• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

  • Autor wątku Autor wątku Rfck
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
melisław, To co przedstawiles wydaje sie byc tym o czym pisalem. Rezonans cwiercfalowy odpowiedzialny jest za "wyprodukowanie fali", a ten kanal na dole tworzy forme filtru, dolnoprzepustowego. Widac nawet jak rowna jest charakterystyka przenoszenia powyzej 100hz. Stad tez nagly spadek efektywnosci ponizej cz. strojenia. Od typowa pierdzirura zwana basrefleksem.
 
Yoshi_80, Z matematyka czasami nie wygrasz, coz poradzic. Tylko najciekawsze jest to jak mieknie bula po odsluchu dobrej TL, szczegolnie na glosniku, ktory mial tak fajnie grac w bas refleksie...

Pogromca mitow jasne, ze nie wygrasz z matematyką ale po coś ona jest, nie zawsze wszystko musi sie układać wedle życzenia bo właśnie matematyka to weryfikuje.

Nie przecze, że linia nie może zagrać dużo lepiej od bas reflexu, takich herezjii siać nie będe. Po to się wybiera dany typ obudowy gdyż on jest najlepszy do danego głośnika. Ale nie porównujmy dopracowanej linii z "jakimś tam" bas reflexem bo mi chodziło o coś zupełnie innego.

Ja piszę, po raz kolejny, o sytuacji gdy, linia i BR dają JEDNAKOWE rezultaty w pomiarach. Co wtedy czy też bula mięknie czy po prostu okazuje się że obie konstrukcje grają tak samo?

melisław, no właśnie tą konstrukcję trudno nazwać linią chociaż pewnie jej wysokość koresponduje z 1/4 rezonansu na jakiejś wybranej czestotliwości. Jednak zakonczenie jest typowo bas reflexowe. Konstruckja moim zdaniem łączy najgorsze cechy obu typów obudowy - charakterystyka basu i jej opadanie jest jak w BR a rezonanse na wyższym pasmie są jak dla linii. Chyba nie tędy droga, tak mi się wydaje.

Myślę, że trzeba przykładać odpowiednią miarę opadania ch-ki do odpowiedniego głośnika. Co innego zakres ponizej 50Hz dla 15 cali a co innego dla 4 cali ;).

Konstrukcja RFCK ma po prostu wylot linii wykonanu z rurki BR i nie ma nic w tym złego ale nie jest zakończona bas reflexem jak ten patent z pdf'a a to duża róznica.
RFCK zrobił typową LT.
 
Yoshi_80 napisał:
Ja piszę, po raz kolejny, o sytuacji gdy, linia i BR dają JEDNAKOWE rezultaty w pomiarach. Co wtedy czy też bula mięknie czy po prostu okazuje się że obie konstrukcje grają tak samo?
Ja nie bylbym tego taki pewny, czy zagraja tak samo nawet jesli charakterystyka bedzie bardzo bardzo podobna, co jest mocno hipotetyczne poniewaz typowy bas refleks, nie uzyskuje takiego spadku na basie jak typowa TL i to jest fakt. Poza tym jest kolejna sprawa. Wszyscy wiemy co sie dzieje jesli chcac wydusic najnizszy bas BR zastosujemy celowo wieksza bude z niszym strojeniem. Nie musze chyba opisywac jakie to ma konsekwencje dla dzwieku jak i wytrzymalosci mocowej. Kazdy, kto spedzil troche czasu nad strojeniem ukladow BR wie o czym pisze i jaki kapec robi sie z BR kiedy zafundujemy mu zbyt wielka obudowe z niskim strojeniem.
W sytuacji TL mozemy pozwolic sobie na znacznie wiecej. Ta obudowa z dlugim tunelem, zestrojonym bardzo nisko ( nie przekraczajac znacznie Fs glosnika ) dalej zachowuje swoje wlasciwosci impulsowe i mocowe.
Jezeli w takiej sytuacji porownamy dwie obudowy, ktore teoretycznie przy pomiarze maja bardzo podobna charakterystyke przenoszenia, to z pewnoscia NIE zagraja tak samo. Obudowy BR i TL choc maja bardzo podobny wykres impedancji ( choc to jest zalezne od wytlumienia w TL) to zachodza w nich zupelnie inne zjawiska akustyczne, dlatego nie mozna pisac, ze nawet TL z mala komora sprzegajaca i tunelem jest juz zaraz bas refleks. Jako przyklad podam pierwszy mini monitor PMC, w ktorym wlasnie jest takie rozwiazanie, a konstrukcja ma nadal najwazniejsze cechy TL.

