• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

VituixCAD

Cześć. Mam pytanie odnośnie mocy rezystora w korektorze impedancji. Chiałbym to zastosować w głośnikach estradowych gdzie moc jest 300-400 wat przy 8 ohmach. Wzmacniacz toleruje 4 ohm min. Czy wogóle ma to sens robić (producenci raczej nie robią ale moze im sie to nie opłaca), i czy jest jakaś reguła wyznaczająca jego moc, np. % mocy głośnika itp. Pozdrawiam
 
Ostatnia edycja:
Cześć,

Wykonałem pomiary w arta z zaznaczonymi opcjami [Dual channel mode,Log-frequency sweep]. W programie VituixCAD włączam opcję [Convert IR to FR].
Zaczynam od głośnika wysokotonowego, wciskam [Far 1] i na wykresie zaznaczam czerwoną kreskę przed pierwszym odbiciem.
Jakie opcje zaznaczamy w oknie [FFT analysis]? Czy opcja [left window] ma być odznaczona i czy w rozwijanych listach wybieramy [Rectangular]?
Czy plik kalibracyjny mikrofonu ma być wczytany i zaznaczony? Skoro w programie arta był wczytany. I czy opcja [Minimum phase] również ma być zaznaczona?




Pozdrawiam
 

Załączniki

  • 12.png
    12.png
    91 bajtów · Wyświetleń: 0
  • 11.png
    11.png
    91 bajtów · Wyświetleń: 0
Na wszystkie pytania, ktore zadales, masz odpowiedz w tutorialu na stronie autora VituixCAD https://kimmosaunisto.net/Software/VituixCAD/VituixCAD_Measurement_ARTA.pdf ale skoro juz zapytales, to odpowiem.

- okna FFT nie zmieniasz, program sam ustawia odpowiednia dlugosc sekwencji.
- po kliknieciu na Far 1 nie ruszasz lewej czesci okna, program sam rozpoznaje pomiar dwukanalowy i automatycznie ustawia poczatek okna bramki i jej ksztalt (Tukey 0.50). Regulujesz jedynie prawa czesc okna, czyli dlugosc bramki.
- Arta nie zapisuje informacji o kalibracji mikrofonu do plikow .pir, dlatego nalezy dodac kalibracje w Vituixie oraz zaznaczyc okno minimum phase jesli plik kalibracji mikrofonu nie zawiera informacji o fazie. Arta zapisuje korekcje mikrofonu wylacznie do eksportowanych plikow .txt i .frd zawierajacych pasmo czestotliwosci i faze.


Warto jednak wspomniec o pewnej kwesti. Zadaniem komendy Far 1 jest automatyczne wyciecie czasu dolotu dzwieku ze zrodla do mikrofonu, co finalnie daje nam odpowiedz fazy tweetera jako minimum phase przy pomiarze na jego osi 0 stopni. Program nie zawsze dziala tu precyzyjnie. Mozna skorykowac recznie wyciecie tego opoznienia obserwujac impuls glosnika, oraz jego minimum phase wyliczone przez program z wykresu czestotliwosci w porownaniu do wykresu fazy z realnego pomiaru. Najczesciej program ustawia kursor o dwa, trzy kroki za daleko poczatku impulsu.

Przyklad nieprecyzyjnie ustawionego kursora. Szary wykres fazy, to faza z pomiaru dla aktualnej pozycji kursora, a wykres zielony, to minimum phase wyliczone automatycznie ze zmierzonej charakterystyki czestotliwosci, bez wplywu delay.



Po skorygowaniu czasu delay w oknie ms pod tabelka Reference Time faza z pomiaru pokrywa sie z minimum phase obliczonej przez program.




Na koniec rzecz najistotniejsza. Aby zachowac prawidlowe zaleznosci fazowe zawsze zaczyna sie ustawianie bramkowania i kursora od pomiaru tweetera na jego osi. Jest to obowiazkowe przy pomiarach wykonanych na stoliku obrotowym oraz pomiarach uproszczonych, lecz rowniez wykonanych na osi tweetera. Nastepnie mozna wyexportowac pomiary do txt lub frd. Po zaladowaniu pomiarow woofera, czy midwoofera NIE MOZNA zmieniac pozycji kursora bramkowania, poza dlugoscia bramki (prawa czesc okna bramki).
 
Dziękuję za informacje.

