• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

  • Autor wątku Autor wątku Rfck
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
Jakie są twoje doświadczenia co do LT czego się wystrzegać ? na co zwracać uwage ?

Ojej, to temat rzeka i kazdy przypadek nalezy rozpatrywac indywidualnie. Napewno obudowa TL tylko z welna dziala inaczej niz tylko z gabka. Tej drugiej nie da sie w pelni przewidziec i zasymulowac. Bez prob i testow nie da sie osiagnac celu.


czy ten tonsil ma szanse zdać egzamin w LT ?

Obawiam sie, ze to gniot. Wstepne symulacje nie sa zachecajace, z reszta jak wiekszosc tych starych kapci Tonsila niezbyt dobrze nadaja sie do TL. Ogolnie chodzi o to, ze w jakims zalozonym litrarzu tunelu, odpowiedz glosnika jest mizerna.
Powiem tak: Szkoda ciac deski na ten glosnik. Zeby to cos zagadalo musialbys uzyc obudowy 70-80 litrow, a to sporo jak na glosnik 20cm.
 
Właśnie na taka odpowiedz czekałem.
Gniot ? Domyślałem sie że tak będzie za wysokie FS głośnika + technologia PRL , oczywiście ma to swój urok ale nie w LT .
Projekt i tak będe traktował czysto edukacyjnie , wcześniej gdn chodził w zamkniętej obudowie o poj 24.5 L częściowo wytłumionej gąbką i wełną min. w systemie 3 way używałem go w warsztacie jako monitor pola bliskiego MONO w 5mkw więc porównanie będe jako takie miał desek nie szkoda bo mam ich w brud a jak coś nie wyjdzie to trafi z powrotem do OZ :) co do sugerowanej pojemności LT 70-80 L pokrywa się to z moim projektem który ma 75.9 L wym wew. 23 x 30 x 110 .
 
Ostatnia edycja:
co do sugerowanej pojemności LT 70-80 L pokrywa się to z moim projektem który ma 75.9 L wym wew. 23 x 30 x 110 .

Tyle że ten litraż linii to objętość samego tunelu a nie całej objętości obudowy wewnątrz.


Ja właśnie skręciłem korpus do mojej linii, 90L, no i kurde kawał klocka jest.
Mało tego, jak już sobie rozplanowałem zagięcia tunelu, to przypomniałem sobie o wzmacniaczu który miał być w tej linii zamontowany.
I cały misterny plan...

Teraz muszę inaczej poprowadzić tunel, co nie będzie łatwe ponieważ miejsca głośnika jak i wylotu tunelu nie chcę zmieniać.
 
Pogromca. wykres wygląda prześlicznie szczególnie te góry i doliny :) ale wykresy nigdy nie będą się pokrywały w 100% z rzeczywistym dzwiękiem wydobywającym się z tej kolumny szczególnie że nie mamy jak tego pomierzyć ,oczywiście może być tak jak zasymulowałeś albo jeszcze gorzej ale może być całkiem inaczej może zagra to znośnie , cuda się zdażaja :D
Marian. racja to pojemność samego tunelu bez wytłumienia, na szczęście zmieniłem troszkę wymiary z racji redukcji ilości cięć materiału (lenistwo) i wyszła troszkę większa pojemność jak i średnica wlotu i wylotu bez wygłuszenia zwiększyła się o jakieś parenaście % co powinno się pokrywać z objętością wytłumienia .

Wystąpił błąd w dodawaniu załączników więc daje link z moich dzisiejszych wypocin :)
http://chomikuj.pl/marceloo7/DIY/LT+diy
 
Ostatnia edycja:
ale wykresy nigdy nie będą się pokrywały w 100% z rzeczywistym dzwiękiem wydobywającym się z tej kolumny szczególnie że nie mamy jak tego pomierzyć ,oczywiście może być tak jak zasymulowałeś albo jeszcze gorzej ale może być całkiem inaczej może zagra to znośnie , cuda się zdażaja

Skad wiesz, ze nie bedzie sie pokrywac?

