Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Vifa DX25TG-09-04 - pomiary

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    #61
    Irku. Nie wiem jak to dziala w innych programach ale w tych jakie ja uzywam ( HOLMImpulse i Arta ) czy uzywam sinusa, szumu rozowego czy mls pomiar jest zawsze taki sam. Oczywiscie w pewnym zakresie czestotliwosci. Powyzej 500hz MLS jest ok, ale nigdy nie uzywam go do pomiaru niskich. Tylko sinus sweep lub szum rozowy.

    Skomentuj


      #62
      Zamieszczone przez Pogromca mitow
      1. Czy sluchajac muzyki z komputera ( jakies gry, plyta cd, mp3 ), na dowolnej z kart dzwiekowych slyszysz braki w najwyzszych czestotliwosciach? Co prawda pisales, ze robiles pomiar rmaa i wyszlo jak stol jednak wole zapytac jak to ma sie w praktyce przy odsluchu. Jesli tak, to sprobuj podlaczyc do swoich kart bezposrednio w line out jakies markowe sluchawki i posluchaj na nich dobrze znanych Ci utworow.
      Wiem, ze pisales o tym, ze niby muzyka gra zle, ale to dosc dziwne aby bylo jakies uszkodzenie na wyjsciu dwoch kart. Sprawdz dokladnie na roznych zestawach glosnikowych, a szczegolnie na przyzwoitych sluchawkach.
      Miałem AKG K512 ale sprzedałem....
      Ale na wszystkich głosnikam co mam slychać braki w najwyzszych rejestrach w dodatku na obu kartach i na innym pc też !
      a test RMAA wykazuje płaski przebieg...
      więc ja tego nie rozumiem,
      mozna by powiedzieć że to wina wzmacniacza ale czy mozna powiedzieć ze akurat wszystkich trzech (tak samo) i w dodatku bez wzmaka też wychodzi spadek...
      więc można by również rzec że to głośniki, ale co, wszystkie mają braki w tym samym paśmie ?
      Czy samo to nie jest co najmniej (delikatnie mówiąc) dziwne !

      Moj WM-61A się zużył że tak powiem (za dużo razy majstrowałem przy nim...)
      Kupiłem nowy ale jeszcze nie przyszedł(przewiduje że w poniedziałek....) więc puki co zostaje mi majstrowanie na zwykłych... zaraz przejdę się po znajomych i nazbieram ich ile się tylko da...

      [ Dodano: 2010-09-04, 11:03 ]
      Sprawdziłem właśnie kolejny mic (taki od skupowy) na którym także jest spadek na rożnych głośniczkach (przebieg ch-ki troszkę się zmienił ale i tak dalej jest ten sam spadek )
      Ja myślę że powinniśmy szukać problemu na wyjściu sygnału ponieważ jak już mówiłem są braki w najwyższych. Pogromco dodatkowo jak włączę sobie w HOLM Impuls "Rekording Meter" i testuję to podczas puszczania sinusa wraz z wzrostem częstotliwości poziom sygnału na nim słabnie :???: napisz może czy mnie zrozumiałeś...


      BTW: Znacie jakiś prosty dobry program który nagrał by to co robię aktualnie na komputerze? (rec pulpitu) to bym wam coś pokazał .... może akurat było by to istotne

      Skomentuj


        #63
        Jesli robiles pomiar RMAA na petli ( to jest wyjscie karty wpiete w wejscie karty ) i pomiar wyszedl rowny to znaczy, ze wszystko pracuje dobrze. W takim przypadku nie ma prawa byc zadnego spadku wysokich czestotliwosci podczas odsluchu za pomoca sluchawek czy wzmacniacz i glosnikow.
        Zupelnie abstrakcyjna rzecza jest to, ze zupelnie inny, drugi komputer zachowuje sie tak samo, jest to wrecz niedorzeczne :) moze masz jakiegos demona w gniazdku sieci elektrycznej? :twisted:

        Zamieszczone przez ir0nhide
        Znacie jakiś prosty dobry program który nagrał by to co robię aktualnie na komputerze?
        Kiedys byl taki program Fraps, do nagrywania gier czy innego wideo. Pewnie da sie nim nagrac rowniez pulpit. A jak nie ten to wpisz w googla, pelno tego jest.

        Skomentuj


          #64
          Zamieszczone przez Pogromca mitow
          Zupelnie abstrakcyjna rzecza jest to, ze zupelnie inny, drugi komputer zachowuje sie tak samo, jest to wrecz niedorzeczne :) moze masz jakiegos demona w gniazdku sieci elektrycznej? :twisted:
          Pogromco wiesz co ? przestało już mnie to zupełnie bawić :sad: (chyba mnie rozumiesz...)

          Akurat jechał dzisiaj brat do mnie to poprosiłem by przywiózł swojego lapka. Zrobiłem na nim pomiar, no i nie uwierzycie co wyszło...

          masz racje to jest niedorzeczne, chodź zbyt lekko powiedziane bardziej pasowało by tu stwierdzenie - poje..... (wiecie)

          Zamieszczone przez Pogromca mitow
          Jesli robiles pomiar RMAA na petli ( to jest wyjscie karty wpiete w wejscie karty ) i pomiar wyszedl rowny to znaczy, ze wszystko pracuje dobrze. W takim przypadku nie ma prawa byc zadnego spadku wysokich czestotliwosci podczas odsluchu za pomoca sluchawek czy wzmacniacz i glosnikow.
          A ja już sam nie wiem czy mi brakuje najwyższych czy wmawiam sobie, wydaje mi się ze przez te okł. 3 miesiące bez kompletnych kolumn (wiec też i wysokich tonów) mój mozg i uszy się przyzwyczaiły do tego co słyszę teraz (taki reset "dzwięko-odbiorczy")
          Tak uważam bo to by było bez sensu jeśli już na 3 kompach by brakowało najwyższego pasma...
          Więc zostaję tylko mikrofon WM-61A dopiero leci przesyłka do mnie więc muszę czekać
          ale ten mikrofon co teraz mam mierzy identycznie jak moj były WM-61A przecież to nie możliwe... mało tego to już 4 z kolei mic na którym jest spadek (taki sam i w tym samym momencie) !

          No i co ja o tym mam myśleć... :evil:

          Skomentuj


            #65
            Wez sie stary w garsc a nie placzesz jak baba!! Rusz glowa i zrob cos!

            Nagraj sygnaly o ktorych ci napisalem. Wybierz nowy signal, sinus a potem sound i record i pokaz co sie nagralo na obu kanalach ale tylko poczatek od zera do ok 5ms.

            I pokaz ustawienia preferences.

            Skomentuj


              #66


              Sin - 2khz, odległość mic od kopułki - dokładnie 78cm
              Proszę bardzo, oto Ci chodziło ?

              Które ustawienia chcesz zobaczyć ?

              [ Dodano: 2010-09-05, 20:28 ]
              Jeszcze jedno pytanie - bo już nie wiem czy chodziło Ci Irku o pomiar akustyczny czy elektryczny? Naprawdę nie rozumiem tego co piszesz - gdzie tu dążenie do odnalezienia przyczyny spadku powyżej 5,5khz ? No ale tyle już zrobiłem że to tez mogę zrobić

              Skomentuj


                #67
                Najpierw zaczynamy od podstaw bo widze ze nawet to masz nieopanowane.

                Oczywiscie chodzilo o pomiar akustyczny i taki wykonales. Sygnal kanalu referencyjnego pojawil sie po czasie reakcji karty muzycznej (latencja) czyli tu po ok 3ms a sygnal z mikrofonu po kolejnych ok 2,5ms. Predkosc dzwieku to 344m/s a wiec 34cm/ms co daje w tym przypadku ok 85cm czyli mniej wiecej tyle co podales.

                No i teraz ustawienia. Wejdz na pasku menu na Options, Preferences i zakladke Debug i wpisz w latency 3ms. Powtorz pomiar i zobacz po jakim czasie pokaze sie etraz sygnal referencyjny. Powinien po kilkuset mikrosekundach. Mozesz dalej skorygowac latencje zeby pojawiaj sie od razu. Jednak za kazdym pomiarem moze byc inaczej wiec lepiej nie przesadzic. Ustawiajac record loop bedziesz widzial jak sie to waha. Ustaw dla testu za duza latencje to zobaczysz co sie stanie.

                Z tego co widac to sygnal z mikrofonu ma odwrocona faze i baaaaardzo maly poziom!!! Za mala moc i/lub za male wzmocnienie preampa mikrofonowego!

                Opanuj to co napisalem to pojdziemy dalej.

                I pokaz ustawienia Options, Preferences, zakladke measurements i acoustic.

                Skomentuj


                  #68
                  Analizujac caly temat uwazam, ze to moze byc wina tylko i wylacznie wkladki mikrofonu. Wiekszosc takich mikrofonow do " skajpa" ma opadajaca charakterystyke od 5Khz ( bo przeciez szersze pasmo nie jest potrzebne do rozmow, zreszta to i tak wiecej niz w standardowej telefonii (3400Hz )) Sprawdzalem swoje 3 mikrofony i identycznie sie zachowywaly.

                  Z tego co widzialem, pomiar fazy jak i impedancji wychodzi juz poprawnie, stad mozesz zastosowac taki myk ( wiem, ze to glupie i czasochlonne, ale gdy swiezo kupiona wkladka polegnie, nie bedzie innego sposobu zapewne ):
                  Zrobisz pomiar kopulki z odleglosci 5-10cm. Nastepnie stworzysz wlasny plik kalibracyjny, ktorym to tak dostosujesz charakterystyke, zeby wyszla identycznie jak u producenta.

                  Skomentuj


                    #69
                    Zamieszczone przez irek
                    Predkosc dzwieku to 344m/s a wiec 34cm/ms co daje w tym przypadku ok 85cm czyli mniej wiecej tyle co podales.
                    Zapewne też trochę temperatura powietrza....

                    Zamieszczone przez irek
                    No i teraz ustawienia. Wejdz na pasku menu na Options, Preferences i zakladke Debug i wpisz w latency 3ms. Powtorz pomiar i zobacz po jakim czasie pokaze sie etraz sygnal referencyjny. Powinien po kilkuset mikrosekundach. Mozesz dalej skorygowac latencje zeby pojawiaj sie od razu. Jednak za kazdym pomiarem moze byc inaczej wiec lepiej nie przesadzic.
                    Jesli ustawię opuźnienie na "0" to sygnał pojawia się po okł. 25ms jeśli ustawie wartość 3 skoryguje/ skróci o te 3ms czyli analogicznie wyniesie okł. 22ms. lecz potrafi skakać w rożnym czasie...., gdy ustawię Latency na 22ms wtedy dopiero jest stabilnie! z ustawieniem 22ms zrobiłem pomiary te co wyżej zamieściłem w foto
                    W sumie to nie sprawdzałem czy na ustawieniu wartości 10ms, 15ms czy 6ms także by skakało/było stabilnie, mam to sprawdzić ?
                    Więc jaka wartość "Lt" powinienem ustawić ?

