• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

SB17CAC35-8 + SB26CDC-C000-4 lub CRC NAC NRX MFC STC ADC 2,5 drożny - projekt by Branża

*** KONFIGURACJA 6 - POCHYLENIE FRONTU 5 STOPNI:


SB26STAC-C000-4
SB17NRX2C35 -8
SB17NRX2C35-8


cddb37568b32e88af2e716c3cc72b845_1583961369.jpg




*** Klucz do zrobienia schematu zwrotnic

0fc4b7e8c562a738c8c63a01e698800b_1544566407.jpg



*** Lista zakupów - zwrotnice

R1 - OPORNIK JANTZEN AUDIO SUPERES 3,30 OHM 10W 1% KNP
C1 - MKP 400V 8,20uF CROSS CAP
C2 - MKP 400V 10,00uF CROSS CAP
L1 - 000-1125 Air Core 0,220mH 0,370Ω dr.0,70mm

L2 - 000-1999 Air Core 1,500mH 0,650 dr.1,00mm
C3 - MKP 400V 6,20uF CROSS CAP
CP2 - MKP 400V 0,39uF CROSS CAP
RP2 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 6,80 OHM

L3 - 000-5250 P-core 5,600mH 0,400 dr.1,00mm
C4 - MKP 400V 27uF CROSS CAP
CP3 - MKP 400V 0,18uF CROSS CAP

Jak już Wspominałem wszystkie projekty zwrotnic są do Siebie Zbliżone / bliźniacze co umożliwi eksperymenty między konfiguracjami. Mając podobne koncepcyjnie / charakterem zwrotnice lepiej usłyszymy różnice miedzy materiałami membran.

*** Pomiary gotowej konstrukcji


50ca32c16cfe5012035e3f73216b5707_1583966546.jpg


26b86e849a311151bf8b74295fc110ba_1583966547.jpg


07e74296e497c19c5ec391fc084063af_1583966547.jpg


b39838a1b455434182e6ec57d1bb4836_1583966548.jpg


173bb260e9bd80bbea2dde797601f41c_1583966549.jpg


89c27b849a27dfa3bb7f5e313b16dc84_1583966550.jpg


114fdf9eca9c5146672c3d4688389d45_1583966551.jpg









*** KONFIGURACJA 6 -FRONT PROSTY :

SB26STAC-C000-4
SB17NRX2C35 -8
SB17NRX2C35-8

*** Klucz do zrobienia schematu zwrotnic

0fc4b7e8c562a738c8c63a01e698800b_1544566407.jpg



*** Lista zakupów - zwrotnice
R1 - OPORNIK JANTZEN AUDIO SUPERES 3,90 OHM 10W 1% KNP
C1 - MKP 400V 8,20uF CROSS CAP
C2 - MKP 400V 10,00uF CROSS CAP
L1 - 000-1072 Air Core 0,180mH 0,330Ω dr.0,70mm

L2 - 000-1999 Air Core 1,500mH 0,650 dr.1,00mm
C3 - MKP 400V 5,10uF CROSS CAP
CP2 - MKP 400V 0,39uF CROSS CAP
RP2 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 6,80 OHM

L3 - 000-5250 P-core 5,600mH 0,400 dr.1,00mm
C4 - MKP 400V 27uF CROSS CAP
CP3 - MKP 400V 0,18uF CROSS CAP



*** Pomiary gotowej konstrukcji


b5d393d28aea469bc298f252ff387c9b_1583966722.jpg


dc09ae8f84dc8bd1baa269e76ad91dbb_1583966722.jpg


b8d34bdc0b7d3809ae127b82bda089ad_1583966723.jpg





*** Właściciel projektu zastrzega sobie wszelkie prawa do czerpania korzyści materialnych z powyższego opracowania.
Projekt udostępniono do prywatnego użytku bywalców forum DiyAudio ***


- - - - - aktualizacja - - - - -

W ramach tego projektu będzie jeszcze jedna konfiguracja a mianowicie NBAC + ADC i prawdopodobnie wyczerpiemy temat. Na membrany MFC nie było chętnych.
Mimo wszystko w mojej ocenie poziom zainteresowania i ilość zrealizowanych konfiguracji przy założeniu niezmiennej aplikacji, ogólnej koncepcji oraz topologii jest sporym sukcesem.

Czas powoli myśleć nad kolejną koncepcją podobnej inicjatywy ...
 