To co wkleilem, mialo byc przykladem na to, jak ogolne zamierzenia konstrukcyjne, ktore sobie wybrales, nie maja prawa dac dobrej odpowiedzi czestotliwosci oraz wlasciwego wykorzystania glosnika. Jesli mimo to uwazasz, ze pomysl jest ok i jakos zagra, to dzialaj :)
 
Na zastopowanie już jest za późno bo buda jest już prawie że zrobiona :)
Jak bardzo jestem w błędzie nie przekonam się do puki do puty nie zagra to to na własne uszy , możesz rzucić okiem na linka powyżej chodzi mi o wytłumienie zdecydowałem się dać gąbke po jednej stronie a wełne po drugiej w sumie to gąbki za dużo nie mam więć bedzie ona tylko na jednej z 4 ścian tunelu reszta to wełna mineralna.
 
Nie dawaj wiecej gabki. Wyloz welne do konca przegrody i tyle, w drugiej polowie tunelu nie dawaj juz welny, bo calkiem bas zabijesz.

Aha, i tej welny jak juz dajesz w pierwszej polowie, to daj tak zeby wypelniala caly tunel ale nie mega gesto.
 
Ostatnia edycja:
Tzn wełna w pierwszej komorze do końca w drugiej nie dawać w ogóle ?
Mam jeszcze jedno pytanie co do obliczania strojenia tunelu obliczałem to ze wzoru
38 hz X 4 = 152 344( v air) / 152 tylko że 344 to prędkość dzwięku w środowisku wolnym od przeszkód i materiałów dzwięko chłonnych
Obliczając tunel trzeba brać pod uwagę spadek prędkości dzwięku w tunelu który jest wytracany przez materiał tłumiący ?

- - - - - aktualizacja - - - - -

Aha, i tej welny jak juz dajesz w pierwszej polowie, to daj tak zeby wypelniala caly tunel ale nie mega gesto.
Można ją ułożyć np w postaci fali z kilku cm przerwami między sobą ? i np grubą na 1 cm ? wełna jest dosyć rzadkim materiałem więc tak ułożona nie powinna zbytnio wychamować całej LT
 
Tzn wełna w pierwszej komorze do końca w drugiej nie dawać w ogóle ?

Tak.

38 hz X 4 = 152 344( v air) / 152 tylko że 344 to prędkość dzwięku w środowisku wolnym od przeszkód i materiałów dzwięko chłonnych
Obliczając tunel trzeba brać pod uwagę spadek prędkości dzwięku w tunelu który jest wytracany przez materiał tłumiący ?

Ten wzor nie dziala dla linii o zwezajcym sie przekroju, nie da sie tego tak latwo przeliczyc i od tego sa wlasnie symulacje. Co do drugiego pytania, to spadek predkosci dzwieku jest tak niewielki, ze mozna go pominac, szczegolnie ze ta obudowa jest daleka od optimum.
 
Tak.



Ten wzor nie dziala dla linii o zwezajcym sie przekroju, nie da sie tego tak latwo przeliczyc i od tego sa wlasnie symulacje. Co do drugiego pytania, to spadek predkosci dzwieku jest tak niewielki, ze mozna go pominac, szczegolnie ze ta obudowa jest daleka od optimum.

WOw no to teraz mi zabiłeś gwoździa , widziałem kilka projektów LT które zwężały się ku końcowi a ich strojenie było liczone za pomocą owego wzoru.
Co do symulacji którą przeprowadziłeś , może dało by się jakoś uratować tą poszarpaną char. używając nieco więcej materiału wygłuszającego który powinien wytłumić niepożądane rezonanse ?
 
widziałem kilka projektów LT które zwężały się ku końcowi a ich strojenie było liczone za pomocą owego wzoru.

Bo konstruktorzy nie zdawali sobie sprawy z korekty tych obliczen, albo je olali robiac na przyslowiowa pałe.


może dało by się jakoś uratować tą poszarpaną char. używając nieco więcej materiału wygłuszającego który powinien wytłumić niepożądane rezonanse ?

Oczywiscie, ze sie da, kosztem efektywnosci portu = malo niskiego basu
 
Kojarzycie nowa serie tansztych Sonusow Venere? Ich konstruktor w wywiadzie w 6moons zostal zapytany o tunel na froncie kolumny, ktory wyglada jak TL i czy zatem ma cos z TL wspolnego. Odparl, ze to tylko tak wyglada, a cala konstrukcja jest zwyklym BR. Dosc ciekawa odpowiedz, szczegolnie ze facet mija sie z prawda :)

http://www.6moons.com/audioreviews/sonusfaber4/2.html tak wyglada przekroj kolumny i krotki wywiad

http://www.stereophile.com/content/...-loudspeaker-measurements#ed5s97JIi2iZiEiQ.97 tutaj pomiar mniejszego modelu 2.5 i charakterystyczna odpowiedz portu, przypominajaca slabo tlumiona TL.

