Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Projektowanie zwrotnicy krok po kroku :)

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Projektowanie zwrotnicy krok po kroku :)

    Co tu więcej pisać :)



    [ Dodano: 2008-04-03, 13:20 ]

    A tak wygląda zwrotka uniwersalna :)

    #2
    Dokladniejszy opis jak walczyc z filtrem wysokotonowym nastepnym razem.

    Jak ktos chce zrobic sobie taka uniwersalna zwrotke to mam pdf-a do wydrukowania na A4 z zaznaczonymi punktami wiercen pod gniazda i przelaczniki.

    Skomentuj


      #3
      Takie coś ---> http://diyaudio.pl/files/zwrotka_strojona_204.pdf :)
      Załączone pliki

      Skomentuj


        #4
        Witam. Czy gdzieś można znaleść schemat takiej zwrotki?

        Skomentuj


          #5
          romano73, czego chcesz dokladnie schemat? przeciez cala ideal jest pokazana a od dolu sa tylko elementy o okreslonej wartosi podlaczone do przelacznika obrotowego - cala reszta polaczona tak jak widac to na obudowie

          Skomentuj


            #6
            Irek dzięki za tutorial z projektowania zwrotek. Na pewno przyda się to wielu użytkownikom.

            Moim zdaniem brakuje tam jednak kilku kroków które sprawiają że procedura nie jest kompletna. Są to:
            1. Opis sposobu wyboru częstotliwości podziału.
            2. Dokładniejsze uzasadnienie wyboru cewki do filtra dolnoprzepustowego (Czy kierujesz się tylko rezystancją tej cewki, bo takie wrażenie odniosłem czytając opis?)
            3. Opis wyboru elementów filtra górnoprzepustowego.
            4. Opis wykorzystania charakterystyki impedancji w f-cji częstotliwości (jakie informacje można wyczytać na tym wykresie)

            P.S. Czy przy projektowaniu wykonujesz i wykorzystujesz pomiary fazy? Pytam bo wspomniłeś o fazie przy okazji filtrów o większej stromości ale w procedurze nie ma o tym za bardzo mowy.

            Pozdrawiam

            Skomentuj


              #7
              1. To jest opis jak postepowac przy projektowaniu filtrow a nie jak dobierac i dlaczego czestotliwosc podzialu ktora jest dosc dowolna choc w praktyce czasem sama sie uklada podczas projektu i nie mozna jej ustalic teoretycznie na samym poczatku.
              2. Kieruje sie glownie indukcyjnoscia zastosowanej cewki a jej rezystancja ma nie wielki wplyw. Nieco wplywa na parametry T-S glosnika.
              3. Jest kilka zelaznych wartosci dla filtrow gornoprzepustowych od ktorych zaczyna sie projektowanie zwrotnic i powinno sie je znac. Dlatego je podaje i tak samo trzeba wiedziec kiedy wchodzimy w niebezpieczne wartosci powodujace spadek impedancji. Bardzo czesto poczatkujacy twoza takie filtry w symulatorach nie zdajac sobie sprawy z konsekwencji.
              4. Impedancja nie powinna spadac ponizej znamionowej o wiecej niz 25% i to jest najwazniejsze. Jest jeszcze charakterystyka fazowa impedancji ale tym juz nie bede zawracal glowy amatorom. Ostre zmiany impedancji wskazuja na duze zmiany fazy elektrycznej co jest trudniejszym obciazeniem dla wzmacniacza.

              Sporo poczatkujacych nieslusznie mysli ze jak sie nie mierzy i nie pokazuje charakterystyki fazowej to tak jakby wogule sie jej nie uwzglednialo. A to bardzo dobrze widac na podziale bo jesli cisnienia z obu glosnikow dodaja sie i wypadkowo charakterystyka ma +6dB to mamy zgodna faze czyli jest ok. Jesli sie odejma tworzac wielki row to mamy faze przeciwna i koniecznosc odwrocenia polaryzacji glosnika. Jesli sumowanie przebiegnie bez zadnego zysku ani oslabienia to mamy faze rowna 90stopni i koniecznosc zmiany wartosci filtrow. Moze tez sie zdazyc ze sumowanie mamy dobre na +6dB ale powyzej i ponizej mamy niewielkie zapadlosci (to normalne dzialanie filtrow). Jest to akceptowalne a idealne sumowanie zapewnia tylko charakterystyka z mala dobrocia (linkwitz Q=0,5). Wazne jest ze chodzi o charakterystyke a nie sam filtr ktory wcale nie musi byc linkwitza a nawet nie musi byc 2 rzedu. Kazde inne sumowanie ponizej +6dB oznacza pewna odczylke od idealnej fazy w punkcie podzialu ale jest akceptowalne byle tylko nie dochodzilo do tlumienia.
              Osobna sprawa jest koherentnosc fazowa czyli zachowanie zgodnej fazy akustycznej w pelnym pasmie. Slyna z tego kolumny Thiel-a ale ich koherentnosc wcale nie jest wyznacznikiem jakosci bo by kazdy tak wykonywal kolumny.

              Skomentuj


                #8
                Zamieszczone przez irek
                Ostre zmiany impedancji wskazuja na duze zmiany fazy elektrycznej co jest trudniejszym obciazeniem dla wzmacniacza.
                tak wiec dlatego stosuje sie korektory impedancji? to tylko dla bezpieczenstwa wzmacnaicza? czy tez zmienia brzmienie?

                Skomentuj


                  #9
                  Zamieszczone przez Pawel S.
                  tak wiec dlatego stosuje sie korektory impedancji? to tylko dla bezpieczenstwa wzmacnaicza? czy tez zmienia brzmienie?
                  Impedancja w zakresie ktora reguluje korektor raczej nie zmienia sie "ostro". Powoli rosnie. Korektor impedancji glownie stosowany jest po to aby wspomoc dzialanie filtru albo raczej pozwolic na jego dzialanie poniewaz gdy rosnie impedancja filtr przestaje dzialac i od pewnej czestotliwosci nie odcina poprawnie pasma.

                  Z drugiej strony bodajrze przy wzmacniaczach lampowych korektor impedancji to dosc wazna sprawa bo one sobie jakos gorzej radza z jej zmianami niz tranzystorowce.

                  Skomentuj


                    #10
                    Jest kilka zelaznych wartosci dla filtrow gornoprzepustowych od ktorych zaczyna sie projektowanie zwrotnic i powinno sie je znac. Dlatego je podaje i tak samo trzeba wiedziec kiedy wchodzimy w niebezpieczne wartosci powodujace spadek impedancji. Bardzo czesto poczatkujacy twoza takie filtry w symulatorach nie zdajac sobie sprawy z konsekwencji.

                    Moze podasz jakies zasady skoro są tak ważne ?
                    Chętnie dowiem się również jakie kombinacje filrów powodują spadek impedancji poniżej znamionowej

                    Skomentuj


                      #11
                      irek, czy przy budowaniu swojej zwrotnicy uniwersalnej wykorzystałeś tyle cewek co ustawień, czy zrobiłeś jedną z odczepami? Jeśli właśnie taką, to czy masz może how-to jak taką zrobić (drut, średnica, ilość zwojów)?

                      Skomentuj


                        #12
                        Sa korektory impedancji glosnika ktore wspomagaja dzialanie filtrow i jest to zazwyczaj kondensator z szeregowym rezystorem. Nie mozna powiedziec ze jest to tylko korektor impedancji. Ja w opisie uzywam okreslenia ze jest to uklad zmniejszajacy dobroc filtru w ktorym rezystorem dobiera sie ostrosc kolana charakterystyki (czyli dobroc). Po co sie to robi i dlaczego to juz pisalem przy pomiarach i tu jest wiele mozliwosci i dlugo by pisac.

                        Impedancje znamionowa obnizaja filtru o duzej dobroci czyli takie w ktorych nastepuje podbicie charakterystyki. To podbicie to nie perpetum mobile i ten ''zysk'' jest kosztem spadku impedancji. Analiza impedancji pod katem energetycznym to juz nie zagadnienie dla amatorow bo juz raz poruszalem ten temat i nawet najwieksi spece nie bardzo wiedzieli o co chodzi.
                        Dla przykladu dla glosnikow 8omowych standardowym filtrem DP jest 1mH + 10uF i jest to granica akceptowalnej dobroci gdzie zmniejszenie lub zwiekszenie pojemnosc spowoduje spadek impadencji. Dla wysokotonowki jest to 2,2uF + 0,3mH. Oczywiscie nie jest to scisla regula bo duzo zalezy od samej impedancji glosnika. Tu trzeba poczytac sobie o dobroci filtrow i co ja zmienia.

                        Moja zwrotnica ma kilka cewek w tym sa cewki z odczepami. Po prostu do posiadanej cewki o znanej wartosci dowijalem dodatkowe zwoje zeby uzyskac wartosc wyzsza. Oczywiscie miernik indukcyjnosci byl potrzebny. Mierniki sa drogie ale przystawke mozna zrobic za 5zl. Oczywiscie mozna kupic duza cewke i odwijajac zwoje mierzac indukcyjnosc i robiac odczepy.

