• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Open baffle

Jeden glosnik 12 cali to bedzie za malo, trzeba dwa, albo jeden 15 cali. Optymalne qts od 0.5 w gore. Popularna jest Eminence Alpha 15 z uwagi na bardzo duzy qts ale nawet MJK nie poleca tego glosnika.

Zaraz pewnie wpadnie tutaj Fakamada i wylozy wszycho jak trzeba :)

---------- Post dodany o 14:44 ---------- Poprzedni post o 12:19 ----------

http://audio.com.pl/testy/jamo-r907:1

Kiedys kurde musze je zrobic ;] Oczywiscie nie na takich samych glosnikach ale cos w podobie. Nie sa takie wielkie jak r 909 na dwoch 15 calowcach.

---------- Post dodany o 14:57 ---------- Poprzedni post o 14:44 ----------

http://www.quarter-wave.com/OBs/OB_Design.pdf
 
Jeden glosnik 12 cali to bedzie za malo
Czy ja wiem :)

Ja swoje OB budowałem kiedyś na Dayton`ach DC300-8 :)
Warunek taki, że musi on być ucięty przed setką, tak powiedzmy w okolicach 80Hz, wystarcza do normalnego słuchania spokojnych utworów, bez porównania do OZ czy BR. Ten głośnik jest wprost stworzony do T-line albo OB. Już nie wielka stosunkowo odgroda mu wystarcza.
Od dłuższego czasu szukam i szukam ale nie mogę znaleźć dobrego filtra aktywnego (do panelu sub) bo dawno bym zrobił to co chciałem.... (nawet po dwa na stronę ;))
 
taki
http://allegro.pl/celestion-tf-1525-15-8-ohm-250w-rms-i3497170333.html
ale tylko jeden w tej cenie

http://allegro.pl/glosnik-15-250-500w-8-ohm-celestion-tf-1525-i3524753312.html

---------- Post dodany o 15:49 ---------- Poprzedni post o 15:48 ----------

Od dłuższego czasu szukam i szukam ale nie mogę znaleźć dobrego filtra aktywnego (do panelu sub) bo dawno bym zrobił to co chciałem.... (nawet po dwa na stronę )
Po weekendzie ruszy zamówienie grupowe na taki ;)
 
Czy ja wiem

Ja swoje OB budowałem kiedyś na Dayton`ach DC300-8
Warunek taki, że musi on być ucięty przed setką, tak powiedzmy w okolicach 80Hz, wystarcza do normalnego słuchania spokojnych utworów, bez porównania do OZ czy BR. Ten głośnik jest wprost stworzony do T-line albo OB. Już nie wielka stosunkowo odgroda mu wystarcza.

Wszystko rozchodzi sie o skutecznosc i SPL. Mozna zrobic nawet i na 8 calach, ale zeby to gralo na miare normalnego zestawu glosnikowego z obudowa, to raczej niebardzo. Dlatego przyjmuje sie te 2x12 lub 1x15-18 cali na basior :)

Dodac do tego mozna jeszcze fakt, ze przy tak duzych basach ich jakosc nie musi byc jakas kosmiczna. Gralem kiedys na 18 calowych alphardach i bas byl doskonaly. Po prostu liczy sie bardziej duze Sd niz bajeranckie zawieszenia i kilo miedzi w napedzie. To sa wazne rzeczy dla malych glosniczkow, ktore udaja, ze sa basami.
 
Wszystko rozchodzi sie o skutecznosc i SPL. Mozna zrobic nawet i na 8 calach, ale zeby to gralo na miare normalnego zestawu glosnikowego z obudowa, to raczej niebardzo. Dlatego przyjmuje sie te 2x12 lub 1x15-18 cali na basior

No właśnie SPL... W 21m^2 słuchałem jednego DC300-8 w OB i przy spokojnej muzyce (rock, jazz)można było słuchać normalnie. Membrana miała już spore wychylenia, lecz jeszcze nie graniczne, ale wiadomo.... Poważnie uważasz że można zrobić taką OB realną w której głośnik będzie pracował tak samo jak w OZ czy BR? :)

Piszecie że tylko estrada, ja się z tym nie zgadzam do końca. Weźmy takiego:
250W :) 98dB / przy 1W pomijając zakres na ch-ce dla tej głośności; xmax 2,5mm :) ; zakres pasma od 40Hz :) ....
Estradowiec musi być wybitny, a co za tym idzie ? - drogi. Tani to będzie "tłuczek" a chyba nie o to chodzi ?
SPL jest istotny, ale chodzi o ten na basie (łagodny spadek), czy się mylę ?
 
No właśnie SPL... W 21m^2 słuchałem jednego DC300-8 w OB i przy spokojnej muzyce (rock, jazz)można było słuchać normalnie. Membrana miała już spore wychylenia, lecz jeszcze nie graniczne, ale wiadomo.... Poważnie uważasz że można zrobić taką OB realną w której głośnik będzie pracował tak samo jak w OZ czy BR?

Nie wiem co masz na mysli piszac, o pracy glosnika tak samo jak w OZ czy BR.


Piszecie że tylko estrada, ja się z tym nie zgadzam do końca. Weźmy takiego:
Cytat Zamieszczone przez raven1985 Zobacz posta
taki
http://allegro.pl/celestion-tf-1525-...497170333.html
250W 98dB / przy 1W pomijając zakres na ch-ce dla tej głośności; xmax 2,5mm ; zakres pasma od 40Hz ....
Estradowiec musi być wybitny, a co za tym idzie ? - drogi. Tani to będzie "tłuczek" a chyba nie o to chodzi ?
SPL jest istotny, ale chodzi o ten na basie (łagodny spadek), czy się mylę ?

To nie jest takie proste. Sporo ludzi, ktorzy chca isc w odgrody slucha ze sprzetu o niskiej mocy, czesto jakies male lampy. Problem w tym, ze dzisiejsze glosniki estradowe to zupelnie co innego niz te sprzed 30 40 lat. Co z tego, ze nowy estradowiec ma wybitne parametry, skoro do osiagniecia optimum pracy zawieszenia potrzebuje kilkadziesiat wat mocy? Z tego powodu czesto szuka sie starych glosnikow, ktore maja zupelnie inne parametry. Te glosniki potrafia grac ze slabymi wzmacniaczami, bo do takiego sprzetu byly produkowane.
I tak, to jest prawda, ze do odgrody bas nie musi by wybitnej jakosci, tylko musi miec okreslone parametry, ktorych akurat tak sie sklada nie posiadaja wiekszosc dzisiejszych glosnikow estradowych. Co innego jak idziesz w strone aktywnego podzialu, to wtedy mozna robic cuda na kiju. Natomiast jak chcesz grac z jednego druta i to z malej mocy, to wszystko sie komplikuje.

http://lampizator.eu/SPEAKERS/Loudspeakers.html to tak na poczatek, zeby w ogole skumac o co chodzi. Tak tak wiem, zwrotnica Fikusa nie jest zbyt dobra.
 
Natomiast jeśli ja Cie nie przekonuje do tego co napisałem to wypożyczę Ci tego DC300-8 napiszę co i jak i sam sobie sprawdzisz ...

Kraza slowa, ze TL ma slaby kick bas, ze nie ma kopa. Moge Cie zapewnic, ze odgroda na takim jednym glosniku bedzie jeszcze bardziej zmieszana z blotem :P Tu nie chodzi o ilosc basu, ale jego charakter. Wcale nie jest powiedziane, ze odgroda nie zejdzie nisko czy cos. Po prostu fizyka przeczy temu, aby z jednego glosnika o niskiej sprawnosci, bez odgrody lub z niewielka odgroda, mozliwe bylo uzyskanie dynamicznego, mocnego basu. Ten glosnik po prostu sie "wypierdzi" momentalnie.

Oczywiscie kazdy ma inne preferencje dzwieku, oczekiwania, wymagania. Pisze tylko o tym, ze zrobienie bardzo dobrego basu z odgrody wymaga duzej powierzchni drgajacej, i odpowiednich glosnikow. :)

---------- Post dodany o 18:31 ---------- Poprzedni post o 18:30 ----------

"czilałt" PM Zejdźmy na ziemię do tego co MY chcemy osiągnąć (warunki autora wątku)

Nie no luzior przeciez :) tylko ja juz to mam za soba i wiem, ze polsrodki nie dzialaj ;)
 
To może kiepskie 6 cali w OB - dla odmiany?

Gotowy projekt (może do małej przeróbki bo nie bardzo widzę sens robienia dipola na siłę w głośniku wysoko-tonowym żeby potem go tłumic regulowaną rezystancją).

http://www.visaton.de/de/bauvorschla...170/index.html

zejście imponujące ale efektywność wręcz tragiczna. Myślę ze do typowego pokoju w M-3 wystarczy.

Mozna i tak, ale za ta kase wole komplet starych Sab czy Isophonow plus 15-18 calowy chinol na basie.
 
Mozna i tak, ale za ta kase wole komplet starych Sab czy Isophonow plus 15-18 calowy chinol na basie.

Tylko te stare jeszcze trzeba kupić a jak wiesz z tym różnie bywa. podobnie jak ze stanem technicznym różnych staroci. Na AS był taki od grajpudeł i podobno się jeżył strasznie kiedy publiczność nie podzielała jego fascynacji brzmieniem starych gratów.

Był tez pewien znany konstruktor który przez allegro puścił swój jedyny zestaw prototypowy w OB - na Tonsilu GDN 30/80/2 i GDWK10/80/19. Za nawet nie astronomiczną cenę. Więc sądzę, że tez szału brzmieniowego nie zrobił.

a tego Visatona zamieszczam jako ciekawostkę co zrobić można z kiepskich głośników.

---------- Post dodany o 11:47 ---------- Poprzedni post o 11:46 ----------

Bo można też z całkiem dobrych. na przykład TAK
http://www.akustyk.com.pl/projekty/D3.html
 
Powrót
Góra