• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

  • Autor wątku Autor wątku Rfck
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
Ech a mi tam wystarcza bas z 15cm w klozecie...
bas to dodatek do reszty, wisienka na torcie, parę % pasma
Panie, Pan to chyba nie wie co to bas ;).

No w sumie to wcześniej miałem 18cm w BR a teraz 15cm... też z BR
Ale to stan przejściowy cały czas

A jak inaczej ? Do słuchania zarzynania gitar to trzeba ze 4 15 calowe estradówki inaczej jest kicha.
Już wole brak niż do dupy :P Nie wolno iść na kompromisy :P
Gitar? To chyba basowych, albo z octaverem ;P. Nawet porządny distorszyn nie daje za wiele basu (basowego basu, poniżej 50Hz). Dwie (stereo) estradówki wystarczą w zupełności do gitar niebasowych :). Za to popieram zdanie o kompromisach :D. Dlatego męczę szerokopasmowce - nie ma letko ;).

Kiedyś tak miałem, karnisze w oknach i klamki w drzwiach momentami zagłuszały muzykę. Jedna starczy
Bo to nie chodzi o dwustuwatowe 15 calowe, może być jak u mnie - 25W ;). Swoją drogą, klamki mam plastikowe a karniszy brak :D
 
Nie na temat...
Przecież to dopiero kompromis :P

E tam. Dla mnie 12 cali to już gra. Że basu mało ma to BR, a obecnie TL ładnie uzupełnia (choć czegoś tam brakuje czasem, ale nie mówimy o 4 głośnikach a o dwóch ;) ). A za to mam dwudrożnie-niepłasko ;). Ja nie Shiver, nie nudzi mi się ;) hihihihi
 
Ostatnią edycję dokonał moderator:
Możliwe że już kiedyś pytałem, ale wątek tak długi ze nie sposób odnaleźć.

Chodzi o zastosowanie głośnika Beyma 6B30P

http://www.elmuz.com.pl/sklep/index.php?p357,6b30p#.Ueml89nN2Wg

Głośnik wg WinISD nadaje się do BR ale parametry tego BR sa wyliczane tak że trudno raczej w to uwierzyć. W Sensownie małej obudowie będzie miał silne podbicie dołu pasma - co nawet widać w wykresach producenta, który tego nie kryje.

Jak uzyskać gładkie pasmo o dobrym acz nie za niskim zejściu na basie (nie warto mocno w doł bo są tam dość wysokie zawartości harmonicznych). Obudową BR raczej ni eda się go prawidłowo odciążyć na basie - może silne wytłumienie by coś pomogło.

W zwiazku z tym na myśl przychodzi obudowa TL. Ale czy 1/4 fali? Czy może jednak coś w rodzaju linii długiej - wytracającej większość energii w trzymetrowej długości tunelu, by spadek charakterystyki przypominał obudowę zamknięta ?

---------- Post dodany o 22:04 ---------- Poprzedni post o 20:53 ----------

wiem ze PM podawał gdzieś link do niemieckiej strony z pomiarami miedzy innymi tej Beymy w TL. Jednak to nie rozwiało moich wątpliwości.

W obudowie BR 15 litrów na 45 hz jaką podaje producent wszystkie parametry za wyjątkiem równomierności pasma są całkiem dobre.

W obudowie OZ natomiast pasmo sie kończy na 70 hz. opadając bardzo ostro.

Czy można coś zrobić z tego głośnika w TL ? na przykład wykonać długie TL odwzorowujące nieskończenie dużą przestrzeń ?
 
Ten glosnik nadaje sie do TL w klasycznym ujeciu, to jest z duzym tlumieniem materialem przypominajacym welne. Moge obliczyc dla tego glosnika obudowe dla wariantu optymalnego ( odpowiednik obudowy OZ lecz z wieksza iloscia niskiego basu ) oraz wersje z rozciagnietym basem i wieksza obudowa. Tak czy siak bas bedzie raczej stromny, ale o lagodnym opadaniu, wiec z room gain moze byc calkiem spoko.
 
Właśnie o to mi chodzi. nawet jeśli wyjdzie na przykład -6 db na 45 hz myślę że byłoby ok. Byle tylko się dało zwinąć odpowiednio długi tunel w nie za dużej obudowie. Na zasadzie długiego toru akustycznego.
Czy może raczej klasyczne 1/4 fali ze wspomaganiem promieniowaniem tunelu?