Zatem czym jest ta konstrukcja? Chlopaki zbudowali MLTL, tylko albo nie maja o tym pojecia, albo wola to przemilczec. Osobiscie dodalbym troche tlumienia, zeby wyrownac pasmo i oslabic rezonans polfalowy obudowy.
Biedny Franco chyba przewraca sie w grobie... ;)
 
Pewnie wyszło im to zupełnie przypadkiem i wcale nie było to zamierzone. Ot konstrukcja zaprojektowana przez grafika. Podejrzewam, że umieszczenie portu na samym dole dało taki efekt. Jakby dali port wyżej to by zachowywał się inaczej no ale już by nie wyglądało jak wygląda.. Robili bas refelxa a wyszło im coś trochę innego. Ale działa? Działa. Gra? Gra. To po co się przejmować takimi drobiazgami ;-)
 
Kojarzycie nowa serie tansztych Sonusow Venere? Ich konstruktor w wywiadzie w 6moons zostal zapytany o tunel na froncie kolumny, ktory wyglada jak TL i czy zatem ma cos z TL wspolnego. Odparl, ze to tylko tak wyglada, a cala konstrukcja jest zwyklym BR. Dosc ciekawa odpowiedz, szczegolnie ze facet mija sie z prawda
Dla mnie gość ma rację, i to na dodatek jakiś BR szczelinowy ala Paweł. Tunel krótki a właściwie brak tunelu, duża proporcja sd głośników vs. tunel trochę to odbiega od ogólnie przyjętych założeń TL. Idąc tą drogą wszystko można podciągnąć pod TL.
 
Pewnie wyszło im to zupełnie przypadkiem i wcale nie było to zamierzone. Ot konstrukcja zaprojektowana przez grafika. Podejrzewam, że umieszczenie portu na samym dole dało taki efekt. Jakby dali port wyżej to by zachowywał się inaczej no ale już by nie wyglądało jak wygląda.. Robili bas refelxa a wyszło im coś trochę innego. Ale działa? Działa. Gra? Gra. To po co się przejmować takimi drobiazgami ;-)

Mam podobne wrazenie, ze to dzielo przypadku, co w sumie daje troszke niedosyt, ale nawet Kisiel w swojej recenzji pisze, ze nie gra to jak BR.


Dla mnie gość ma rację, i to na dodatek jakiś BR szczelinowy ala Paweł.

Postaram sie pokazac Ci, z jest troche inaczej.


Tunel krótki a właściwie brak tunelu

Tunelem jest cala, wewnętrzna wysokosc kolumny. Pamietasz jak sluchalismy TL Albedo na AS? Tam tunel byl fizycznie podobnej dlugosci, albo i nawet krotszy.


duża proporcja sd głośników vs. tunel trochę to odbiega od ogólnie przyjętych założeń TL.

Proporcja Sd glosnikow do tunelu nie ma zadnego znaczenia dla ukladania sie fal stojacych w obudowie. Ona ma wplyw jedynie na wypadkowa charakterystyke tunelu, a nie jego dzialanie lub nie dzialanie.


Idąc tą drogą wszystko można podciągnąć pod TL.

Nikt nie twierdzi, ze to typowa TL, jest to hybryda TL z BR, ktora nazywa sie MLTL.

Dla obliczenia rezonansu helmholtza, potrzebujemy znac jedynie pojemnosc komory oraz dlugosc i srednice portu. To wszystko. Dlatego mowi sie powszechnie, ze port BR moze znajdowac sie w dowolnym miejscu obudowy. To prawda, jesli obudowa nie posiada kszaltu slupa, tylko przypomina bryle szczescianu o mniej wiecej rownych bokach.

Oto symulacja dwoch przypadkow, ktore roznia sie wylacznie miejscem umieszczenia portu w obudowie typowej podlogowki. Ta sama pojemnosc dla obu przypadkow, dlugosc wewnetrzna 105cm.