Poniżej przedstawiam zdjęcie z ARTY:


Teraz [Convert IR to FR], wciskam Far1 i uzyskuję coś takiego:



Jak widać w [Reference time] parametry pokrywają się z Artą. Natomiast fazy nie.

Poniżej dopasowanie ms aby fazy się pokryły:



Czy teraz jest w porządku?
 
Ostatnia edycja:
Przede wszystkim musisz popracowac nad poprawieniem pomiarow. Sa one dosc zaszumione. Zwroc uwage na poziom cisnienia akustycznego w trakcie pomiaru oraz wzmocnienie przedwzmacniacza mikrofonu i czulosci wejscia karty.

Sprawa fazy ma zwiazek glownie z czestotliwoscia pomiaru, ktora u Ciebie wynosci 48khz. Jesli karta, ktorej uzywasz pozwala na wieksza czestotliwosc, to takiej powinienes uzywac. (88,2 lub 96khz).

Poniewaz pomiar urywa sie powyzej 20khz, to program analizuje to zakrecona faza.

Generalnie nie jest to problem dla zgrania fazowego glosnikow, bo jest to jedynie pewna wizualizacja fazy, ktora moze pokazywac rzeczywiste minimum phase, ale nie jest to niezbedne dla pracy nad zwrotnica. Juz same wcisniecie Far 1 bedzie dawac dobra wizualizacje fazy. Wazne, aby raz ustawionego delay na tweeterze nie zmieniac dla innych glosnikow, bo sie rozjada rzeczywiste zaleznosci fazowe miedzy glosnikami.
 
Takie pytanko
Narzedzie Merger w polu pomiary bliskiego pola plus port , czy przy porcie rowniez stawiac ptaszek czy zostawic jak robi z automatu vituix czyli zaptaszkowane tylko pomiar bliskiego pola?
i takie dugie pytanko o Target Curve w okienku CTA jak zrobic aby linia była pochylona
 
Dziękuję za informacje.

Poniżej przedstawiam zdjęcie z ARTY:


Teraz [Convert IR to FR], wciskam Far1 i uzyskuję coś takiego:



Jak widać w [Reference time] parametry pokrywają się z Artą. Natomiast fazy nie.

Poniżej dopasowanie ms aby fazy się pokryły:



Czy teraz jest w porządku?

W pierwszym przypadku z Vituixa (tym zaraz po wciśnięciu Far1) masz dobrze.
Szary to "normal phase"
zielony to "minimum phase"

Minimu Phase wyłącz i w ogóle na to nie patrz i Broń Boże nie staraj się wyrównać minium phase z normal phase.
Najważniejsze, żebyś tak jak Pogromca napisał, dla pozostałych głośników nie wciskał Far1, wtedy zachowasz pre-delay ustalony dla tweetera, wtedy w wyeksportowanych plikach frd będzie zapisany faza wynikająca z przesunięcia centr akustycznych względem tweetera.
 
Takie pytanko
Narzedzie Merger w polu pomiary bliskiego pola plus port , czy przy porcie rowniez stawiac ptaszek czy zostawic jak robi z automatu vituix czyli zaptaszkowane tylko pomiar bliskiego pola?
i takie dugie pytanko o Target Curve w okienku CTA jak zrobic aby linia była pochylona

Ja zostawiam dla portu puste pole dla korekcji BS. Włączenie jej dla portu i tak niewiele zmienia....

Na drugie pytanie odp. jest poniżej:
 
W pierwszym przypadku z Vituixa (tym zaraz po wciśnięciu Far1) masz dobrze.
Szary to "normal phase"
zielony to "minimum phase"

Minimu Phase wyłącz i w ogóle na to nie patrz i Broń Boże nie staraj się wyrównać minium phase z normal phase.
Najważniejsze, żebyś tak jak Pogromca napisał, dla pozostałych głośników nie wciskał Far1, wtedy zachowasz pre-delay ustalony dla tweetera, wtedy w wyeksportowanych plikach frd będzie zapisany faza wynikająca z przesunięcia centr akustycznych względem tweetera.

Dlaczego bron boze ma nie starac sie dopasowac realnej fazy do minimum phase? Jest wlasnie odwrotnie. Komenda Far1 ma na celu wyciecie delay z pomiaru, czyli wlasnie pokazanie minimum phase, ale ze jest to automat, to robi to niedokladnie i nalezy wprowadzic reczna korekte. Dobrze jest do tego wlaczyc opcje Show excess phase, ktora dokladnie pokazuje wyciecie predelay.
 
