• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

"Sekcja zwłok" głośników. Pokaż i napraw uszkodzony głośnik.

Panowie ja z zapytaniem czy podołam naprawie głośnika STX T.10.200.8.PC (GDWK-10-200-8-PJ, T.STX.4.1.200.8.f.p.pc)? Cewkę mam rozumieć trzeba by kupić tą: https://stx.pl/cewka-mem-gdwk-26-8.html
Czy cewkę/kopułkę się wkleja, bo w swoim głośniku śladów kleju nie znalazłem (połączenie kopułki). Jak się centruje cewkę? Po przyłożeniu kopułki nie ma kompletnie dostępu do szczeliny. Cewka + wysyłka z STX to 25 zł. Nowy głośnik z allegro mogę kupić za 42 zł. Może nie warto bawić się w naprawę? Chociaż kusi by podjąć wyzwanie.

Tak wygląda głośnik po starciu z kotem (dziwi mnie brak kleju trzymającego membranę):

s0l2VdzxjcsXSM3UD7zEoytJO4GYBpSqiNlTnksvmBDH6l93TdE1i5Kb-9A0BZ8czPQ6_ObQWtI2IPeiE-XLKq8Hm1C2peUBCQ-GZjDZw5J0o-TOpWP5c-sIn50VNReWUAsu_2LIbRMF6k27xrBQeBj4LJn0ygqTnk94iIVFxYsXP9Nl4I0i7IJJavJPkHCmeSK_nhTOs2WI2pqW-AAWwe8PVQuFTYePaiIgrMNhn07famtqnD-_TIhsoJH_dHjBFHwdHbGWVW00C9C5-WJlNQ-F55CaheVQrMpedzc8mtGJKObafbW_2W2c8HQtQVdZY-pxzQT1pBPKqL1MzdVy2zzDxbsUFy2BPXskjfFmXV5hI0LQZD0ywiEfp09Ge8d5bd5rQ7QHmVu1EzKeCRor_ZySKatPAIToaY8MSmKlwTOBn7uyrnpKntl_k6PqhLH9GhxvjeiLbvtiakq011o7QZ6ZgsQoshc3u_4ust97vnKduIm-B4zg0EqWKJP-i4adbrPTaMKNYAp0yYInLhSnxe0iTtBx7QaNKeeIfQ_1FyDqV9_t83jxOq9maxmqzAdij0nSN9PYkc3PEeODj3mN8I6qShtVfBJYOFtV0CYK73RiWLW40DjIex-hoLoXrdMUq4uDGxhEq6Ng8TM7oOmQQ41wsmJ0T_giO8sn1QwmFZPn0DfPOxRe_Do=w1451-h1088-no
 
fotka nie dziala. wrzuc na nasz uploader!

rozkrec glosnik i sam zobacz jak to sie "przykleilo" ;)
po docisnieniu ta membrana sie przykleja do obu powierzchni

co do centrowania cewki. niestety tutaj nie mamy dostepu do szczeliny. zostaje jedynie wlaczenie generatora (ok 500hz) i strojenie glosnika na sluch. nie moze ocierac. wtedy dokrecamy front i blokujemy cewke w danej pozycji


moze zamow sobie nowy glosnik + cewke?
szybko wymienisz glosnik a stary naprawisz :D
 
Ok.
Faktycznie musiałem wykasować luzy na suwmiarce. Dzięki za podpowiedź (bo nie zwróciłem wcześniej na to uwagi)
Suwmiarka już mierzy dobrze (sprawdziłem na kilku próbkach, m.in 0,45 ma 0,45 i 0,3 ma 0,3)
Aktualne wymiary:

Karkas:
Aluminium
Wys. - 64mm
Gr. - 0,2mm / bez iziolacji spod uzwojenia 0,15mm

Wew. - 56mm (dok. 55,9)
Zew. - 57mm (dok. 56,7 z papierem na karkasie)

Uzwojenie:
Drut 0,55mm / bez izolacji 0,5mm (na pewno nie ma mniej niż 0,5mm)
4 warstwy = 2mm (czyli nawet pokrywa się z grubością drutu)
Wymiar zew. - 60,25 do 60,5mm
Wysokość 28,2mm (od góry uzwojenia do końca karkasu, ponieważ od dołu się rozwinęła, tylko tak mogę to zmierzyć)

Przepraszam, za wcześniejszy błąd.
 
