Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

Collapse
Ten temat jest przyklejony.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
    Liczymy tak :



    Ps. Jaki masz glosnik?
    WESTRA SW 300 2804, poniżej parametry zmierzone przeze mnie. Według moich wyliczeń i symulacji tunel ustaliłem na poziomie 1,65m - 1,8m oczywiście uwzględniając kubaturę gotowego pudła - wymiary wewnętrzne (108 x 34 x 49 cm). Powierzchnia wejściowa 1666 cm2, powierzchnia wylotu 300cm2

    Z=4
    Fs=27
    Pe=120
    SPL=92
    Re=3,6
    Le=1,12
    BL=8,3
    Qms=2,28
    Qes=0,41
    Qts=0,34
    Sd=514 cm
    Vas=260 l

    Skomentuj


      Dziękuje Pogromco za pomoc przy długościach tunelu, jak myślisz w dobrym kierunku idę ?

      Skomentuj


        Zamieszczone przez Babka Zobacz posta
        Dziękuje Pogromco za pomoc przy długościach tunelu, jak myślisz w dobrym kierunku idę ?
        Musisz sobie zadac pytanie, jakie brzmienie chcesz osiagnac? Jesli to ma byc konstrukcja glownie do muzyki, to raczej staralbym sie zaprojektowac w miare jak najmniejsza pojemnosc tunelu, oraz osiagnac odpowiednia ( dobra ) odpowiedz impulsowa. To znaczy, ze wypadkowa charakterystyka czestotliwosci powinna opadac w miare lagodnie. Tunel lepiej aby promieniowal nieco szerzej, bez wyraznego piku. W ten sposob uzyskasz dobre odpowiedzi impulsowe calej obudowy.
        Co do symulacji tlumienia, to jesli w tunelu znajduja sie miejsca o roznej gestosci materialu, to powinno sie wieksza gestosc stosowac na poczatku tunelu i mniejsza na jego koncu. Dla zachowania wlasciwej efektywnosci promieniowania tunelu, nie nalezy wypelniac go na calej dlugosci. Dla klasycznych linii transmisyjnych optimum lezy gdzies w zakresie od polowy obudowy, do 2/3. Jesli wypchasz tunel materialem do samego konca - stracisz na efektywnosci i wytrzymalosci mocowej.

        Skomentuj


          Jakas manufakturka z wysp, dlubie wyłącznie TL. Calkiem ciekawe.

          http://www.kerr-smith.co.uk/products

          Skomentuj


            Witam Kolegów serdecznie. Nie ukrywam,że i mnie zaintrygowały konstrukcje TL. Do odsłuchu używam wzmacniacza lampowego 2x10W i lubię kiedy jest głośno, więc skazany jestem na zestawy głośnikowe o wyższym dB. Używam obecnie skonstruowanych przez siebie kolumn zbudowanych po 2x GD30/50 i GDWT, gdzie wyczuwalny jest ograniczenie pasma dolnego w okolicach 50hz. Drugi zestaw kolumn już bardziej Vintage, to kolumny po 2xGD31/25 i również GDWT, jest dobrze. Lecz szkoda mi nie kiedy przy głośniejszych odsłuchach owych głośników. Oraz w fazie testów dwa olbrzymy RTF L3702 38cm alnico. Głośne, świetny detal, schodzą niżej niż GD30/50. Można usłyszeć 35Hz. Doświadczalnie umieszczone na razie w kolumnach Eltrona 150litrów. I właśnie pod te ostatnie, czyli RFT L3702 chciałbym zbudować konstrukcję TL. Wymiarów się nie obawiam. Jeśli owe kolumny docelowo mają zastąpić pozostałe moje konstrukcje, to i tak będzie "przeciąg" w pomieszczeniu odsłuchowym. Studiowałem wątek na "elektroda.pl" o liniach transmisyjnych, lecz więcej tam pytań, niż odpowiedzi. Przy konstrukcji owej obudowy zależało by mi, właśnie na uzyskaniu większego dB w zakresie niższych częstotliwości, niż obudowa bass reflex. Przymierzałem się już do konstrukcji super scoper itp, lecz zauważyłem, że mają ograniczenie pasma do właśnie 45-50Hz od dołu. A ja chcę powalczć o niższe rejestry. Proszę o pomoc i przykład obudowy strojonej na 35Hz. W przyszłym tygodniu będę miał do dyspozycji stolarnie, więc podzielę się foto relacją z budowy i będe czekał na ewentualne uwagi. Pozdrawiam.

