Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Nowy stary paskud tasukowy

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    #81
    Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
    Nie macie wrażenia, że lansowane jest tutaj przekonanie iż kierunkowe = lepsze ? Bo ja mam i się pytam dlaczego miałoby być lepsze?
    Nie macie.


    Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
    Jakoś wszyscy dążą do poszerzania ch-k kierunkowych. Ch-ki kierunkowe spędzały sen z oczu PM w wielu tematach i padały jako ważki argument przy np ideii niskiegopodziału w monitorach studyjnych. Tak samo wychwalane były przez naszego kolegę kolumny omnipolarne (np typu fontanna patrz visaton jak ktoś nie wie o co chodzi) których zadaniem jest rozpraszanie omnipolarne całego pasma akutycznego. W końcu odgrody który mają ch-kę ósemkową i w większosci pasma są bardziej omnipolarne od typowych kolumn które po przekroczeniu częstotliwosći baffle step graja wybitnie kierunkowo.
    Widzisz, nic nie zrozumiales z tylu pisanych slow. Tobie sie wydaje, ze znalazles panaceum na najlepszy mozliwy dzwiek i wszystko inne, ktore nie pasuje do tego kanonu jest dla Ciebie bez sensu. Ja piszac o danej konstrukcji zawsze odwoluje sie do dokladnie sprecyzowanego przypadku. Jesli piszemy o glosnikach studyjnych i jak one powinny byc budowane, to trzymamy sie schematu jaki ogolnie panuje w studiach nagraniowych. Przyklad : nagrywanie ambifoniczne wraz ze specjalnymi glosnikami omnipolarnymi mogloby zrewoluzjonizowac branze muzyczna. Jednak nic sie na to nie zanosi, wiec buduje sie paczki zgodnie ze starymi prawidlami.

    Widzisz Yoshi, nie potrafisz przyjac do wiadomosci jednej wazne sprawy. Swiat jest tak podzielony, ze nie ma jedynej, objawionej prawdy, a juz napewno nie jest ona w Twoim posiadaniu. Biznes hiendu podzielony jest rowno i dokladnie. W absolutnie topowych rozwiazaniach, czczonych na calym swiecie znajdziesz diametralnie rozne konstrukcje. I tak obok np Avalonow czy Wilsonow stoja omnipolarne MBL, a zaraz obok tuby Avantgarde Acoustic. Jesli znalazles swoja nirwane to super, siedz cicho i ciesz sie z tego sukcesu, ale nie wmawiaj innym ludziom, ze zle slysza, albo cos zle robia. To ze ktos cos robi inaczej niz Ty, nie znaczy ze robi to zle.

    Na dokladke mozna przytaczac setki guru z biznesu audio. Oczywiscie kazdy wybierze sobie to co mu pasuje do filozofii i bedzie sie tego trzymal. Przyklad: Linkwitz. Wielu jest tu jego adoratorow, wyznawcow i fanatykow. Wlasciwie to sie wcale nie dziwie, ale ilu z nich ma w domu dipole Linkwitza albo chociaz ich namiastke? No ilu? Nie widze zadnej reki w gorze... Czy guru linkwitz, ktorego doswiadczenie jest gigantyczne myli sie, twierdzac, ze jedynie dipol, czy omnipolar jest w stanie dac namiastke dzwieku live we wlasnym pokoju? To jak w koncu, robimy dipole czy tuby?
    Tak Yoshi, tak, kazde rozwiazanie ma swoje genialne plusy jak trudne do przeklniecia minusy, sztuka jest dobrac te skladniki w calosc, aby wyszlo dobre ciasto.

    Nawiasem mowiac Fontannie Visatona to jest bardzo daleko do dzwieku omnipolarnego. Niewiele jest na rynku prawdziwych kolumn omnipolarnych, mogacych przebic cebule MBL.


    Zamieszczone przez raven1985 Zobacz posta
    jakieś pitolenie bez żadnych konkretów.
    Nie oczekuj konkretow z publikacji dla przecietnego, potencjalnego klienta.