                    Zamieszczone przez irek
                    Z tego co widac to sygnal z mikrofonu ma odwrocona faze i baaaaardzo maly poziom!!! Za mala moc i/lub za male wzmocnienie preampa mikrofonowego!
                    To już jest max! Na line-in a preamp jest na mocniejszym wzmocnieniu i sówak line-in do końca. Też miałem takie odczucia, już nie raz, że chyba za słabo trochę wzmacnia....
                    Nie wiem jak to sprawdzić czy mic ma odwróconą fazę...

                    Zamieszczone przez irek
                    I pokaz ustawienia Options, Preferences, zakladke measurements i acoustic.
                    Spieszę się do pracy wiec nie bede teraz kopiował, wrzucał i obrabiał w paintcie więc napiszę
                    Measurments :
                    Sr -44.1
                    Ss - 65536
                    I/0 : Volume - 50
                    Repeat Count - 1
                    Rev channels - nie zaznaczone (bez dzióbka)
                    Use Preemphasis - także nie zaznaczone (bez dzióbka)

                    Acoustic:
                    Microfone - Right
                    Reference - Left

                    BTW: Jeśli nie zrozumiałe i potrzeba foto to jak wrócę wieczorem z pracy to wrzucę....

                    [ Dodano: 2010-09-06, 15:48 ]
                    Zamieszczone przez pharoh
                    Zrobisz pomiar kopulki z odleglosci 5-10cm. Nastepnie stworzysz wlasny plik kalibracyjny, ktorym to tak dostosujesz charakterystyke, zeby wyszla identycznie jak u producenta.
                    Jeśli nie wyjdzie tak jak dotychczas (czyli ze spadkiem od 5khz) to można by tak zrobić ale jak sam napisałeś było by to głupie ponieważ mogło by wnieść przekłamania w pomiarach innych głośników ! Plik kalibracyjny musi być dopasowany do danej wkładki tak by skalibrować mic by mierzył "równiuteńko" bym musiał robić za każdym razem nowy plik konfiguracyjny mic dla danego głośnika ale w sumie to by i tak było delikatnie mówiąc nie rozsądne........

                    Zamieszczone przez pharoh
                    Analizujac caly temat uwazam, ze to moze byc wina tylko i wylacznie wkladki mikrofonu. Wiekszosc takich mikrofonow do " skajpa" ma opadajaca charakterystyke od 5Khz ( bo przeciez szersze pasmo nie jest potrzebne do rozmow, zreszta to i tak wiecej niz w standardowej telefonii (3400Hz )) Sprawdzalem swoje 3 mikrofony i identycznie sie zachowywaly.
                    To też by było trochę bez sensu konstruować wkładki chociażby do skype które przepuszczały by tylko "pasmo mówione" Skoro można mieć tanio wkładkę która odbiera całe pasmo (20-20k) to nie wiem komu by się chciało budować nową na tylko dany zakres pasma.....

                    A jeśli już, dane wkładki mają takie właściwości jak mówisz to jak wytłumaczyć fakt że mój (śp) WM-61A mierzył na początku dobrze a ostatnio mu coś odbiło.... dodatkowo gdy wezmę pierwszy lepszy mic do Skype to mierzy identycznie !

                    Skomentuj


                      #70
                      Zamieszczone przez ir0nhide
                      Więc jaka wartość "Lt" powinienem ustawić ?
                      To ja myslalem ze Ty masz wpisane zero i masz latencje karty zedu 3mA. 22ms to strasznie duzo. No to zostaw jak bylo skoro tak skacze. Musi byc wpisana taka zeby nigdy nie doszlo do obciecia przebiegu. A to sie dzieje jak wpiszesz za duza, co mozesz sprawdzic.

                      Zamieszczone przez ir0nhide
                      To już jest max! Na line-in a preamp jest na mocniejszym wzmocnieniu i sówak line-in do końca. Też miałem takie odczucia, już nie raz, że chyba za słabo trochę wzmacnia....
                      Nie wiem jak to sprawdzić czy mic ma odwróconą fazę...
                      Mozesz przelaczyc jiga na measure -10, -20 i dac czadu na wzmacniaczu. Generalnie na Twoich poprzednich pomiarach poziom sygnalu byl ok. Na sinusie jest zanizany a jak mierzy sie MLS-em to wtedy wskazniki pokazuja wiecej. Wiec lepiej na sinusie nie ustawic za duzo bo potem na MLS-e latwo przesterowac wejscie a SW niestety nie sygnalizuje clipu ani za malego sygnalu. Niektore programy to robia.

                      Zamieszczone przez ir0nhide
                      Spieszę się do pracy wiec nie bede teraz kopiował, wrzucał i obrabiał w paintcie więc napiszę
                      Measurments :
                      Sr -44.1
                      Ss - 65536
                      I/0 : Volume - 50
                      Repeat Count - 1
                      Rev channels - nie zaznaczone (bez dzióbka)
                      Use Preemphasis - także nie zaznaczone (bez dzióbka)

                      Acoustic:
                      Microfone - Right
                      Reference - Left
                      Wsio zrozumiale.

                      Jak mierzysz sama wysokotonowke to smialo mozesz mierzyc z 25cm czy 50cm. Blizej nie ma sensu, przy okazji wzrosnie sygnal.

