• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Obudowa z otworem stratnym, Variovent, Aperiodic Vent.

Wydrukowałem, poczytam na spokojnie.
Ogolnie wychodzi na to, ze "br jest lepszy", ale...
Chciałbym się odniesc do tego co kiedys napisał IREk - ze znaczna czesc kolumn sprzedawanych jako 8 ohmowe ma impedancje ktora kwalifikuje je do 4 ohm. Po prostu kolumny glosniejsze wygrywaja w odsluchach. Panowie ktorzy przeprowadzali te badania na stronie 3 napisali, ze roznica miedzy obudowa zamknieta a br jest niewielka jesli chodzi o spl. A ja bym powiedział, że jednak jest. To moglo wplynac na duza roznice w odbieraniu 50 hz (zauwazcie ze przy 114 hz spl jest niemal identyczny i w tym wypadku dzwiek jest odbierany bardzo podobnie).
Druga rzecz - porównajcie obrazki 11 i 12. Na pierwszym lepiej wypada Br na drugim closet, czyli w teroi jest 1:1 (remis), a w praktyce roznica na obrazku 11 jest niewielka, a na obrazku 12 az 4-krotna. I ostatnia rzecz - co oczywiste i co widac na obrazku nr 3 - charakterystyka br opada stromo, a closed lagodnie. IMHO to slychac.




Wiec raczej nie powiedzialbym, ze to BR takie wspaniale, choc nie bede sie upieral ze closet jest taka idealna i uniwersalna , chocby w swietle tego co pisal Troels.
 
Jak działa wypchany bass-reflex? Jak wspomniany variovent, czy jak obudowa zamknieta? Niektorzy na forum sugerowali, zeby w przypadku zbyt dudniacego basu wepchac do portu chocby skarpetke (material tlumiacy) co zmieni komore glosnika w obudowe zamknieta. Jak to jest naprawde?

Bardziej jak variovent. Skarpeta nie zrobi z BR obudowy zamknietej. Glosnik w prawdziwej obudowie zamknietej po wepchnieciu membrany palcami, powoli wraca do pozycji poczatkowej. Wtedy wlasnie dziala roznica cisnien w obudowie zamknietej i sprezanie tego powietrza. Jak masz przeswity i glosnik nie ma oporu przy wciskaniu to obudowa bedzie stratna. Pytanie tylko w jakim procencie?

Mam ciekawy art z AES 2008 bass reflex vs "klosed" oczywiście PM nie podpasuje bo są tam ślepe testy, piszą prof itp. Ale jak ktoś chce mogę wysłać

I po co te uszczypliwosci? Tak lubisz slepe testy? To prosze bardzo http://www.e-muzyk.pl/multi-testy-m...itortudyjnych-z-8q-dosem-cz2-nagrania-monitor
Posluchaj sobie furczenia basrefleksow. Sory ale z wole juz obudowe zamknieta lub stratna, przynajmniej pierdzenia portu nie uswiadcze.
 
Nie słucham BR bo go nie mam :) BS ma wprawdzie niższe zniekształcenia niż OZ w okolicach strojenia portu ale przy statycznych sygnałach.
Przy muzyce "klozet" wypada lepiej :)
 
Już bez przesady, dobrze zaprojektowanego tunelu nie słychać. No chyba że ktoś słucha sinusoid z max mocą ale to chyba nie o to chodzi.

Calkiem mozliwe, ze nie slychac, ale w tych monitorach studyjnych troche im nie wyszlo ;) Poza tym monitor studyjny ma za zadanie pracowac jako narzedzie, precyzyjne i dokladne w roznych warunkach, z roznym sygnalem. Ja generalnie wole spac spokojnie i nie miec przed oczyma rurki BR :)
 
Przy całym szacunku do Troelsa, to jest po prostu pierd...nie i bełkot. Szczególnie drugie zdanie.
Czyli dużym sredniotnowcą nie przeszkadza obudowa zamknięta? A może to tylko kwestia litrażu, tzn. do każdego głosnika srednitonowego powinno dobrac sie odpowiedniej wielkosci komore, tak jak dobiera sie litraz dla niskotnowcow?