Z typowa obudowa BR mamy przyjemnosc w przypadku, gdy port znajduje sie gdzies w srodku dlugosci obudowy. Przesuwajac port na jej koniec, obnizamy strojenie i zmieniamy odpowiedz czestotliwosci z portu ( przy caly czas tej samej pojemnosci ). Dzieje sie tak dlatego, ze rezonans cwiercfalowy ukladajacy sie na tej dlugosci 105cm, zostaje obciazony masa drgajaca znajdujaca sie w porcie BR, dzieki czemu, pracujac wzajemnie mozliwe jest osiagniecie nizszego strojenia. Problem pojawia sie nieco dalej, poniewaz taka obudow wymaga dosc gestego tlumienia conajmniej do polowy dlugosci lub wiecej. Mozna to zasymulowac.

Z ciekawostek mozna jeszcze cos dodac. Miedzy TL, BR i MLTL sa roznice w powstawaniu cisnien w srodku obudowy. Dla obudow BR, cisnienie wygenerowane przez glosnik, jest mniej wiecej rowne na calej powierzchni obudowy, podobnie jak w przypadku klozetow. W TL i MLTL jest inaczej. Najwieksze cisnienie uklada sie na poczatku tunelu i maleje wraz z jego dlugoscia. To dlatego obudowy BR i OZ wymagaja wzmocnienia kratownica na calej powierzchni wewnetrznej, a dla tuneli TL lub ML-TL nie jest konieczne stosowania kratownic/wiencow wzmacniajacych obudowe na calej dlugosci. Wystarczy wzmacnic ja do okolo polowy dlugosci obudowy, maksymalnie na dlugosci 2/3. Nie ma koniecznosci wzmacniania tunelu do samego konca.
 
Czyli kolumny Usher Audio Dancer Mini One to też nie BR? :)
Mi one fajnie grały, baaardzo ciepło i spokojnie.

Mini-One_diamond_Walnut.jpg
 
Nie wiem jak wygladaja w srodku, nie widze pomiarow. Poza tym nie mozna tak kategorycznie powiedziec, ze to nie BR. Jesli obudowa jest wysoka, nie ma zadnych skosow, a port na samym koncu lub ma lekki offset, to nalezy mowic o hybrydzie.
 
Siemanko po małej przerwie :)
Linnia złożona już dawno ale nie miałem za bardzo czasu opisać co i jak, jeśli chodzi o tego tonsila którego użyłem fakt polotu i finezji to on nie ma ale w porównaniu do obudowy zamkniętej w której wcześniej pracował to nie ma porównania , jeśli chodzi o przetwarzanie niskich częstotliwości to przepaść :o teraz już wiem co to jest Linia transmisyjna chodz ta którą zbudowałem mega ideałem nie jest to i tak z efektów jestem bardzo zadowolony jeśli chodzi o pomiary to nie miałem czym pomierzyć ale za pomocą generatora częstotliwości mogłem sprawdzić jak przenosi niskie częstotliwości. 30 hz jest juz bardzo słyszalne , membrana ma mniej wiecej połowe xmax a wylot nie promieniuje wcale przy 35 hz różnica jest nie znaczna przy 40 hz jest już coraz głośniej wychył membrany prawie maxymalny, przy 52/53 hz jest mocne podbicie a membrana drga z bardzo małą amplitudą , od około 60 hz do 75 tak jak by dołem na char. a póżniej przy około 82 hz kolejne podbarwienie .Z tego można wywnioskować że pasmo przenoszenia nie ma charakteru linniowego , starałem się regulować ilość wytłumienia ale kończyło się to słabym zejściem albo jeszcze większymi dołkami i górkami.
Wniosek jest z tego prosty ideału na oko nie zrobisz potrzeba jiga bez tego ani rusz , musiałem się o tym sam przekonać żeby zrozumieć sens tego co mówił kolega Pogromca Mitów.
Nie wszystko jednak stracone mimo swoich wad konstrukcja bardzo mi się spodobała i nie które kawałki naprawde fajnie zabrzmiały mimo prostej konstrukcji systemu i zwrotnicy 6db/okt np gitara basowa czy kontrabas w muzyce elektronicznej tez było ok bas był szybki zwarty i schodził dość nisko,chodz nie idealny :) przymierzam się już do kolejnej LT ale tym razem już z jigiem i odpowiednimi głośnikami.
 
Ostatnia edycja:
Wlasne eksperymenty najlepiej zapadaja w pamieci :) nauka nie idzie w las.
Przy nastepnym projekcie daj znac, moze cos poradzimy zeby calosc miala rece i nogi.
 
Powrót
Góra