                      A teraz ustawienia, przy pomiarach >100hz nie ma zadnego sensu ustawiac sample size na wiecej niz 8192 nawet na 1024 bedzie ok. Dolne pasmo i dokladnosc wynosi wtedy zadawalajace 43hz z krokiem 43hz. Dla 8192 jest juz wysmienicie bo po 5hz. Pomiar wtedy trwa ulamek sekundy wiec nie trzeba meczyc siebie i domownikow. Tylko do pomiarow T-S i dokladnego strojenia b-r nalezy wybrac dysokie ss.
                      Warto zaznaczyc opcje use preemphasis. Wtedy sygnal MLS ma stepiona gore co jest milsze dla ucha a i przetworniki kartu muzycznej tak nie sieja.
                      Poniewaz pomiar trwac bedzie teraz krotko to dobrze zwiekszyc repeat count do 2 czy 4razy. Jest to ilosc wykonywanych pomiarow raz za razem a wynik jest usredniany. Do przymiarek mozna ustawic 1 a jak juz mierzymy to zaznaczyc nawet 5-10.
                      volume powinno byc 100 bo to jest skala cyfrowa i ograniczenie tu to strata rozdzielczosci przetwornika. Jak zwiekszysz to bedziesz musial poustawiac na nowo mikser. Z tego volume kozystamy tylko wtedy gdy mamy klopoty z mikserem analogowym. Generalnie nalezy ustawic go tak zeby suwak wejscia byl blizej dolu a suwak master blizej gory.

                      Zamieszczone przez ir0nhide
                      To też by było trochę bez sensu konstruować wkładki chociażby do skype które przepuszczały by tylko "pasmo mówione" Skoro można mieć tanio wkładkę która odbiera całe pasmo (20-20k) to nie wiem komu by się chciało budować nową na tylko dany zakres pasma.....
                      Tak sie konstruuje mikrofony dla wokalistow. Tam nie liczy sie plaskie pasmo tylko ''brzmienie''. Jak bedziesz mial kiedys mozliwosc to posluchaj jak brzmi ludzki glos z mikrofonu ''pomiarowego'' jest beznadziejny. A tani dynamiczny alphard brzmi calkiem niezle i daleko mu do pasma 20-20.

                      Pomysle co robimy dalej z Twoimi pomiarami i dam znac.

                      [ Dodano: 2010-09-06, 18:21 ]
                      Troche to trwalo ale juz wiem :)

                      No to tak, ustaw glosnik do pomiaru, moze byc ok 50cm a jak sygnal bedzie slaby jak poprzednio to blizej.

                      Nie rob zadnych calibracji, wylacz wszystkie w option, calibrate.

                      Wybierz new, potem prawym new, signal. Mozesz teraz dla testu nagrac (sound, record), odznaczone no output, volume 100, channels booth, calibration-left, data-right, type-frequency, play-0,1, record-0,05 i Ok. U mnie przy 1khz na calej kolumnie wyszlo na mierniku lewym 17k a prawym 8k. Ustaw mikser zeby sygnal mial choc kilka tysiecy.

                      Teraz wejdz w options preferences i ustaw sample rate na 2048, vol 100, zaznacz deemfaze i repeat count 2. Nie jest to takie wazne ale warto to opanowac. Naciskasz OK.
                      Wchodzisz na signal i robisz pomiar (measure, frequency response). Tym razem jest bzyk bzyk i po sprawie. U mnie na mierniku poziomu skoczylo do 21k i 15k. Otwierasz plik frequency ktory wlasnie sie pojawil i to jest charka twojego glosnika. U mnie jest spadek >10khz! Teraz robisz save i zamykasz SW. Nastepnie otwierasz go ponownie i wczytujesz zapisany projekt. No i charka juz nie opada >10khz!?

                      Zeby wylapac ta anomalie SW nalezy wejsc w folder system i otworzyc pliki: measurement.in.i.fft i measurement.in.r.fft. Pokaz te pliki.
                      Lewy kanal to odpowiedz karty muzycznej wraz ze wzmacniaczem u mnie spadek >10khz. To dla tych co mysla ze mozna wykonywac pomiary bez kanalu referencyjnego. Prawy kanal to odpowiedz calosci czyli karta, plus amp plus glosnik plus mic plus preamp. Poprzednio ogladany plik frequency powinien byc roznica tych dwoch plikow. Jesli jest taki sam jak kanal prawy to cos w SW nie zadzialalo, bo nie uwzglednil autokalibracji karty i wzmaka. I tu pomaga restart.

                      Sprawdz jak to u ciebie wyjdzie, jak sie uda to mozesz kombinowac z plikiem kalibracyjnym do mikrofonu on dziala tak samo jak plik calibracyjny z kanalu referencyjnego. Tez jest odejmowany od charki pomiarowej z prawego kanalu. Dopiero wynik jest wazna charakterystyka glosnika. Mozesz zrobic calibracje zrownowazenie kanalow choc nie jest konieczna, bardziej sie przydaje w pomiarach impedancji). Calibracja wzmacniacza nie jest potrzebna bo za kazdym pomiarem jest robiona autokalibarcja, no chyba ze sie SW powiesi jak wyzej.

                      Warto jeszcze nauczyc sie okreslac powtarzalnosc pomiarow. Repeat count najlepiej ustawic na 1. Robisz pomiar jak wyzej z tym ze na charce wynikowej wylaczasz auto minmax ( w trzech miejscach), mozesz ustawic swoje zakresy zeby lepiej bylo widac. I teraz wykonujesz kolejne pomiary obserwujac jak sie zmienia wykres. Jesli bardziej niz 1dB to jest kiepsko. Warto teraz poprobowac z wiekszymi/ mniejszymi ustawieniami sample rate, wtedy wyjdzie ze na dole pasma beda nieprzewidywalne skoki i trzeba tylko okreslic od jakiej czestotliwosci sa minimalne czyli od ilu pomiar jest powtarzalny.

