• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Zwrotnica aktywna 3 way

mniej więcej o to chodzi i do każdego w ten sposób
 

Załączniki

  • zasilanie.jpg
    zasilanie.jpg
    6.8 KB · Wyświetleń: 0
Przed scalakiem to ja bym dał 10 Ohm. Osobiście dawałem 75 - 100 Ohm ale przed stabilizatorami.
Za parę dni może będę miał już skończone fronty, to pokażę ;)
 
Widzę, że co osoba to inne rozwiązanie ;)

Ja bym nie dał żądnych rezystorów. Dał bym lepsze opki i zmniejszył wartości rezystorów filtru tyle ile się da
Eeee... to nie dawać rezystorów czy zmniejszyć ich wartość ile się da (np 10R)? Czy mówisz o innych rezystorach w obu przypadkach?
Lpesze opki - OPA2604AU za 16 zł/szt? :(

+ 2 stabilizatory jeden po drugim żeby odfiltrować tętnienia
Zasilanie będzie na osobnej płytce. O dwóch stabilizatorach czytałem w http://diyaudio.pl/showthread.php/18533-Szumy-zasilania. i właśnie tak planuje zrobić.
 
OPA2604AU za 16 zł/szt?

Wystarczy lepszy LM4562 za 7 zł. A nawet może być NE5532.

Zasilanie będzie na osobnej płytce.

Tym bardziej musisz mieć kondensatory przy opampach. Np. 4,7 uF niedaleko i 100 uF bardzo bardzo blisko.
Rezystory ogólnie nie są wymaganae, w mojej zwrotnicy chciałem zbić na nich jeszcze kilka wolt przed stabilizatorami, a że przy okazji dostałem filtr RC, to już bonus ;)
 
p
Rezystory ogólnie nie są wymaganae,

przy stosowaniu paru opampów muszą być oporniki wielkość podałem na pałę ( lutuję jakie mi zbywają ), w tym miejscu mają za zadanie wyeliminować ewentualne rezonansy między samymi kondensatorami a w gałęzi ma być tyle co opampów i masy kondensatorów jak najbliżej , ja od strony doprowadzeń elektrolitów lutuję SMD 100n i tak jak piszesz najbliżej układów i zasilanie biegnie od oporników do kondensatora a następnie od kondensatora do układu.
 
Dzięki za porady. Niedługo przerobię płytkę zwrotnicy i zrobię projekt pcb zasilania to jeśli ktoś będize chętny to również będzie mógł rzucić okiem.
 
Przydało się :)
Z tego co widzę, to pod wzgledem stosunku jakosci do ceny najkorzystniej wypada Ne5532. Duże rozczarowanie to OPA2604AU, a co do wykorzystywanych obecnie przeze mnie tl072 - wczesniej myslalem, zeby zostawic je sobie i dokupic tylko tyle ne5532 ile brakuje, ale teraz wiem, ze nie bede ich wykorzystywal.
 
No i dobrze :)
Też przebyłem tę drogę, poza NE553 stosuję jeszcze MC33078, bo występuje także w wersji poczwórnej (MC33079).
 
Jeśli ktoś chce, to może rzucić okiem i podać mi ewentualne sugestie natury ogólnej, bo wątpie, żeby ktokolwiek połapał się o co w tym dokładnie chodzi.





---------------------------------------------
P.S.
Ale kondensatory muszą być za rezystorami :)

Ja bym nie dał żądnych rezystorów. Dał bym lepsze opki i zmniejszył wartości rezystorów filtru tyle ile się da + 2 stabilizatory jeden po drugim żeby odfiltrować tętnienia:)
Teraz dopiero załapałem o co chodzi. Przy podziale tweeter/reszta pasma rezystory będą dobierane do kondów 10nF (tak, to te duże), a przy podział woofer/mid postaram się dać takie kondy by wychodzily jakies mozliwie male wartosci opornikow (np 2-3kohm może być?).