Ciekawi mnie tez interpretacja wyników dla BR. Na stronie producenta podano wykres spl dla obudowy BR 15 litrów strojonej na 45 hz. Symulacja w WinISD wychodzi niemal identyczna. Rzecz w tym że wg symulacji co prawda właściwości mocowe są bardzo dobre bo port wspomaga go do 30Hz ale szczyt promieniowania portu BR jest przy 35hz z efektywnością -5db a przebieg ma w tym miejscu -9db od pasma średniego i +3 db przy 100 hz. Mam więc wrażenie że w tej obudowie głośnik gra swoja muze a tunel BR swoją.

Stad właśnie moje pytanie o klasyczną linie długa dla tego głośnika. Nie potrafię jej zasymulować. Przychodzi mi do porównania tylko klasyczna OZ w bardzo dużej objętości. Ale nie jestem przekonany czy to przybliża zachowanie głośnika w obudowie TL.
 
Ja się nie znam niby, ale czy krótka linia nie będzie lepsza? Tj. dół będzie krótszy (a o to pytasz jeśli dobrze zrozumiałem), a odciążać będzie. Bo z długim to nie wiem czy Ci nie będzie ładować dołem właśnie (no chyba że zamnkięty? ale to kilometry?).

Tak tylko sobie rzucam - m. in. po to aby mnie ktoś oświecił jeśli jest inaczej ;)
 
Pogromca Mitów potrafi to symulować. Ja tylko trochę w hornersp którego wykresy do mnie tak dobrze nie "przemawiają".

Natomiast widzę, że nie uchwyciłeś o uzyskanie jakiego efektu chodzi. Ma to grac jak OZ ale bez OZ czyli najlepiej linia długa (pólfalowa?)w postaci dobrze wytłumionego tunelu, która nie podniesie Fs a może nawet go obniży. A przede wszystkim zlikwiduje 3db podbicie na 100 hz.
 
Arwas, masz moze te glosniki? Ja jestem nimi bardzo zainteresowany, szczegolnie w zakresie mozliwosci pracy na filtrach 1 rzedu.

Co do symulacji to wykonalem trzy symulacje. 1 symulacja to mozliwie mala obudowa, zblizona do odpowiednika w OZ bez znacznego podbicia, pojemnosc tunelu 15 litrow. 2 symulacja, to obudowa z roziagnietym pasmem i wieksza pojemnoscia do 30litrow. Natomiast ostatnia symulacja, to obudowa przypominajaca klasyke Bailey'a, to znaczy, ze przy wysokim qts glosnika, mozna osiagnac f3 rowne fs glosnika, co jest daje bardzo dobre i lagodne zejscie oraz rowniez 30 litrow, lecz mniejszy taper i dluzszy tunel.

Wszystkie symulacje zakladaja bezposrednia bliskosc portu do glosnika. Zatem jesli odleglosc ta bedzie dosc znaczna, to antyrezonanse beda znacznie slabiej zaznaczone, a w rzeczywistosci nie bedzie ich wcale.
 

Załączniki

  • obudowa 1.gif
    obudowa 1.gif
    22.5 KB · Wyświetleń: 0
  • obudowa 2.gif
    obudowa 2.gif
    22.3 KB · Wyświetleń: 0
  • obudowa 3.gif
    obudowa 3.gif
    22.2 KB · Wyświetleń: 0
Głośnika niestety nie posiadam. Nie mam pojęcia czy będzie się nadawał do filtrów 1 rzędu. Sądząc po rozciągnięciu pasma w górę - powinien. Przypomina pewien stary głośnik Tonsila GDN 16/40 też membrana z polipropylenu i też wentylacja przez przednią "szmatkę", ta sama Sd i średnica magnesu. Ale większe wychylenie.
Ja bym jednak próbował odciąć go przy 2,5-3 khz i połączyć z metalowa kopułką T2030 filtrowaną 24db/okt.

