Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

Collapse
Ten temat jest przyklejony.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Zamieszczone przez Shiver Zobacz posta
    Dla mnie to sytuacja kiedy linia basowa i stopa sa idealnie punktowe i czytelne. Bas może nie mieć zupełnie uderzenia, ale jeżeli nie gubi się to dla mnie jest szybki.
    ALe jak Ty chcesz usłyszeć opóźnienie 1/4 fali? Załóż sobie coś takiego - 1/4 fali ucięta (czyli uderzamy tak krótki dźwięk, żeby nie udało się wygenerować pełnego okresu fali) to częstotliwość czterokrotnie wyższa niż założona (np. gdyby ją zapętlić, aczkolwiek i bez zapętlenia słuchacz uciętą ćwiartkę usłyszy też jako 4 razy wyższą częstotliwość). To pewne jak w banku. Co więcej, gwarantuję Ci, że nawet najlepsi basiści grający "perfekcyjnie" spóźniają się raz po raz o nawet więcej niż 1/4 fali, a Ty tego na pewno nie słyszysz. Teraz pytanie - co właściwie Ci daje, że dźwięk przybędzie o tą 1/4 fali szybciej? Bo moim skromnym zdaniem, kompletnie nic.

    Co więcej, przesunięcie fazowe słyszysz nie dlatego, że ono istnieje. Przykład: puść sobie jedno po drugim nagranie po raz pierwszy z przesunięciem, po raz drugi bez przesunięcia. Słyszysz różnicę? TO teraz nałóż jedno na drugie. Teraz już słyszysz. Problem tkwi w interferencji przesuniętego z nieprzesuniętym. A co jeśli odtwarzamy oba przesunięte? Słyszysz, że są przesunięte? No właśnie. Trick polega na tym, że nie, nie ma różnicy w czasie "dotarcia" dźwięku do słuchacza. Ale jest różnica jeśli nastąpi interferencja której unikamy przy konstrukcji kolumn tak, aby była jak najmniej słyszalna, stąd konkretna długość tunelu.

    W związku z tym, jeszcze raz - co to jest "szybki bas" skoro Ty go _słyszysz_, a gwarantuję Ci, że różnicy na poziomie 1/4 długości fali NIE usłyszysz.

    PS. Zdefiniuj "punktowe", bo prawdę mówiąc, przy różnych częstotliwościach będzie inaczej, przy różnych uszach inaczej, a w praktycznie 99% będzie o wiele mniej dokładnie niż nawet 1/2 fali 30 Hz.

    Skomentuj


      Zamieszczone przez krzych.s Zobacz posta
      ALe jak Ty chcesz usłyszeć opóźnienie 1/4 fali? Załóż sobie coś takiego - 1/4 fali ucięta (czyli uderzamy tak krótki dźwięk, żeby nie udało się wygenerować pełnego okresu fali) to częstotliwość czterokrotnie wyższa niż założona (np. gdyby ją zapętlić, aczkolwiek i bez zapętlenia słuchacz uciętą ćwiartkę usłyszy też jako 4 razy wyższą częstotliwość). To pewne jak w banku. Co więcej, gwarantuję Ci, że nawet najlepsi basiści grający "perfekcyjnie" spóźniają się raz po raz o nawet więcej niż 1/4 fali, a Ty tego na pewno nie słyszysz. Teraz pytanie - co właściwie Ci daje, że dźwięk przybędzie o tą 1/4 fali szybciej? Bo moim skromnym zdaniem, kompletnie nic.
      Ale o co Ci sie właściwie rozchodzi?

      Skomentuj


        Zamieszczone przez Shiver Zobacz posta
        Ale o co Ci sie właściwie rozchodzi?
        W skrócie (i już pytałem o to) - co to jest szybki bas. Bo wiele razy o tym słyszałem i nigdy jeszcze, na żadnym forum ani nigdzie nie słyszałem sensownej definicji. Każdy mówi, że "to jest to coś". Prawie jak z "miłością"... . To miłość do konkretnego rodzaju kolumny?

        Skomentuj


          Ja pisałem absolutnie abstrachując od jakiegokolwiek typu obudowy. Jeżeli kolumna jest do du.y to w danym utworze, tam gdzie są akcenty, dynamiczne przejścia, czy istotny jest feeling na stopie kotłach czy basie to tego zwyczajnie nie ma, głośnik gubi przekaz, nie odtwarza wiernie materiału. Dla mnie to jest szybkość basu.

          Skomentuj


            Zamieszczone przez Shiver Zobacz posta
            Ja pisałem absolutnie abstrachując od jakiegokolwiek typu obudowy. Jeżeli kolumna jest do du.y to w danym utworze, tam gdzie są akcenty, dynamiczne przejścia, czy istotny jest feeling na stopie kotłach czy basie to tego zwyczajnie nie ma, głośnik gubi przekaz, nie odtwarza wiernie materiału. Dla mnie to jest szybkość basu.
            Bardzo ładnie to ująłeś - głośnik gubi :).

            W takim razie nie z Tobą powinienem rozmawiać, bo mi chodziło bardziej o porównanie OZ vs TL (a nawet BR), gdzie argument o "szybkości basu" jest moim skromnym zdaniem bardzo mocno nadużywany, bo porównywanie dwóch tych samych głośników w różnych budach da bardzo podobną "szybkość basu", ale zaraz odezwą się głosy, że skoro TL schodzi niżej, to nie można jej porównywać z taką OZ i należałoby wtedy albo "pogorszyć" głośnik w TL albo "ulepszyć" w OZ i dopiero wtedy porównywać i wtedy to właśnie będzie bez sensu .

            Ciekawi mnie odpowiedź Yoshi'ego, bo może czegoś się nauczę .

            [edit] - o! to ja dopiszę:

            Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
            Pytanie czy ogpóźnienie grupowe ma w oóle jakikolwiek wpływ na wysokość zmian którymi się podpierasz .

            Racjonalny Batalia wygrana, wychodzi na to , że BR w sumie jest najlepszą obudową, sam PM to przyznał :) . Wszystkie jego ostatnie argumenty jasno wskazują, że typ obudowy nie ma znaczenia na jakość basu bo tego przeciez nie słychać a skoro tak to najlepsze rezultaty osiąga właśnie bas reflex. Najwięcej basu z najmniejszej obudowy !
            Dokładnie tak! Właśnie odchodzę od BR przy którym się _upierałem_ bo miał najwięcej basu z najmniejszej obudowy, a odchodzę na rzecz... większej obudowy, z większą ilością basu być może (jeszcze nie ustalone), a przede wszystkim bez furkotania na niskich częstotliwościach . Więc tak, masz rację, BR byłby najlepszy gdyby nie furkotanie! :P. (zajrzyj do mojego wątku)
            Last edited by krzych.s; 03.07.2013, 13:06.

            Skomentuj


              Mnie jakby było stać to bym zrobił sobie cały system w OZ, jednak wbrew pozorom jego komplikacja i pewne wymagania generują bardzo duże koszty.

              Skomentuj


                Nie no, oczywiście gdyby zastąpić pojedyncze głośniki podwójnymi, czy większą ilością paczek aby uzyskać to samo co z BR czy TL na zejściu, obudowy zrobić wielkie tak, aby wytłumić całkowicie pracę tylnej części membrany itp to tak, tylko po co to komu? Do studia nagrań? Bo do domu raczej chyba za dużo zachodu i kasy (nie mówiąc o miejscu).

                Zresztą zakładając tak samo wielkie paki i tyle samo głośników znów tunel oferuje więcej, tyle że zamknięty jeśli dla purystów (pochłaniający). Ja tam wolę wykorzystać energię niż się jej pozbywać za wszelką cenę.

                Skomentuj


                  Ja bym bardziej poszedł w zróżnicowanie rozmiarów membran, aktywne podziały itd...no ale to dalej sporo kasy :)

                  Skomentuj


                    Dokładnie. Idąc tym tropem, osobna buda na osobny głośnik itp. To nawet bardzo dużo kasy. Swoją drogą, dziwne, że do tej pory nikt tego nie zrobił (firmy produkujące sprzęt audio powinny mieć takie pomieszczenia wyłożone takimi cudeńkami do tzw. "perfekcyjnego odsłuchu" żeby wiedzieć jak tak naprawdę może brzmieć to co jest nagrane na nośniku - problem w tym, że to też nie jest do końca wzorzec, nagrania też są tendencyjnie pod sprzęt robione... i takie tam).

                    Temat szeroki jak ocean. I właściwie podchodzić można do niego jak do oceanu - jedni się boją, inni lubią, innych wciągnęło itp. - tylko co z tego wynika dla nas szaraków? Niewiele Nadal jeden woli motorówki, inny łajby na żaglach a jeszcze inny swoją wanne .

                    Skomentuj


                      Zamieszczone przez krzych.s Zobacz posta
                      Swoją drogą, dziwne, że do tej pory nikt tego nie zrobił
                      No jak nie, a takie Grande Utopie Be za 300 patoli? Mamy tam 15cali i 11 cali (jakby nie patrzeć na obu można "basować") i podział jest zrobiony aktywnie na 50hz. Z tym że 15stka to już chyba w bass reflexie hula.

                      Skomentuj


                        Zamieszczone przez Shiver Zobacz posta
                        No jak nie, a takie Grande Utopie Be za 300 patoli? Mamy tam 15cali i 11 cali (jakby nie patrzeć na obu można "basować") i podział jest zrobiony aktywnie na 50hz. Z tym że 15stka to już chyba w bass reflexie hula.
                        I tam, ja mówię o przedsięwzięciu na skalę komory odsłuchowej z milionem bud w środku separowanych odpowiednio, podzielonych itp. Być może taka Utopia to namiastka, ale tylko namiastka :).

                        PS. Kończmy offtop


                        Zamieszczone przez Marios Zobacz posta
                        Zwężenie tunelu na wylocie ma spowodować również zwiększenie prędkości fali.
                        Wcześniej nie zauważyłem - tzn.? Zwiększenie prędkości dźwięku, zwiększenie częstotliwości czy wzrost ciśnienia raczej?

                        Skomentuj


                          Moze zejdzmy na ziemie panowie... ;]
                          Last edited by Pogromca mitow; 03.07.2013, 17:51.

                          Skomentuj


                            Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                            Moze zejdzmy na zimie panowie... ;]
                            Chętnie, ale jak na razie lato daje w tyłek - 28 stopni jest, do zimy daleko

                            Skomentuj


                              a niech Cie... poprawilem

                              Skomentuj


                                Zamieszczone przez krzych.s Zobacz posta
                                Dokładnie tak! Właśnie odchodzę od BR przy którym się _upierałem_ bo miał najwięcej basu z najmniejszej obudowy, a odchodzę na rzecz... większej obudowy, z większą ilością basu być może (jeszcze nie ustalone), a przede wszystkim bez furkotania na niskich częstotliwościach . Więc tak, masz rację, BR byłby najlepszy gdyby nie furkotanie! :P. (zajrzyj do mojego wątku)
                                Furkot zwykle nie jest winą bas refelxu ale złego projektu lub nieodpowiedniego głosnika. Można tak zaprojektować obudowe że prędkość powietrza w tunelu będzie na tyle niska iż nie ma mowy o furkocie. Można zaprojektować też tak że będzie robić za wentylator w ciepłe dni.

                                Skomentuj


                                  Ten furkoczący BR powstał w specyficznej sytuacji braku parametrów i zamierzeniu wyciśnięcia z głośnika możliwie dużego basu.
                                  Wskazany przez producenta litraż i strojenie przekroczono bodajże dwukrotnie w nadziei, że da to upragnione zejście. I dało, lecz z furkotaniem, bo w BR ten głośnik bez furkotania raczej nie ma basu w ogóle. Nic za darmo.
                                  Na podstawie obserwacji, że linia transmisyjna temu głośnikowi pasuje lepiej nie należy naiwnie generalizować, że coś zawsze i z zasady jest lepsze, a coś z natury swojej zawsze gorsze.
                                  Nie grają obudowy, ale głośniki w nich zastosowane i tak grają, jak w zastosowanej obudowie są w stanie: mogą zdarzyć się rozmaite wyniki porównań i poza swoim kontekstem, nie będą znaczyć wiele.

                                  Skomentuj


                                    Comandante-ja bym do tego dodał jeszcze wysokie strojenia, czyli próba wyciskania basu z czegoś co w ogóle średnio chce nim grać. Jak się użyje odpowiedniego głośnika w nisko zestrojonej obudowie to będziemy mieć i dynamiczny bas i zejście i brak furkotania (bo sama ilość przepompowanego powietrza jest mniejsza, a bass reflex pracuje głównie w zakresie gdzie materiału muzycznego jest już nie wiele). No ale niektórzy i tak będą się upierać że 13cm daje ładny niski bas :)

                                    Skomentuj


                                      Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
                                      Furkot zwykle nie jest winą bas refelxu ale złego projektu lub nieodpowiedniego głosnika. Można tak zaprojektować obudowe że prędkość powietrza w tunelu będzie na tyle niska iż nie ma mowy o furkocie. Można zaprojektować też tak że będzie robić za wentylator w ciepłe dni.
                                      Niby mozna, a jeszcze nikomu sie to nie udalo. Ponoc sa lesne krasnoludy, ale nikt ich jeszcze nie widzial... Nawet cenionym producentom sprzetu nie udalo sie pokonac pierdzenia pierdzifleksow, a kto nie wierzy, niech sobie sam poslucha, najlepiej na sluchawkach, co by czasami na kolumnach BR nie sluchac, bo jeden pierd plus drugi pierd, da w sumie mega pierda.

                                      http://www.e-muzyk.pl/multi-testy-mu...grania-monitor

                                      Jest lista nagranych monitorow, a pod koniec mp3 jest test czestotliwosci poszczegolnych czestotliwosci. Pieekna symfonia pierdzenia.

                                      Skomentuj


                                        Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                                        http://www.e-muzyk.pl/multi-testy-mu...grania-monitor
                                        Toż to jakieś pierdziawki przeca :???:

                                        Skomentuj


                                          Zamieszczone przez raven1985 Zobacz posta
                                          Toż to jakieś pierdziawki przeca
                                          I to wcale nie takie tanie! Pomijajac juz fakt samej budowy, ale chyba bym sie wkurzyl jakbym mial wydac spora kase na cos, co w teorii powinno byc dokladne i precyzyjne, a ni jak nie jest. Jakby do tego jeszcze dodac tania elektronike w srodku i wzmaki na TDA, to naprawde robi sie smutno.

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X