Nie wiem czy dość jasno wyraziłem się w tej wypowiedzi, ale nie mam dzis siły tego dokłądniej tłumaczyć :)

---------- Post dodany o 11:33 ---------- Poprzedni post o 22:48 ----------

Jednak muszę jeszcze przerobić nieco to pcb. Zasilanie powinno isc najpierw do kondow filtrujacych a dopiero potem do op-ampa.
 
Ostatnia edycja:
Znalazłem ciekawy pliczek z pomiarami WO
http://www.sg-acoustics.ch/analogue_...distortion.pdf
myślę że się przyda
UWAGA ! 35MB

Troche bez sensu te pomiary, bo co mozna zmierzyc we wzmacniaczu operacyjnym pracujacym w roli wtornika? I widac to na pomiarach, wiekszosc znieksztalcen tonie w szumach. Tak sie nie mierzy znieksztalcen!

---------- Post dodany o 13:59 ---------- Poprzedni post o 13:53 ----------

Z tego co widzę, to pod wzgledem stosunku jakosci do ceny najkorzystniej wypada Ne5532. Duże rozczarowanie to OPA2604AU, a co do wykorzystywanych obecnie przeze mnie tl072 - wczesniej myslalem, zeby zostawic je sobie i dokupic tylko tyle ne5532 ile brakuje, ale teraz wiem, ze nie bede ich wykorzystywal.

W ukladzie filtrow gdzie opamp pracuje jako wtornik jego typ/parametry nie maja praktycznie zadnego znaczenia.

NE5532 to dobre ampamy ale maja swoje wady i trzeba umiec je aplikowac. To jedyny opamp ktory w ukladzie o wzmocnieniu 1 daje oscylacje na wyjsciu (nie ma gladkiego pasma). Do tego ma bardzo duzy katalogowy rozrzut pobieranego pradu. No i kiepskie parametry DC co w ukladach audio akurat jest bez znaczenia. Jego glowna zaleta to duza wydajnosc pradowa wyjscia. Zamiast niego lepsze sa mc33078 czy lm833.
 
Troche bez sensu te pomiary, bo co mozna zmierzyc we wzmacniaczu operacyjnym pracujacym w roli wtornika? I widac to na pomiarach, wiekszosc znieksztalcen tonie w szumach. Tak sie nie mierzy znieksztalcen!

No masz rację autor testu sam piszę o tym na końcu :) Widać jednak sporo ciekawych rzeczy: wpływ impedancji źródła , rezystorów (nieliniowy prąd baz, pojemność bramek), obciążenia no i sygnału wspólnego. Niektóre opki w konfiguracji nieodwracającej wypadają dużo gorzej.

Najciekawsze jest że drogie audiofilskie dyskretne (Burson) wypadły najgorzej :D Chyba nawet gorzej od TL072.
 
On mierzyl albo przy wzmocnieniu az 1000razy i to w konfiguracji odwracajacej albo w ukladzie wtornika. Przy tak duzym praktycznie nierealnym w praktyce wzmocnieniu mozna bylo zmierzyc tylko szumy, THD ukrylo sie w nich. Nie wiem dlaczego pomiary dla +20dB, 0 dB i -20dB maja przesunietye tlo szumow dokladnie co 20dB!? Tak byc nie powinno, ono powinno byc na stalym poziomie a tylko sygnal powinien sie zmieniac.

Burson znieksztalca po audiofilski, widac druga harmoniczna wiec musi dobrze brzmiec :) Na pocieszenie ma nieco nizsze szumy niz standardowy NE5532.

Z pomiarem TL071 to pojechali, jak mozna zmierzyc harmoniczne przy 1khz opampa ktory przy wzmocnieniu 1000x ma pasmo rzedu 3khz wiec trzecia harmoniczna jest juz oslabiona. A pomiary robili jeszcze dla 10khz :) i zabojczego obciazenia 600om :) Nie wiem czy mierzyli pasmo czy tylko liczyli bo podejzewam ze te 3khz to tylko teoria bo w praktyce moglobyc duzo gozej.