                      Na dzis wystarczy.

                      P.S. Nie przejmuj sie faza, wyglada na to ze wkladki WM61 maja plus na obudowie. Jeszcze to sprawdze dokladnie, dziwne ze nikt wczesniej tego nie zauwazyl. A moze kolega z forum ktory nas zaopatruje wciska jakis zlom?

                      Skomentuj


                        #71
                        Zamieszczone przez ir0nhide
                        ! Plik kalibracyjny musi być dopasowany do danej wkładki tak by skalibrować mic by mierzył "równiuteńko" bym musiał robić za każdym razem nowy plik konfiguracyjny mic dla danego głośnika
                        Przeciez nie bedziesz musial dla kazdego glosnika z osobna robic plik kalibracyjny. Skoro np wiesz, ze mikrofon przeklamuje o 10dB w pasmie 15Khz, to przeciez zawsze tak bedzie i to dla kazdego pomiaru.
                        Zamieszczone przez ir0nhide
                        dodatkowo gdy wezmę pierwszy lepszy mic do Skype to mierzy identycznie !
                        Patrzac po Twoim pomiarze geniusa nie zauwazylem, zeby mial opadajaca charke od 5Khz

                        Skomentuj


                          #72
                          Zamieszczone przez pharoh
                          Patrzac po Twoim pomiarze geniusa nie zauwazylem, zeby mial opadajaca charke od 5Khz
                          no bo to był pomiar z kondem chyba, zaraz muszę sobie przypomnieć,

                          Teraz mam czasu.... ,rozstawiam sprzęt...

                          Skomentuj


                            #73
                            A przy okazji strzelilem charke swoich starych kolumn, na mikrofonie klapowym tonsila bez zadnej kalibarcji.
                            Z tego co pamietam z pomiarow na profesjonalnym sprzecie to bylo podobnie. Charka wiarygodna od ok 200hz.

                            Wazne ze wykres lezy na -10dB to znaczy ze sygnal z mikrofonu byl silny. Charka jest czytelna, usredniona tylko do 1/16 oktawy. Nie wiem czemu wam wychodza jakies sieczki. Caly pomiar trwal sekunde, bez zadnych kalibracji, ustawianie markerow i innych sraczek. I nauczcie sie dobrze wymiarowac wykresy, nie zadne 3dB ale 5!!! Mozna dodac co decybel slabo widoczne linie.
                            Załączone pliki

                            Skomentuj


                              #74
                              Irku spokojnie pomału :razz:
                              Bo u nie wychodzi trochę na opak ....
                              Po kolei:
                              Zamieszczone przez irek
                              No to tak, ustaw glosnik do pomiaru, moze byc ok 50cm a jak sygnal bedzie slaby jak poprzednio to blizej.
                              Dałem 30cm
                              Zamieszczone przez irek
                              Nie rob zadnych calibracji, wylacz wszystkie w option, calibrate.
                              pusto, nie ma nic..

                              Zamieszczone przez irek
                              Wybierz new, potem prawym new, signal. Mozesz teraz dla testu nagrac (sound, record), odznaczone no output, volume 100, channels booth, calibration-left, data-right, type-frequency, play-0,1, record-0,05 i Ok. U mnie przy 1khz na calej kolumnie wyszlo na mierniku lewym 17k a prawym 8k. Ustaw mikser zeby sygnal mial choc kilka tysiecy.
                              U mnie wychodzi na odwrót tzn. na prawym mam okł 17k a na lewym 10k

                              Zamieszczone przez irek
                              Teraz wejdz w options preferences i ustaw sample rate na 2048, vol 100, zaznacz deemfaze i repeat count 2. Nie jest to takie wazne ale warto to opanowac. Naciskasz OK.
                              Tak zrobiłem z jednym ale.. - nie zaznaczyłem "deemfaze" bo czegoś takiego nie mam.

                              Zamieszczone przez irek
                              Wchodzisz na signal i robisz pomiar (measure, frequency response). Tym razem jest bzyk bzyk i po sprawie. U mnie na mierniku poziomu skoczylo do 21k i 15k. Otwierasz plik frequency ktory wlasnie sie pojawil i to jest charka twojego glosnika. U mnie jest spadek >10khz! Teraz robisz save i zamykasz SW. Nastepnie otwierasz go ponownie i wczytujesz zapisany projekt. No i charka juz nie opada >10khz!?
                              nie było bzyk, bzyk (znaczy domyślam się 2 razy) tylko jedno "bzyk" (pomimo ze w repeat count ustawiłem 2 )Dodatkowo poziomy nawet nie drgneły ani ciut ciut...
                              zamknołem i właczyłem na nowo SW i nic się nie zmieniło...(a jak to wygląda zamieszczę niżej foto)

                              Zamieszczone przez irek
                              Zeby wylapac ta anomalie SW nalezy wejsc w folder system i otworzyc pliki: measurement.in.i.fft i measurement.in.r.fft. Pokaz te pliki.
                              Lewy kanal to odpowiedz karty muzycznej wraz ze wzmacniaczem u mnie spadek >10khz. To dla tych co mysla ze mozna wykonywac pomiary bez kanalu referencyjnego. Prawy kanal to odpowiedz calosci czyli karta, plus amp plus glosnik plus mic plus preamp. Poprzednio ogladany plik frequency powinien byc roznica tych dwoch plikow. Jesli jest taki sam jak kanal prawy to cos w SW nie zadzialalo, bo nie uwzglednil autokalibracji karty i wzmaka.....
                              Sam zobacz :


                              Zamieszczone przez irek
                              I tu pomaga restart.
                              Restart PC? / nie restartowałem..... teraz zobaczę

                              SZCZEGÓŁY:
                              * Mierzyłem samą kopułkę
                              * SW w wersji 1.0
                              * Pomiar robiony z użyciem mic od skype , ( WM-61A dopiero dzisiaj został wysłany, pewnie najszybciej dopiero w środę przesyłka będzie u mnie.)
                              * freqency means - 0db (jak dam -10 to u mnie zmniejsza się amplituda na sygnale prawym, -20db - zmniejszy się jeszcze bardziej...)