No przecież minimum phase, to faza teoretyczna wyliczona z przebiegu SPL i chyba nikt nie zrobił jeszcze dobrej zwrotnicy przy jej wykorzystaniu.... więc po co w ogóle na to patrzeć...
Poza tym co ma częstotliwość próbkowania do przebiegu fazy? Jakoś ARTA przedstawia zbliżone przebiegi minimum phase i normal phase.
Mnie uczyli, że od częstotliwości próbkowania zależy pasmo przenoszenia, ale nie faza.

Poniżej zrzuty z ARTY dla pomiaru tweetera, częstotliwość próbkowania 48 kHz.
Pre-delay wyznaczony metodą HOME - SET - MAX - GET, więc też w zasadzie z automatu, analogicznie do przycisku Far1 w VituixCADzie.



To samo w Vituix wygląda tak:


I właśnie tego nie rozumiem, dlaczego Vituix, mimo ustalenia poprawnego pre-deleya zawija minimum phase, a normal phase przedstawia tak jak ARTA???
I dlaczego miałbym w tym przypadku zmieniać pre-delay, tak aby normal phase "popsuć" przez wyrównanie z zawiniętą minimum phase?
 
Ostatnia edycja:
Ale kiedy wykres szary bardziej przypomina fazę minimalną. Zielony jest z lekkim opóźnieniem.
A co ma częstotliwość próbkowania? Ma tyle, że im większa częstotliwość tym dokładniej można ustalić centrum akustyczne. Dla przykładu przy 48kHz jedna próbka w lewo lub prawo da dla częstotliwościach wysokich (kilkanaście kHz) różnicę rzędu kilkudziesięciu stopni.

Tak naprawdę nie ma znaczenia czy zmierzysz dokładne minimum fazy. Kwestia czytelności wykresu. Istotne jest, żeby pomiary względne między głośnikami były prawidłowe.
 
Ostatnia edycja:
Ja to wszystko wiem....
Nie mogę tylko zrozumieć dlaczego Vituix wylicza minimum phase inaczej niż ARTA, tak jakby Vituix wyliczał ją uwględniając pre-delay. Tylko po co?
Przecież minimum phase z definicji nie powinna zawierać tego pre-deleya.

W sumie to już są takie akademickie rozważania, bo i tak najważniejsze jest to aby wyciągnąć prawidłowo różnicę faz pomiędzy głośnikami.
 
Ostatnia edycja:
Minimum phase odzwierciedla pasmo przenoszenia. Liniowe pasmo równa się liniowa faza. Kazde, najmniejsze przesunięcie czasu, zmienia fazę i tu jest problem. Algorytm wyliczania fazy minimalnej z pomiary może być różny i stąd nieco inne wyniki. Do tego jak masz plik kalibracji mikrofonu, to Arta nie bierze pod uwagę informacji o fazie, natomiast Vituix już tak, co zasadniczo zmienia wykres fazy, ale nie to jest najważniejsze.

​​​​​​Komenda Max Get z Arta nie wyciągniesz poprawnego minimum phase, bo ta komenda ustawia marker w maksymalnej wartości impulsu głośnika, a minimum phase nie wyciąga się ustawiając marker na pik impulsu, tylko jego początek! I to właśnie usiłuje robić Vituix komenda far1. Problem polega na tym, że jeśli stosujemy zbyt mała częstotliwość próbkowania np 48 khz, to nie dość że skracamy zakres pasma przenoszenia to dostajemy mniejsza rozdzielczość pomiaru czasu, przez co Komeda Far1 że słabsza dokładnością. Dlatego Kimmo zaleca wykonywać pomiary z częstotliwością minimum 88.2 khz!
Jak masz pasmo ledwie do 20 khz, to Vituix próbując wyciągać minimum phase widzi ucięte pasmo, co przekłada się na posiekaną fazę.

Tak naprawdę dopiero używanie częstotliwości rzędu 192 khz i wyżej daje możliwość dokładnego wycięcia predelay z pomiary, czyli uzyskanie minimum phase, a to jest fundamentem poprawnej symulacji w Vituixcad. Tylko uwaga! Minimum fazę wyciągamy tylko dla głośnika referencyjnego, czyli zwykle tweetera, dlatego dla kolejnych pomiarów głośników w zestawie, nie można użyć ponownie komendy far1, ponieważ trzeba utrzymać wcześniej ustalona odległość referencyjna, od której program liczy zależności fazowe i czasowe dla reszty głośnikow.

