• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Pomiary w 2021

Hmm tylko to sam zasilacz (bez regulacji wzmocnienia więc nie wiadomo czy nie będzie zbyt cicho/głośno) i dostajemy też xlr na wyjściu - czy nie będzie problemu z przejściem z takiego output xlr na jack podłączonego do karty dźwiękowej?
 
Mozesz tez poszukac taniego miksera z phantomem. Czasami mozna kupic za grosze jakiegos Behringera. W sumie zalezy czym dysponujesz teraz i jak chcesz rozbudowac system. Jezeli nie masz interfejsu usb, to mozna kupic cos stereo z phantomem i to wystarczy do pomiarow semi dual channel.
 
A tak uściślając to czym się w praktyce różni pomiar "semi two channel" od zwykłego "two channel" poza różnicą w podłączeniu? Czy w obu przypadkach dostaniemy te same wyniki - charakterystykę częstotliwościową i fazę mierzonego głośnika?
 
Semi dual channel jest najprostsza forma pomiarow z kanelem referencyjnym, ktory jest niezbedny do pomiaru fazy i odleglosci. Full dual channel kalibruje rowniez pasmo za wzmacniaczem oraz umozliwia skalibrowanie systemu do SPL.
 
Dobra chyba faktycznie nie ma jak oszczędzić na mikrofonie bo i tak pasowałby jakiś wzorcowy do skalibrowania własnego więc tu za dużo kombinacji.
A w takim razie jest jakaś opcja diy na przedwzmacniacz z zasilaniem 48v sklepowego mikrofonu?


Jeżeli miałbym Ci doradzić sprzęt do pomiaru, to ja używam na co dzień takiego :

- karta Behringer UMC202HD
- Mikrofon Sonaworks XrEF20 z plikiem kalibracyjnym do pobrania.
- JIG własnej roboty
- wzmacniacz własnej roboty na płytce TPA 3116D + potencjometr logarytmiczny 10k, do tego wzmacniacz impulsowy 24V 2A

Jeżeli doliczysz do tego kupno statywu, wtyków mikrofonowych + kabla XLR i innych dodatków (wtyki RCA, przewody, obudowa dla wzmacniacza) to jesteś w stanie zmieścić się w kwocie 800 zł

i masz wtedy sprzęt pomiarowy, na którym możesz już wykonać porządne i przede wszystkim czytelne pomiary. Wkładki WM61A sobie darować lepiej.

A co do karty - jeśli nie Behringer to poszukaj używanej E-MU 0404. Też bardzo fajnie się sprawdza.


JIG :






Wzmacniacz. Docelowo będzie u góry wskaźnik wysterowania w celu wygodnego ustawienia 1W do pomiaru :



 
Dzięki za wyjaśnienie.
Co do zestawu pomiarowego to chyba będę kompletować chyba że się trafi jaki używany interfejs w dobrej cenie.
 
Behringer UMC202HD jest do kupienia na allegro i OLX za 250 zł, co prawda używany ale sprawny. Trudno będzie go taniej kupić.
 
A tak jeszcze odnośnie samych pomiarów:

a) parametry TS mierzymy dla głośnika bez obudowy? impedancja ma znaczenie czy będzie mierzona w obudowie czy bez?

b) dla zestawu wielodrożnego pomiary chakakterystyk robimy w osi głośnika wysokotonowego również dla wszystkich pozostałych głośników w tej obudowie?

c) widzę, że pomiarom zwykle przyświeca zasada żeby nie było odbić, więc z braku komory bezechowej mierzy się gdzieś na powietrzu z kolumną na jakiś podwyższeniu, stole, drabinie itp. Czy nie byłoby prościej po prostu kolumnę położyć plecami na ziemi i głośnikami do góry a mikrofon jakoś na statywie od góry zawiesić? I tak mierzy się z ok 1m więc raczej wykonalne.

d) czy robiąc zestaw dla siebie pod siebie to jednak nie powinno się robić pomiarów w pomieszczeniu i ustawieniu kolumn tak jak będą docelowo żeby właśnie uwzględnić przy zwrotnicy tych wszystkich odbić? Jasne że nie byłby to zestaw uniwersalny.
 
