Jeśli nigdy w życiu nie zbudowałeś żadnych zestawów głośnikowych i chciałbyś na początek zrobić coś prostego, nie wydając na to dużej kwoty, to mając podstawowe narzędzia, dasz radę skopiować ten projekt.



Materiał, który użyłem do budowy to sklejka iglasta 12 mm, ciętą na 45 stopni, ale projekt zakłada zbudowanie obudowy z formatek ciętych pod kątem prostym. Oczywiście może to być również MDF (nawet prościej i taniej). Mnie jakoś ujęła surowość sklejki iglastej w nieco niższej jakości. Jej niedoskonałości, sęki i dziury wpadły mi w oko :)


Wymiary zewnętrzne to 144 mm szerokości, 900 mm wysokości i 164 mm głębokości. Obudowę można wykonać również z grubszego materiału np. z ogólnie dostępnych płyt 18 mm. W takim przypadku należy przeliczyć wymiary obudowy, zachowując jej szerokość, wysokość, oraz wymiar wewnętrzny portu. Przy grubszej płycie niezbędne będzie wykonanie frezów pod głośnik nisko-średniotonowy, ponieważ bez tego przepływ powietrza za głośnikiem będzie zbyt mały. Można dodatkowo sfazować otwór od wewnętrznej strony obudowy, choćby za pomocą pilnika/zdzieraka, czy papieru ściernego. Przy grubości 12 mm i maksymalnie prostej budowie frezy można pominąć, wykonując otwory pod głośniki za pomocą otwornicy, czy po prostu przy użyciu wyrzynarki.
Przy użyciu płyty o grubości 12 mm elementy obudowy będą miały następujące wymiary:
Front 120 mm x 900 mm
Tył 120 mm x 852 mm
Boki 164 mm x 900 mm
Góra i dół 120 mm x 152 mm
Port 120 mm x 60 mm
Umieszczenie głośników na froncie zgodnie z rysunkiem.
Wprawne oko dostrzeże jeden detal, którym jest niewielkie wzmocnienie obudowy. Ten element łączy boki, jak również stanowi oparcie dla pasków z owaty.
W tego typu obudowie MLTL (hybryda linii transmisyjnej z bas refleks) niezwykle istotna rzeczą jest wytłumienie. W projekcie użyłem popularnej owaty 300 g/m2. Na każda obudowę potrzebne będzie 5-6 pasków owaty o długości 53 cm. Jak nie macie rąk kowala, to nie powinno być problemu z zapakowaniem owaty po sklejeniu obudowy, jednak zachęcam do eksperymentów z wytłumieniem. Zbyt mała ilość wytłumienia będzie powodować słyszalne dudnienie i podbarwienie dźwięku. Im więcej tłumienia, tym mniej niskiego basu.







Zwrotnica.
Trzymając się konceptu prostego projektu, postanowiłem zastosować równie prosta filtrację. Jest to zwrotnica szeregowa, której ilość elementów została dobrana tak, aby skutecznie filtrować głośniki, przy możliwie minimalnej ilości elementów. Niestety W.12.100.8.MC nie jest głośnikiem, który zadowoli się prostym filtrem z jedną cewką. Silnie zaznaczone rezonanse membrany wymagały dodanie obwodu, który będzie je skutecznie tłumic.
L1 cewka powietrzna 100 μH 0,1 ohm
L2 cewka rdzeniowa 820 μH 0,15 ohm
C1 kondensator MKP lub MKT 10 μF
C2 kondensator MKP lub MKT 680 nF
R2 rezystor ceramiczny 5,6 Ω 5 W
R3 rezystor ceramiczny 3,3 Ω 10 W ale 5 W też będzie ok
R6 rezystor ceramiczny 10 Ω 5 W
Głośnik wysokotonowy podłączamy w odwrotnej polaryzacji!
Jeśli ktoś lubi więcej wysokich tonów, to może całkiem zrezygnować z rezystora R2




Brzmienie.
Zaskakująco przyzwoite granie. Bez problemu nagłośnią nie jeden pokój, jako wsparcie telewizora przy oglądaniu ulubionych seriali. Moduł impedancji nie jest wymagający i tanie wzmacniacze w klasie D bez problemu sobie z nimi poradzą. Te mikrusy lubią grać muzykę elektroniczną, współczesny pop, a i rockową stopa nią pogardzą - choć oczywiście z pewnym ograniczeniem SPL. Tweeter brzmi absolutnie poprawnie, bez brzydkich szelestów, trzasków udających wysokie tony. Midwoofer mógłby mieć nieco lepsze parametry, bo wysoki Qts i Fs daje się we znaki, ale przy tak niskiej cenie raczej nie ma co marudzić.