Tak to wyglada
 
Pogromca mitow napisał:
Jako przykład podam pierwszy mini monitor PMC
A co to za monitor ? bo mini to on chyba nie jest ;) no przynajmniej wydaje się być większy od DB1+
przy okazji orientuje się ktoś na jakich n-s/ton. przetwornikach jest DB1+ ?
Bo mi one wyglądają na Tymphany (Vifa) PL14WJ-09-08 ; ale pewności nie mam a zdradzę tajemnicę że od dłuższego czasu śni mi się po nocach by je sklonować .... ;) (chodź uważam ze jestem na tyle kreatywny by wymyślić coś samemu to jednak słyszę głosy napastujące mnie "zrób to , no zrób te monitory....." :lol: )
http://www.highfidelity.pl/artykuly/0801/pmc.html
 
Ten LB1 powstal jako pierwszy minimonitor PMC, to stara konstrukcja. Pozniej powstal DB1 i TB2. Oba na glosnikach Vify. :) Robilem cos na wzor DB1 ale wielkosci TB2 na STX AWX, zobacz na pierwsze strony tego tematu, a wlasciwie to 4 strone :)
 
no właśnie musiał bym to wszystko przeczytać (wiem o tym) ale to jak gonić królika duracell ;) bo te strony, co dziennie jedna więcej.... ahhh No i nie mogę się zebrać zawsze zaczyna mnie głowa boleć jak zobaczę ile str. tu muszę przeczytać .... Tak czy siak w końcu to zrobię...

Co do PMC DB1 to wiem ze jest na "vifach" ale jakich? bo podobno są to vify zrobione dla PMC i pozostaje tylko znaleźć jak najodpowiedniejsze "zamienniki"...
 
Pytanko odnośnie wytłumiania linii:

Ja nie wytłumiałem swojej bo nie mam jeszcze gąbki,nawet na próbę nie mam od kogo pożyczyć,próbowałem tylko z wizeliną ale to była porażka bo jak pisaliście,ona do linii się nie nadaje. Widzę że gąbka zajmuje w niektórych przypadkach 80% tunelu,a raczej "przelotu"... Jak to się ma do założeń wielkości wartości SD? Bo jakoś nie mogę zrozumieć że najpierw skrupulatnie obliczamy SD tunelu a potem i tak wkładamy tam wytłumienie,tyle że cały tunel jest zapchany... Prosił bym o wytłumaczenie.
 
Gabka akustyczna bardzo latwo przepuszcza powietrze ( oczywiscie zalezy to od jej gestosci ). Nie chodzi rowniez o to aby zapychac caly otwor gabka, przeswit musi byc. Poza tym najdluzsze fale przechodza przez ten material, a wchloniete zostaja fale krotsze wyzszych czestotliwosci. Przechodzace powietrze wytwarza tarcie, ktore zamieniane jest na cieplo. Glosnik nadal widzi Sd tunelu takie jak bez wytlumienia.
 
No to chciałem właśnie wiedzieć :)

Jeszcze tylko o te słowa chciałbym zapytać:

"Obecność materiału tłumiącego przynosi dodatkowy,korzystny efekt. Na skutek mniejszej prędkości dźwięku w materiale tłumiącym niż w powietrzu,dla danej częstotliwości zmniejsza się długość jej fali,dzięki temu można stosować tunel krótszy niż wyliczony..."

No tak,to są prawa fizyki...ale czy ta "spowolniona" częstotliwość,a co za tym idzie,krótsza fala (w obudowie),będzie nadal krótsza po wydostaniu się z obudowy czy już nie? Moim zdaniem nie ale wolę zapytać :wink:
 
Raz spowolniona fala i oslabiona raczej nie moze po wyjsciu wrocic do swojej predkosci, poniewaz zostala zamieniona w czesci na cieplo. Jak sam rozumiem musialbys zastosowac transformator akustyczny, czyli tube ktora mogla by podniesc te wytracone czestotliwosci z tunelu. Oczywiscie jest to zupelnie bez sensu, ale z akustycznego punktu widzenia jest to mozliwe.

Moge oczywiscie sie mylic, ale tak to mniej wiecej widze. Jesli to bledne zalozenie to prosze o sprostowanie od jakiegos speca :)
 
Pogromca mitow napisał:
Raz spowolniona fala i oslabiona raczej nie moze po wyjsciu wrocic do swojej predkosci...

Chodzi mi bardziej o jej długość niż prędkość,a dokładnie,czy fala o najniższych częstotliwościach skróci się na tyle żeby było ją słychać w małym pomieszczeniu. Czy jest to w ogóle możliwe?
 