    Skomentuj


      #82
      Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
      Nawiasem mowiac Fontannie Visatona to jest bardzo daleko do dzwieku omnipolarnego. Niewiele jest na rynku prawdziwych kolumn omnipolarnych, mogacych przebic cebule MBL.
      To był przyklad do zobrazowania a nie wzór do naśladowania, więc jak kogoś chcesz uczyć czytac ze zrozumieniem to zacznij od siebie.


      Nie wiem na jakiej podstawie wyciągnałeś wnioski że znalazłem jakieś panaceum, znowu manipulujesz i wtykasz mi nie moje słowa. Dobrze wiem jak wygląda świat hi endu wiec takie rozbudowane wpisy o niczym mozesz sobie darować.

      Zadałem proste pytanie czy kierunkowość jest w czymś lepsza od omipolarności, to wszystko.

      A pytałem w kontekście Twojego skakania z kwiatka na kwiatek, raz chwalisz omnipolarność raz kierunkowość. Wiec w sumie jeżeli i jedno i drugie jest dobre a świat hi endu oba rozwiazania przyjmuje z jednakową estymą to może również przyjmijmy, że (domniemany) kierunkowy bas z TL nie jest w niczym ani lepszy ani gorszy od omnipolarnego basu z BR ? Co ty na to ?

      ---------- Post dodany o 07:48 ---------- Poprzedni post o 07:47 ----------

      Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
      Nie oczekuj konkretow z publikacji dla przecietnego, potencjalnego klienta.
      W takich publikacjach to jest bełkot i stek bzdur. Jak mamy rozmawiać o konkretach to podpierajmy sie konkretami a nie folderami reklamowymi.

      Skomentuj


        #83
        Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
        A pytałem w kontekście Twojego skakania z kwiatka na kwiatek, raz chwalisz omnipolarność raz kierunkowość. Wiec w sumie jeżeli i jedno i drugie jest dobre a świat hi endu oba rozwiazania przyjmuje z jednakową estymą to może również przyjmijmy, że (domniemany) kierunkowy bas z TL nie jest w niczym ani lepszy ani gorszy od omnipolarnego basu z BR ? Co ty na to ?
        I jedno i drugie ma swoje zalety. Dobrze wiemy jak pomieszczenie moze zepsuc nawet najlepszy projekt. Tu naprawde nie chodzi o skakanie z kwiatka na kwiatek, tylko reakcje w danym kontekscie. Jesli w danym pomieszczeniu mamy zestaw, ktory generujac niskie czestotliwosci spowoduje mniej problemow z modami pokoju, to chyba jest ok? Mozna rowniez przytoczyc tutaj zestawy ME Geithain, ktore dzieki obudowom stratnym promieniuja basem wlasnie kierunkowo. Jezeli przyjmiemy, ze trzymamy sie zasad panujacych w studiach nagraniowych, to taka koncepcja jest bardzo pozadana. http://www.me-geithain.de/images/sto...ospekt-Eng.pdf na pomiarach mozna zauwazyc, ze kierunkowosc bardzo niskiego basu 32hz jest taka sama jak wysokiego 125hz. To dowodzi, ze nawet niskie czestotliwosci w pewien sposob moga rozchodzic sie kierunkowo. Poniewaz ich budowa jest odmienna niz typowe zestawy, nastepuje tu zwykle zwarcie, przez co efektywnosc z tylu glosnika jest slabsza. Nie zaprzeczysz, ze stawiajac takie glosniki w pomieszczeniu blisko tylnej sciany, uzyskujemy duzy plus, i wieksza czesc dzwieku niskich czestotliwosci dociera do sluchacza bezposrednio.

        Oczywiscie mozna isc w druga strone i generowac dzwiek z glosnikow wszechkierunkowych, lecz w przypadku takich glosnikow adaptacja akustyczna pomieszczenia moze byc niewystarczajaca, szczegolnie w kontekscie modow pokoju. Nie pisze tutaj o wygaszaniu odbic wyzszych czestotliwosci, ale wlasnie basu, ktory generuje najwiecej problemow w typowych pomieszczeniach.
        Czy zatem korzystne jest dla typowego pomieszczenia, ze linia transmisyjna moze generowac bas w czesci kierunkowo? Mysle, ze tak ale pod warunkiem, ze wylot linii bedzie znajdowal sie na wysokosci sluchacza oraz oczywiscie na przedniej sciance obudowy.

        Mi koncepcja omnipolarna wydaje sie sensowna i dobra w kontekscie pasma sredniego i wysokiego. Natomiast bas omnipolarny jest troche jak kij samobij. Niby daje korzysci, ale jednoczesnie sprawia sporo problemow.

        Skomentuj


          #84
          Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
          Ale rezultat jest ten sam ! Na wyjsciu mamy falę o określonej częstotliwości (strojenia) i odwróconą w fazie. Niebardzo wiem w jaki sposób masz zmaiar uzasadnic że fala dzwięowa promieniowana z ujścia TL jest bardziej kierunkowa niż z BR.
          Ogólnie popieram całe zdanie Yoshiego bo ma praktyczną racje w tym temacie.

          Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
          Co więcej są konstrukcje TL które mają ujścia tunelu do przodu, do tyłu, do gory, pewnie i jakaś grajaca w opdłoge by sie znalazła. Skoro promieniuje kierukowo to jaki jest sens dawać ujście do tyłu lub do góry ? Przecież to byłby błąd.
          Bo są inaczej zaprojektowane - może komuś zależało żeby uzyskać odbicie od ścian a zarazem większy zysk.

          Najprościej, wyjdźcie z paczkami w plener, zmierzcie z każdej strony i posłuchajcie to się o nich dowiecie wszystkiego. Bo tak to znowu wojna na słowa, z której nic nie wynika.
          Będziecie mieć pogląd na to co sama paczka daje, a nie na paczkę + pokój odsłuchowy. Zakładam że mody pokoju każdy zna, wie gdzie paczki będą stały, to już wie co i jak zaprojektować.

          Obudowę się dopasowuje do tego co się chce uzyskać z głośnika, i nie ma jakiejś jednej najlepszej. Po to jest ich multum, bo oczekiwań było multum.

          W gruncie rzeczy taki prosty temat, a tak wiele problemów z nim...

          Skomentuj


            #85
            Zamieszczone przez LightSound Zobacz posta
            Ogólnie popieram całe zdanie Yoshiego bo ma praktyczną racje w tym temacie.
            A moglbys to udowodnic? :)

            Skomentuj


              #86
              Hm. A ja nadal będę twierdził, że tasuki robią coś z "niczego", o! I to jest najważniejsze. Swoją drogą, "niczego" nie używam we własnej interpretacji - nie mam pojęcia jak te głośniki grają, ale z to domyślam się, że gdyby nadawały się do niczego to Comandante by ich nie używał.

              To tak jak z moim projektem - specjaliści (taki wyraz) radzili nie tworzyć basu z niczego, bo się nie uda i zrobić małe 60 litrowe pudełko z dziurką. A ja na przekór zrobiłem 130 litrowe wielkim otworem i bas jest choćby skały s... . Dobrze ktoś tu ujął wcześniej, nie sztuka dobrać obudowę do głośnika który gra prawie sam z siebie .

              Skomentuj


                #87
                Nie sztuka, to jest zrobić wielkie pudło z rurą, które dudni jak ze studni :-)

                ---------- Post dodany o 19:28 ---------- Poprzedni post o 19:22 ----------

                Czemu się tak uwzięliście tą argumentacją, że można łatwiej, prościej, taniej ? To jest DIY. Tutaj można zrobić dwustukilogramowe pudło z płyt wystarczających na pokrycie dachu willi w Konstancinie - i włożyć w nie stxa za 50 złotych.

                Producent tego nie zrobi... A hobbysta może, bo to jest DIY.