Swoja droga dobrze, ze kwestie BR/closed i obudowy dla sredniotonowych zostaly tu poruszone, bo wiekszosc ludzi robi "tak jak wszyscy",a chyab sprawa wymaga glebszego zastanowienia sie.
 
Jak działa głośnik stosunkowo miękko zawieszony w obudowie closed opisał PM, tj. membrana wciśnięta wraca powoli do punktu wyjścia. Teraz wyobraźmy sobie że w takich samych warunkach musi wykonać w ciągu sekundy np. 2500 cykli+kilkukrotność tego z harmonicznych-i to jest zaledwie jeden instrument. Moim zdaniem taka obudowa wcale tego ułatwiać nie będzie więc nawet na chłopski rozum obudowa która imituje w jakimś tam stopniu warunki odgrody powinna być lepsza.

---------- Post dodany o 09:09 ---------- Poprzedni post o 09:08 ----------

W szczególności nie przeszkadza np. GDM 16/80/1 http://www.e-tonsil.pl/index.php?p69,gdm-16-80-1

Akurat tonsil i jego zabytkowe głośniki to jest ostatnia rzecz jaką bym się kierował przy szukaniu najlepszych rozwiązań sonicznych...
 
mbarowi zapewne chodizło o podanie przykładu głośnika z zamknietą komora niejako wbudowaną w tenże głośnik.

Shiver, wg mnie dobrze prawisz.
 
Teraz wyobraźmy sobie że w takich samych warunkach musi wykonać w ciągu sekundy np. 2500 cykli+kilkukrotność tego z harmonicznych-i to jest zaledwie jeden instrument. Moim zdaniem taka obudowa wcale tego ułatwia

Znowu wniosek z dupy, bo przy 2,5 kHz i wyżej membrana praktycznie nie opuszcza swojego położenia "zerowego".

Akurat tonsil i jego zabytkowe głośniki to jest ostatnia rzecz jaką bym się kierował przy szukaniu najlepszych rozwiązań sonicznych...

Jest wiele nowszych głośników, które temu GDMowi mogłyby co najwyżej rano kawę zaparzyć... :)
 
Znowu wniosek z dupy, bo przy 2,5 kHz i wyżej membrana praktycznie nie opuszcza swojego położenia "zerowego".

Spójrz na wykres impedancji praktycznie każdego głośnika-z niego jasno wynika że ze wychylenia głośnika nie maleją liniowo w funkcji częstotliwości a wręcz przeciwnie, im jest ona wyższa tym stosunek ten staję się coraz gorszy. Btw. to że nasze oko czegoś nie dostrzega wcale nie świadczy że zjawisko nie zachodzi, w Twojej teorii budowa głośnika wysokotonowego to już w ogóle powinna być prosta jak cep-dać magnes z cewką i membranką i musi grać, a jednak najbardziej zaawansowane konstrukcje za tą membraną mają komory tłumiące, otwory stratne itd.

Jest wiele nowszych głośników, które temu GDMowi mogłyby co najwyżej rano kawę zaparzyć...

Pewnie, w media markcie znalazłbym nawet kilka euro palet, ale to nadal żaden wyznacznik.
 
Spójrz na wykres impedancji praktycznie każdego głośnika-z niego jasno wynika że ze wychylenia głośnika nie maleją liniowo w funkcji częstotliwości a wręcz przeciwnie, im jest ona wyższa tym stosunek ten staję się coraz gorszy.

To musiałbyś mi dokładniej objaśnić. Moja wiedza jeśli chodzi o interpretację charakterystyki impedancji dla średnich i wysokich tonów jest dość płytka.

Natomiast wiem, że przy stałym SPL wychylenie membrany zmniejsza się wraz ze wzrostem częstotliwości, wynika to po prostu z fizyki. Jak zerkniesz do przykładu podanego tutaj: http://www.linkwitzlab.com/SPL-dependent.xls to zobaczysz, że midwoower już przy ok. 500 Hz ma wychylenie raptem 0,1 mm i to niezależnie od tego, czy jest w obudowie, czy nie.
Wysokotonówka przy 2000 Hz ma wychylenie 0,09 mm.
Powyższe wyniki są dla SPL = 90 dB.


w Twojej teorii budowa głośnika wysokotonowego to już w ogóle powinna być prosta jak cep-dać magnes z cewką i membranką i musi grać, a jednak najbardziej zaawansowane konstrukcje za tą membraną mają komory tłumiące, otwory stratne itd.