Po to jest właśnie dodatkowa opcja obrazowania minimum phase i excess phase aby ręcznie ustawić marker na POCZĄTKU impulsu tweetera, a nie na jego piku.

Poprawienie wycięty delay daje zgodny wykres minimum fazy z pomiary i obliczenia, a wykres excess phase jest niemal liniowy, z minimalny opadaniem na skraju pasma. Jak ten wykres idzie w górę, to znaczy, że ucinamy impuls głośnika, zbliżając się do jego piku. Wyjaśniłem to we wcześniejszych postach (post numer 105) ale widzę, że nadal jest do niezrozumiałe nawet dla zaawansowanych użytkowników :)
 
Ostatnia edycja:
Minimum phase odzwierciedla pasmo przenoszenia. Liniowe pasmo równa się liniowa faza. Kazde, najmniejsze przesunięcie czasu, zmienia fazę i tu jest problem. Algorytm wyliczania fazy minimalnej z pomiary może być różny i stąd nieco inne wyniki. Do tego jak masz plik kalibracji mikrofonu, to Arta nie bierze pod uwagę informacji o fazie, natomiast Vituix już tak, co zasadniczo zmienia wykres fazy, ale nie to jest najważniejsze.

​​​​​​Komenda Max Get z Arta nie wyciągniesz poprawnego minimum phase, bo ta komenda ustawia marker w maksymalnej wartości impulsu głośnika, a minimum phase nie wyciąga się ustawiając marker na pik impulsu, tylko jego początek! I to właśnie usiłuje robić Vituix komenda far1. Problem polega na tym, że jeśli stosujemy zbyt mała częstotliwość próbkowania np 48 khz, to nie dość że skracamy zakres pasma przenoszenia to dostajemy mniejsza rozdzielczość pomiaru czasu, przez co Komeda Far1 że słabsza dokładnością. Dlatego Kimmo zaleca wykonywać pomiary z częstotliwością minimum 88.2 khz!
Jak masz pasmo ledwie do 20 khz, to Vituix próbując wyciągać minimum phase widzi ucięte pasmo, co przekłada się na posiekaną fazę.

Tak naprawdę dopiero używanie częstotliwości rzędu 192 khz i wyżej daje możliwość dokładnego wycięcia predelay z pomiary, czyli uzyskanie minimum phase, a to jest fundamentem poprawnej symulacji w Vituixcad. Tylko uwaga! Minimum fazę wyciągamy tylko dla głośnika referencyjnego, czyli zwykle tweetera, dlatego dla kolejnych pomiarów głośników w zestawie, nie można użyć ponownie komendy far1, ponieważ trzeba utrzymać wcześniej ustalona odległość referencyjna, od której program liczy zależności fazowe i czasowe dla reszty głośnikow.

Po to jest właśnie dodatkowa opcja obrazowania minimum phase i excess phase aby ręcznie ustawić marker na POCZĄTKU impulsu tweetera, a nie na jego piku.

Poprawienie wycięty delay daje zgodny wykres minimum fazy z pomiary i obliczenia, a wykres excess phase jest niemal liniowy, z minimalny opadaniem na skraju pasma. Jak ten wykres idzie w górę, to znaczy, że ucinamy impuls głośnika, zbliżając się do jego piku. Wyjaśniłem to we wcześniejszych postach (post numer 105) ale widzę, że nadal jest do niezrozumiałe nawet dla zaawansowanych użytkowników :)

Czyli tak ma to wyglądać
14e6c094c0294b105e20159fc94f3b8e_1739560474.jpg

Zrzut ekranu (19).png
 
Pytanko odnosnie pomiaru na stoliku obrotowym
Chodzi mi o ustawienie do pomiarów midbasa , czy zwykle przesuwacie go w stronę twitera czy poprostu obracacie do góry kołami czy ogólnie niema to znaczenia?
pierwsza fota pomiar twitera , druga midbasu przesunietego w strone twitera , 3 kolumna obrócona pomiar midbasu

2d52a977105d2a18cfd2eccec37ec86b_1741032642.jpg

32de2187a08d53d572e8dcf079c0e82b_1741032693.jpg

8d14e1ac29b07096b815a5dbb72c54e9_1741032736.jpg



I jeszcze pytanko czy mozna uprościc procedure pomiaru i mierzyc pomiedzy twitem a midbasem z jednego punktu ?
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra