Cześć,
tak jak napisałem w temacie https://diyaudio.pl/forum/praktyczni...149#post514149 tak zrobiłem :)
Kolega Grzegorz (nick Tectum) dostarczył gotowe kolumny, co prawda w stanie surowym, ale kompletny zestaw gotowy do pomiarów i odsłuchów.

Poniżej więc, zamieszczam odświeżony projekt zwrotnicy dla Full Satori 3-way w wersji z głośnikiem MR16P-8 (wersja 8Ω).
Głośniki
SB Acoustics Satori TW29RN-B 2 szt.
SB Acoustics Satori 6,5" MR16P-8 2 szt.
SB Acoustics Satori 9,5" WO24P-8 2 szt.
Koszt głośników: ok. 4100,- zł
Koszt elementów zwrotnicy: ok. 800,- zł
Terminal głośnikowy, porty BR: ok. 300,- zł
RAZEM: 5200,- zł (stan cen - kwiecień 2022r.)
Podstawowe dane techniczne:
Wymiary (wys. x szer. x głęb.): 105 cm x 25,5 cm x 50 cm
Czułość: 86 dB/2,83V
Impedancja: 6Ω
Pasmo przenoszenia: 28 Hz (-6dB) - 20 kHz (-3dB)
Podziały: 240 Hz, 2.3 kHz, akustycznie LR2
Strojenie bass-reflex: 27 Hz
Projekt obudowy

Obudowa jest w zasadzie bez zmian w stosunku do wersji pierwotnej. Zmieniony jest tylko wieniec wzmacniający (przegroda 4) i podałem wymiary pod konkretny model terminala głośnikowego (taki jak w zestawieniu materiałów).
Kształt cokołu to oczywiście moja propozycja, można go zrobić inaczej wg własnego uznania lub zastosować stalowe nóżki.
Nie można natomiast zmieniać: rozmieszczenia głośników na froncie, pochylenia ścianki przedniej, skosów i ich prowadzenia.
Każda zmiana tych parametrów, to nowa zwrotnica!
Trzeba też pamiętać o zachowaniu litrażu dla głośników i szczelności obudowy!
Schemat zwrotnicy

Bardzo ważne! Proszę pamiętać, że głośnik średniotonowy podłączamy w odwrotnej polaryzacji!
Schematy montażowe (sekcja basu i sekjca średnio-wysokotonowa)


Symulacje (SPL & Reverse)

Impedancja

Ch-ki kierunkowe

Przebiegi fazowe

Filtracja od strony elektrycznej

Porównanie symulacji z pomiarem

Uwaga!
Pomiar kontrolny nie uwzględnia pomiarów bliskiego pola, stąd pomiar poniżej 150 Hz jest przekłamany i nie należy brać go pod uwagę.
Zestawienie elementów zwrotnicy, port BR, terminal
Rurę 70x400 mm należy przeciąć na pół, a na końcach zamontować końcówki portów, w ten sposób z jednej rury o długości 40 cm otrzymamy dwa porty o całkowitej długości 27 cm.
Oczywiście, wg własnego uznania można zastosować elementy lepszej jakości.
Np. rezystory Superes, kondensatory Alumeny, Evo-Oil, itd.
Moim skromnym zdaniem jakość elementów w proponowanym zestawienie jest zupełnie wystarczająca.
Zwrotnice zalecam zmontować metodą punkt-punkt, na deseczkach ze sklejki lub mdf, wg schematów montażowych.
Należy je zamontować za głośnikiem basowym i zakryć warstwą owaty.
Tłumienie:
Boki i tył wewnątrz obudowy wykleić filcem poroso o grubości 8-10 mm.
Na spód wyłożyć trzy warstwy owaty (włóknina poliestrowa o gęstości 300g/m2, grubości ok. 25 mm), w komorze basowca ułożyć trzy warstwy na spodzie pod tunelem BR, tył obudowy wyłożyć jedną warstwą, przykrywając nią zwrotnice, nie układać owaty bezpośrednio za tunelem bass-reflex.
Komorę średniaka wytłumić mocniej, układając 3 warstwy owaty, ale dość luźno, bez ubijania, tak aby swobodnie wypełniała przestrzeń.
Krótko o brzmieniu (oczywiście to moja subiektywna ocena):
W stosunku do pierwszej wersji jest lżej i jaśniej, ale mimo to basu nie brakuje. :)
Zwrotnicę uprościłem do minimum elementów, które moim zdaniem są niezbędne do prawidłowej filtracji tego zestawu.
Fundament basowy to cecha charakterystyczna tych kolumn - jest mocny, dosadny i nisko schodzi. Nie mowy o braku dociążenia męskich wokali, wszystkiego rodzaju instrumenty basowe mają odpowiedni wymiar i masę. Jeśli chodzi o średnicę, to zastosowaniu głośnika MR16P w wersji 8Ω pozwoliło na dużo mniejsze tłumienie tego przetwornika, co ma oczywiście pozytywny wpływ na brzmienie. Tweeter też jest zestrojony trochę inaczej niż w pierwszej wersji - teraz gra trochę jaśniej. Oczywiście poziom wysokich tonów można sobie wyregulować dla własnych potrzeb zmieniając rezystor R1. Domyślną wartość 6,2Ω zalecam zmieniać w zakresie 5,6Ω - 6,8Ω, odpowiednio przyciemniając lub rozjaśniając brzmienie o 0,7 dB.
Opcje tłumienia tweetera.

Fotki gotowej zwrotnicy


Zwrotnica w środku

tak jak napisałem w temacie https://diyaudio.pl/forum/praktyczni...149#post514149 tak zrobiłem :)
Kolega Grzegorz (nick Tectum) dostarczył gotowe kolumny, co prawda w stanie surowym, ale kompletny zestaw gotowy do pomiarów i odsłuchów.

Poniżej więc, zamieszczam odświeżony projekt zwrotnicy dla Full Satori 3-way w wersji z głośnikiem MR16P-8 (wersja 8Ω).
Głośniki
SB Acoustics Satori TW29RN-B 2 szt.
SB Acoustics Satori 6,5" MR16P-8 2 szt.
SB Acoustics Satori 9,5" WO24P-8 2 szt.
Koszt głośników: ok. 4100,- zł
Koszt elementów zwrotnicy: ok. 800,- zł
Terminal głośnikowy, porty BR: ok. 300,- zł
RAZEM: 5200,- zł (stan cen - kwiecień 2022r.)
Podstawowe dane techniczne:
Wymiary (wys. x szer. x głęb.): 105 cm x 25,5 cm x 50 cm
Czułość: 86 dB/2,83V
Impedancja: 6Ω
Pasmo przenoszenia: 28 Hz (-6dB) - 20 kHz (-3dB)
Podziały: 240 Hz, 2.3 kHz, akustycznie LR2
Strojenie bass-reflex: 27 Hz
Projekt obudowy

Obudowa jest w zasadzie bez zmian w stosunku do wersji pierwotnej. Zmieniony jest tylko wieniec wzmacniający (przegroda 4) i podałem wymiary pod konkretny model terminala głośnikowego (taki jak w zestawieniu materiałów).
Kształt cokołu to oczywiście moja propozycja, można go zrobić inaczej wg własnego uznania lub zastosować stalowe nóżki.
Nie można natomiast zmieniać: rozmieszczenia głośników na froncie, pochylenia ścianki przedniej, skosów i ich prowadzenia.
Każda zmiana tych parametrów, to nowa zwrotnica!
Trzeba też pamiętać o zachowaniu litrażu dla głośników i szczelności obudowy!
Schemat zwrotnicy

Bardzo ważne! Proszę pamiętać, że głośnik średniotonowy podłączamy w odwrotnej polaryzacji!
Schematy montażowe (sekcja basu i sekjca średnio-wysokotonowa)


Symulacje (SPL & Reverse)