Comendante W napisał:
Bierzemy dwa źródła dźwięku, emitują w jednym kierunku i jest fajnie. Jednak dla źródeł o 1 cm od siebie mamy pracę sporo nad podłogą, a po odsunięciu na 70 cm w dół wylot będzie tuż nad nią, promieniowanie 1 Pi a 2 Pi to różnica 6 dB, może tu aż tyle nie będzie, ale całkiem sporą różnicę w basie itp. itd.

Wcale nie będzie 6db, śmiem twierdzić że różnica w tym wypadku będzie nie większa niż 1-2db (o ile w ogóle bo przesuwając tunel ku dołowi zmieniamy drogę sumowania się fal z głośnika i tunelu) i to tylko dla pewnego zakresu pasma. Żeby dla pasma z okolic 50hz uzyskać stratę 6db trzeba by głośnik zawiesić na kilku metrach.

Pogromca mitów napisał:
Raz spowolniona fala i oslabiona raczej nie moze po wyjsciu wrocic do swojej predkosci

Jak to nie? Przecież prędkość fali zależy od ośrodka w jakim się rozchodzi a nie z jakiego wyszła.
 
Shiver napisał:
Jak to nie? Przecież prędkość fali zależy od ośrodka w jakim się rozchodzi a nie z jakiego wyszła.
Ok do predkosci moze wrocic, zle napisalem, ale jej energia bedzie znacznie oslabiona w wytlumionym tunelu. Wychodzac z niego ta energia zostaje taka sama, a predkosc fali wroci do predkosci rozchodzenia sie w powietrzu. Gdyby bylo inaczej to zaraz po wyjsciu z tunelu znow mielibysmy wysokie czestotliwosci, ktore zostaly wyciete przez material tlumiacy w tunelu.
 
No a co z tą długością? nadal będzie taka sama czy krótsza (czyli taka jak w tunelu)?
 
Wytlumiony tunel glosnik widzi jako troche dluzszy, co za tym idzie rezonans cwiercfalowy bedzie nizej polozony i poziom nizszych czestotliwosci wygenerowanych przez glosnik+tunel bedzie wiekszy. Najwazniejsze jest to co wychodzi z tunelu, a to co juz z niego wyszlo nie moze przybrac innego ksztalu. Fala ma caly czas ta sama dlugosc, tylko "droga" do przebycia jest dluzsza przez to, ze hamuje ja tlumienie, a skoro zajmuje jej to wiecej czasu to automatycznie bedziemy miec inny przebieg odwracania fazy w tunelu.
 
marianowi chodzi chyba o fale w pomieszczeniu odsłuchowym ....
marian napisał:
czy fala o najniższych częstotliwościach skróci się na tyle żeby było ją słychać w małym pomieszczeniu.
Nie ma czegoś takiego jak skrócona fala. Długość fali zawsze jest taka sama dla danej częstotliwości np. 8.5m dla 40hz....
 
No Ja rozumiem,ale czy po mocnym wytłumieniu tunelu fala która ma w naturze 4M po wyjściu z tunelu zmieni się nagle w 3 metrową falę i będę ją wyraźniej słyszał w pokoju a nie na zewnątrz? czy tylko zmieni się jej natężenie na większe i dzięki temu będę ją głośniej słyszał? bo o to mi się rozchodzi dokładnie.

No nic,będę musiał zainwestować i kupić tą gąbkę.
 
Co do tego co wcześniej napisałem dodać chciałem ze:
W obudowie TL stosuję się luźne zamieszczone materiały tłumiące nie w celu skrócenia fali ( żeby np. w przy długości tunelu 150cm zmieścić fale ~50hz) a po to by spowolnić rozchodzenie się fali/zmniejszyć prędkość dźwięku. "W powietrzu" prędkość dźwięku wynosi okł 340m/s a np. w wodzie 1500m/s dlaczego? na to pytanie można sobie odpowiedzieć przypominając co to wg jest dźwięk....
W skrócie mówiąc: z fizycznego pkt. widzenia to im gęściej/bliżej siebie "ułożone" cząsteczki tym szybsza ich reakcja na transportowanie energii z jednej do drugiej itd. ....
(jeśli coś trochę pokręciłem to proszę mnie poprawić.)



BTW: dodam tylko że jeśli w dobrze wytłumionej TL (20%...) panowała by dodatkowo temperatura -200st.C to fala długości 25Hz zmieściła by się w tunelu długości ~ 176 cm :smile:
 
Powrót
Góra