                Alpinistów tez byście przekonywali żeby chodzili tylko tam gdzie już jeździ kolej linowa ? ;-)

                Skomentuj


                  #88
                  Zamieszczone przez arwas Zobacz posta
                  Nie sztuka, to jest zrobić wielkie pudło z rurą, które dudni jak ze studni :-)
                  Byś się zdziwił jak to gra :P (ja sam się dziwię po tym co usłyszałem, że się nie da)

                  Zamieszczone przez arwas Zobacz posta
                  Producent tego nie zrobi... A hobbysta może, bo to jest DIY.
                  Producent nie zrobi, bo mówi to co oni, że się nie opłaca. A dyjowiec robi z tego co ma. Mi np. łatwiej o płyty niż o głośnik . A Komendant po prostu chce wycisnąć z teorii o obudowach wszystko co możliwe dlatego uważam, że robi bardzo dobrze - bez takich działań mielibyśmy tylko coraz lepsze głośniki i nie wiedzielibyśmy nic o obudowach, bo każda byłaby OZ'em.

                  Skomentuj


                    #89
                    Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                    A moglbys to udowodnic?
                    Jak mam to zrobić, skoro nie akceptujesz tego że głośnik gra zarówno w przód i tył? I czy to coś zmieni? W sensie że przyjmiesz coś do siebie, czy jednak nadal będziesz stać przy swoim, jak to zwykle bywa? Pytam, bo nie chce marnować czasu na wyważanie otwartych już bram. Wiem, wygląda to na razie jak "mam racje, bo mam rację" czy "wiem, ale nie powiem", ale kurde ile będziemy się jeszcze tłuc o rzeczy oczywiste już dawno rozstrzygnięte? Domyślam się że chodzi tu o wyjaśnienie kwestii która obudowa jest "najlepsza" jednak punkt patrzenia na to zjawisko zależny jest od punktu siedzenia.

                    Temat jest na tyle szeroki, że trzeba zacząć od samego początku - braku obudowy, przejść przez wszystkie, żeby dojść do opisu i wyjaśnienia działania TLki czy Horna a to sporo pisania. A jeżeli jednak Pogromco, chcesz nadal się pogryźć i chcesz żeby Ci to udowodnić, to trudno, poświęcę te parę godzin i napisze. Jak lubisz? Dużo obrazków, dużo wykresów, czy dużo tekstów?

                    Skomentuj


                      #90
                      Upał dokucza, ale się działa.
                      Po bojach tłumiennych z dwurogiej odpowiedzi pozostała jednorożna. Do wytłumienia użyłem wąskich pasów gąbki tapicerskiej 36x2x2,5cm przy ściankach górnej i dolnej oraz kawałków filcu tapicerskiego w przestrzeni międzytasukowej (nieco więcej niż na zdjęciu, lecz bez przesady).



                      Pomiar bez filtra, 1 metr (przy okazji mało istotna poprawka, przy wcześniej mierzonej odpowiedzi z filtrem cewka 21 mH jest cewką 11 mH, moja nieuwaga).
                      HOLM robi psikusy, tym razem na pomiarze jakiś wpływ pomieszczenia niespodziewanie się uwidacznia (przestraszył się Racjonalnego :), o ile wiem, nic nie robiłem inaczej, nieważne, to pomiary kontrolne porównawcze).

                      Skomentuj


                        #91
                        dziwne masz te pomiary impedancji, wygladaja jakby je jakiś chory na parkinsona kreślil. moze jakies wyjaśnienie do tego? Fajnie jakbys dodal komentaz co jest co jak zamieszczasz dwa rozne pomiary tej samej wielkosci, bo chyba konstrukcja nie ma jednoczesnie dwoch przebiegow impedancji ;-) .

                        Przebieg najnizszyfh czestotliwosci w warunkach domowych najlepiej mierzyc w polu bliskim. Domyślam sie, że nie dysponujesz komora bezechową, wiec pomiar basu w taki sposób jakbyś te komore mial jest zwyczajnie nieprawdziwy bo mody rezonansowe potrafia wybitnie to zafałszować.

