To mnie raczej nie przekonuje do zastosowania takiej obudowy.
Ogłoszenie
Collapse
No announcement yet.
Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki
Collapse
Ten temat jest przyklejony.
X
X
-
Po symulacjach w WinISD myślę ze Beyma 10BR60v2 jest uniwersalnym głośnikiem. W 60L OZ rezonans przy 50Hz. dokładając 1om rezystancji cewki, -6db przypada na 40Hz.
Jeżeli tę samą objętość BR dostroi się na 30Hz i wykona stratność Qa 10 zamiast 100, wtedy -6db przypada na 35 Hz. Opóźnienie grupowe trochę faluje, rośnie dopiero poniżej 30Hz. Odpowiedź impulsowa powinna być niewiele gorsza.
Tylko jak wykonać obudowę o tak dużej stratności? Może w formie metrowej wysokości kolumny z rurą b-r u dołu i w całości wypełnionej watą poliestrową?
A Może OZ z pułapką elektryczną na rezonans Fc?
Skomentuj
-
Dzień dobry wszystkim Kolegom, entuzjastom obudowy typu TL; ten temat-rzeka zamarł od lipca – ja niedawno się zarejestrowałem, napiszę kilka zdań, może dyskusja drgnie i rozrusza się na nowo :) ?
Po pierwsze, bardzo dziękuję wszystkim tutaj obecnym zaawansowanym "informatorom" za bezinteresowne dzielenie się swoją bezcenną wiedzą i za praktyczne wskazówki.
Po drugie, jako wpisowe, zamieszczę pewien link - myślę że będzie przydatny. Jest to download programu symulacyjnego liczącego na podstawie dokonań G. Augspurgera, zamieszczony w sieci za jego zgodą w czerwcu 2020.
Jest tu na Forum opisanych kilka starszych oprogramowań do TL, ale ten sznurek jest dość świeży (mam nadzieję, że go tu wcześniej nie zamieszczono):
https://www.drmarksays.com/2020/06/2...esign-program/
Zastanawiałem się, czy nie zamieścić tej paczki tutaj (.zip 200k), ale obawiam się naruszenia praw autorskich. W razie potrzeby, mam ten .zip zapisany. Rozpakowałem go, działa.
Za jakiś czas opiszę własną - subiektywnie: bardzo udaną :biggrin: - przygodę z kolumnami Transmission Line (przynajmniej w założeniu), choć kolumnami nietypowymi: to miniaturki.Last edited by pavyan; 07.12.2020, 12:56.
Skomentuj
-
Cieszę się bardzo, że czuwasz i odezwałeś się natychmiast - ponieważ chciałem Cię prosić o symulację tych moich łupinek, jeśli masz chęć i chwilę czasu.
Próbowałem coś zrobić w LA, i wynik jest chyba ciekawy - ale nie wiem, czy dobrze obsługuję program i na ile wyniki odpowiadają rzeczywistości.
Chciałem zamieścić opis dopiero po przesłuchaniu kolumienek z dużym domowym "analogowym" sprzętem (bez żadnej korekcji częstotliwości), bo do tego momentu pracują tylko z "cyfrowym" wzmacniaczem w warsztacie przydomowym.
Ale... to może poczekać, a opis właściwie już mam.
Teoretycznie, duchowo należę do "Zakonu TL" od początku lat 90-tych, kiedy pierwszy raz zobaczyłem i usłyszałem w firmie Koncept, na Elektoralnej w Warszawie, kolumny TDL Electronic. I zdecydowanie uważam ten typ obudowy za najlepszy. Zapewne niesłusznie, ale… nie zmienię zdania :biggrin:
Były tam w pałacyku na Elektoralnej chyba nawet Reference Standard, a również i mniejsze typy - umarłem w butach, zabił mnie ten dźwięk i... te niesamowite, przepiękne owalne niskotonowce.
Ale internetów takich jak dzisiaj nie było, i prawie żadnych praktycznie informacji na temat budowy TL - więc poprzestałem na zakupie kompletu głośników KEF i budowie kolumn CS7, jednak jako pewnej wariacji "na temat", ponieważ estetyka(?) angielskiego oryginału zupełnie do mnie nie przemawiała.