            Skomentuj


              Zamieszczone przez Mario_Gdynia Zobacz posta
              Witam Kolegów serdecznie. Nie ukrywam,że i mnie zaintrygowały konstrukcje TL. Do odsłuchu używam wzmacniacza lampowego 2x10W i lubię kiedy jest głośno, więc skazany jestem na zestawy głośnikowe o wyższym dB. Używam obecnie skonstruowanych przez siebie kolumn zbudowanych po 2x GD30/50 i GDWT, gdzie wyczuwalny jest ograniczenie pasma dolnego w okolicach 50hz. Drugi zestaw kolumn już bardziej Vintage, to kolumny po 2xGD31/25 i również GDWT, jest dobrze. Lecz szkoda mi nie kiedy przy głośniejszych odsłuchach owych głośników. Oraz w fazie testów dwa olbrzymy RTF L3702 38cm alnico. Głośne, świetny detal, schodzą niżej niż GD30/50. Można usłyszeć 35Hz. Doświadczalnie umieszczone na razie w kolumnach Eltrona 150litrów. I właśnie pod te ostatnie, czyli RFT L3702 chciałbym zbudować konstrukcję TL. Wymiarów się nie obawiam. Jeśli owe kolumny docelowo mają zastąpić pozostałe moje konstrukcje, to i tak będzie "przeciąg" w pomieszczeniu odsłuchowym. Studiowałem wątek na "elektroda.pl" o liniach transmisyjnych, lecz więcej tam pytań, niż odpowiedzi. Przy konstrukcji owej obudowy zależało by mi, właśnie na uzyskaniu większego dB w zakresie niższych częstotliwości, niż obudowa bass reflex. Przymierzałem się już do konstrukcji super scoper itp, lecz zauważyłem, że mają ograniczenie pasma do właśnie 45-50Hz od dołu. A ja chcę powalczć o niższe rejestry. Proszę o pomoc i przykład obudowy strojonej na 35Hz. W przyszłym tygodniu będę miał do dyspozycji stolarnie, więc podzielę się foto relacją z budowy i będe czekał na ewentualne uwagi. Pozdrawiam.
              Siemanko masz parametry TS przetworników RTF L3702 ? jeśli tak to podeślij w wątku, można by to zasymulować w leonard audio sam jestem ciekaw co by z tego wyszło

              Skomentuj


                Zamieszczone przez kokoelloko Zobacz posta
                Siemanko masz parametry TS przetworników RTF L3702 ? jeśli tak to podeślij w wątku, można by to zasymulować w leonard audio sam jestem ciekaw co by z tego wyszło
                Hey, dziękuje za szybki odzew. Problemem jest to, że są to wiekowe przetworniki i ubogie w parametry w internecie. Były głównie stosowane do Estrady, posiadają sztywniejszy resor, magnes alnico, częstotliwość rezonansowa podawana różnie 40hz lub 50hz. Moc 50W. Tyle mi wiadomo. Studiując internet, zauważyłem wiele konstrukcji pseudo audio filistycznych na owych przetwornikach, konstrukcje OB, scoper, i tradycyjny bass reflex szczelinowy. Chciałbym zużyć trochę płyt, aby zobaczyć jak zagra w konstrukcji TL, lecz chciałbym podejść do tego z głową. Trochę mnie zachęciło owy artykuł na elektroda.pl, że owe kolumny TL, są "uniwersalne" i pozwalają na montaż głośników o nieznanych parametrach. Firma Tannoy, Sansui również montowała szerokopasmowce w konstrukcjach labiryntowych, więc sądzę, że warto spróbować, mogę liczyć na Waszą pomoc?