                              [ Dodano: 2010-09-06, 20:23 ]
                              Zamieszczone przez pharoh
                              Patrzac po Twoim pomiarze geniusa nie zauwazylem, zeby mial opadajaca charke od 5Khz
                              Tak jak myślałem to były pomiary z kondensatorem 10uf, Co nie zmienia faktu że ten genius chyba najlepiej wypadł z nich... też zastanawiałem się nad tym .....

                              Ale te mic od skype mnie denerwują - te z których da się wydłubać wkładkę to wyciągam i wsadzam albo przyczepiam do 80cm rurki aluminiowej ale niektóre są zabudowane/zalane w tym swoim plastiku, dodatkowo mają dziurki z po bokach jakieś gąbki i inne pierdoły i weź tu zgadnij czy gdzieś bokiem nie wciągną śmieci z pomieszczenia itp .........

                              Skomentuj


                                #75
                                Zamieszczone przez ir0nhide
                                Tak zrobiłem z jednym ale.. - nie zaznaczyłem "deemfaze" bo czegoś takiego nie mam.
                                Moj blad, mialo bys preemphasis. Ta opcja redukuje zawartosc wysokich tonow w sygnale pomiarowym. Charki sa mniej poszarpane.

                                Charka wyszla Ci do gory nogami bo masz zamieniony kanal referencyjny z kanalem pomiarowym. To chyba moj blad bo podalem Ci jak ja mam to ustawione a ja mam system w ktorym dowolnie konfiguruje przypozadkowanie kanalow i pewnie mam odwrotnie.

                                No ale nie wazne. Po tych pomiarach widac ze charka za wzmakiem jest w miare plaska na tyle ze nie widac jej odzwierciedlenia w charce wypadkowej. Wiec nie widac czy zamkniecie/ otwarcie SW cos dalo. Charka na kanale wejsciowym jest wznoszaca a potem opadajaca >5khz wiec wyglada na uszkodzony mikrofon a skoro probowales z roznymi to uszkodzony preamp mikrofonowy.
                                Zeby wyeliminowac uszkodzenie jednego wejscia karty muzycznej zrob pomiary elektryczne, tak samo jak poprzednio. Jesli masz JIG-a z oryginalnym opisem to odlacz preamp mikrofonowy i polacz gniazdo czincz J1 z J4 (SW1 na srodku). Jesli na obu kanalach (measurement.in.i.fft i ....r.fft) beda takie same charki to karta jest ok.

                                Mozna jeszcze sprawdzic preamp mikrofonowy podlaczajac do jego wejscia sygnal z wyjscia karty muzycznej. Trzeba go podac przez dzielnik napiecia bo preamp ma duze wzmocnienie i by sie przesterowal. Laczysz gniazdo J1 z wejsciem preampa przez dzielnik 1:68. Chyba takie wzmocnienie ma ten preamp. To moze byc 68k i 1k albo 33k i 470om itp, moze tez byc potencjometr.

                                Zamieszczone przez ir0nhide
                                * freqency means - 0db (jak dam -10 to u mnie zmniejsza się amplituda na sygnale prawym, -20db - zmniejszy się jeszcze bardziej...)
                                Zgadza sie, dokladnie spadna o 10 lub 20dB i wtedy trzeba podglosic wzmaka zeby podniesc ten poziom a przy okazji podniesie sie poziom z mikrofonu. Trzeba ustawic tak zeby sygnal pomiarowy byl prawie taki sam jak referencyjny.

                                Zamieszczone przez ir0nhide
                                nie było bzyk, bzyk (znaczy domyślam się 2 razy) tylko jedno "bzyk" (pomimo ze w repeat count ustawiłem 2 )Dodatkowo poziomy nawet nie drgneły ani ciut ciut...
                                Na pewno byly dwa bzyki tylko jeden za drugim. Ustaw repeat count na 1 to bedziesz mial jeden bzyk i sam stwierdzisz ze to cos za malo :) Czym ustawisz mniejsze sample tym bzyk bedzie krotszy.

                                Skomentuj


                                  #76
                                  Zamieszczone przez irek
                                  Moj blad, mialo bys preemphasis. Ta opcja redukuje zawartosc wysokich tonow w sygnale pomiarowym. Charki sa mniej poszarpane.
                                  Tak myślałem ale wolałem jednak nie wprowadzać nic od siebie do twojej instrukcji...
                                  Zmieniło to tyle że pojawił się spadek który widać na foto, niżej....