Pojawiły się jednak wtedy inne priorytety w życiu - sprawy audio i TL oddaliły się na wiele lat. Ale żar widocznie tlił się we mnie gdzieś głęboko - bo pół roku temu nakręciłem się na budowę "warsztatowych" kolumn TL (niestety, w domu prawie już nie słucham muzyki), trochę poszukałem podstawowych informacji w sieci, i wbrew prawie wszelkim zaleceniom oraz zasadom konstrukcyjnym, nie korzystając z programów, zaprojektowałem i zbudowałem kolumny TL, ale... MINI. Zbudowałem je więc niewątpliwie - jak to określasz, Pogromco Mitów - "na pałę".
Chyba tak małych kolumienek, naśladujących linię transmisyjną dotąd w tym temacie nie opisywano. A naśladujących, bo czy to jest kulawa TL, czy MLTL czy może HMLTL (H=heavy :biggrin: ) - nie wiem.
MINI to było założenie podstawowe, które pokonało wspomniane „żelazne” zasady - bo kolumienka miała być zbudowana na głośniku 4" lub 4,5" i nie przekroczyć wymiarów 130x200x500mm (WxDxH). Druga zasada - miała być możliwie tania, dlatego długo szukałem głośnika nisko-średniotonowego odpowiedniego - według mnie - do tego celu.
Nie było to proste, ale kilka wytypowałem; wygrał MONACOR SPP-110/8, z wentylowanym magnesem. W cenie ok. 85zł dostałem fs=55Hz, SPL=90dB, Ots=0,37, Vas=8l, pasmo 55-8000Hz. Minusem jest stosunkowo małe Xmax=2mm i dość mała moc (30W). Także Qts mogłoby być nieco większe, ale i tak uznałem że ten głośniczek będzie najlepszy do mojego taniego eksperymentu. Trudno mi było znaleźć lepszy, a chociaż podobny – skuteczność i fs założyłem jak wyżej, i okazało się, że prawie nie ma tanich czterocalówek o takich danych (fabrycznych, rzecz jasna). A komponenty musiały być tanie, bo sama obudowa TL… jest przecie droga. Uprzedzę trochę i powiem, że nie żałuję także żadnego grosza wydanego na wytypowany, mały głośniczek wysokotonowy – proszę się nie śmiać – papierowy stożek MONACOR HT-22, za całe 27zł.
Po dłuższych dylematach wykombinowałem konstrukcję kanału jak na rysunku – kilkukrotnie złożony, o długości ponad 1,5m (dla 55Hz), wykonany z bloku sklejki 100mm, wycięty piłą taśmową i wklejony do skrzynki, z łukowymi zakrętami, bez płaskich powierzchni w tych miejscach.
Wytłumienie to owata – uznałem, że doskonale naśladuje czy zastępuje AcoustaStuff, sprzedawaną na wagę złota. Zajmuje ok. 3/4 długości kanału, ale jest dość luźno ułożona.
Zwrotnica to najprostszy układ 6dB/okt z niskoomową cewką, z podziałem w okolicy 4,4kHz, z układem „pułapki” RLC 1500Hz dla częstotliwości rezonansowej wysokotonowego HT-22. Ma on 91dB, powinienem go w zasadzie wyrównać rezystorami, ale zostawiłem to (może kiedyś zrobię). Określam „na czuja” SPL tych kolumn w dolno-średnich rejestrach na maksimum 87dB, pewnie zbyt optymistycznie.
Jak widać na rysunku, wylot kanału jest tuż obok głośnika (rzadko spotykane) - podjąłem takie ryzyko... i udało się. Może inne umieszczenie wylotu byłoby lepsze? Cóż, na razie się nie dowiem.
Teraz chciałbym opisać swoje wrażenia odsłuchowe, bo to najważniejsze, to ten króliczek będący celem tych wszystkich pogoni.
Od razu przyznam, że nie mierzyłem kolumienek - choć powinienem przynajmniej przebieg impedancji, niestety nie mam generatora pod ręką. Co prawda w pewnym momencie, w jakimś impulsie badawczo-naukawym chciałem kupić mikrofon pomiarowy Behringer’a i jakiś wzmacniacz, ale… nie kupiłem
Po zbudowaniu kolumienek, w stanie niewykończonym, surowym i demontowalnym (pozostały takie dotąd, bo nie mam czasu) podłączyłem je do warsztatowego grajka MP3, był to jakiś zwykły scalony wzmacniacz 2x15W (lepszego tam nie potrzebowałem, tak mi się WYDAWAŁO) i zacząłem kląć w głos na czym świat stoi. Roboty było na kilka tygodni, a efekt prawie żaden. Owszem, basy dużo lepsze od poprzednich brzęczyków, ale nie o to przecież chodziło.
Ale… po kilku dniach do pogrążonego w złości i głębokim zawodzie „konstruktora” nadeszła przesyłka z Chin: FX Audio M-160E.
Wzmacniacz klasy D o mocy 2x80W, plus zasilacz impulsowy 32V/5A. Bardzo to estetycznie wykonane, pilot dobrej jakości, EQ, Bluetooth. Podłączyłem go, bez większej nadziei…
I po prostu zdębiałem :o
Aż usiadłem, i już siedząc wysłuchałem wszystkich swoich nagrań, szczególnie tych z basem o dobrej i bardzo dobrej jakości.
Wysłuchałem ich NA NOWO, bo wszystko zabrzmiało jak z niezłego systemu Hi-Fi; pracy tego dnia już nie było. Powiem tak: codziennie gdy włączam „sprzęt”, to robię to z przyjemnością i słucham z bananem na gębie. Np. Sade brzmi wspaniale. Innych nie będę wyliczał, bo to konkretne utwory, zbyt wiele ich (ale np. Okky Dokky Billy'ego Cobham'a).
Śledzenie linii basu w dowolnym kawałku nie nastręcza żadnych trudności, co więcej wydaje mi się że zespoły są nadprzeciętnie analityczne (brzmią jasno). Niektóre utwory wychodzą poza bazę, np. Vollenweider’a.
Te łupinki grają – BAS.
Szybki, twardy, kontrolowany, nie ciągnący się, dla mnie prawie doskonały. I mają „kopa”, że hej. Na pewno nie schodzą bardzo nisko, ale to co wypuszczają... Nigdy nie podejrzewałem, że z tak małego, taniego głośniczka można tyle wydobyć. I zapewne można więcej, po bezkompromisowych obliczeniach i w bezkompromisowej obudowie.
Nie jestem osłuchany ze sprzętem wysokiej klasy, więc mój entuzjazm jest może dla Was śmieszny, neoficki – ale jestem pod wrażeniem już pół roku, i bez przerwy. Przypomina mi się niekiedy pałacyk na Elektoralnej… miłe to wspomnienia, bo byłem młody :biggrin:
W niektórych utworach są obecne bardzo niskie dźwięki, odtwarzane dopiero przez dużo większe kolumny, a te maluchy prawie nie mają trudności z odtworzeniem tych momentów. Jest taki cudowny blues, Bloomfield/Kooper „Albert’s Shuffle”, gdzie na początku któryś z muzyków zdaje się dotyka wejścia wzmacniacza (lub trąca strunę kontrabasu?) i słychać przez sekundę bardzo niski dźwięk: https://www.youtube.com/watch?v=RbpGMF4bcbU
Tego nie potrafi odtworzyć np. sub(ek) komputerowy – a te kolumienki to robią, prawie bez problemu. Jak ja lubię ten moment :biggrin:
Jasne że bliżej narożników pomieszczenia to już jest czysta ekstaza, tam po prostu lekko „tąpie”, fizycznie czuje się bas. Oczywiste jest że takie 110mm głośniczki nie zatrzęsą pokojem, ale i tak jestem codziennie w lekkim szoku. Nawet w średnim :biggrin:
Pogromco Mitów, owa prośba do Ciebie: gdybyś miał trochę czasu i zechciał zasymulować te kolumienki – rozgrom te moje mity i zachwyty, może zasugeruj coś odnośnie wytłumienia – mogę z tym poeksperymentować, boczna ścianka jest zdejmowana. Na rysunku są wymiary kolumny, dane głośnika SPP-110/8 są choćby tutaj: http://www.loudspeakerdatabase.com/M...PP-110#8%CE%A9
Jak wspomniałem, próbowałem je zasymulować ale mam trudności – nie wiem do końca, co oznaczają niektóre określenia, jaką wartość wpisać (np. co to jest „stub lenght” i czy jest to istotne – jest taki parametr w programiku który podlinkowałem.
PS: Mam jakieś ogromne i dziwne trudności z wklejeniem w post .jpg-a, zamieszczam więc rysunek na jakimś free-hoście i podpinam. Tylko tak mogłem tu "na szybko" zamieścić obrazek.
Last edited by pavyan; 07.12.2020, 21:17.
Skomentuj
-
No, po tym wpisie, to widac od razu, ze mamy do czynienia prawdziwym fanatykiem TL, co mnie bardzo cieszy :)
Postaram sie przejsc do konkretow i odpowiem na istotne wg mnie pytania i kwestie. Monacor SPP-110 w rzeczywistosci ma troche gorsze parametry, co juz oznacza, ze Twoja TL nie jest zbyt optymalna, ale o tym troche dalej. Ten glosnik ma znacznie wyzszy rezonans, prawie 70 Hz, i dobroc okolo Qts okolo 0.43, czyli calkiem spoko do TL. Tweeter HT-22 choc wyglada moze nieco zabawnie i tanio, to w rzeczywistosci jest wlasnie tani i bardzo dobry w swojej klasie. To pelnoprawny glosnik wysokotonowy, mimo ze wyglada troche jak atrapa z taniej, chinskiej wiezy.
Przejdzmy do samej obudowy. Wcale nie jest ona taka miniaturowa, moze jej proporcje sa dosc wyjatkowe ale objetosc brutto to 13 litrow, wiec nie tak malo. Tutaj od razu trzeba napisac, ze jesli zalezy nam o jak najlepszym wykorzystaniu objetosci netto, to nalezy stosowac material obudowy o grubosci 9-12mm, a wewnetrzne przegrody moga byc spokojnie z 6-8mm. Nie warto stosowac "zakretow" poniewaz zabieraja one sporo objetosci wewnatrz obudowy i nie przyczyniaja sie w sposob znaczacy do oslabiania rezonansow harmonicznych. Dla czestotliwosci strojenia ukladu i takie zakrety sa zwyczajnie "niewidoczne". Jesli ktos przywiazuje znaczna uwage do dokladnosci obliczenia tunelu, to zawiniete zakrety daja wieksza precyzje obliczen, ale w praktyce az taka precyzja nie jest nam potrzebna.
Tunel jaki wykonales ma co prawda prawie 160cm dlugosci, ale jest to tunel typu Taper, a to oznacza, ze rzeczywisty rezonans obudowy bedzie nizszy niz wynikaloby to z obliczenia tej dlugosci na cwiartke. Do tego obudowa nie posiada offsetu glosnika, czyli glosnik jest zamocowany na jej samym poczatku. To jest dobre rozwiazanie ( a czasami najlepsze ) dla konstrukcji subwooferow, poniewaz obudowa bez offsetu ma daje najwieksza obciazalnosc mechaniczna glosnika. Niestety jest to obarczone duzym zwarciem akustycznym przy pazystej harmonicznej czestotliwosci rezonansowej ( dziura w pasmie ). Tego praktycznie nie da sie calkowicie wytlumic za pomoca materialu tlumiacego. Zeby bylo malo, wyjscie tunelu masz zaraz ponizej glosnika, czyli nie bedzie tam przesuniecia fazowego, ktore mogloby nieco zmniejszyc wplyw rezonansow harmonicznych na pasmo glosnika. Wytlumienie masz ok, jesli chodzi o klasyczna linie transmisyjna, ale moim zdaniem dla tak malych glosnikow klasyczna linia transmisyjna moze byc problematyczna, w sensie niskiej efektywnosci jesli bedzie nam zalezalo na w miare wyrownanym pasmie. Dla takich malych tuneli lepiej zastosowac obudowy typu ATL, jak w PMC, gdzie podstawowym materialem tlumiacym jest gabka, ktora jednoczesnie pozwala na obnizenie rezonansu, przy stosunkowo krotkim tunelu. W klasycznej TL nie wytlumia sie tunelu dalej niz 1/2 2/3, poniewaz dajac wiecej tlumienia ubijasz rezonans cwiercfalowy i tunel bedzie promieniowal po prostu slabiej. Dla podniesienia efektywnosci promieniowania daje sie material na krotszej dlugosci, ale z wieksza gestoscia. Chyba, ze ktos ma zamiar zbudowac tunel stratny, dla glosnikow z bardzo wysokim Qts, to wtedy mozna dopchac tlumeinia prawie pod korek i jednoczesnie stosuje sie strojenie tunelu znacznie ponizej rezonansu glosnika.
Zwrotnica jaka zastosowales nie wyczerpuje mozliwosci tych przerwornikow. SPP110 ma dosc mocno zaznaczone rezonanse w pasmie 8-10kHz, ktore trzeba bardzo dokladnie filtrowac. Tweeter rowniez musi byc precyzyjnie filtrowany. Moim zdaniem najlepszym punktem podzialu zwrotnicy bedzie nie mniej niz 3kHz, z filtrami LR4.
Co zatem zrobic zeby to poprawic? Jesli mozesz zbudowac zupelnie nowa obudowe, to tak byloby najlepiej. Jesli to ma byc monitor, to radzilbym zrobic lekka hybryde, czyli TL w stylu ATL z wytlumieniem gabka o gestosci minimum t25, dlugosc do sprawdzenia, ale okolo 1 metra i na koncu obciazenie portem BR lub szczelina. Glosnik w offsecie, nie wiecej niz 1/5-1/6. Trzeba przeliczyc objetosc netto, jaka bedzie potrzebna dla tego glosnika , w oparciu o dokladniejsze pomiary parametrow TSP. Jak juz to bedzie wiadome, to czy zrobi sie linie typu Taper, czy hybryde, to objetosc netto bedzie taka sama. Jesli to beda nadal monitory, to najproscie wzmocnic bas dajac wyjscie tunelu na tylnej sciance, co pozwala regulowac ilosc basu odlegloscia od sciany za glosnikiem.
Zamieszczone przez pavyan Zobacz posta(np. co to jest „stub lenght” i czy jest to istotne
Skomentuj
-
Dzięki, Pogromco.
Chciałeś, to masz... doczekałem się szybkiego rozgromienia moich mitów... a właściwie egzekucji :biggrin:
Wiedziałem zawsze, że baboli kilka tam jest, ale - zimny trup?
Najbardziej zmartwiła mnie wiadomość o SPP-110, czyli 70Hz zamiast 55Hz. Widziałem wykres impedancji i zaniepokoił mnie, ale skoro "wiarygodny" MONACOR napisał na swoim głośniku "d..a", to naiwny Polak uwierzył i pogłaskał. Już tak nie lubię Monacor GmbH
Drugi żal jest taki, że pół roku temu nie trafiłem na to Forum i na ten super-temat. Ustrzegłbym się może kilku poważnych błędów.
Jest jednak sposób na "zmartwychwstanie" po egzekucji: pójdę do warsztatu i włączę sobie "Smooth Operator" Sade, "The Way It Is", "The Valley Road" Hornsby'ego i np. "Don't Lie to me" Vaughn/King :biggrin:
Te kolumienki i SPP-ki w nich siedzące nie wiedzą, że są spieprzone (nic im nie powiem!) i będą grać jak wczoraj. A ja będę miał znowu banana na gębie.
Przedłużę jeszcze swoją opowieść w pozytywnym kierunku i zdradzę ciąg dalszy: pewien Kolega który zajrzał do mnie kilka dni po uruchomieniu mego wynalazku, po pięciu minutach słuchania oraz wywiadzie n/t konstrukcji wewnętrznej na pniu zamówił takie same sztuki. Mówię mu, że to prototyp, na pewno są błędy, nie chcę żeby mnie klął do końca życia - nic to, ROBIĆ, ROBIĆ!!! :biggrin:
Trochę je zmodyfikowałem (zbliżyłem do siebie głośniki, zmieniłem wymiar 200 na 250mm, zwiększyłem przekrój kanału i obniżyłem jego wylot, b. lekko skróciłem), zbudowałem i oczywiście wykończyłem naturalnym fornirem, bo te egzemplarze nie były już do warsztatu i musiały być tip-top.
Po jakimś czasie usłyszałem od niego słowa będące miodem na każde konstruktorskie serce: "To jest mój najlepszy zakup audio". Ha, oczy miałem jak spodki...
Tuż po przeczytaniu Twojego wyroku, akurat z nim rozmawiałem telefonicznie - i zapytałem delikatnie, czy nadal jest zadowolony z tych kolumienek.
Zdziwiony odpowiedział, że tak, jak najbardziej... i dlaczego o to pytam? Dyplomatycznie wybrnąłem z impasu, bo co miałem odpowiedzieć? Że są zrypane?!
Ale to wszystko oznacza w sumie że "na słuch" nie jest z nimi źle, więc... odetchnąłem z ulgą.
Wrzucę tu trochę może dziwne pytanie, bo w trakcie rozmowy wymyśliliśmy coś - pewnie niezbyt mądrego. Co myślisz o wykonaniu krętego kanału TL (lub przegród) ze STYRODURU? To materiał o bardzo dużej stratności, dość sztywny, raczej nieprzeźroczysty dla powietrza. Może byłyby pozytywne efekty? Może materiału tłumiącego trzeba by mniej? I wycięcie elementów kanału tanie, z pomocą noża lub krętego kanału z pomocą ew. "termodrutu"? Co o tym myślisz?
A teraz: wniosek z Twojej recenzji jest jeden - trzeba projektować i robić następne kolumienki, już trochę bardziej z sensem i z KONSULTACJAMI.
Zima idzie, można w CAD-zie coś poszkicować. Wylot kanału nadal robiłbym z przodu, ale już na dole... choć to mi estetycznie nieco mniej pasuje (ale tylny/górny wcale - nie widać że to TL! :biggrin: ).
Ale teraz już chyba zrobię tak, że będę mógł dowolnie zmieniać konfigurację kanału przy próbach (w granicach sztywnej obudowy) - nie będzie pracochłonnie cięty z bloku grubej sklejki, a poskładany z odcinków płaskiej sklejki, przykręcany do ścian.
Prośba do Ciebie - ze swojej wielkiej praktyki może mógłbyś polecić mi jakieś głośniki niskośredniotonowe o średnicy zewnętrznej kosza maksimum 125mm (na pewno poniżej 130mm)?
Cena powiedzmy, do 100 lub 150zł sztuka. Ale skuteczność min 89-90dB, fs nie więcej niż 55Hz (na pewno poniżej 60Hz), małe Vas i Qts - 0,4-0,5.
Gdyby były jakieś droższe, można się zastanowić - powiedzmy do 200zł/szt.
Prośba z poprzedniego posta nadal aktualna: gdybyś się kiedyś bardzo nudził (czas tu nie gra roli) i dałoby się zasymulować mój "wzór", bardzo o to proszę: chciałbym zobaczyć przebieg charakterystyki, jaką teoretycznie uzyskałem w moim kulawym rozwiązaniu.
Poniżej owe lekko zmodyfikowane kolumienki dla mego Kolegi, jest więcej basu na środku pomieszczenia, w miejscu odsłuchu:
PS: Tak ogólnie, to "coś" mi się bardzo podoba - lubię smukłe, prostopadłościenne... ale para głośników ok. 500$, a kolumna jest niewielka, lecz z pewnością nie mini: http://www.pmillett.com/jx92s.htmLast edited by pavyan; 08.12.2020, 13:42.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez pavyan Zobacz postaNajbardziej zmartwiła mnie wiadomość o SPP-110, czyli 70Hz zamiast 55Hz. Widziałem wykres impedancji i zaniepokoił mnie, ale skoro "wiarygodny" MONACOR napisał na swoim głośniku "d..a", to naiwny Polak uwierzył i pogłaskał. Już tak nie lubię Monacor GmbH
Ten Monacor byl mierzony w czasopismie Hobby hifi, ktore w dosc precyzyjny sposob podchodza do pomiarow glosnikow.
Zamieszczone przez pavyan Zobacz postaWrzucę tu trochę może dziwne pytanie, bo w trakcie rozmowy wymyśliliśmy coś - pewnie niezbyt mądrego. Co myślisz o wykonaniu krętego kanału TL (lub przegród) ze STYRODURU? To materiał o bardzo dużej stratności, dość sztywny, raczej nieprzeźroczysty dla powietrza. Może byłyby pozytywne efekty? Może materiału tłumiącego trzeba by mniej? I wycięcie elementów kanału tanie, z pomocą noża lub krętego kanału z pomocą ew. "termodrutu"? Co o tym myślisz?
Zamieszczone przez pavyan Zobacz postaProśba do Ciebie - ze swojej wielkiej praktyki może mógłbyś polecić mi jakieś głośniki niskośredniotonowe o średnicy zewnętrznej kosza maksimum 125mm (na pewno poniżej 130mm)?
Cena powiedzmy, do 100 lub 150zł sztuka. Ale skuteczność min 89-90dB, fs nie więcej niż 55Hz (na pewno poniżej 60Hz), małe Vas i Qts - 0,4-0,5.
Gdyby były jakieś droższe, można się zastanowić - powiedzmy do 200zł/szt.
Natomiast od siebie moge powiedze ze Beyma jest producentem, ktory podaje swoje parametry bardzo dokladnie, czasami nawet je "pogarsza" i w rzeczywistosci glosniki wypadaja jeszcze lepiej. Twoje wymagania moglby spelnic glosnik Beyma 5mp60/n, choc jest minimalnie wiekszy od podanych wymiarow i kosztuje 200zl. Natomiast od siebie daje swietne parametry do TL i bardzo dobrej jakosci brzmienie. Taki maly wariat z niego.
Zamieszczone przez pavyan Zobacz postaProśba z poprzedniego posta nadal aktualna: gdybyś się kiedyś bardzo nudził (czas tu nie gra roli) i dałoby się zasymulować mój "wzór", bardzo o to proszę: chciałbym zobaczyć przebieg charakterystyki, jaką teoretycznie uzyskałem w moim kulawym rozwiązaniu.
Ksztalt Twoich monitorow przypomina mi PMC LB1.
Skomentuj
-
Wielkie dzięki za precyzyjne odpowiedzi i podpowiedzi.
Hmm... powyższe wyniki pomiarów SPP110 bardzo mnie zmartwiły. Trudno, jest jak jest - szkoda że arkuszem "danych" Monacor'a można się w zasadzie podetrzeć >:(
Gdybym znał prawdziwe parametry, na pewno nie ten głośnik byłby moim wyborem (choć i tak jestem bardzo zadowolony z efektów).
Za to ucieszyło mnie coś innego - ten właśnie głośnik BEYMA który proponujesz, jest jednym z kilku które podczas trzydniowych "łowów" pracowicie wytypowałem do ścisłej gromadki głośników nadających się do następnego projekciku.
Oczywiście, poluzowałem kryteria wyboru w miarę poszukiwań :biggrin: : średnica (szerokość) nawet do 150mm a skuteczność od 87dB, częstotliwość rezonansowa ~60Hz, ale oczywiście jak najniższa. Qts - zlecane przez Ciebie do TL, Vas też jakieś sensowne.
Z ceną poszło mi najłatwiej, przecież w Biedronce jednorazowe zakupy to np. dwie setki... piwo wypiję, pomarańcze zjem... więc jak tu żałować na głośnik, który przez 10 lat ma mnie cieszyć!? To głupota :biggrin:
BEYMA 5MP60N szer. 133mm (fi150), 63Hz, 88dB, Qts=0,46, Vas=5,8l, Xmax=5,5m, Xlim=10mm(!!!), już wisi na tablicy propozycji, wiec jeszcze dorzucę kilka innych głośniczków, które według mnie nadają się do małej 8Ω TL (dostępność niektórych to już inna, trudna czasem sprawa):
Peerless by Tymphany HDS P830860 szer. 134mm (fi151mm), 62Hz, 86,5dB, Qts=0,47, Vas=8,4l, Xmax=3,5mm
Peerless by Tymphany HDS-P830933 szer. 134mm (fi151mm), 61Hz, 88,1dB, Qts=0,40, Vas=8,4l, Xmax=3,5mm
DAYTON AUDIO DSA135-8 135mm, 51Hz, 87dB, Qts=0,38, Vas=8l, Xmax=4,9mm
DAYTON AUDIO DC130A-8 134x134mm, 53Hz, 88,7dB, Qts=0,41, Vas=12l, Xmax=2,5mm
DATON AUDIO DC130B-8 145mm, 53Hz, 89,1dB, Qts=0,38, Vas=12l, Xmax=2,5mm
SB Acoustics SB13PFC25-8 135x135, 45Hz, 87dB, Qts=0,33, Vas=13l, Xmax=4,5mm trochę niskie Qts
SB Acoustics SB15MFC30-8 150mm, 39Hz, 87dB, Qts=0,37, Vas=18l, Xmax=5mm
FAITAL 5FE100/8 125x125mm, 65Hz, 88dB, Qts=0,46, Vas=5,2l, Xmax=5,2mm
FOUNTEK FW146 146mm, 50Hz, 86dB (ale na średnim zakresie, nisko jest lepiej), Qts=0,4, Vas= 9,8l, Xmax=3,6mm
TANG BAND W5-610SF szer. 140mm (fi157mm), 45Hz, 87dB, Qts=0,4, Vas=16l, Xmax=3,7mm ale moc 28W
I MONACOR-y, ale jeśli wiarygodność danych jest podobna do poprzedniego przypadku, to...
MONACOR SPH-145HQ 145mm, 52Hz, 88dB, Qts=0,44, Vas= 9,4l, Xmax=3,5mm ale 260zł
MONACOR SPH-135C 133x133mm, 40Hz(?), 88dB, Qts=0,39, Vas=17l, Xmax=3,5mm także 260zł
MONACOR SPH-130AL 155mm, 48Hz, 88dB, Qts=0,32, Vas= 11l, Xmax=2,3mm niestety, fi155mm, Qts niskie, i prawie 300zł
Zamieszczam listę wykrytych interesujących “typków”, bo być może będzie komuś przydatna - nie tylko do TL?
Pogromco, może znasz wyniki jakichś niezależnych pomiarów, tak jak z HOBBY Hi-Fi dla SPP110? Dowolnych głośników z tych powyżej wyliczonych? Także MONACOR-ów? Albo – gdzie ich szukać?
Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz postaKsztalt Twoich monitorow przypomina mi PMC LB1.
Zresztą, jest dopiero początek grudnia, dużo czasu na kombinowanie i rysowanie, może koncepcja zamieni się w antykoncepcję i zupełnie inaczej go poprowadzę.Last edited by pavyan; 13.12.2020, 21:27.
Skomentuj
-
Czasami jednak warto dolozyc do lepszego glosnika, szczegolnie jak ma posluzyc troche dluzej.
Twoja lista jest calkiem spora, ale ja bym zaczal troche od innej strony. Przede wszystkim powinienes okreslic projekt jaki chcesz zbudowac, i do tego szukac wlasciwiego glosnika, ale nie tylko pod katem dzialania w TL, ale reszty calej reszty. Te glosniki sa z kompletnie innej parafii i beda wymagaly innych zwrotnic, starannego doboru glosnikow wysokotonowych i finalnie beda sie charakteryzowac innym brzmieniem.
Najpierw powinienes okreslic zarys swojej obudowy. Jej objetosc netto, proporcje obudowy, miejsce glosnikow na froncie obudowy, miejsce tunelu. Od tego bedzie zalezalo jaki ksztalt tunelu bedzie mozliwy i sensowny w takiej obudowie. Nastepnie trzeba opracowac szkic tego tunelu w programie do symulacji i sprawdzic w nim wybrane przetworniki, bo po po samych parametrach rezonansu, dobroci i Vas nie da sie przewidziec w pelni zachowania glosnika w obudowie. Co najwyzej mozemy spodziewac sie wymaganej objetosci przez dany przetwornik, sposob strojenia w celu uzyskania optymalnej efektywnosci portu, przy rownomiernym pasmie czestotliwosci i dobrej odpowiedzi impulsowej calego zestawu.
Zamieszczone przez pavyan Zobacz postaChoć kanał znowu jest długi, bo mam jakieś magiczne opory przed skracaniem
http://aj-systems.de/Chassis_Tests.htm tutaj masz liste roznych glosnikow, ktore zostaly pomierzone w niemieckich magazynach, ktore mozna pobrac tu i ówdzie albo kupic.Last edited by Pogromca mitow; 13.12.2020, 23:48.
Skomentuj
-
Dzięki jeszcze raz, za pomoc i cierpliwe naprowadzanie na słuszną drogę. I za spis testów, ależ tego jest!
Na pewno ze mną jest jak mówisz - nie mam porównania, więc to co zrobiłem gra mi OK.
Ale... muszę sobie zadać pytanie: jak dobrze mogłoby zagrać, gdyby było zrobione tak jak trzeba :biggrin: ?
Następny projekt i głośnik to najprawdopodobniej będzie wspomniana BEYMA 5MP60N. Ty go polecasz (to bardzo istotne), a mnie też się nawinął prawie od razu.
Na razie mam jakieś dziwne problemy z programami do TL - muszę je poznać i opanować.Last edited by pavyan; 14.12.2020, 01:00.
Skomentuj
-
Witam. Buduję swoją pierwszą linię na bazie znalezionego w sieci projektu, w projekcie otwór wylotowy jest na górze, chciałbym przenieść go na przednią ściankę, zachowując offset. Czy ta zmiana mocno wpłynie na brzmienie, jeśli tak, to jakie macie patenty na zamaskowanie otworu znajdującego się na górnej ściance?
Skomentuj
-
Nie wiem, czy mogę umieszczać linki, to projekt pod Ushera 8935a
https://marcinsywala.pl/usher-t9950-...smission-line/
Skomentuj
-
To juz dosc leciwy projekt. Dzisiaj pewnie daloby sie zaprojektowac lepsza obudowe, ale ogolnie mowiac mozna przeniesc wyjscie tunelu na front. Brzmienie moze byc inny, poniewaz po zmianie tunelu rezonanse harmoniczne bedza sie ukladac nieco inaczej, a umiejscowienie portu na froncie spowoduje inne korelacje tunelu z glosnikiem i pomieszczeniem.
Skomentuj
-
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3682068.html
Znalazłem taki projekt kolumn z LT proszę bardziej obeznanych co sądzą o tym projekcie czy coś można poprawić/zmienić ?
Skomentuj
Skomentuj