Brałem do niego pod uwagę obudowę podłogową więc te 30 litrów jest do przełknięcia. Niestety nie wiem co oznacza "obudowa przypominająca klasykę Baileya". Jak to rozumieć? Długi tunel zwijany czy jakaś ukośna przegroda wewnątrz mocno tłumione wnętrze i port BR - jak to http://www.lautsprechershop.de/index_hifi_en.htm?hifi/standboxen_en.htm ?
 
http://documents.jordan-usa.com/Fam...2-Transmission-Line-Loudspeaker-Enclosure.pdf

To taka stara szkola TL, kiedy jeszcze nie wiedziano pewnych spraw. Generalnie chodzi o to, ze stroi sie tunel dokladnie w punkt rezonansu glosnika, lecz nalezy wprowadzic korekcje na pojemnosc obudowy. Takie cos mozna stosowac dla glosnikow z wysoka dobrocia. Z takimi glosnikami mozna tworzyc stosunkowo nieduze obudowy z bardzo duza efektywnoscia. Sprawdzaja sie do tego glosniki samochodowe, woofery i subwoofery.
 
Bardzo mnie się podoba pomysł z rysunku 6. Szkoda, że wcześniej nie pokazałeś... Pozastanawiam się, czy dałoby radę coś takiego wykombinować.
 
W punkt Fs ale 1/4 fali czy 1/2 fali? Pół fali 60hz na przykład to chyba będzie około 2,8m długości?

"Klasycy" pisali że dla 1/2 długości fali membrana i wylot tunelu emitują fale w zgodnej fazie. Dla 1/4 długości fali emitują w przeciwnej fazie ale membrana jest silnie obciążona wiec prawie nie drga. Wysuwano też postulat żeby dla takiego strojenia umieszczać wylot z dala od głośnika.

Natomiast obudowę realizująca zasadę długiego toru akustycznego nazywano wtedy transmission-line. Chodziło o długi stratny tor akustyczny który wytraca energię symulując odgrodę nieskończoną. Słabe promieniowanie tunelu jest pomijalne. Pytanie tylko jak bardzo ma być pomijalne a więc jak długi ma być ten tor stratny? 1/4 czy 1/2 fali ?

Jeśli chodzi o przekroje to zalecano 2 x Sd na wylocie i 1 x Sd na wylocie.

Kwestii korekcji objętości nie rozumiem. Chodzi o to że objętość wewnętrzna powinna być zbliżona, a przynajmniej nie większa niż optymalna dla głośnika w obudowie BR lub OZ ?

Projekt Monacora który przytoczyłem w poście wyżej. to swego rodzaju hybrydy. Głośnik jest typowo do BR i to o niewielkiej objętości 15-18 litrów. natomiast objętość obudowy to dużo ponad 40 litrów. Wewnątrz jest jedna przegroda ukośna. Cała objętość za głośnikiem wypełniona odpowiednio dobranym materiałem dźwiękochłonnym. na dole natomiast port BR - o dużej średnicy. Charakterystyka rozpłaszczona jak w OZ natomiast krzywa impedancja z zaznaczonym wyzszym szczytem przy 70 hz i dolnym szczytem rozpłaszczonym w pobliżu 20 hz. Odpowiada to mniej więcej symulacją w WinISD dla bardzo niskich wartości Qa - czyli silnego tłumienia głośników.
Projekt nosi nazwę Mindstorm i jest jednak zrobiony na typowym głośniku do BR. http://www.audiophonics.fr/kit-denceintes-diy-monacor-mindstorm-p-1622.html

---------- Post dodany o 18:12 ---------- Poprzedni post o 17:51 ----------

Dodam że moim zdaniem ten zestaw jest trochę bez sensu. Wg symulacji opadanie charakterystyki spl występuje wyżej niż w OZ przy większej objętości w dodatku. Ponadto mam wrażenie że WinISD pokazuje dla takich konstrukcji silniejsze promieniowanie portu BR niż wypadkowa krzywa spl przy częstotliwości promieniowania portu BR - co chyba nie wrózy dobrze jakości odtwarzania basu. Jedynie moc przenoszona jest większa dla basu na skutek silnego tłumienia membrany.

Z opisów długiego toru akustycznego wynika że działanie powinno być nieco inne - zbliżone do OZ o bardzo dużej objętości.
 
W punkt Fs ale 1/4 fali czy 1/2 fali? Pół fali 60hz na przykład to chyba będzie około 2,8m długości?

Zawsze na cwiartke, taka byla idea linii transmisyjnych. Skoro rura miala odciazac glosnik, to musi pracowac cwiercfalowo. Konstrukcje polfalowe niebardzo maja sens w typowych zastosowaniach domowych.


"Klasycy" pisali że dla 1/2 długości fali membrana i wylot tunelu emitują fale w zgodnej fazie.