                Skomentuj


                  Zamieszczone przez Mario_Gdynia Zobacz posta
                  Hey, dziękuje za szybki odzew. Problemem jest to, że są to wiekowe przetworniki i ubogie w parametry w internecie. Były głównie stosowane do Estrady, posiadają sztywniejszy resor, magnes alnico, częstotliwość rezonansowa podawana różnie 40hz lub 50hz. Moc 50W. Tyle mi wiadomo. Studiując internet, zauważyłem wiele konstrukcji pseudo audio filistycznych na owych przetwornikach, konstrukcje OB, scoper, i tradycyjny bass reflex szczelinowy. Chciałbym zużyć trochę płyt, aby zobaczyć jak zagra w konstrukcji TL, lecz chciałbym podejść do tego z głową. Trochę mnie zachęciło owy artykuł na elektroda.pl, że owe kolumny TL, są "uniwersalne" i pozwalają na montaż głośników o nieznanych parametrach. Firma Tannoy, Sansui również montowała szerokopasmowce w konstrukcjach labiryntowych, więc sądzę, że warto spróbować, mogę liczyć na Waszą pomoc?
                  Po znalezieniu parametrów TS w necie ( podobno zostały pobrane po zmierzeniu danych przetworników a miał ich 2 sztuki )
                  Są to pomiary 2 egzemplarzach L3702
                  RFT L3702 .... ....... №1 №2
                  Fs ...... ............... 59,5 61,0
                  Ro .. 6,2 ........ 6,4 .............
                  Qms ............ ..... 15.91 16.24
                  Qts ...... 0,506 0,643 ..... .......
                  QES ............. ..... 0,523 0,669
                  Vas ............. 100 ........ 97
                  SPL ............. ....... 96,7 97,5

                  i podłożeniu SD 0.0850 m2
                  z symulacji wychodzi że ten głośnik nie nadaję się do poprawnego zaprojektowania Lini transmisyjnej , występują zbyt duże podbicia i rezonanse wydaje mi się że lepiej by się nadawał do odgrody niż do TL ale to muszą zweryfikować lepsi ode mnie bo nie chcę Cie wprowadzić w błąd ale z drugiej strony Leonard Audio nie kłamie zbytnio i to co pokazał powinno miec ręce i nogi .

                  Skomentuj


                    Paramertry tych glosnikow RTF to loteria, z uwagi na ich wiek. To sa fajne glosniki do odgrody open back, moze jakas obudowa stratna.

                    Niestety naczytales sie glupot na temat TL, co wprowadzilo Cie w blad. Obudowy TL nie sa zadnymi magicznymi obudowami. Wyzszego SPL nie uzyskasz, bo to niemozliwe, chyba zebys zrobil jakas gigantyczna tube lub tapped horna, ale to wyzsza szkola jazdy.

                    Skomentuj


                      Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                      Paramertry tych glosnikow RTF to loteria, z uwagi na ich wiek. To sa fajne glosniki do odgrody open back, moze jakas obudowa stratna.

                      Niestety naczytales sie glupot na temat TL, co wprowadzilo Cie w blad. Obudowy TL nie sa zadnymi magicznymi obudowami. Wyzszego SPL nie uzyskasz, bo to niemozliwe, chyba zebys zrobil jakas gigantyczna tube lub tapped horna, ale to wyzsza szkola jazdy.
                      Szkoda. A może polecicie jakąś inną obudowe pod ten glośnik? Mam w chwili obecnej w obudowie 150l netto bassreglex strojony w okolicach 35Hz i glośnik schodzi w owe "rejony" basu, ale miło by było uwydatnić ten zakres chociaż o 3dB. Zastanawialem sie nad zastosowaniem tuby i konstrukcji jak w kolumnach Ton 200. Od spodu bassreflex i kolumne postawie na dobudowanej tubie. Szerokosc kolumny okolo 60cm, glebokość 38cm, wysokość zastosuje 40cm i półokrąłą ściankę dyfuzyjną. Nie wiele pracy, a lubie eksperymentować.

                      Skomentuj


                        Bez wiarygodnych parametrow posiadanego glosnika, nie jestes wstanie niczego dokladnie obliczyc. Bedziesz sie krecil w kolko.

                        Skomentuj


                          Zamieszczone przez Mario_Gdynia Zobacz posta
                          Szkoda. A może polecicie jakąś inną obudowe pod ten glośnik? Mam w chwili obecnej w obudowie 150l netto bassreglex strojony w okolicach 35Hz i glośnik schodzi w owe "rejony" basu, ale miło by było uwydatnić ten zakres chociaż o 3dB. Zastanawialem sie nad zastosowaniem tuby i konstrukcji jak w kolumnach Ton 200. Od spodu bassreflex i kolumne postawie na dobudowanej tubie. Szerokosc kolumny okolo 60cm, glebokość 38cm, wysokość zastosuje 40cm i półokrąłą ściankę dyfuzyjną. Nie wiele pracy, a lubie eksperymentować.
                          Jasne że możesz poeksperymentować to nawet wskazane ale eksperymentować trzeba z głową sam wiem to po sobie jak wyglądał mój pierwszy eksperyment z TL i głośnikiem Tonsila o niespójnych parametrach TL nie nadającym się do tego typu obudowy , basu to miało a raczej chuczało i dudniłlo o równowadzę tonalnej mogłem zapomnieć gdy zbudowałem drugą linie na głośniku o dobrych parametrach do TL w tedy zobaczyłem dopiero co to znaczy poprawnie i mądrze zbudowana obudowa , świat należy do odważnych jak czegoś nie skopiesz to się nie nauczysz jedynie ucierpi na tym twoja kieszeń i poświęcony czas twoja TL w symulacji w zakrewsie wyższego basu miała podbicia nawet do 103 DB ale w o liniowej cha-ce zapomnij będziesz miał góry niczym himalaje , wpychając wytłumienia na poziomie nawet 6 kg/m3 nie uzyskasz liniowości a obudowa będzie się zachowywała prawie jak Closed nie samym SPL człowiek żyje kolego mój drogi

                          Skomentuj


                            Wczoraj poświęciłem pół dnia na zabawę z owymi przetwornikami...tak zabawę, jak wspomniałem lubię eksperymentować, jeśli nawet nie osiągnę pozytywnych wyników, przynajmniej głowa pusta, że nie spróbowałem. A więc badania prowadziłem na jednej kolumnie,jak prędzej wspominałem po Eltronie ,około 150 litrów. Poniżej scharakteryzuje po krótce każdą obudowę i efekty jakie uzyskałem z owych głośników RFT3702:

                            -obudowa zamknięta, wygłuszona gąbką po 4cm. Jako odnośnik główny...gra poprawnie, ładne niskie zejście, przyjemny choć cichy pomruk 35Hz. Czuć na klatce piersiowej bas.
                            -obudowa z bass reflexem (otwór stratny) 10cm średnicy, głębokość to grubość ścianki. Pojawienie się wyczuwalnego przytupu basu, zapewne 45-50Hz, brak pomruku jak w/w
                            -obudowa z bass reflexem 10cm średnicy 6cm długości (akurat takowy posiadałem) owy przyjemny pomruk 35Hz wrócił,nadal cichy ,pozostał też przytup 45-50Hz.
                            -obudowa z otworem stratnym wykonanym w podłodze kolumny, dorobiona Tuba (jak w modelu Tonsil Ton200) Tuba parabola o wymiarach 35cm głęb. 40cm wys., 53cm szer.
                            Zanikł przytup oraz pomruk, pojawiło się drżenie w całym pomieszczeniu, efekt jakby tuba była za nisko zestrojona...wyniosłem kolumnę na taras...uciekła wszelka zwierzyna,
                            ptactwo, sąsiadka spojrzała jak na wariata, pojawił się bass Z racji obserwacji sąsiadów nie biegałem po działce,aby określić rodzaj basu. Widać Konstrukcja raczej w plener lub
                            na salę, pokój 50m2 za mały.
                            -obudowa 220 litrów wykonana z odpadów płyt wiórowych oraz OSB, wzmocniona również z otworem stratnym przy podstawie na całej szerokości 3cm wys. 5cm głęb.
                            I tutaj dopiero głośnik złapał oddech. Brzmi zadowalająco. Przy wzmacniaczyku 2x10W czuć uderzenie w klatkę piersiową w utworze "SAIL - AWOLNATION" oraz drżenie kanapy. Przyjemna praca kolumny,słyszalne 35Hz. Więc już wiem,w jaką stronę się kierować. Wyrzeźbić ładne skrzynki po 220litrów i zaprojektować układ 3-2 drożny, owe głośniki pracują podobno do 6kHz. Nie chciałbym dawać żadnych cewek na sekcję niskotonową. To już będzie inny eksperyment.