Materiał, który użyłem do budowy to sklejka iglasta 12 mm, ciętą na 45 stopni, ale projekt zakłada zbudowanie obudowy z formatek ciętych pod kątem prostym. Oczywiście może to być również MDF (nawet prościej i taniej). Mnie jakoś ujęła surowość sklejki iglastej w nieco niższej jakości. Jej niedoskonałości, sęki i dziury wpadły mi w oko :)


Wymiary zewnętrzne to 144 mm szerokości, 900 mm wysokości i 164 mm głębokości. Obudowę można wykonać również z grubszego materiału np. z ogólnie dostępnych płyt 18 mm. W takim przypadku należy przeliczyć wymiary obudowy, zachowując jej szerokość, wysokość, oraz wymiar wewnętrzny portu. Przy grubszej płycie niezbędne będzie wykonanie frezów pod głośnik nisko-średniotonowy, ponieważ bez tego przepływ powietrza za głośnikiem będzie zbyt mały. Można dodatkowo sfazować otwór od wewnętrznej strony obudowy, choćby za pomocą pilnika/zdzieraka, czy papieru ściernego. Przy grubości 12 mm i maksymalnie prostej budowie frezy można pominąć, wykonując otwory pod głośniki za pomocą otwornicy, czy po prostu przy użyciu wyrzynarki.
Przy użyciu płyty o grubości 12 mm elementy obudowy będą miały następujące wymiary:
Front 120 mm x 900 mm
Tył 120 mm x 852 mm
Boki 164 mm x 900 mm
Góra i dół 120 mm x 152 mm
Port 120 mm x 60 mm
Umieszczenie głośników na froncie zgodnie z rysunkiem.
Wprawne oko dostrzeże jeden detal, którym jest niewielkie wzmocnienie obudowy. Ten element łączy boki, jak również stanowi oparcie dla pasków z owaty.
W tego typu obudowie MLTL (hybryda linii transmisyjnej z bas refleks) niezwykle istotna rzeczą jest wytłumienie. W projekcie użyłem popularnej owaty 300 g/m2. Na każda obudowę potrzebne będzie 5-6 pasków owaty o długości 53 cm. Jak nie macie rąk kowala, to nie powinno być problemu z zapakowaniem owaty po sklejeniu obudowy, jednak zachęcam do eksperymentów z wytłumieniem. Zbyt mała ilość wytłumienia będzie powodować słyszalne dudnienie i podbarwienie dźwięku. Im więcej tłumienia, tym mniej niskiego basu.







Zwrotnica.
Trzymając się konceptu prostego projektu, postanowiłem zastosować równie prosta filtrację. Jest to zwrotnica szeregowa, której ilość elementów została dobrana tak, aby skutecznie filtrować głośniki, przy możliwie minimalnej ilości elementów. Niestety W.12.100.8.MC nie jest głośnikiem, który zadowoli się prostym filtrem z jedną cewką. Silnie zaznaczone rezonanse membrany wymagały dodanie obwodu, który będzie je skutecznie tłumic.
L1 cewka powietrzna 100 μH 0,1 ohm
L2 cewka rdzeniowa 820 μH 0,15 ohm
C1 kondensator MKP lub MKT 10 μF
C2 kondensator MKP lub MKT 680 nF
R2 rezystor ceramiczny 5,6 Ω 5 W
R3 rezystor ceramiczny 3,3 Ω 10 W ale 5 W też będzie ok
R6 rezystor ceramiczny 10 Ω 5 W
Głośnik wysokotonowy podłączamy w odwrotnej polaryzacji!
Jeśli ktoś lubi więcej wysokich tonów, to może całkiem zrezygnować z rezystora R2




Brzmienie.
Zaskakująco przyzwoite granie. Bez problemu nagłośnią nie jeden pokój, jako wsparcie telewizora przy oglądaniu ulubionych seriali. Moduł impedancji nie jest wymagający i tanie wzmacniacze w klasie D bez problemu sobie z nimi poradzą. Te mikrusy lubią grać muzykę elektroniczną, współczesny pop, a i rockową stopa nią pogardzą - choć oczywiście z pewnym ograniczeniem SPL. Tweeter brzmi absolutnie poprawnie, bez brzydkich szelestów, trzasków udających wysokie tony. Midwoofer mógłby mieć nieco lepsze parametry, bo wysoki Qts i Fs daje się we znaki, ale przy tak niskiej cenie raczej nie ma co marudzić.
Skomentuj