                        Skomentuj


                          #13
                          Temat trochę stary ale przyklejony więc coś dodam.
                          Dla czego irek walczyłeś z pułpką na rezonansie, którego osobiście tam nie widzę, zamiast pozbyć się tej 4'o dB'owej dziury na 9kHz. Przecież wysokotonowy jest stłumiony o parę decybeli więc z takim zapasem efektywności nie powinien to być wielki probem?

                          Skomentuj


                            #14
                            rezonans jest widoczny i wplywa znaczaco na dzianie filtru dolnoprzepustowego akurat w tym przypadku sa dwie wersje z pulapka i bez glownie po to zeby pokazac jak to sie robi i jakie sa mozliwosci.

                            dziur czy innych nierownosci w pasmie poszczegolnych glosnikow niestety nie da sie korygowac i nie powinno sie tego robic bo jesli nawet wyplaszczymy charakterystyke to filtry wprowadza straszne zamieszanie w postaci przesuniecia fazowego.
                            sa tzw filtry wszechprzepustowe czyli np zlozenie filtru srodkowoprzepustowego z srodkowozapoprowym co w konsekwencji daje idealnie plaska charakterystyke ale zupelnie zmienia dzwiek. tak sie kiedys robilo pseudostereo (patrz note tda3810).
                            pozatym naklad srodkow i czasu poswiecony na takie proby latania lepiej spozytkowac na lepsze glosniki, bo to one graja a zwrotnica powinna byc jak najprostrza.

                            Skomentuj


                              #15
                              Też uważam, że zwrotnica powinnabyć jak najprostrza. Chodzi tutaj jednak o dziurę na 5-6dB. Nie mówię, że moje, ale wprawne ucho melomana pewnie by taką wychwyciło.
                              Jestem bardziej praktykiem jak teoretykiem, i wiem, że taką dziurę przy mocno tłumionym driverze można łatwo wyrównać włączając coś w rodzaju pułapki równolegle z tłumikiem. Nie wiem jak bardzo wpłynie to na fazę, wiem że na pomierzonym wykresie tragedii nie ma. Wiem też że taka korekta więcej jak wyrażnie wpłynie na odsłuch. (próbowałem na przemian z i bez takiego "bypassa") Nie jest to więc ani bardzo skomplikowane, ani strasznie czasochłonne a efekt jest bardzo wyraźny.

                              edit.
                              Jak udaje ci się robić pomiary aż do 20Hz? Masz jakieś wygłuszone pomieszczenie?

                              Skomentuj


                                #16
                                Zamieszczone przez januss73
                                wprawne ucho melomana pewnie by taką wychwyciło
                                "Wprawne" ucho melomana najczęściej słucha firmowych konstrukcjach z dziurami i mocnymi falami :mrgreen:

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Zamieszczone przez januss73
                                  Też uważam, że zwrotnica powinnabyć jak najprostrza.
                                  Racja
                                  Zamieszczone przez januss73
                                  Jestem bardziej praktykiem jak teoretykiem, i wiem, że taką dziurę przy mocno tłumionym driverze można łatwo wyrównać włączając coś w rodzaju pułapki równolegle z tłumikiem.
                                  Pierwsze słyszę o wyrównywaniu cha-styki wysokotonowca w ten sposób.Opisz dokładniej co masz na myśli,bo wydaje mi się że mylisz pojęcia....
                                  Zamieszczone przez januss73
                                  Jak udaje ci się robić pomiary aż do 20Hz? Masz jakieś wygłuszone pomieszczenie?
                                  System Clio się kłania.....

                                  [ Dodano: 2009-09-02, 11:07 ]
                                  PS.Te dziury w charce wysokotonówki wyglądają na BS i brak frezu.....Jeżeli tak jest to lepiej powalczyć z obudową niż zwrotnicą......

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Zamieszczone przez SoundStarStudio
                                    System Clio się kłania.....
                                    raczej ATB precision :P

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Zamieszczone przez Pawel S.
                                      raczej ATB precision
                                      sorry moja pomyłka....

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        Zamieszczone przez kombo
                                        ucho melomana najczęściej słucha firmowych konstrukcjach z dziurami i mocnymi falami :mrgreen:
                                        100% prawdy od roku jestem czytelnikiem "Audio", co miesiąc jest kilka testów. Konstrukcje z płaską (tzn +/-1,5dB) charakterystyką można policzyć na palcach. Najlepsze do tej pory Heco Avea 400 (dwie małe 15stki i 30Hz -6dB), Usher Dancer BE-718 i jakiś Focal monitor. Jak ktoś chce jakiś test mogę zeskanować.

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X