Impedancja

Ch-ki kierunkowe

Przebiegi fazowe

Filtracja od strony elektrycznej

Porównanie symulacji z pomiarem

Uwaga!
Pomiar kontrolny nie uwzględnia pomiarów bliskiego pola, stąd pomiar poniżej 150 Hz jest przekłamany i nie należy brać go pod uwagę.
Zestawienie elementów zwrotnicy, port BR, terminal
Numer | Opis | Ilość | J.m. |
002-0565 | Rezystor drutowy ceramiczny Ty-Ohm 1,2ohm / 1R2 / 5W 5% SQP / 10x10x23mm. | 2 | szt. |
002-0580 | Rezystor drutowy ceramiczny Ty-Ohm 2ohm / 2R0 / 5W 5% SQP / 10x10x23mm | 2 | szt. |
002-0613 | Rezystor drutowy ceramiczny Ty-Ohm 5,6ohm / 5R6 / 5W 5% SQP / 10x10x23mm | 2 | szt. |
002-0616 | Rezystor drutowy ceramiczny Ty-Ohm 6,2ohm / 6R2 / 5W 5% SQP / 10x10x23mm | 2 | szt. |
002-0649 | Rezystor drutowy ceramiczny Ty-Ohm 33ohm / 33R0 / 5W 5% SQP / 10x10x23mm | 2 | szt. |
002-0808 | Rez. 15,00Ω 10W 5% drut.cer. SQP Ty-Ohm wym.48/10/10 końc.Cu/Sn 0,8/31 | 2 | szt. |
002-0928 | Rez. 4,70Ω 20W 5% drut.cer. SQP Ty-Ohm wym.61/15/15 końc.Cu/Sn 0,8/32 | 2 | szt. |
002-0943 | Rez. 8,20Ω 20W 5% drut.cer. SQP Ty-Ohm wym.61/15/15 końc.Cu/Sn 0,8/32 | 2 | szt. |
000-1040 | Cewka powietrzna Jantzen Audio 0,56mH / 0,61ohm / dr.0,7mm / śr.30 dł.15mm | 2 | szt. |
000-1056 | Cewka powietrzna Jantzen Audio 1mH / 0,71ohm / dr.0,8mm / śr.38 dł.15mm | 2 | szt. |
000-6355 | Cewka toroidalna C-Coil Jantzen Audio 6,8mH / 0,17ohm / 500W / 8ohm / drut 1,2 rdz.10 / śr.71 h.25mm | 2 | szt. |
000-5309 | Cewka rdzeniowa Jantzen Audio 8,2mH / szpulowa / 1,00ohm / dr.0,7mm Fe 0,139kg / śr.35 dł.45mm | 2 | szt. |
000-5832 | Cewka rdzeniowa Jantzen Audio 34mH / szpulowa / 2,85ohm / dr.0,63mm Fe 0,139kg / śr.36 dł.45mm | 2 | szt. |
001-0208 | Kondensator Jantzen Audio Cross-Cap 0,22uF / 400VDC / 5% / MKP / 9x19mm | 2 | szt. |
001-0570 | Kondensator Jantzen Audio Z-Superior 6,8uF / 800VDC / 2% / MKP / 35x65mm | 2 | szt. |
001-0262 | Kondensator Jantzen Audio Cross-Cap 8,2uF / 400VDC / 5% / MKP / 24x36mm | 2 | szt. |
001-0288 | Kon. 82,00F 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-54/ 58mm. poziomy | 2 | szt. |
001-6171 | Kon. Ele. Jantzen EleCap 100uF / 5% / 100VDC / %r.16x34mm | 2 | szt. |
001-6183 | Kon. Ele. Jantzen EleCap 270uF / 5% / 100VDC / śr.18x44mm | 2 | szt. |
012-0280 | Przewlekany punkt lutow. do połączeń wewnętrznych 5,2/0,5 - mosiądz złocony | 25 | szt. |
051-0036 | Rura 900068 do 4-częś.sys. kąto.śr. wew.70 / 400mm. Czarny polistyren | 1 | szt. |
051-0030 | Port zew.900066 do 4-częś.sys. kąto. śr. wew.70mm. Czarny ABS | 2 | szt. |
051-0028 | Port wew. 900067 do 4-częś.sys. kąto.śr. wew.70mm. Czarny polistyren | 2 | szt. |
012-0066 | Terminal głośnikowy Jantzen Audio (czarna anodowana płytka terminala) | 2 | szt. |
Oczywiście, wg własnego uznania można zastosować elementy lepszej jakości.
Np. rezystory Superes, kondensatory Alumeny, Evo-Oil, itd.
Moim skromnym zdaniem jakość elementów w proponowanym zestawienie jest zupełnie wystarczająca.
Zwrotnice zalecam zmontować metodą punkt-punkt, na deseczkach ze sklejki lub mdf, wg schematów montażowych.
Należy je zamontować za głośnikiem basowym i zakryć warstwą owaty.
Tłumienie:
Boki i tył wewnątrz obudowy wykleić filcem poroso o grubości 8-10 mm.
Na spód wyłożyć trzy warstwy owaty (włóknina poliestrowa o gęstości 300g/m2, grubości ok. 25 mm), w komorze basowca ułożyć trzy warstwy na spodzie pod tunelem BR, tył obudowy wyłożyć jedną warstwą, przykrywając nią zwrotnice, nie układać owaty bezpośrednio za tunelem bass-reflex.
Komorę średniaka wytłumić mocniej, układając 3 warstwy owaty, ale dość luźno, bez ubijania, tak aby swobodnie wypełniała przestrzeń.
Krótko o brzmieniu (oczywiście to moja subiektywna ocena):
W stosunku do pierwszej wersji jest lżej i jaśniej, ale mimo to basu nie brakuje. :)
Zwrotnicę uprościłem do minimum elementów, które moim zdaniem są niezbędne do prawidłowej filtracji tego zestawu.
Fundament basowy to cecha charakterystyczna tych kolumn - jest mocny, dosadny i nisko schodzi. Nie mowy o braku dociążenia męskich wokali, wszystkiego rodzaju instrumenty basowe mają odpowiedni wymiar i masę. Jeśli chodzi o średnicę, to zastosowaniu głośnika MR16P w wersji 8Ω pozwoliło na dużo mniejsze tłumienie tego przetwornika, co ma oczywiście pozytywny wpływ na brzmienie. Tweeter też jest zestrojony trochę inaczej niż w pierwszej wersji - teraz gra trochę jaśniej. Oczywiście poziom wysokich tonów można sobie wyregulować dla własnych potrzeb zmieniając rezystor R1. Domyślną wartość 6,2Ω zalecam zmieniać w zakresie 5,6Ω - 6,8Ω, odpowiednio przyciemniając lub rozjaśniając brzmienie o 0,7 dB.
Opcje tłumienia tweetera.

Fotki gotowej zwrotnicy


Zwrotnica w środku

Skomentuj