• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Projekt BL Horn na Visaton BG 20

hmmm to już przekracza granicę lowprize . 2/3 ceny fostexów więc nie ma co kombinować . W styczniu kupuje Fostex FT17H i robię U-T wg projektu http://www.audio-creative.nl/projecten/een-diy-supertweeter-voor-de-klonwall/3/ podobno projekt trzepie gacie firmowym T900A za 550$ . Tzn głowice zacznę już robić i wszystko co jest niezbyt kosztowne w zakupie . A w styczniu jak ogarnę się z istniejącymi kosztami od razu kupuje fostki . Tylko mam pytanko gdzie tanio Lpady 50W mozna nabyć ?
 
Ostatnia edycja:
Ciekawe jakby wypadlo porownanie Beymy do Fostexa. Generalnie Fostexy sa znane i lubiane, tylko te "nieco" drozsze. Co do lpada, to zawsze najlepszy bedzie zmontowany z rezystorow, a nie taki zmienny. Chyba ze sobie zrobisz drabinke...
 
Regulacja da mi uniwersalność . Bo jak będzie przemeblowanie to OZ mogą urosnąć do hornów taki jest plan . Prędzej cz później będę mieć porządne B-L horny z 1m2 gardziołkami od roku zagłębiam lekturę prawie codziennie bo zachorowałem na takie paczki . O ile akustyka pomieszczenia pozwoli i WAZ .
 
Panowie, nie chcę już zakładać nowego tematu, żeby nie śmiecić. Finalnie porzuciłem projekt horna i postanowiłem spróbować zaprojektować coś samemu. Czy moglibyście jako doświadczeni konstruktorzy rzucić okiem na to co udało mi się stworzyć i napisać czy jest sens to budować?
Konstrukcja klasyczna dwudrożna bass-reflex na głośnikach Visatona W 170 S i SC 10 N.
Obudowa o pojemności 30 litrów i strojona na 45 Hz.

Częstotliwość i impedancja:


Faza:


Zwrotnica:
 
Na pewno nie SC10N. W170 nie jest zły, dobry na basie ale średnica już trochę gorzej. Zdecydowanie lepiej jest dobrać lepszy wysokotonowy niż midwoofer w przypadku budżetowej konstrukcji.

Czyli może jednak lepiej wrócić do STX W.18.200.8.MCX z PCX'em? PCX będzie lepszy?
I jeszcze jedno pytanie, jaka jest najbardziej pożądana charakterystyka impedancji zestawu? Im bardziej płaska tym lepiej?

Skąd można zdobyć charakterystyki przetworników to BoxSim'a? Tylko własny pomiar?
 
Ostatnia edycja:
Tak.

Jaki masz budżet ? Nie wolisz zrobić klona któregoś z forumowych projektów ?

Na razie nie chcę ładować nie wiadomo ile kasy. Chcę zrobić coś taniego, a jak wyjdzie dobrze to wtedy zrobię coś lepszego. Dlatego tak jak pisałem wcześniej myślałem nad dwudrożnymi STX'ami Pawła S. lub LuSzTi'ego.

Fajnie natomiast też byłoby zrobić coś samemu od podstaw, a nie tylko klonować dlatego zacząłem zabawę z BoxSim'em i tymi Visatonami bo mogę sobie je zasymulować, zaprojektować zwrotnicę i widzę jak to mniej więcej mogłoby wyglądać w rzeczywistości. Tylko nie do końca wiem jaka jest najbardziej pożądana ch-ka impedancji zestawu. Myśląc po "laikowemu" powinna być jak najbardziej liniowa tak jak ch-ka częstotliwości ale nie do końca wiem czy moje myślenie jest poprawne.
 
Najważniejsze w charakterystyce impedancji jest to, żeby nie spadała mocno poniżej nominalnej bo można uszkodzić wzmacniacz.
Kiedyś miałem taką zwrotnicę z kalkulatora i miał dość znaczy spadek i mój wzmacniacz włączał zabezpieczenie i koniec grania.
Wzrost impedancji w miejscu podziału to normalne zjawisko i świadczy o tym że filtr działa.

Na pierwszą konstrukcję polecam mimo wszystko budowę klona. Jak Ci się spodoba to możesz zacząć studiować pomiary i bawić się dalej.
Zabawa w Boxsimie oczywiście na plus, możesz poćwiczyć różne układy filtrów i zobaczyć jak to działa.
 