                            Skomentuj


                              Nie ma to jak beztroska zabawa :)

                              Skomentuj


                                Żona w pracy, dziecko w przedszkolu, ja mam przerwę zawodową...więc mogę się oddać chwilowo swojej pasji, szkoda,że sąsiadka cały czas patrzy się na mnie, jak na wariata
                                Posprzątałem już po eksperymentach, budę rozkręciłem, teraz projektuje coś bardziej cywilnie wyglądającego. Bardzo podobają mi się konstrukcje Tannoy'a , gdzie głośnik jest zabudowany, cofnięty
                                jakby w tubę, chociaż takie zagłębienie o 10-15 cm raczej chyba nic nie wniesie do poprawy brzmienia, a obawiam się, że jak już to "wzmocni" raczej średnie tony.
                                Last edited by Mario_Gdynia; 08.06.2017, 16:30.

                                Skomentuj


                                  Zamieszczone przez Mario_Gdynia Zobacz posta
                                  Żona w pracy, dziecko w przedszkolu, ja mam przerwę zawodową...więc mogę się oddać chwilowo swojej pasji, szkoda,że sąsiadka cały czas patrzy się na mnie, jak na wariata
                                  Posprzątałem już po eksperymentach, budę rozkręciłem, teraz projektuje coś bardziej cywilnie wyglądającego. Bardzo podobają mi się konstrukcje Tannoy'a , gdzie głośnik jest zabudowany, cofnięty
                                  jakby w tubę, chociaż takie zagłębienie o 10-15 cm raczej chyba nic nie wniesie do poprawy brzmienia, a obawiam się, że jak już to "wzmocni" raczej średnie tony.
                                  Albo może więcej szkody narobić , na twoim miejscu zrobił bym podfrezowanie pod ten głośnik tak aby zrównał się z przednią ścianką , w sumie zależy do ilu HZ byś chciał go puścić chodzi tu głównie o zjawisko dyfrakcji przy niskich tonach ono nie występuje ale jak będziesz chciał odciąć go wyżej np na 3500 hz to wypadało by to zrobić poza tym wygląda to znacznie lepiej ściągnij sobie program Wini sd do projektowania obudów , zaprojektuj tam swoja koncepcję będzie Ci lepiej zrozumieć co robisz niż robić wszystko na ślepo , chcesz to podeśle Ci ten program wraz z baza danych a jeśli twojego głośnika tam nie ma możesz wklepać parametry ręcznie i utworzyć swój głośnik :)
                                  Last edited by kokoelloko; 08.06.2017, 17:26.

                                  Skomentuj


                                    Nie... nie mogłem spać po prostu, tyle różnych kombinacji spróbowałem, zbudowałem tubę do kolumny, zbudowałem nową kolumnę, a nie zbudowałem kolumny labiryntowej...
                                    Dzisiaj z samego rana, godzina 8.00, buziak dla Żony na pożegnanie przed jej pracą, córeczka na noc została u dziadków. Zostałem tylko ja, pełna głowa, wolny garaż, narzędzia, parę starych regałów z płyt wiórowych - laminowanych i obliczenia oraz rysunki...musiało się tak skończyć. 3 godziny później powstała kolumna labiryntowa :) Długość labiryntu w przybliżeniu 210cm. Początkowe Sd=1048cm2, końcowe (wylot) Sd= 664cm2, gdzie powierzchnia głośnika to Sd=850cm2, Tunel na początku (od głośnika) wytłumiony gąbką tapicerską bardziej miękką o grubości około 4cm. Góra kolumny też. Następnie do połowy długości tunelu w dół , ową gąbką, lecz o grubości tylko 2cm. Mimo przeczytanych postów o podbiciach, rezonansach itp. Postanowiłem jednak wykonać ową kolumnę. W paru publikacjach była wzmianka,że owe "piki" głównie są odczuwalne przy typowo basowych i niskotonowych głośnikach o dużym Xmax i wówczas najlepiej nisko odciąć pasmo górne. Przy szerokopasmówkach wygląda to zdecydowanie lepiej i łatwiej do zniwelowania. Od tygodnia studiowałem rzetelnie internet, teoria, praktyka, gotowe rozwiązania, artykuły min. Pana Kisiela, oraz tłumaczyłem zachodnie fora od typowo konstrukcji labiryntowych i tubowych. Przyglądałem się prospektom Tanoy'a z lat 70tych i głównie one natchnęły mnie, aby spróbować. Ktoś idealnie rozplanował parę kolumn w/w producenta o konstrukcji labiryntowej, kolumny były zbudowane na szerokopasmowcu 12 cali ,15 , lub 18 cali . Głośniki te,z samych parametrów nie są idealne, są bardzo zbliżone do szerokopasmówek. Wysokie Fs, sztywne zawieszenie itp. Tylko ta złota osłona na magnes i coacsialny system dwudrożny i ot cała bajera. Dodatkowo zaintrygowało mnie ,że te kolumny nie posiadają wygłuszenia! Rozumię,że takie głośniki jak Tanoy i może moje RFT nie mają dużego Xmax i nie pompują litrów powietrza przy basie, ale dla zasady dałbym chociaż obicie wewnątrz filcowe. Ja dałem uczciwie gąbkę i bawiąc się dalej kolumnami, w następnej kolejności wyjmę wygłuszenie. A jeszcze idąc dalej, odkręcę płytę podstawy i kolumnę postawię na pozostałej Tubie od poprzednich eksperymentów (posiada identyczne wymiary podstawy) i zobaczę co się dzieje, przy końcowym kanale labiryntu kiedy się rozszerza. Poniżej rysunek mojej eksperymentalnej kolumny. Aha, zapomniałem napisać o wrażeniach odsłuchowych...zniewalające! Strojenie kolumny wyszło wypadkowo na około 36Hz. Porównałem brzmienie sekcji niskotonowej z kolumnami które posiadam:
                                    Altus140- już z nazwy odpadł,
                                    ZG40C - nie dał rady zagrać tak mocno i nisko,
                                    Visaton subwoofer pasywny na WSP21S dużo ciszej,mimo że też ładnie mruczał,
                                    Subwoofer STX 300 coś tam - on zaczął grać od około 45Hz,czyli źle.
                                    RFT w kolumnie 150l bass reflex, zdecydowanie nie schodzi tak nisko jak konstrukcja TL,
                                    A z pamięci słuchowej 220litrów bass reflex też nie dawał tego uczucia i do tego trochę zamulał przy szybszym uderzeniu sekcji basowej.
                                    Tutaj w kolumnie labiryntowej jest po prostu impuls doprowadzony i impuls oddany przez głośnik.

                                    - - - - - aktualizacja - - - - -

                                    Last edited by Mario_Gdynia; 09.06.2017, 16:15.

                                    Skomentuj


                                      Mam rozumieć że chcesz lub juz to zrobiłeś tzn połaczyć TL z tubą? Toż to frankenstein
                                      Symulowałeś to co zbudowałeś czy robiłeś na przysłowiową pałę?
                                      Do wygłuszenia próbuj użyć też innych materiałów takich jak owata , wełna mineralna luźna i prasowana każdy materiał w inny sposób tłumi różne rezonanse .
                                      Oprócz wysokiego SPL i tzw "mruczenia" odkryłeś w tym co zrobiłeś coś nowego ? na jakich trackach robiłeś odsłuchy/porównania ?
                                      Last edited by kokoelloko; 09.06.2017, 22:51.

                                      Skomentuj


                                        Tez kiedys robilem na pałe i myslalem, ze bedzie spoko. Taka kolej rzeczy :)

                                        Skomentuj


                                          Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                                          Tez kiedys robilem na pałe i myslalem, ze bedzie spoko. Taka kolej rzeczy :)
                                          Nie zrobilem symulacji pod wzgledem rezonansow i podbic. Ale wykonania kolumny nie nazwalbym tez na pale. Jak pisalem wczesniej, duzo przestudiowalem kwestii kolumn labiryntowych w ktorych stosuje sie przetworniki szerokopasmowe. W.w zjawiska sa mniejsze niz w przypadku glosnikow basowych o wiekszej mocy, oraz wiekszym Xmax. W wiekszosci przykladow, przy zastosowaniu "szerokopasmowek" nie dawano nawet zadnego wygluszenia. Jest to eksperymentalna kolumna, jak wszystkie pozostale, z mozliwoscia rozwoju, modyfikacji, lub rozkrecenia. Najpierw pobawie sie z wygluszeniem, jego brakiem, lub wspomniana przez Was " watolina" (wowczas jak rozumie, trzeba wylozyc cala grubosc tunelu, do polowy jego dlugosci?) a pomysl z dodaniem tuby, to kopia pomyslu Tanoy'a, lecz wowczas dolne pasmo ucina sie przy 50Hz, tak jak w estradowych podobnych konstrukcjach.

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X