Ostatnią edycję dokonał moderator:
Proszę o weryfikację, czy dobrze kombinuję ze zwrotnicą (do zestawu nrx2 +adc), robię to pierwszy raz więc nie jestem pewien jak mi idzie. Na razie wstępnie ułożyłem elementy na płytce, jeśli jest okeej, będę lutował. Czy elementy mogą być mocowane tak jak u na opaski? CZy lepiej zaopatrzyć się w klej na gorąco, ewetualnie inny sposób?

 
A jak ma się STAC vs ADC z papierowymi wooferami? Jakieś duże różnice między nimi?
STAC jest jaśniejszy i bardziej bezpośredni. ADC to więcej kultury i spokoju. To tak bardziej ogólnie bo jak tu opisać brzmienie które każdy odbiera inaczej.
STAC na pewno wygląda lepiej dzięki Alu frontowi trochę taki Excel T25. Jak Bardzo cię to nurtuje i nie masz co z kaską robić to sprawdź w zwrotnicy zmieniasz 3 tanie elementy tylko :)

Panie Adamie z prawej strony co to za projekt?
A u mnie zawsze coś stoi - takie tak skrzynki :)
 
Czy ktoś mógłby porównać brzmienie konstrukcji na 17-stkach aluminiowych i węglowych. Szczególnie jak to wygląda pod względem rezonansów, bo w przypadku aluminiowych rezonanse są denerwujące. Jakie jest wasze odczucie , kiedy jest lepiej gdy kolumna jest pochylona czy prosta?
Pozdrawiam
 
Witaj Janek z reguły "głośniki" aluminiowe grają "łagodniej" od plecionych. Jeśli pisząc o rezonansach masz na myśli mody i Breakup membrany to takie rzeczy się wycina na etapie filtracji do poziomu niesłyszalnego. Jeżeli już w pomiarach nie wpływają na obraz Sumowanej charakterystyki przetwarzania to nasza percepcja też jej nie wychwyci w odniesieniu do różnicy poziomów względem w.w.
Projektu aluminiowego jeszcze nie ma - będzie dopiero za jakiś czas. CAC to membrany również aluminiowe ale nazwijmy to w skrócie ze zostały pokryte ceramiką więc nieco się różnią od czystego aluminium.
Nie ma lepsze gorsze w odniesieniu do pochylenia lub nie kolumny po prostu nieco inaczej rozkładają się katy promieniowania i wyrównanie czasowe względem osi odsłuchu co za tym idzie po obu stronach będą i (+) i (-). Zmiany w częściach potrzebnych są minimalne wiec poexperymentuj a czegoś się nauczysz :)
 
Witaj Janek z reguły "głośniki" aluminiowe grają "łagodniej" od plecionych. Jeśli pisząc o rezonansach masz na myśli mody i Breakup membrany to takie rzeczy się wycina na etapie filtracji do poziomu niesłyszalnego. Jeżeli już w pomiarach nie wpływają na obraz Sumowanej charakterystyki przetwarzania to nasza percepcja też jej nie wychwyci w odniesieniu do różnicy poziomów względem w.w.
Projektu aluminiowego jeszcze nie ma - będzie dopiero za jakiś czas. CAC to membrany również aluminiowe ale nazwijmy to w skrócie ze zostały pokryte ceramiką więc nieco się różnią od czystego aluminium.
Nie ma lepsze gorsze w odniesieniu do pochylenia lub nie kolumny po prostu nieco inaczej rozkładają się katy promieniowania i wyrównanie czasowe względem osi odsłuchu co za tym idzie po obu stronach będą i (+) i (-). Zmiany w częściach potrzebnych są minimalne wiec poexperymentuj a czegoś się nauczysz :)

W przypadku pochylonych lub prostych kolumn, chodziło mi o odczucia wynikające z ich użytkowania w domu. Moje subiektywne odczucia są takie: w przypadku pochylenia 4-6st. słyszę mniejszą różnicę między pozycją gdy siedzę na fotelu a chodzę po pokoju. Największe różnice słyszę przy d Apolito i w przypadku kolumn trójdrożnych gdzie głośnik średniotonowy jest na tweeterem. Ponieważ często słucha się muzyki z różnych miejsc, dla mnie jest to istotny parametr. Chciałbym poznać wasze odczucia.
Pozdrawiam
 
Janku, to bardzo skomplikowany temat, poniewaz glowna role graja tutaj charakterystyki czestotliwosci poza osia odsluchu. Tutaj wplyw ma doslownie wszystko. Od rodzaju zastosowanych glosnikow, po zwrotnice, ich nachylenie, miejsca podzialow, konfiguracje glosnikow na froncie i tak dalej. Pisza w skrocie, idealnie jesli dzwiek promieniowany jest w każdej płaszczyźnie tak samo, ale w systemach wielodroznych jedynie prawdziwe konstrukcje coaxialne zblizaja sie do tej koncepcji. Poczytaj rowniez o Loudspeaker Power Response https://www.audioholics.com/loudspeaker-design/comb-filtering/power-response
 
Uwaga Uwaga ! :)

Informuje że eksperymentów nie ma końca i każdy powinien Sam próbować i testować jak najwięcej aby wgryźć się w Tą pasje Naszą jak najmocniej ... Od początku tworząc ten projekt starałem się jak najbardziej go Z uniwersalizować / normalizować aby można było przy nim testować porównywać i bawić się.
Cewka L3 tak po ludzku tłumacząc w sposób znaczący odpowiada za balans tonalny wysoki Bas / niski Środek w każdym powyższym projekcie można modyfikować ten element "oczko wyżej" w celu przesunięcia "dociążenia wyżej"
Zmiany są sprawdzone i nie wpływają negatywnie na prace układu a jedynie zmieniają jego charakter.

I tak dla przykładu jeśli mamy cewkę 4,7 można zmienić na 3,9 jeśli mamy cewkę 5,6 można zmienić na 4,7 zachowując tą samą średnice drutu i typ. Nie zalecam zmieniać cewki "oczko niżej" Kondensatora nie ruszamy.
Dodatkowo w układach gdzie mamy dodatkowo kondensator CP3 należy przygotować na podmianę go na oczko "większy" dla przykładu jeśli mieliśmy 0,18 zmieniamy na 0,22.

Osoby rządne doświadczeń zapraszam do eksperymentów pozostali tylko d.w.
 
Ostatnia edycja:
Z tego co wyliczyłem z rysunku to powinno być chyba tak:
Formatka A i B podane wymiary więc nie ma wątpliwości
1044x354 2 szt - boki MDF18
1044x154 2 szt - front i tył MDF18
154x308 2 szt - góra i dół MDF18
154x998 1 szt - front środek MDF10
154x308 1 szt - dół środek MDF10
no i skosy w środku 154x ??? - 2 szt MDF10
1050x190 2 szt - front i tył HDF3
354x190 2 szt - góra i dół HDF3
 
OK
Jak zrobiłem rysunek w Cadzie to mogłem zmierzyć skosy na dole i górze i wyszło mi że:
skos górny ma 154x333
skos dolny ma 154x318,5
pierwsze wymiary z zapasem około 0,5mm na doszlifowanie.
No i dalsze pytanie: czy te skosy mają jakąś inną funkcję poza ograniczeniem litrażu komory? i czy ew. dolną przestrzeń pod skosem można wypełnić piaskiem?
 
Ruszyły prace.
Formatki zamówione w Leroy i Castorama. 2 sztuki trochę im się rozjechały wymiary ale na szczęście na plus więc można było lekko zebrać.



Rozplanowane elementy zwrotnicy



Wstępnie całość ułożona żeby luknąć jak to wyjdzie ;)


Pytanie:
W którym miejscu umieszczacie terminale żeby można było do nich się dostać w razie czego?
 
W którym miejscu umieszczacie terminale żeby można było do nich się dostać w razie czego?

Jeśli mowa o samych terminalach, bez płytki, to w takim miejscu abyś mógł sięgnąć ręką przez otwór na dolny woofer.
A jeśli ma być płytka, to już bez różnicy.
 
Witam wszystkich serdecznie. To mój pierwszy wpis tu na forum. Od długiego czasu chodzi za mną złożenie sobie zestawu audio. Całość będzie w klimacie późnych lat 80. Wzmacniacz + gramofon. Kolumny będę wykonywał sam, i właśnie którąś z powyższych wersji w tym wątku. Na razie mam tylko pytanie odnośnie materiału na wykonanie kolumn. Widzę, że robicie głównie z MDF-u lub wirówki. Ja z racji tego, ze jestem stolarzem, chcę sobie wykonać kolumny z litego drewna. Tylko nie wiem jak wpłynie to na barwę dźwięku. Wydaje mi się, że barwa powinna być bardziej ciepła i miękka, i w sumie na tym mi zależy. Zależy mi też na czystości dźwięku i na możliwie największym jego zakresie. Głośność nie jest priorytetem.

Co myślicie o drewnie? Warto?
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra