnika do początku tunelu mierząc wzdłuż przedniej ściany ?
 
Całkowita długość tunelu to 200cm a odległość od osi głośnika do początku tunelu wynosi 58cm...o ile dobrze to obliczyłem.
 
marian, czyli w zasadzie jest szanasa, że korekta offsetu wpłynie dość zauważalnie na rozkład rezonansów. W tej chwili offset wynosi ok. 1/4 długości tunelu. Na Twoim miejscu zmontowałbym jedną budę (tę według pierwotnego projektu), a dopiero jeśli rozkład rezonansów okaże się uciążliwy i uniemożliwi Ci uporanie się z osiągnięciem odpowiedniego przetwarzania zestawu, skorygowałbym eksperymentalnie offset. Po głębszych przemyśleniach uważam, że przy tak niskim cięciu woofer'a nawet przy offsecie 1/4 konstrukcja powinna zagrać dobrze.
 
Przerobiłem projekt,wydłużyłem linię i zmniejszyłem off set,teraz linia ma 208cm a odległość osi głośnika do początku tunelu wynosi 55cm.

Dobrze,już nie będę taki tajemniczy i pokaże co chcę zrobić :)

Proszę:



Teraz wiadomo dlaczego bas musiał być w tamtym miejscu i dlaczego taki układ :wink: zastanawiam się teraz nad tuningiem GDN-22-140,jeśli lepiej się sprawdzi w tej obudowie to dokleję mu większą kopułkę przeciwpyłową. Na średnio-szerokopasmowca idzie ARZ-tka która prawdopodobnie będzie obrzezana z trąbki. Na wysokie jeszcze nie wiem co wybiorę ale na pewno muszą być dwa membranowce.
 
Jak ma być wzorowane na wlm to jakaś estradówka zamiast tego gdna by lepiej pasowała :razz:
 
W takiej sytuacji pokusilbym sie o dwie linie transmisyjne. Nie zamykalbym ARZ w obudowie zamknietej. Zrobilbym krotki tunel mocno wytlumiony za ARZ z wyjsciem na tyle. Tesla bedzie mial czym oddychac i napewno odwdzieczy sie lepsza srednica.

Wszystko tak jak na rysunku, tylko wylot musi byc mniejszy...
 
Pogromca mitow napisał:
Wszystko tak jak na rysunku, tylko wylot musi byc mniejszy...

Mówisz o wylocie dla ARZ czy GDN? No też rozważałem tą opcje z drugą linią ale wtedy głębokość kolumny by była nie do ogarnięcia,już teraz ma 43cm...

A o jakich wymiarach byś tą linię proponował?
 
Generalnie nic bys nie musial zmieniac. Na tym rysunku co pokazales trzeba tylko zrobic dziure z tylu obudowy. Jedynie tunel za ARZ na koncu musialby sie zmniejszyc, a tam jest teraz takie jakby rozwarcie. Nalezaloby dodac jedna pozioma deseczke i tyle. Komora dla niskotonowca zostala by taka jaka jest.

Dla ARZ nie trzeba duzego tunelu. Nawe jesli mialby pracowac od 200hz to moglby dzialac w OB, a taki tunel ma jeszcze wieksze zejscie w porownaniu do glosnika w malej desce. Tak wiec nie trzeba zwiekszac rozmiarow obudowy.
 
Powrót
Góra