Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

Collapse
Ten temat jest przyklejony.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Przy pomiarach bliskich nie dawaj bramkowania. Pokazuj pomiar RAW.

    Z tego co widze glosnik ma dosc wysoki Qts. W takim przypadku musisz jeszcze dowalic welny.

    Poza tym to sumowanie napewno jest niepoprawne. Nie ma mozliwosci aby po wytlumieni tunelu jego efektywnosc nadal byla na poziomie glosnika.

    Skomentuj


      dzieki za wsparcie , na dzis musze juz konczyc, przemysle sposob tlumienia, jezszcze raz dzieki

      ---------- Post dodany o 23:20 ---------- Poprzedni post o 23:14 ----------

      mysle ,ze problem jest w tym ze tunel i glosnik sa za blisko siebie i nie bardzo mozna oddzielic od siebie dokladnie obie charakterystyki, z dalszej odleglosci wciaz wychodzi dol na 150 im wieksze wytlumienie tym szerszy i troszke plytszy

      Skomentuj


        Czasami moze to przeszkadac, ze tunel i glosnik jest blisko siebie. Zbliz maksymalnie mikrofon to kopulki glosnika, na jakies pol centymetra. Dla tunelu mozesz nawet mikrofon lekko wsunac do tunelu, ale trzeba to pozniej skorygowac na skali dB.
        Robilem kiedys testy z odgradzaniem od siebie tunelu i glosnika kawalkiem deski na czas pomiaru, Byly pewne roznice, ale dla sredniego pasma. Dla basu fale sa tak dlugie, ze taka niewielka odleglosc nie ma roznicy.

        Rzuc fotke swojej obudowy.

        Skomentuj


          na razie wyglad obudowy nie jest akceptowalny dla mnie, wiec nie chce narazac sie na krytyke estetow, tym bardziej ,ze
          w budowie jej nie bardzo moge cos zmienic, bo scianki boczne sa giete i przyklejone na stale. ale zamieszcze zdjecie jak obudowa bedzie skonczona.... chyba ,ze pojdzie na opal :)
          zrobilem jedna sztuke.

          Skomentuj


            Przeciez nikt nie wymaga estetyki, chodzi tylko o to, zeby zobaczyc jej budowe, moze sa jakies wady, ktorych nie zauwazyles.

            Skomentuj


              robilem proby pomiedzy BR i TL , z BR bass nizej schodzacy ale mniej dynamiczny i cichszy.

              teraz troche pomiarow
              glosnik sredniotonowy 18wu/4 iluminator obudowa TL brutto 50l tunel 2sd-0,5sd 100cm dlugosci silnie wytlumiona filcem i welna monakora

              pomiary z 3cm i ze 100

              ---------- Post dodany o 18:03 ---------- Poprzedni post o 17:58 ----------

              wypadkowa charakterystyka woofera i midwoofera . mikrofon 5 cm od kolumny pomiedzy glosnikami, czerwony charakterystyka, niebieski rewers null zielony nie do konca skalibrowana odpowiedz midwoofera z filtrem


              ---------- Post dodany o 18:06 ---------- Poprzedni post o 18:03 ----------

              probowalem zmierzyc tez mikrofonem ustawionym 100cm od kolumny... faza i rewers

              Skomentuj


                Zamieszczone przez slawek.xm Zobacz posta
                robilem proby pomiedzy BR i TL , z BR bass nizej schodzacy ale mniej dynamiczny i cichszy.
                Nikt nie zabrania dostroić BR wyżej i większym tunelem. Będziesz miał wyżej schodzący bas o większej głośności. Jest to kolejny przykład na to żeby nie kombinować na siłę rozwiązań tylko dlatego że wydają się "interesujące".

                Skomentuj


                  z BR tego dolka na 100 ok 4 dB niema, a wlasciwie jest plytszy, ale dla porownania wykresy http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-SEAS-ER.htm
                  widac z TL moze byc taki ksztalt charakterystyki
                  zabieram sie za wysokotonowy ale on juz nie ma oddzielnej TL

                  ---------- Post dodany o 18:18 ---------- Poprzedni post o 18:16 ----------

                  Arwas, zgadzam sie z Toba ale podbity bas z Br mnie osobiscie dudnil w pokoju

                  Skomentuj


                    Nadal dajesz pomiar bramkowany, ktory sie do tego nie nadaje.

                    Skomentuj


                      PM mozesz mi napisac jak mam wylaczyc bramkowanie?

                      Skomentuj


                        Rozwin menu option pod pomiarem i zaznacz opcje RAW.

                        Skomentuj


                          ok, pomiary raw glosnika niebieski, wylotu tunelu czerwony

                          Skomentuj


                            Teraz sprobuj pokazac wykres nie od 20 ale np 10hz ( w opcjach ustawiasz ), jak Ci sie uda, to patrzac na niskie pasmo musisz obnizyc pomiar tunelu, tak aby, na niskich czestotliwosciach (10-20hz) obie linie charakterystyk nachodzily na siebie. Doopiero z takiego punktu mozesz wykonac sumowanie, ktore bedzie poprawne.

                            Skomentuj


                              Skomentuj


                                I teraz wyglada to sensownie. W pomieszczeniu bedziesz mial liniowo pasmo od 25hz.