---------- Post dodany o 18:40 ---------- Poprzedni post o 18:22 ----------

Ja tam jestem za TL071 w common-mode ma 100 razy wieksze THD i to glownie 2 harmoniczna, normalnie audiofilsko. Nic tylko projektowac uklady w common-mode, choc jeszcze nigdy nie widzialem zeby tak ktokolwiek robil.
 
W ukladzie filtrow gdzie opamp pracuje jako wtornik
Ale i tak wypada dać jakies niezłe op-ampy, bo filtr wejściowy i regulacją głośności nie są tu wtórnikami.

Zamiast niego lepsze sa mc33078 czy lm833.
Wg noty katalogowej maja niemal identyczne parametry :) Wezmę więc któreś z nich, 3zł/szt to jeszcze nie majątek.

---------- Post dodany o 14:09 ---------- Poprzedni post o 12:16 ----------




Jeśli ktoś ma jakies uwagi natury ogólnej co do powyższego pcb, to prosze pisać. Jeśli jest względnie ok, to kupuje dwustronny laminat i bede wytrawial...


-------------------------------------------------
Przy okazji:
- zwrotncia wraz z zasilaniem będzie znajdowac się w osobnej obudowie i będzie połączona z wzmacniaczem kablami chinch. Jak mam podłączyć masy zwrotnicy z obudowa? Tylko jeden chinch (np. sekcja niskotnowa, kanał prawy) ma byc podlaczony z obudowa, czy masy wszystkich 6 chinchów podlaczam do obudowy? A może odizolować chinche od obudow (np http://www.sklep.cyfronika.com.pl/p...inch-panel-szesc-gniazd-w-dwoch-rzedach/22871 ) i obudowy podlaczyc do masy zasilania (tzn obudowa zwrotnicy do masy zasilania zwrotnicy, a obudowa wzmacniacza do masy zasialnia wzmacniacza?)

- może w ogóle nie stosować chinchy, tylko podłączyć to jakoś inaczej? Np. kablem d-sub ( http://static3.tme.eu/katalog_pics/d/7/0/d7054e9999fe30b2dc5650792941d774/c-15gw_1.8.jpg ) albo tasma ( http://nokautimg1.pl/p-8e-3f-8e3f9a.../zlacze-zaciskowe-na-kabel-tasmowy-16-pin.jpg )?
 
Ostatnia edycja:
Podłączenia zasilania teraz są OK. Jeszcze zachodzą Ci na siebie obudowy elementów. gniazda wyjściowe i wejściowe powinny być odizolowane od obudowy i łączyć się z masą płytki ( chociaż jest tu sporo teorii ) i sama płytka podłączona do obudowy bezpośrednio lub przez układ zrównoleglonych przeciwsobnie diod i równolegle do nich opornik coś tam około 22om . Do obudowy więcej już nic nie podłączasz.
 
On mierzyl albo przy wzmocnieniu az 1000razy i to w konfiguracji odwracajacej albo w ukladzie wtornika.

To nie wiem co oni zmierzyli przy takim wzmocnieniu :???: Bezsensu.
Był o tych pomiarach chyba temat na http://www.diy-audio-engineering.org/forum/ ale forum znikło :???:

Ja tam jestem za TL071 w common-mode ma 100 razy wieksze THD i to glownie 2 harmoniczna, normalnie audiofilsko. Nic tylko projektowac uklady w common-mode, choc jeszcze nigdy nie widzialem zeby tak ktokolwiek robil.

Oj to mało widziałeś :) Jest taki super audiofilski preamp gramofonowy właśnie :D

---------- Post dodany o 17:16 ---------- Poprzedni post o 17:12 ----------

- może w ogóle nie stosować chinchy, tylko podłączyć to jakoś inaczej? Np. kablem d-sub ( http://static3.tme.eu/katalog_pics/d...c-15gw_1.8.jpg ) albo tasma ( http://nokautimg1.pl/p-8e-3f-8e3f9a1...owy-16-pin.jpg )?

Myślę że to było by jakieś rozwiązanie, sześć kabli to spory bałagan. Tylko zastanawiam się czy nie było by jakiś przesłuchów w takiej wiązce ?
 
Powrót
Góra