                                  Zamieszczone przez irek
                                  Charka wyszla Ci do gory nogami bo masz zamieniony kanal referencyjny z kanalem pomiarowym.
                                  To jak mam to zmienić tak żeby było jak powinno ? :???:

                                  Zamieszczone przez irek
                                  No ale nie wazne. Po tych pomiarach widac ze charka za wzmakiem jest w miare plaska na tyle ze nie widac jej odzwierciedlenia w charce wypadkowej.
                                  zmienia się jak zaznaczę opcje "preemphasis" tzn. obcina.... co w/w a co widać niżej na foto

                                  Zamieszczone przez irek
                                  Zeby wyeliminowac uszkodzenie tego wejscia karty muzycznej zrob pomiary elektryczne, tak samo jak poprzednio. Jesli na obu kanalach beda takie same charki to karta jest ok.
                                  wygląda to tak:



                                  Zamieszczone przez irek
                                  Zgadza sie, dokladnie spadna o 10 lub 20dB i wtedy trzeba podglosic wzmaka zeby podniesc ten poziom a przy okazji podniesie sie poziom z mikrofonu. Trzeba ustawic tak zeby sygnal pomiarowy byl prawie taki sam jak referencyjny.
                                  :???: no nie wiem, jeszcze trochę mogę dać ale będę wtedy bał się o Tweetera (tak jak teraz daje już po uszach że muszę zatykać :/ ) mogę spróbować amplitudy wyrównać ale nie wiem czy zdążę.... chyba że zagwarantujesz mi nową kopułkę... :razz:

                                  Zamieszczone przez irek
                                  Na pewno byly dwa bzyki tylko jeden za drugim....
                                  ....Racja

                                  [ Dodano: 2010-09-06, 22:12 ]
                                  Dopiszę jeszcze co zaobserwowałem:

                                  1. gdy włączę SW i HOLM impulse (dwa programy na raz) i wpierw zrobię pomiar HI(Holm impulse) a następnie włączę w SW "loop rec" to tak jakby anulowało mi ustawienie latencji w SW ponieważ sygnały na miernikach skaczą - okł. 9ms , 18ms , 23ms ( np. 2 razy 18ms raz 9ms, raz 18ms i 23ms i tak w kółko....) Czyli mniemam że robi się jakaś kiszka w sterownikach czy jak ?

                                  2. Pomiar z programu HI wychodzi IDENTYCZNY jak ten z Measurment.in.L.Fft w SW

                                  [ Dodano: 2010-09-07, 08:34 ]
                                  Aha, no tak, a jeśli mam zrobić pomiar elektryczny z Twoim niżej wymienionym opisem to:

                                  Zamieszczone przez irek
                                  Zeby wyeliminowac uszkodzenie jednego wejscia karty muzycznej zrob pomiary elektryczne, tak samo jak poprzednio. Jesli masz JIG-a z oryginalnym opisem to odlacz preamp mikrofonowy i polacz gniazdo czincz J1 z J4 (SW1 na srodku). Jesli na obu kanalach (measurement.in.i.fft i ....r.fft) beda takie same charki to karta jest ok.
                                  Co to znaczy "JIG z oryginalnym opisem" ??
                                  Pre nie mogę odłączyć bo mam wbudowany w jiga :/ chyba ze go odlutuje ?

                                  Zamieszczone przez irek
                                  Mozna jeszcze sprawdzic preamp mikrofonowy podlaczajac do jego wejscia sygnal z wyjscia karty muzycznej. Trzeba go podac przez dzielnik napiecia bo preamp ma duze wzmocnienie i by sie przesterowal. Laczysz gniazdo J1 z wejsciem preampa przez dzielnik 1:68. Chyba takie wzmocnienie ma ten preamp. To moze byc 68k i 1k albo 33k i 470om itp, moze tez byc potencjometr.
                                  A jak pot. to jakiej wartości ? (szukam R ale nie mogę akurat takich znaleźć u siebie...)

                                  Skomentuj


                                    #77
                                    Zamieszczone przez ir0nhide
                                    zmienia się jak zaznaczę opcje "preemphasis" tzn. obcina.... co w/w a co widać niżej na foto
                                    Zmienia sie na sygnalach wejsciowych ale jest potem robiona deemfaza czyli proces przeciwny ktory wypadkowo daje plaska charke. I to wlasnie z ta kompensacja SW ma problem. Po zapisaniu, zamknieciu i otworzeniu tego pliku charka measurement bedzie plaska, a wejsciowe tak samo opadajace. Dzieki dosc znacznie opadajacej charaketrystyki latwo wykryc czy zostala dokonana autokalibarcja. Ale jak masz pomiar bez preemfazy to charka karty jest dosc plaska i wtedy nie widac dokaldnie czy zostala ona odjeta od charki wypadkowej.
                                    Preemfaza zmniejsza ilosc wysokich tonow co ratuje wysokotonowca dodatkowo jak wybierzesz niskie sample size to pomiar bedzie trwal chwile a przez tak krotki czas to mozec do wysokiego nawet i 100W przylozyc. Ale oczywiscie dobrze rozumujesz ze lepiej nie przesadzac szczegolnie z drogimi glosnikami, bo po co ryzykowac. Przy pomierach z 25cm mysle ze nie bedziesz mial problemu z poziomem, gozej przy mierzeniu z 1m.

                                    Oryginalny tutorial SW zaleca wylaczenie deemfazy, ja przy pomiarach stwierdzilem ze z nia jest lepiej. Jest dosc szzcegolowy opis procesu preemfaza-deemfaza i keidy dobzre z neigo kozystac a keidy nie, ale to w oryginalnym tutorialu ktory ma 500stron.

                                    Nie powinno sie uruchamiac dwoch programow kozystajacych z jednej karty muzycznej, moga dziac sie dziwne rzeczy.

                                    Zamieszczone przez ir0nhide
                                    Pre nie mogę odłączyć bo mam wbudowany w jiga :/ chyba ze go odlutuje ?
                                    No to nie kombinuj, oryginalny JIG ma preamp dolaczany czinczem i wtedy latwo go odlaczyc i spiac wejscie z wyjsciem.