                                Skomentuj


                                  chcialem jeszcze zauwazyc, ze jednak TL nie jest prosta w konstrukcji obudowa i mozna ja zamknac szczelnie tworzac z niej OZ ale juz BR jest trudniej gdyz nawet po zalozeniu portu BR linia nadal dziala i przenosi wieksza czesc pasma niz BR, moze to sie kloci z teoria ale empirycznie sprawdzalem, oprocz tego wcale sie nie dziwie ,ze PM tyle czasu walczy ze swoim projektem, wylot tunelu TL jest tak jak w moim przypadku zrodlem dzwieku o wiele silniejszym niz BR i ksztalt lini zastosowane filtrowanie oraz umiejscowienie w kolumnie ma bardzo duzy udzial w koncowym efekcie. Z moich doswiadczen wynika ze linie trzeba bardzo starannie stroic za pomoca ksztaltu ilosci wytlumienia by pasmo wychodzace z tunelu nie znosilo sie z pasmem glosnika, wystarczy niewielka zmiana by roznice byly slyszalne i mierzalne. Mimo ,ze nie jestem w 100% zadowolony z efektu to jednak brzmienie basu z TL jest dla mnie lepsze niz z BR , natomiast w porownaniu z OZ mamy zysk na basie i jest to zysk lepszy jakosciowo niz z br. Sa to tylko moje doswiadczenia i aby sie przekonac trzeba posluchac samemu.

                                  Dzieki jeszcze raz Pogromcy Mitow za wskazowki i rady.

                                  Skomentuj


                                    Zamieszczone przez slawek.xm Zobacz posta
                                    chcialem jeszcze zauwazyc, ze jednak TL nie jest prosta w konstrukcji obudowa i mozna ja zamknac szczelnie tworzac z niej OZ ale juz BR jest trudniej gdyz nawet po zalozeniu portu BR linia nadal dziala i przenosi większa cześć pasma niż BR, moze to sie kloci z teoria ale empirycznie sprawdzalem,
                                    To dobra wiadomość bo właśnie planuje taki układ obudowy w którym jest coś na kształt rury voighta ale przy jej końcu znajduje sie wlot typowego portu BR o dużej średnicy dostrojonego zgodnie z obliczeniami do objętości całkowitej obudowy. Ciekaw jestem jaki uzyskam efekt.

                                    Skomentuj


                                      Jeżeli to ma być coś w guście jak np. tu http://www.electronics-lab.com/blog/?p=1882 czy tu http://i12.photobucket.com/albums/a2...M2-wayMLTL.gif (dwa pierwsze z brzegu przykłady) to będzie to całkowicie oswojona i poddająca się całkiem ścisłej symulacji Mass Loaded Transmission Line (MLTL, MLTQWT). Detale w publikacjach M.J. Kinga.

                                      Skomentuj


                                        coś w tym stylu tylko głośnik bliżej ostrego końca stożka.
                                        tylko w objętości ogólnej takiej jaką powinna mieć BR

                                        Skomentuj


                                          Można brać jako podstawowy parametr obudowy jej objętość, czemu nie, choć akurat objętość falowodu ma dla niego i jego działania znaczenie mniejsze niż dla BR, które to jest czymś takim, gdzie działa rezonans Helmholtza, wynikający ze stosunku objętości obudowy do długości i rozmiaru rurki wylotowej. TL w dowolnej odmianie to takie, gdzie w tunelu głównie występuje rezonans ćwierćfalowy wynikający z długości tegoż falowodu. Ale że wskazanie, gdzie kończy się BR a zaczyna TQWT TL jest trudne, pomińmy tę kwestię.
                                          Można wskazywać różne różnice pomiędzy tymi typami obudów. Na przykład podług MJ. Kinga jedną z istotniejszych jest "If the enclosure works as a quarter wavelength tuned pipe, then the high pressure points in the box are very local and the fundumantal only produces high pressure at the top near the driver. The top is the strongest place in the cabinet. I feel that this is the fundamental different from a standard bass reflex design where the entire cabinet is pressurized. I have found that the ML TL enclosure does not require a lot of bracing and is fairly dead when made out of a high quality plywood."
                                          Z powyższego wynikają więc wnioski konstrukcyjne...
                                          Ważniejsze jest działanie.
                                          Falowód jak opisana rura Voighta, rozszerzający się w kierunku wylotu nie wytworzy tak niskiego zejścia, jak tej samej długości falowód o stałym lub zmniejszającym się SD, choć można liczyć na nieco głośniejsze hornopodobne działanie. Rura na wylocie (czy nazwiemy ją "restricted terminus" jak u Augspurgera, czy "port, or mass loading" jak u M.J. Kinga) nie zmieni obudowy o jednym wymiarze znacznie duższym, niż pozostałe czyli falowodu w rezonator Helmholtza, choć owszem pozwoli obniżyć odpowiedź tunelu. Da się uzyskać taką odpowiedź w większej TL, ale po to buduje się rury Voighta, by otrzymać obniżenie odpowiedzi lub tę samą z mniejszej obudowy. Czyli taka rurka przypominajaca BR na wylocie jest tu elementem istotnym.
                                          W kwestii tej wypowiada się MJ King następująco: "Adding a port to a TL, producing a ML TL design, allows you to shorten the line length which results in a more compact enclosure for the same tuning frequency.", zaś Augspurger tak oisuje działanie takiego portu rurkowego "improves the low-pass function of the line, meaning less ripple with the same damping or the same ripple with less damping and more terminus output."

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X