ad a) dwie metody które znam, albo bez obudowy z dodaniem masy, albo w obudowie zamkniętej. Do pierwszej można przyklejać monety, trzymają dość dokładnie masę nominalną :)
ad b) Chodzi o to żeby wszystkie pomiary były z jednego punktu tak, by złapać relacje czasowe między głośnikami, albo inaczej "fazę". Wyższa szkoła jazdy to ta którą Pogromca nam pokazywał na spocie, czyli pomiary na osi każdego z głośników wraz z ich pomiarami kątowymi, później uwzględnianie rzeczywistej geometrii w symulacji tak żeby zgrywało się z pomiarem referencyjnym z jednego punktu.
ad c) Chodzi o to żeby mieć jak najdłuższą bramkę w pomiarze bramkowanym. Narysuj sobie drogę sygnału na podłodze - wyjdzie ci że różnica czasu główny sygnał/odbicie od podłogi jest niewielki. Jeśli podniesiesz kolumnę, to zazwyczaj ogranicza cię ta wysokość 2,5m. Lepiej wyjść na dwór i się podnieść, wtedy z trzech stron masz przestrzeń, "podłogę" dodatkowo wytłumiasz i mogą wyjść fajne bramki pozwalające nawet na zrobienie podziału niski/średniak.
ad d) nie, bo nic nie zobaczysz na takim pomiarze, wyjdzie koszmarnie zaszumiony. Przestawisz mikrofon o parę centymetrów i już wyjdzie inaczej. I nie złapiesz relacji czasowych bo będziesz miał i sygnał i opóźnione niekontrolowane odbicia.. Yoshi kiedyś tylko proponował zrobić sobie mocno wygładzony pomiar w pomieszczeniu po to żeby mieć jakąś tam referencję do łączenia nearfield i farfield, albo pomiaru BR i pomiaru głośnika. Ale to tylko żeby złapać dobrze głośności.

Pogromca zrobił fajnego tutoriala do Arty, przeczytaj go i przeczytaj instrukcje to vituixcad-a i do arty. rozjaśni ci się, bo dopiero zaczynasz. Ale miałem podobne dylematy :)
Gdzieś na tych 20 stronach jest tutorial Pogromcy :)
https://diyaudio.pl/forum/teoretycznie/akustyka/15922-nasze-poczynania-z-art/page20
 
Ostatnia edycja:
Skleciłem ArtaBox na zestawach z AVT.
Wzmacniacz mikrofonowy AVT 2728 + końcówka AVT 1591/1 Do tego wm61a z Accusa, to może i dobra? Całość zasilana z 12V.
Może nie jest zbyt pięknie ale działa. Bez problemu mierzy impedancję. Co do impuls response to nie mam odniesienia do innego mikrofonu ale pomiar wykonuje. Podobno aby zachować liniowość pomiaru z WM61A należy go wykonać ustawiając mikrofon pod skosem/ może nawet pionowo. Ponoć pomiar wykonany na wprost wytwarza kompresję w kapsułce co powoduje wzrost SPL od 7 kHz z maksimum podbicia 3dB na 15kHz - tak wyczytałem w sieci, źródła nie pamiętam, nie zdążyłem zweryfikować empirycznie.IMG_20220103_154516.jpg
 
Fajna robota. Wkładki faktycznie są dostępne tutaj jak dobrze patrzę - ale to już jakiś nowszy odpowiednik.
https://loudspeakershop.eu/wkladka-mikrofonowa-61a-p-2313.html
Ale końcówka mocy AVT1591 to chyba już nie jest dostępna ale chyba odpowiednik to AVT1597 na TDA2030. Tak mi właśnie chodzi po głowie żeby coś zmontować już ze wzmacniaczem i zasilane na 12V żeby z samochodu też się dało zasilić - miał ktoś może doświadczenia żeby z samochodowego aku mierzyć?
 
Mierzyłem tweeter za pomocą ArtaBox i REW - to co widać to wygładzanie Psychoacoustic. Podpowiedzcie skąd bierze się taki artefakt w fazie jak na zdjęciu 2,5-4 kHz? Karta dźwiękowa SB, artabox czy mikrofon (wm61a), zasilanie?

 
Prawdopodobnie jest to wynik blednie zalozonej bramki, to znaczy niepoprawnie wyciety predelay z pomiaru. Predelay jest czasem jaki jest potrzebny na zarejestrowanie impulsu glosnika przez mikrofon. Aby uzyskac odpowiedz fazowa, a wlasciwie minimalno fazowa glosnika, ten predelay musi byc precyzyjnie i calkowicie usuniety, bo w przeciwnym razie bedzie "krecil" faza.
 
Ekipa, a czy Behringer UMC22 się nada? Ewentualnie Behringer Xenyx302 USB?

Czas na początki pomiarów;)
 
Ok, w opcji braku sensownych używek mogę jak mniemam nabyć np M-audio M-track Duo i też powinno być ok? Ma dwa niezależne wejscia
 
Powrót
Góra