To, mam wrażenie, jest zupełnie inny temat :) konstruktorem głośników nie jestem, więc nie podejmuję się komentarza do zaawansowanych konstrukcji -- w sensie jakie problemy rozwiązują te komory i otwory? Niezależnie od tego wychylenie membrany jest proporcjonalne do 1/f, w ogólności.

Pewnie, w media markcie znalazłbym nawet kilka euro palet, ale to nadal żaden wyznacznik.

Zgoda.
 
mbar ma racje, teoria o zabijanu średnicy obudową zamkniętą to bełkot. Nie ważne jaką obudowę zastosujemy, nawet moze byc bez obudowy, przy pewnych częstotliwościach głośnik będzie zachowywać sie dokładnie tak samo. Częstotliwosć i wielkość wychyleń jest minimalna i absolutnie żaden typ obudowy nie ma na to wpływu. Różnica miedzy br/TL/variovent a closed kończy sie na mniej niż 500Hz a dalej to już jest to samo.

Ja powiem wiecej, robienie czegoś innego niż closed dla głośnika średniotonowego to strzelanie sobie w kolano przebiegiem impedancji który zamiast 1 bedzie miał np 2 piki i będzie stwarzał podwójny problem przy filtracji :P .
 
1. "i będzie stwarzał podwójny problem przy filtracji :P . " - ale nie w wypadku systemów aktywnych.
2. Podważyłeś jeden z moich autorytetów, i komu ja mam teraz wierzyć? ;p Niestety będizesz musiał zostać moim nowym guru ;)
 
Różnica miedzy br/TL/variovent a closed kończy sie na mniej niż 500Hz a dalej to już jest to samo.

Tez chcialbym w to wierzyc, tylko dlaczego B&W uparcie stosuje linie transmisyjna dla glosnikow wysokotonowych? To samo znajdziemy w Vivid Giya, ktora projektowal ten sam facet co slimaka nautilusa. http://analogaudio-mn.com/products/vivid-audio/vivid-giya-g1-speaker/
Prosze Yoshi abys nie pisal, ze to jest to samo, bo nie takie tegie glowy nad tym pol zycia stracili aby znalesc roznice.
 
mbar Różnica miedzy br/TL/variovent a closed kończy sie na mniej niż 500Hz a dalej to już jest to samo.

.

Wydaje mi się, że różnice są spowodowane nie tyle sposobem odciążania głośnika śrdniotonowego w rezonansie, tylko samym kształtem obudowy, nierównoległościami ścianek i "przewiewnością" obudowy w celu minimalizacji odbić i rezonansów wewnątrz obudowy, które uderzają w tylną cząść membrany.

Tak jak tu:
 

Załączniki

  • cyclop_mid02.jpg
    cyclop_mid02.jpg
    65.8 KB · Wyświetleń: 0
Tez chcialbym w to wierzyc, tylko dlaczego B&W uparcie stosuje linie transmisyjna dla glosnikow wysokotonowych?


Jak zrobisz 10 cm linie to oczywiste jest ze będzie działać w pasmie kilku kHz. Ale jak zrobisz 1 metrową i dobrze wytłumioną to też? Czy moze zastosujesz linie od tweetera do średniotonówki? Weź się zastanów jakie ty herezje czasem wypisujesz.
Wydaje mi się, że różnice są spowodowane nie tyle sposobem odciążania głośnika śrdniotonowego w rezonansie, tylko samym kształtem obudowy, nierównoległościami ścianek i "przewiewnością" obudowy w celu minimalizacji odbić i rezonansów wewnątrz obudowy, które uderzają w tylną cząść membrany.


Zobacz sobie moduł średniotonowy w mojej kolumnie, nie mam tam ani jednej równoległej pary ścian a obudowa jest zamknieta. Jak widać nie trzeba do tego stosować TL'ek bo to będzie przesrost formy nad treścią. Podobnie jak budowanie bas refexów czy TL'ek w celu odciazania głośnika który i tak zwykle pracuje na 1/10 swoich możliwości.
 
Powrót
Góra