• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

[Zestaw x.1] 2.1 na Peerlessach, Vifie, IT Nova by Digiproco

KrzysiekA napisał:
Wahania w pomieszczeniu mogą sięgać nawet +/-10 dB
KrzysiekA napisał:
Tak wygląda charakterystyka kolumny w zwykłym pomieszczeniu która w komorze bezechowej ma odchylenie +/-1dB
dlatego frezami, tak bardzo się nie przejmuję. Estetycznie przy ciemnej obudowie nie wygląda, aż tak źle :wink:
Nie tylko meble, podłoga (panele czy dywan), otwarte okno ma znaczenie, ale najważniejsze jak duże jest pomieszczenie w którym odsłuchujemy. Testowałem przed zakupem JBLe E80. W sklepie schodziły nisko, a w mieszkaniu zaczęły dudnić średnim basem :mad:
 
Co świadczy tylko o tym że słuch to bardzo skomplikowany zmysł.
Czytałem różne teorie na temat wpuszczania głośników. Wydają mi się one bardzo naciągana. Robiłem też różne eksperymenty z szerokością obudowy. Wniosek na końcu był taki że po dostawieniu drugiej kolumny obok wyraźnie było widać różnicę w pomiarze a zupełnie żadnej na słuch. Dokładnie tak samo było z nadstawką na kolumnę. Podejrzewam że tak samo będzie z wpuszczaniem głośników.
 
Ciekawy link. Gościu jest wyjątkowo płodny jeżeli chodzi o kolumny. Zazdroszczę mu zapału. Ja osobiście jestem bardzo leniwy.
Nie wiem o co ci chodzi z tymi kondensatorami. Prawdopodobnie o łączenie elektrolitów z foliowymi.(niestety nie znam angielskiego) Jest to dobra metoda żeby poprawić właściwości kondensatora. Stosuje się ją wtedy gdy nie masz możliwości zastosowania kondensatorów foliowych z powodu dużej wartości pojemności.
Kondensator foliowy poprawia wtedy parametry dla wyższych częstotliwości tam gdzie czułość słuchu jest największa. Coś takiego stosuje się często we wzmacniaczach.
Moim zdaniem elektrolity w kolumnach to nieporozumienie. Przy tych mocach które przez siebie przepuszczają mają duże zniekształcenia i nie trzymają parametrów.
Stosuje się je jedynie w tanich konstrukcja gdzie chodzi o zmniejszenie kosztów.
 
Może faktycznie zmniejszają zniekształcenia :roll: , bo wątpię żeby ktokolwiek usłyszał różnicę jaką da 100nF.
 
Myślę że dla kolumn gdzie obciążenia to kilka Ohm i dla musiały by to być wartości kilka uF . 100nF stosuje się we wzmacniaczach bardzo często równolegle do 50-100uF na sprzężeniu zwrotnym żeby odciąć składową stałą. Tylko że tam rezystory mają po kilka do kilkudziesięciu kiloohmów i działanie takiej małej pojemności obejmuje prawie cały zakres pasma.
 
Właśnie dotarła paczka z ceweczkami :lol: Po pracy zacznę kombinować :idea:
Czyli tymi 10-100nF nie zawracać sobie głowy.

[ Dodano: 2008-12-13, 00:14 ]
2h dobierania i odsłuchiwania. Ostatecznie zostawiłem tak
34_1229122679.jpg

skrzeczące pasmo złagodniało i jest naprawdę dobrze :grin:
48_1229122459.jpg
 
Ale jesteś uparty. Dlaczego nie zrobisz zwrotnicy z Akustyka? Nic nie pozostaje ci innego jak pomierzyć tą zwrotnicę którą teraz złożlyłeś bo inaczej zakraczą cię na forum.
Zauważyłem że schemat jest robiony w SW. Czyli w materii pomiarów coś się dzieje.

[ Dodano: 2008-12-13, 10:47 ]
Przecież wystarczy zamienić 5.6uF z 6.8 i odwinąć cewke na 0.15mH. Wartość cewki można pomierzyć Speaker Workshop.
 
