• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

SB17CAC35-8 + SB26CDC-C000-4 lub CRC NAC NRX MFC STC ADC 2,5 drożny - projekt by Branża

Czy planujesz wykonać nowy projekt na Satori 2хМW16P-8 + TW29DN-8?
W Internecie są projekty 2xMW16P-8, ale wszędzie 4-omowy głośnik wysokotonowy, nigdzie z 8-omowym TW29DN-8
 
@Evgeny - jeśli mnie pytasz to planuję podstawowy zestaw jak w pierwszym poście:
SB26CDC-C000-4
SB17CAC35-8
SB17CAC35-8
 
Dziwna sytuacja, próbowałem wykonać symulację w VituixCAD2 według pierwszego projektu
SB26CDC-C000-4
SB17CAC35-8
SB17CAC35-8
Tak wygląda obraz, fazy się rozchodzą.
3.jpg


Następnie wstawiłem zwrotnicę z innego projektu i fazy zbiegły się, a pasmo przenoszenia stało się bardziej wyrównane. W
1.jpg


VituixCAD użyłem odległości mikrofonu 1 metra.
 
Ostatnia edycja:
Bo nie uwzględniłeś offsetów w osi Z, tylko offsety w osiach X i Y, które są podane na projekcie obudowy,
A to właśnie offsety w osi Z są najbardziej istotne dla zgrania fazowego.
I tu jest największy problem, bo tych offsetów nie ma podanych w projekcie...
Dokładnie można je zmierzyć tylko pomiarem Impulse Response.

Po drugie, czy zasymulowałeś odpowiedź głośnika na froncie obudowy czy podstawiłeś do symulacji ch-kę zgrabowaną z karty katalogowej?
Po trzecie, taka symulacja nigdy nie zgodzi w 100% z rzeczywistym pomiarem, właśnie m. in. dlatego, że trzeba uwzględnić rzeczywiste offsety w osi Z.
Poza tym, dyfrakcję też w rzeczywistości wychodzą trochę inne, niż obliczy to program.
 
Jakie parametry należy ustawić na osi Z, jeśli użyłem „FRONT PROSTY”? Próbowałem zmienić osie Z o - / + 10 mm i nie wycofały się tak bardzo, jak się rozchodzą.
Te parametry kolumn FRD i ZMA zaczerpnąłem z symulacji i powinny być dokładne. Jak widać, z inną zwrotnicą dla tych głośników, pasmo przenoszenia i fazy są bardziej wyrównane.
01.jpg

02.jpg

I tutaj zniekształcenia są bardzo wyraźne.
 
Widzę, że się nie rozumiemy.
Czy użyłeś modułu Diffriaction z Vituixa? Narysowałeś front obudowy, umieściłeś w nim głośniki i przepuściłeś przez niego ch-ki z kart katalogowych?

Co do wartości Z, to właśnie tu jest największy problem. Jak podaję SBA w w tym dokumencie http://sbacoustics.com/18/wp-content/uploads/2018/05/Time-Alignment.pdf
offset dla pary SB26STAC / SB17NRX dla frontu nie pochylonego wynosi 18 mm, więc dla całej serii tych głośników powinno być tak samo.

Więc, jeśli przyjmiemy, że dla tweetera Z=0 mm, to dla górnego woofera Z=18 mm. Dla dolnego woofera nie wiem, trzeba by to rozrysować... :)
 
Wg mnie to powinno być tak:


Czyli teoria zgadza się z grubsza z praktyką :)

Aby ta teoria miała jakikolwiek sens, to trzeba najpierw wirtulanie "zmierzyć" każdy głośnik umieszczony na froncie, tak aby uwględnić efekt baffle step i dyfrakcję od krawędzi obudowy.
Służy do tego moduł Diffraction w VituixCADzie. W polu "Half space response" trzeba podać ch-kę zgrabowaną modułem "SPL trace" z karty katalogowej.
Trzeba też podać średnicę lub Sd "mierzonego" głośnika, oraz odległość pomiaru.
Ja zrobiłem z 1 m i każdy głośnik we własnej osi.




Z tym, że symulację całości trzeba zrobić tak z 3 m (pole "Listening distance").
Sprawdzałem w ten sposób kilka projektów i zawsze, mniej, więcej się to zgadzało.

Moim zdaniem można w ten sposób sprawdzić sobie założenia dla nowych projektów, bo oczywiście bez rzeczywistych pomiarów i tak się nie obejdzie...
W ten sposób można szybko sprawdzić dopasowanie głośników pod względem skuteczności.
 
CDC = ADC / CAC = NBAC
Diffraction VituixCAD już wskazuje odległość głośników dla obudowy. W moim przypadku nie musisz ustawiać odległości między głośnikami.
Ustawiam mikrofon dla wszystkich głośników na wysokość 965mm (to jest poziom twittera) i 1000mm od obudowy. To ustawienie jest bliższe rzeczywistym pomiarom.
Untitled-1.jpg
 
Ostatnia edycja:
Hello.
The diffraction does not include the Z axis.
The Z axis must be included in this simplified simulation.
The differential between acoustics centers on Z axis between high tone driver and low-mid driver is not equal 0 .
 
Też robiłem symulacje z mikrofonem umieszczonym w osi tweetera dla wszystkich głośników.
Wtedy, faktycznie nie trzeba wpisywać wartości X,Y dla głośnika, bo przesunięcia faz są już ujęte w pomiarze. Gorzej z osią Z, bo nie wiemy dokładnie ile te offsety wynoszą, póki nie zrobimy prawdziwych pomiarów.
Zauważyłem, że ja się ten symulowany pomiar zrobi z dużej odległości 2,5 - 3,0 m (dla pomiarów w osi tweetera), to fazy bardziej pokrywają się z rzeczywistością, nawet przy założeniu, że Z = 0.

Generalnie, to nie ma o co kopii kruszyć. W ten sposób i tak nie da się zaprojektować dobrze grającej zwrotnicy. :)
 
Zgadza się, mikrofon jest zawsze najdokładniejszym pomiarem.
Chciałem też zapytać. Projekt ma cewek 17 AWG na Basy. Mam tylko cewki 15 AWG, jeśli założę cewki 15 AWG, jak to wpłynie na fazy i dźwięk?
 
Hello my Polish friends!.

I am new to the diy but I read a lot, and try to figure out how crossover works. It is not critisism and I would not like it to be taken as one, but I've read to many diy forum and people known(troels) to the diy community that sb17 drivers need 4th order slope crossover due to the cone break up, or resonance traps. I really like the siplicity of the crossover at this project but the cone break up and resonances are not an issue?

Best regards
Vassilis
 
Not that simple: the 4th order slope, Troels and others, refer to is acoustic, Not electrical, therefore sum of acoustic output and electrical filtering. The SB17 cones have what I call Himalayas past 4kHz and they are not the easiest to deal with, but if you look at the characteristics, resonances are attenuated by at least 15dB+ down, therefore should not contribute much to the overall output. More would/could be better but then we would have to either use 6th order slope or move crossover way below 2kHz. If you look at other projects with those spkrs they use similar filters as used by Zap. Again, there could be a few versions for the same set of spkrs, some very complex with traps, but it doesn't necessarily mean that very complex x-o will sound way better than simpler one. So yes one can try to add RLC trap or additional elements and check if the sound improves enough to justify the effort. Also metal, kevlar, carbon cone rings and they sound differently from each other, and from softer paper cone where resonances are damped more progressively in similar fashion to fabric dome tweeter. Choices and more choices.
 
Ostatnia edycja:
Sam w to nie wierzę, ale w końcu coś drgnęło i u mnie. Do końca jeszcze trochę, ale aktualnie oklejam HDF i kombinuję z technologią wykończenia frontu.

Próba oklejania na kawałku HDF - jak sięgnę do pamięci, tik (nie powinno być teak?) modyfikowany

Terminale będą pasować do membran i... frontu

Acha, no i najprawdopodobniej BR będzie z przodu. Do ściany mam strasznie blisko.
 
Ostatnia edycja:
Witam . Jestem bardzo dużym świerzakiem w tym temacie i proszę o wyrozumiałość. Czy głośniki SB17NRXC35-8 można zastąpić tańszym SB16PFCR25-08 zachowując wszystkie wymiary zarówno w obudowie jak i zwrotnicy. Czy raczej jest to nie możliwe bo zmieni to wszystkie parametry i nie będzie to dobrze grało.
 
Witam . Jestem bardzo dużym świerzakiem w tym temacie i proszę o wyrozumiałość. Czy głośniki SB17NRXC35-8 można zastąpić tańszym SB16PFCR25-08 zachowując wszystkie wymiary zarówno w obudowie jak i zwrotnicy. Czy raczej jest to nie możliwe bo zmieni to wszystkie parametry i nie będzie to dobrze grało.

Nie można.
 
Kolejny etap i największa zagadka co do efektu finalnego. Z powodu braku materiałów, narzędzi, miejsca, koncepcji itp. idzie powoli.
Malowanie na czarno, żeby nie było prześwitów

Docinanie materiału z uwagą, żeby się nie postrzępił

Przyklejenie żywicą i pokrycie kolejną warstwą, żeby usztywnić, przed ostatecznym zalewaniem (żywica QR do stołów itp)

Docinanie boków, żeby wkleić paski HDF

Po wklejeniu pasków HDF zaleję wszystko żywicą i będę mógł wreszcie wyciąć otwory i okleić całość fornirem.
W tzw. międzyczasie kupiłem frezarkę Makity w zestawie (tę co wiadomo), prowadnicę do niej i olej LOBA HS 2K. Olej polecił mi stolarz. No i jeszcze muszę kupić polerkę. Tak, że ten. Łatwo i tanio nie jest ;-)
 
Wow, jestem pod wrażeniem pomysłu :) Już czekam na dalsze efekty.
U mnie niestety zastój, rypnął mi kręgosłup i przez 3 miesiące nawet nie mogłem przestawić zmontowanych na gotowo pudeł. Ale wszystko w swoim czasie...
 
Powrót
Góra