                                    Zamieszczone przez ir0nhide
                                    A jak pot. to jakiej wartości ? (szukam R ale nie mogę akurat takich znaleźć u siebie...)
                                    Potek dowolny raczej mniejsza wartosc niz wieksza. Rezystory tez moga byc dowolne byle ich stosunek wynosil ok 1:68 i tez lepsza mniejsza wartosc niz wieksza. Moze byc 6,8k do 100om.

                                    Po tych charkach co pokazales wyglada ze karta jest ok. Wiec na razie wina spada na preampa. Warto byloby go zmierzyc. Na poczatek zmierz woltomierzem napiecie na wejsciu mikrofonowych preampa. Bez podlaczonego mikrofonu rzecz jasna. Powinno byc 2-3V.

                                    Skomentuj


                                      #78
                                      Zamieszczone przez irek
                                      Na poczatek zmierz woltomierzem napiecie na wejsciu mikrofonowych preampa. Bez podlaczonego mikrofonu rzecz jasna. Powinno byc 2-3V.
                                      ~4.5V jest na gnieździe RCA gdzie podłączam mic

                                      Skomentuj


                                        #79
                                        Moze byc 4,5V, jest ok.

                                        Skomentuj


                                          #80
                                          Dobra wróciłem z pracy a WM-61A przyszedł zabieram się za zaaplikowanie kapsułki...
                                          Tylko teraz tak: Irku pisałeś coś o "odwróceniu" (plus na masie) więc jak mam ją podłączyć ?
                                          Chciał bym nie lutować go zbyt często.... ostatniego Panasonica przegrzałem i się płytki mu poodklejały, więc.....

                                          [ Dodano: 2010-09-08, 14:39 ]
                                          Dodatkowo widzę w sieci materiały o modernizacji kapsułek:
                                          http://www.subatomicglue.com/mintymic/
                                          http://www.airraidsirens.com/posts/wm55a.html
                                          O co w nich chodzi ? warte zachodu ?

                                          [ Dodano: 2010-09-08, 14:41 ]
                                          http://www.johncon.com/john/wm61a/

                                          [ Dodano: 2010-09-08, 19:43 ]
                                          Dobra wykonałem pomiar na nowym mic, jednak nadal nie wygląda to chyba najlepiej oczywiście jakaś róznica jest ale dalej ta straszna górka na 3khz :???:


                                          Dane:
                                          * odległość - 50cm
                                          * pomiar bez użycia pliku kalibracyjnego microfonu
                                          * na słabszym wzmocnieniu pre i freq. means -20db
                                          Measurments:
                                          - Ss - 2048
                                          - Use preemphasis (zaznaczone)
                                          - Repeat Count - 4 (w stosunku do 1 powtórzenia 4 wygładziły troszeczkę ch-ke i lekko się ona tez zmieniła)

                                          Markerów nie dawałem

                                          Pulse pomiar - było odbicie od podłogi na ~6.5ms - złagodziłem

                                          Jak to teraz wygląda według Was ? (choć mogę się domyślać )

                                          [ Dodano: 2010-09-08, 20:25 ]
                                          CHOCIAŻ NIE NO ZARAZ, ZARAZ bo już mi się zrobił mętlik w głowie od tego wszystkiego ...... :/

                                          Przecież ten pomiar wyszedł identyczny jak ten mój pierwszy z pierwszego postu tego tematu !

                                          Czyli zrobiłem kolko i dalej jestem w pkt. bez wyjścia... :mad:

                                          [ Dodano: 2010-09-08, 20:32 ]
                                          No to mic wydaje się być OK (skoro drugi WM który zmierzył identycznie), pre też (skoro bez pre wychodzi taki sam przebieg ch-ki), JIG także, karta dźw. również pomieszczenie też nie ma tutaj wpływu no to co do cholery :!: ..... :mad: (zaraz mnie coś trafi....)

                                          [ Dodano: 2010-09-09, 07:58 ]
                                          I co ? Irku masz jeszcze jakieś pomysły ?
                                          Może ta kopułka ma taki przebieg !? A może jest walnięta, no ale to na obu wychodziło by tak samo? wydaje mi się że nie....
                                          Kupił bym może zwykłą PJ-ke STX by to sprawdzić, no ale przecież nie kupie PJ za 30zł + dam 20-30zł za przesyłkę od STX żeby tylko to sprawdzić :/
                                          Może ktoś z was ma jakąś kopułkę którą zmierzył, i jest pewien jej poprawnego przebiegu ch-ki - chciał by mi odsprzedać albo wypożyczyć do sprawdzenia ?

                                          Bo w tych okolicznościach nie mam więcej pomysłów.....

                                          [ Dodano: 2010-09-09, 16:27 ]
                                          Nie no ja się już poddaje ....
                                          Na innej karcie i bez pre wychodzi to samo. Wszędzie, i jak bym nie robił nie mierzył zawsze wychodzi to samo! i tak, i siak, i srak.... i wychodzi - bardzo duże podbicie na okł. 3khz ....

                                          HOLM Impulse mierzy identycznie jak SW....

                                          Wszystko się sprowadza do tego że te vify mają taki właśnie przebieg ch-ki.....
                                          (może muszą pograć jeszcze parędziesiąt godzin to się uspokoją ? :???: )

                                          Gdyby to nie była wina DX25TG to na mid-tonowych też by wychodziło podbicie w tym paśmie.... Mam rację ?

                                          Chyba dopóki nie zmierzę czegoś zmierzonego to i tego się tez nie dowiem na 100%....

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X