Teraz powinno być widać zdjęcie
vdrpfaJ.jpg

robie porządki w swoich częsciach. mam taki zestaw na jeden glosnik ;)




dzieki uprzejmosci firmy UTD mam w nadmiarze kilka cewek

1.
średnica wewnętrzna 50mm
średnica zewnętrzna 54,5mm
wysokość uzwojenia ok 32mm
drut ok 0,5mm
4 warstwy, 1x4ohm
karkas alu 0,15mm
wysokosc karkasu 64mm


2.
średnica wewnętrzna 60,5mm
średnica zewnętrzna 66mm
wysokość uzwojenia ok 47mm
drut ok 0,65mm
4 warstwy, 1x4ohm
karkas alu 0,2mm
wysokosc karkasu 90mm


3.
średnica wewnętrzna 65,2mm
średnica zewnętrzna 69,7mm
wysokość uzwojenia ok 41mm
drut ok 0,5mm
4 warstwy, 2x2ohm
karkas alu 0,2mm
wysokosc karkasu 92mm


4.
średnica wewnętrzna 77,7mm
średnica zewnętrzna 82mm
wysokość uzwojenia ok 76mm
drut ok 2x0,5mm
4 warstwy, 2x2ohm, moze 2x1
karkas alu 0,15mm
wysokosc karkasu 120mm
 
Pacjent 4x głośniki niskotonowe z kolumn STX PA-1000-4-FR. Objaw odklejony karkas od pozostałej części układu drgającego.
Wygląda na że ktoś mocno je zgrzał, albo składowała stała bo żarówka w torze niskotonowym spalona. Chociaż karkas cewki pokryty jest dziwna czarna folia która oderwała się i została razem z klejem na zwieszeniu- więc może wada fabryczna. Szkoda że kolega od razu nie poinformował, to można by było coś odratować, a tak to poprzecierał izolacje i uzwojenia cewki. Ogólnie kupione zestawy naprawcze, tylko pytanie o klej. Zawsze kleiłem kosz i zawieszenia na czymś typu budaprem, a membranę z karkasem typu epoksyd. Przy okazji zamówienia z STX zamówiłem klej PU 2004 i pytanie czy jest sens go gdzieś stosować? Jeżeli już to gdzie?

 
albo składowała stała bo żarówka w torze niskotonowym spalona.
chyba wysokotonowym? ;)

to jest bardzo dobry klej, ale strasznie drogi
koniecznie uzyj go na laczeniu cewka-resor-membrana
jak wystarczy to daj na dolne resory (pewnie zabraknie, bo male opakowanie)
resory spokojnie na dobry butapren mozesz kleic ;)
 
Klej PU 2004 bardzo fajnie się spisał, chociaż mógłby być troszkę bardziej płynny, lub wolniej schnący bo po minucie ma już konsystencje plasteliny- nie wiem czy trafił się jakiś stary klej, czy taki po prostu jest. Jest jakaś tańsza alternatywa dla niego? Mógłby być troszkę bardziej rozprężny od tego.

Wracając do samej kolumny i żarówki która się tam przepaliła. Na schemacie stx pokazana jest jedna R2 50+55W 24V, w praktyce miałem dwie mniejsze budową (12v 21+5W) w których to włókna były połączone równolegle, a obie żarówki spięte w szereg. Wylutowałem jedną i wlutowałem zworkę. Pytanie co miał autor na celu? Chodziło o jakąś dodatkowa rezystancje?
 
Ostatnia edycja:
zarowka zaczyna swiecic jak pojawia sie napiecie stale na glosniku. wtedy wlasnie rozgrzewa sie i stawia wiekszy opor, przez co zabezpiecza glosnik

wiecej szczegolow nie znam - nie bawie sie estrada
 
zarowka zaczyna swiecic jak pojawia sie napiecie stale na glosniku. wtedy wlasnie rozgrzewa sie i stawia wiekszy opor, przez co zabezpiecza glosnik

Hej Paweł, jesteś pewien tego? Po pierwsze prąd stały nie popłynie w obwodzie głośnika wysokotonowego ani napięcie stałe się na nim nie pojawi bo w obwodzie szeregowo jest włączony kondensator.

Załóżmy, że to taka zwrotnica jak tutaj:
https://stx.pl/zwrotnica-w-38-500-4-mc-d-12-800-8-ti.html

Żarówka ma nieliniową zależność rezystancji od temperatury włókna a tym samym od prądu przez nią płynącego. Gorąca ma większy opór niż zimna, więc zadziała ona tutaj jak zabezpieczenie gł. wysokotonowego przed nadmierną mocą z wzmacniacza. Przy małych mocach podawanych na kolumnę żarówka będzie zimna i nie będzie tak ograniczać mocy na wysokotonówce jak przy wiekszych mocach gdy jest bliska świecenia.

21+5 W @ 12 V to opór ok. 5,5 Ohm, dwie szeregowo -> ok. 11 Ohm. Zamiast zworki lepiej by było dać pewnie rezystor kilkuomowy.
 
Hej Paweł, jesteś pewien tego?
jak pisalem - nie bawie sie estrada wiec nie pamietam dokladnie jak to dziala

https://diyaudio.pl/archive/index.php/t-9800.html
Ogólna zasada jest taka, że żarówka przez którą nie płynie prąd ma prawie 0 Ohm, a jak zacznie przez nią płynąć prąd to jej opór rośnie, niestety nie rośnie liniowo.
Np.: żarówka 12V21W kiedy popłynie przez nią prąd 1,75 A ma około 7 Ohm, a żarówka 24V21W kiedy popłynie przez nią prąd 0,9 A ma około 27 Ohm oporu.
Trzeba znać charakterystyki impedancji żarówki w zależności od płynącego przez nie prądu, dobrać taką która będzie miała punkt pracy pasujący do głośnika który chcemy zabezpieczyć.
Żarówkę w zwrotnicy można rozumieć jako taki sterowany/regulowany tłumik który tłumi jak płynie przez niego odpowiedni prąd.

Dobieranie żarówki na podstawie legend i motów zaowocuje tym, że albo w ogóle nie zadziała (cały czas będzie miała 0 Ohm), albo będzie się zapalała za często (za wcześnie) i będzie działała jak opornik (nawet 30 Ohm) włączony w szereg z wysokotonowcem.
 
Aż dziw bierze że ciągle się wsadza szkło do kolumn... wywalcie te bezsensowne żarówki i zamontujcie odpowiednie bezpieczniki polimerowe, przynajmniej wymieniać nie trzeba jak się przedobrzy.
 
Jeżeli coś działa, to nie jest takie bezsensowne :) Dlaczego miałbym eksperymentować i próbować poprawić to co producent zaprojektował? Druga sprawa to czas zadziałania. Bo jak sylvester napisał, żarówka nie musi zostać przepalona wystarczy że wprowadzi rezystancje i już zabezpiecza driver, bezpiecznik w takim razie pasowałoby dobrać w punkt gdy żarówka zaczynałaby świecić. Czyli w teorii kolumna z takim bezpiecznikiem będzie mogła ciszej grać.
 
Warto zaznajomić się z kartami katalogowymi takich bezpieczników i tabelą charakterystyki narastania rezystancji. Można spokojnie dobrać właściwy model który jest mniej problemowy i bardziej powtarzalny niż żarówka. Żarówki się stosowało lata wstecz w tanich kolumnach estradowych bo to było najtańsze rozwiązanie. Dzisiaj już mamy trochę inne czasy.
 
LINK do TME. Przykładowy datasheet LVR100S od Littlefuse. Nawet w zastosowaniach jest "Loudspeakers".

Trzeba by dobrać do rzeczywistej mocy maksymalnej na tweeterze.
W domowych to bym się zastanowił czy dodatkowych zniekształceń nie będą wprowadzać, warto by się upewnić przez pomiar.

Tutaj (link) jest dobrze wyjaśnione jak działają.
 
Ostatnia edycja:
Co wprowadza do grania żarówka czy bezpiecznik... powiem z własnego doświadczenia w ten sposób - lepszy najtańszy bezpiecznik niż żarówka h7 które swojego czasu widziałem wiele w konstrukcjach PA :)

i nie... żarówka nie ociepli wam brzmienia tweetera ;)
 
Powrót
Góra