                        Skomentuj


                          #92
                          Jakie wyjaśnienie? Ten Parkinson się DATS nazywa i ja nie mam wpływu. Powtarzam kilka razy pomiar i wychodzi to samo... to co ja mam na to niby zrobić? Widocznie on nie umie takich ładnych jak Speaker Workshop.
                          Co do braku opisu, która krzywa jest która, racja, nie należy pisać o rogach i oznaczać kolorem tylko otwartym tekstem opisać co jest co, bez zagadek. Zabrakło tego i uzupełniam.


                          Ja mogę zmierzyć w bliskim, skoro wolisz. Ale w takim razie, gdzie mikrofon ustawić? Przed szczeliną wylotową górną, dolną czy w centrum wylotu równo z krawędzią całości? Wypadałoby też zmierzyć odpowiedź drugiej strony obudowy. Mikrofon pomiędzy głośnikami?

                          ---------- Post dodany o 10:51 ---------- Poprzedni post o 10:12 ----------

                          Oto pomiar nearfield, centrum wylotu, 1cm:



                          ---------- Post dodany o 11:08 ---------- Poprzedni post o 10:51 ----------

                          I pomiar od strony głośników, środek pomiędzy nimi. Żeby już nic nie brakło, nałożyłem pomiary na siebie.

                          Skomentuj


                            #93
                            Zamieszczone przez LightSound Zobacz posta
                            Jak mam to zrobić, skoro nie akceptujesz tego że głośnik gra zarówno w przód i tył? I czy to coś zmieni? W sensie że przyjmiesz coś do siebie, czy jednak nadal będziesz stać przy swoim, jak to zwykle bywa? Pytam, bo nie chce marnować czasu na wyważanie otwartych już bram. Wiem, wygląda to na razie jak "mam racje, bo mam rację" czy "wiem, ale nie powiem", ale kurde ile będziemy się jeszcze tłuc o rzeczy oczywiste już dawno rozstrzygnięte? Domyślam się że chodzi tu o wyjaśnienie kwestii która obudowa jest "najlepsza" jednak punkt patrzenia na to zjawisko zależny jest od punktu siedzenia.

                            Temat jest na tyle szeroki, że trzeba zacząć od samego początku - braku obudowy, przejść przez wszystkie, żeby dojść do opisu i wyjaśnienia działania TLki czy Horna a to sporo pisania. A jeżeli jednak Pogromco, chcesz nadal się pogryźć i chcesz żeby Ci to udowodnić, to trudno, poświęcę te parę godzin i napisze. Jak lubisz? Dużo obrazków, dużo wykresów, czy dużo tekstów?
                            Poprosilem tylko, czy mozesz w jakis sposob udowodnic, ze TL nie moze grac kierunkowo, a Ty niepotrzebnie tylko nadinterpretujesz wszystko i wchodzisz na sliski grunt. Skoro masz taka wiedze i jakies pomiary to pokaz je nam. Jednoczesnie obalisz slowa kilku znanych osob na calym swiecie z tematu falowodow.

                            Skomentuj


                              #94
                              Nie na temat...
                              Niestety LightSound nie odpowie (a przynajmniej nieprędko), bo dostał zakaz pisania. Gwoli ścisłości, dla czytających, wypada to przekazać.

                              Skomentuj


                                #95
                                Zamieszczone przez Racjonalny Zobacz posta
                                Nie na temat...
                                Niestety LightSound nie odpowie (a przynajmniej nieprędko), bo dostał zakaz pisania. Gwoli ścisłości, dla czytających, wypada to przekazać.
                                Nie na temat...
                                Przypominam, .3lite też nie może odpowiadać, bo dostał zakaz pisania. KCmoder się naraził swoim niecnym zachowaniem objawiającym się tym, że zadawał niewygodne pytania. Czy kiedyś tu wróci? Chyba nie...wiem

                                Skomentuj


                                  #96
                                  Nie na temat...
                                  Dobrze by było, gdyby np. w dziale "Zasady serwisu i ważne informacje" był temat z listą osób mających zakaz pisania z pełnym wyjaśnieniem za co.