KrzysiekA napisał:
Dlaczego nie zrobisz zwrotnicy z Akustyka?
sam pisałeś, że coś Ci w niej nie pasuje
KrzysiekA napisał:
Zauważyłem że schemat jest robiony w SW.
nie, schemat przerobiłem w PhotoShopie.
Dzisiaj dokładnie potestuję na znanych mi utworach. Wczoraj miałem wrażenie, że pojawił się duży odstęp między głośnikami. To pewnie dlatego, że się przyzwyczaiłem do poprzedniej zwrotki. W projekcie Akustyka jest 1,5mH i 10uF na basie, u mnie 11,5uF czyli różnica nie do rozpoznania. Vifa jak pisałem wyżej, już tak nie skrzeczy, znacznie złagodniała. Wcześniej miałem 6,8uF i bez tłumika. Testowałem z 4,7uF ale czegoś mi brakowało dlatego ostatecznie przepuściłem przez 5,6uF z 2,2oHma.
 
DIGIPROCOMP napisał:
sam pisałeś, że coś Ci w niej nie pasuje
a skad masz wiedziec ze tobie tez to nie bedzie pasowalo?
zloz jedna zwrotnice wg projektu akustyka i porownaj brzmienie z twoja. przynajmniej bedziesz mial punkt odniesienia do tego co inni maja
 
To co mi nie pasowało to najprawdopodobniej wina głośnika wysokotonowego który ma bardzo wysoką drugą harmoniczną i z tego powodu brzmi inaczej. Częsta opinia o Vifie. Poza tym nie sprawdzałem efektu na innym wzmacniaczu. Nie mówiąc już o tym że moje głośniki grają już parę dni i powoli się dociarają j jest coraz lepiej. Poza tym nie włożyłem zwrotnic do obudowy i ze zwrotnic do głośników mam po metrze taniego kabla. Jest to już wystarczająco dużo żeby porządnie namieszać.
Z pomiarów wynika że charakterystyka jest zupełnie płaska a więc nie może być to wina zwrotnicy.

Napisałeś że masz wrażenie że pojawił się duży odstęp miedzy głośnikami.
Nic dziwnego skoro w głośniku niskośredniotonowym zjechałeś z podziałem w dół a wysokotonowym w górę. Dałeś cewkę dwa razy silniejszą na wysokotonowy. Strach pomyśleć co stało się z fazą która w zwrotnicy z Akustyka nie była idealna. Może się okazać że w paśmie podziału jest zupełnie odwrócona i masz w paśmie podziału dziurę.

!!!!!! BEZ POMIARU TEGO NIE SPRAWDZISZ !!!!!!!
 
KrzysiekA napisał:
Nie mówiąc już o tym że moje głośniki grają już parę dni i powoli się dociarają j jest coraz lepiej.
to opisywales brzmienie nowych kolumn? przeciez nowe glosniki potrafia brzmiec zupelnie inaczej niz po wygrzaniu - przyklad XT19 (wydaje mi sie ze tutaj bedzie podobnie)
odczekaj 1-2 tygodnie ciaglego grania i wtedy napisz
 
KrzysiekA napisał:
Może się okazać że w paśmie podziału jest zupełnie odwrócona i masz w paśmie podziału dziurę.
robiłeś dla mnie pomiar z 5,1uF i 0,33mH - jak taka konfiguracja według ciebie brzmiała i jak wyglądała faza?
 
Zupełnie zapomniałem że to te wartości.
Tutaj pomiar.
http://obrazki.elektroda.net/30_1228831919.jpg
dla porównania zwrotnica Akustyka:
http://obrazki.elektroda.net/87_1228755516.jpg
Mikrofon jest źle skalibrowany stąd te dziwna zafalowania powyżej 7kHz. Jeżeli się jednak porówna z charakterystyką Akustyka:
http://www.akustyk.com.pl/projekty/HX18_lab.html
to widać że do 7kHz się zgadza.
Poza tym przy pomiarze zwrotnicy z Akustyka bardziej rozciągnąłem wykres w osi Y i mimo że jest ona bardziej liniowa to tego na pierwszy rzut oka nie widać.
Co do brzmienia powiem tak.
Bardziej podobała mi sie ze zwrotnicą z Akustykyka ale porównywałem tylko jeden kanał. Dodam jeszcze że ten kondensator 5.2 (pisało na nim 4.7) był elektrolityczny i że to na pewno miało wpływ na brzmienie.
Z drugiej strony zwrotnica z Akustyka ma nachylenie 18dB na oktawę a twoja 12 db na oktawę.
Zważywszy że dla Vify 2 harmoniczna poniżej 1kHz wynosi powyżej 5% to myślę że nachylenie zbocza też miało istotny wpływ na brzmienie. Myślę że ten głośnik lepiej jest ciąć bardziej stromo.
 
KrzysiekA napisał:
harmoniczna poniżej 1kHz wynosi powyżej 5%
przy pełnym obciążeniu czy jak? Mój wzmak ma coś ok70W/4. Poza tym kto przy zdrowych zmysłach puszcza wysokotonówkę od samego startu :?: :!: Tak patrzę na te wykresy i zwrotnica z Akustyka ma straszne fale między 2,5-5kHz na mojej jest o niebo lepiej.
Dzisiaj już nie mam takiego odczucia, że jest dziura w paśmie. Taki "efekt pamięciowy" :razz: Bas zyskał na zejściu (wiem z tym cięciem na 3kHz troche przegiąłem :smile: ), słucham teraz bez subwoofera i jest całkiem przyjemnie.
 
KrzysiekA napisał:
Zważywszy że dla Vify 2 harmoniczna poniżej 1kHz wynosi powyżej 5% to myślę że nachylenie zbocza też miało istotny wpływ na brzmienie. Myślę że ten głośnik lepiej jest ciąć bardziej stromo.

Możesz rozwinąć swoje zdanie? Skąd taka informacja że 5%?
 
O ile dobrze pamiętam to pomiar był wykonywany dla natężenia dźwięku 90 dB z jednego metra. 4% przy 1kH to już bardzo dużo. O ile dobrze pamiętam przy tym natężeniu dźwięku człowiek przy 1kHz słyszy 2 harmoniczną już o wartości 1%.
Tutaj można sobie pooglądać pomiary:
http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/compare.html

Te fale które widzisz to nic innego jak zbyt szeroka bramka przy pomiarze. Zwrotnica nie ma z tym nic wspólnego. Ja wygładzam pomiary z 1/24 oktawy dlatego je widać.

Zauważ że przy pomiarze twojej zwrotnicy jedno działka to 5 dB a Akustyka jedna działka to 2dB.
Zwrotnica Akustyka mieści się w widełkach +/- 1dB a jeżeli sie uwzględni że te fale to błąd pomiarowy to jeszcze ciaśniej. Jest to wartość godna podziwu. Twoja to +/-1.7 co też jest wartością przyzwoitą.
 
KrzysiekA napisał:
O ile dobrze pamiętam to pomiar był wykonywany dla natężenia dźwięku 90 dB z jednego metra. 4% przy 1kH to już bardzo dużo. O ile dobrze pamiętam przy tym natężeniu dźwięku człowiek przy 1kHz słyszy 2 harmoniczną już o wartości 1%.

Właśnie dlatego przetarłem oczy, żeby zobaczyć czy się nie pomyliłeś o zero, tzn 0,5%, ale jak widać u Zapha potwierdza się to co piszesz. Spójrzcie na Seasy w tej samej cenie tak przy okazji ;) Chyba wyjaśnia się to, dlaczego mi XT25 nie przypadł do gustu, ale dziwi mnie zarazem dlaczego morel wg, mnie brzmi dużo lepiej i jak mi się coraz bardziej wydaje, pójdę w stronę morela a nie naturalnych seasów :roll: Czekam tylko na finalizacje realizacji zamówienia z AC i będę mógł dłużej sobie morelów posłuchać.
 
Powrót
Góra