Owszem, dziala to jakbys mial dwa glosniki. Tak tez sie dzieje w typowej TL strojonej na cwiartke, tylko wyzej na skali czestotliwosci.


Chodziło o długi stratny tor akustyczny który wytraca energię symulując odgrodę nieskończoną. Słabe promieniowanie tunelu jest pomijalne. Pytanie tylko jak bardzo ma być pomijalne a więc jak długi ma być ten tor stratny? 1/4 czy 1/2 fali ?

I tak i nie. Przeciez mozna tak zapchac tunel, ze obudowa bedzie dzialac jak OZ, ale nie do konca, bo cisnienia beda sie znosic, natomiast wytrzymalosc mocowa bedzie zenujaco niska. Wiec po co cos takiego budowac? Dawno sie na tym polapano i teoria zostala teoria.


Jeśli chodzi o przekroje to zalecano 2 x Sd na wylocie i 1 x Sd na wylocie.

I prawie tak jest u Baileya.


Kwestii korekcji objętości nie rozumiem. Chodzi o to że objętość wewnętrzna powinna być zbliżona, a przynajmniej nie większa niż optymalna dla głośnika w obudowie BR lub OZ ?

Jesli glosnik nadaje sie do obudowy zamknietej, to najpierw dobrze jest przesymulowac go w takiej obudowie. Ocenic jego f3 w roznych wariantach dobroci i pojemnosci. Uzyskujac optymalna wartosc, mozna zabrac sie za projektowanie TL w klasycznym ujeciu, gdzie przy odpowiednim glosniku obudowa nie bedzie wieksza od OZ, ale za to bedzie miala 2-3db na basie wiecej i wieksza wytrzymalosc mocowa na tym basie. Oczywiscie ponizej tego wytrzymalosc spada, ale tak samo dzieje sie w basrelfkesie, ktorego tez latwo "wypierdziec" jesli go zmusic do pracy ponizej strojenia portu.

Z przykladow jakie podalem obudowa 2 i 3 maja te same obietosci ale roznica jest wlasnie w przekrojach. Skoro obudowa 3 musi miec nizsze strojenie, to trzeba ja wydluzyc kosztem mniejsze Sd na wejsciu. Dlatego obie maja te sama pojemnosc ale rozne charki i rozne strojenie.


Projekt Monacora który przytoczyłem w poście wyżej. to swego rodzaju hybrydy. Głośnik jest typowo do BR i to o niewielkiej objętości 15-18 litrów. natomiast objętość obudowy to dużo ponad 40 litrów. Wewnątrz jest jedna przegroda ukośna. Cała objętość za głośnikiem wypełniona odpowiednio dobranym materiałem dźwiękochłonnym. na dole natomiast port BR - o dużej średnicy. Charakterystyka rozpłaszczona jak w OZ natomiast krzywa impedancja z zaznaczonym wyzszym szczytem przy 70 hz i dolnym szczytem rozpłaszczonym w pobliżu 20 hz. Odpowiada to mniej więcej symulacją w WinISD dla bardzo niskich wartości Qa - czyli silnego tłumienia głośników.
Projekt nosi nazwę Mindstorm i jest jednak zrobiony na typowym głośniku do BR. http://www.audiophonics.fr/kit-dence...rm-p-1622.html

Z tego co widze jest to typowa tuba Voigta i nic tam nadzwyczajnego ni ma. https://www.google.pl/search?q=voig...ttAa0wYCYBg&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1920&bih=1011
 
No raczej nie jest to typowa tuba voighta. Te przekroje nie tworzą na oko równego stożka. Rzecz jest w czym innym - silnym tłumieniu przestrzeni za głośnikiem. można takie tłumienie symulować w WinISD zmniejszając parametr Qa na przykład ze 100 do 3 . W dodatku charakterystyka mocowa przebiega wtedy wyżej niż dla OZ, a jedynie spłaszczony jest drugi szczyt charakterystyki mocy, który w BR oznacza przedział częstotliwości, w którym głośnik jest odciążany przez port BR. Ale jedną sprawa jest symulacja a inna jest realizacja fizyczna tak dobranego i równego tłumienia.

Wracając do Beymy w 1/4 falowej TL. dobrze wytłumionej. Propozycja z wersji 3 najlepiej do mnie przemawia. Chodzi przecież o to żeby mieć przebieg OZ ale bez podwyższania Fb i bez lokalnego "garba" na 70 hz jak w obudowie BR.
 
Powrót
Góra