                                  Skomentuj


                                    #97
                                    Nie na temat...
                                    Ja tu widzę strzał bezczelnym pytaczom w potylicę.
                                    Widzę "aktyw pochylił się nad podniesionymi kwestiami i żadnych uchybień ze swojej strony nie zauważa".
                                    Widzę "Roma locuta, causa finita".
                                    Widzę "Z elementem warcholskim rozmawiać już nie będziemy".

                                    Choćby przed tobą wszyscy się kłonili
                                    Cnotę i mądrość tobie przypisując,
                                    Złote medale na twoją cześć kując,
                                    Radzi że jeszcze dzień jeden przeżyli,

                                    Nie bądź bezpieczny. Poeta pamięta.
                                    Możesz go zabić - narodzi się nowy.
                                    Spisane będą czyny i rozmowy.
                                    (Niejaki Czesław Miłosz)

                                    Skomentuj


                                      #98
                                      Nie na temat...
                                      Interesujące... Prawdę mówiąc, każde forum powinno mieć "tablicę" z napisami "kto->kogo->za co". Ale żadne forum nie ma. Taka właśnie nasza kultura/cywilizacja.

                                      Skomentuj


                                        #99
                                        Ostatnie kroki etapu pierwszego:
                                        Użyta ostatecznie ilość i rodzaj wytłumienia (odsłonięty moduł podstawowy, widoczna część górna tunelu, niżej jest symetrycznie drugie tyle takiego samego wytłumienia):

                                        Instalacja gumowej uszczelki pomiędzy modułami. Następnie mocowanie obu części składowych w całość klapami dokręconymi z góry i z dołu. Jeszcze brakujące wkręty, kółeczka, stawianie potwora do pionu i jazda na miejsce.

                                        Końcowe działania montażowe wymagały wsparcia osób muskularnych.

                                        ---------- Post dodany o 18:24 ---------- Poprzedni post o 17:06 ----------

                                        Zbieram siły i upór na realizację etapu II, czyli nNazgula (moduł średnio-wysokotonowy oparty na Aurum Cantus 130F1 x 3, Aurum cantus G2 x 1 na stronę.). Materiał zwieziony, stoi, czeka.
                                        Oto garść informacji o zamiarach.



                                        Detale konstrukcyjne i obliczeniowe: :
                                        Obliczeniowe Sd=4557,3 - 1997,5 (43,8=2559,8 cm2 (56,2, obliczeniowa długość tunelu L=187,9cm). Wartości zależą od wymiarów, rozstawienia i grubości materiału tasuków, odejście od wartości tu podanych dla materiału 18mm powoduje pogorszenie spodziewanej odpowiedzi.
                                        Fizyczne Sd tunelu równa się 16 Sd głośników (3 * 95 = 285cm2), czyli 4557,3cm2/285 (liczę na silne oddziaływanie tubowe).
                                        Łączna fizyczna długość tasuków = 6 * 125,7 = 754,3cm.
                                        Komora głośnikowa przed tasukami = 26 litrów.
                                        Wymiary: wysokość obudowy: 150,6cm, szerokość obudowy: 40cm, głębokość obudowy: 36,4cm.
                                        Objętość brutto: około 220 litrów. Netto ok. 120 litrów.
                                        Waga: wszystko razem z głośnikami (6 x 1,4kg + 2 x 1,3kg = 10,76kg) ok. 175 kg, czyli jedna kolumna zaważy około 87 kg. Razem ponad 10m2 MDF o grubości 18mm. Przewidziane są kółeczka.

                                        Taka jest prognoza hornrespem:

                                        Skomentuj


                                          Nie wiem skąd Ty bierzesz cierpliwość, ale zazdroszczę :)

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X