Szanowny kolego. Z kolumnami FR a w szczególności BLH jest tak, że albo się ich dźwięk kocha albo nienawidzi – jak mawiają jedni lub gdy się ich raz posłucha to człowiek przepadł i nie ma już powrotu – jak mawiają drudzy. Zatem zanim zdecydujesz się na budowę takich kolumn dobrze byłoby abyś posłuchał kilku konstrukcji. Z tego co piszesz o rodzaju preferowanego dźwięku kolumny BLH wpisują się w to znakomicie jednakże ogólnie wiadomo, że posiadają swoje ograniczenia w postaci problemów na skrajach pasma, podbarwień, nierównomierności charakterystyki itd. Rekompensują te niedostatki cudowną przestrzenią, znakomitą stereofonią i namacalnością przekazu. Ad rem :
1. Moim zdaniem budowa kolumn wg. projektu z +Klang und Ton+ w oparciu o głośnik Visaton BG20 jest ryzykowna z uwagi na deklarowne parametry (wysokie Qts) choć sama częstotliwość Fr 42Hz jest zachęcająca
2. W mojej opinii nie obejdzie się bez dostawki w postaci głośnika wysokotonowego
3. 25m2 to chyba minimalna powierzchnia pomieszczenia dla kolumn opartych na 8 calowych głośnikach FR biorąc pod uwagę fakt ogromnej wrażliwości kolumn BLH na ustawienie w pomieszczeniu
4. Jeśli wolno mi coś doradzić to proponowałbym zainteresowaniem się obudowami dedykowanymi przez producentów głośników (np. Fostex) lub obudowami zaprojektowanymi przez autorytety tego działu konstrukcji dla odpowiednich głośników ( z nurtu budżetowego polecam zainteresowanie się konstrukcjami firmy węgierskiej Sonido)
5. Zwracam także uwagę, że żadna konstrukcja BLH nie gra od razu lecz wymaga niezwykle cierpliwej pracy przy lokalizowaniu i wykonywaniu wytłumienia
6. Oglądając preferowane przez kolegę konstrukcje jestem zdania, że oczekiwanych wrażeń szczególnie w zakresie basu żadna konstrukcja BLH raczej nie dostarczy
Pozdrawiam, a gdyby się okazało, ze potrzebne jest tłumaczenie z niemieckiego to służę pomocą
 
Kolego "his master's voice" dziękuję za odpowiedź. Sporo czytałem o back loaded hornach i w zupełności się z Tobą zgadzam. Dlatego na razie ich temat zawieszam bo tak jak napisałeś muszę najpierw posłuchać tego typu konstrukcji zanim zdecyduję się na budowę.

Ad. 1
Jest projekt K+T z serii cheap tricks CT285, którym się interesowałem i mimo Qts na poziomie 0.44 symulacje wychodzą całkiem fajnie.
Odtworzyłem w BoxSimie zwrotnicę z wersji "2 Wege" na podstawie zamieszczonego wykazu elementów z FRS5X jako wysokotonowcem, po czym minimalnie pozmieniałem wartości niektórych elementów, żeby troszkę jeszcze wyrównać pasmo i poprawić zgranie fazowe i wyszło takie o to coś:


Ad. 2
j.w.

Ad. 3
właśnie tego się też obawiałem

Ad. 4
dziękuję za informację o Sonido nie słyszałem

Ad. 5
przypuszczam, że jest na pewno trudniej niż przy BR, to fakt

Ad. 6
dlatego na razie raczej BR

Dziękuję za wszystkie informacje. Co do tłumaczenia to raczej nie będę zawracał głowy... no chyba, że mnie bardzo przyciśnie :)
 
Po co stosować głośnik szerokopasmowy jak cięcie masz przy 2khz? To bez sensu.

Tak było w projekcie K+T, tego nie zmieniałem. BG 20 ma sporą górkę przy jakichś 3100 Hz, więc pewnie dlatego jest tak cięty.
Bez urazy ale w czym to przeszkadza? Oba są szerokopasmowe. Jeśli ktoś stwierdził, że razem mogą zagrać w miarę fajnie to w czym problem?
 
Ostatnia edycja:
Takie rozwiazanie ma sens wtedy, gdy glosnik szerokopasmowy pracuje w jak najszerszym dla niego pasmie, a nie jako glosnik wysokotonowy, bo jako glosnik wysokotonowy jest po prostu gorszy od typowej kopulki. Natomiast jego zaleta jest mozliwosc stosowania niskiego ciecia, co daje nam bardziej punktowe zrodlo dzwieku, a punkt ciecia nie przebiega w krytycznym dla naszego sluchu miejscu.
Nie patrz tak krytycznie na projekty K+T bo tam tez jest duzo glupot i projektow robionych od czapy, aby tylko zaklepac strony w gazecie.
 
Ad. 1
Jest projekt K+T z serii cheap tricks CT285, którym się interesowałem i mimo Qts na poziomie 0.44 symulacje wychodzą całkiem fajnie.
Odtworzyłem w BoxSimie zwrotnicę z wersji "2 Wege" na podstawie zamieszczonego wykazu elementów z FRS5X jako wysokotonowcem, po czym minimalnie pozmieniałem wartości niektórych elementów, żeby troszkę jeszcze wyrównać pasmo i poprawić zgranie fazowe i wyszło takie o to coś:

Między 7 kHz a 9 kHz masz coś nie tak z fazą, suma jest niżej niż sama wysokotonówka. BG20 ma przy tej częstotliwości szczotę na harce, trzeba by to mocniej wyciąć :)
 
Nie patrz tak krytycznie na projekty K+T bo tam tez jest duzo glupot i projektow robionych od czapy, aby tylko zaklepac strony w gazecie.
Spokojnie, nie jestem zapatrzony w K+T, po prostu luźno rzuciłem temat w nawiązaniu do wcześniejszego postu kolegi "his master's voice" :)
Jeszcze na chwilę wróciłem do tego BG 20 bo na Olx'ie jakiś gość sprzedaje nowe po 75 zł / szt., a ciekawi mnie jak to gra z tym wyciętym lejkiem i ze wspomaganiem na górze. Za tą kasę to chyba można spróbować. A nóż mi się spodoba :)

- - - - - aktualizacja - - - - -

Między 7 kHz a 9 kHz masz coś nie tak z fazą, suma jest niżej niż sama wysokotonówka. BG20 ma przy tej częstotliwości szczotę na harce, trzeba by to mocniej wyciąć
Faktycznie, dzięki za zwrócenie uwagi :) A Ty co myślisz na temat tej konstrukcji? Wiesz, pierwotnie miałem robić Twój projekt na STX'ach ;)
 
Powrót
Góra