Właśnie złożyłem uni i robiłem pierwsze uruchamianie...
I mam takie pytanie: zgodnie z opisami prki skręcamy max w lewo i potem regulujemy aby napięcie na rezystorach ceramicznych było ok 10mV. U mnie sytuacja jest taka że jak mam już podpięte oba kanały to na prawym mam na obu tych rezystorach po ok 6mV a na lewym 3mV, skręcając potencjometry w prawo mogę tylko zmniejszyć te wartości. Więc pozostawiłem je praktycznie w pozycji max w lewo, jak na początku. Dodam że najpierw zgodnie z opisem podłączyłem tylko jeden kanał, próbowałem regulować i dopiero później dołączyłem drugi. Trafo oczywiście było puszczone przez rezystor ok 13,5ohm (dwa ceramiki 5W). I teraz taki numer: podłączyłem źródło dźwięku, potencjometr i jedną kolumnę (starą ale sprawną, 8ohm). Pograło jakąś minutę i w momencie jak sprawdzałem ręką temperaturę radiatora (nie wiem czy to przez to czy to zbieg okoliczności) usłyszałem huk, koniec muzyki. Radiator był ciepły (raczej zbyt ciepły jak na minutę grania zsymboliczną głośnością, a radiatora kawał bo 10x19x5cm). Po odłączeniu zasilania sprawdziłem bezpieczniki - wywalone. Przy wyjmowaniu drugiego za pośrednictwem śrubokręta (kanał prawy) poszedł następny huk i blask (jakby się coś zwarło). Czy może ktoś poradzić co mam zrobić teraz? Co z tymi prądami spoczynkowymi - czy to ich wina? Czy mogło wywalenie bezpieczników spowodować mój kontakt z radiatorem?
Sory, że się wcinam koledze, ale mam parę można powiedzieć głupich pytań.
Zabieram się powoli za budowę tego wzmacniacza i szukam dopiero części. Jestem bardzo początkujący i mam następujące pytania:
1. Rozumiem, że pomimo iż kilka osób uważa inaczej mogę spokojnie zastosować rezystory 5%? Mogą być one z odzysku?
2. Czy dwa wielkie kondensatory 10000uF mogą być jakieś zwykłe od Samsunga za 10zł sztuka czy jeśli bym tam wsadził kozackie Nichicony usłyszał bym różnicę? To samo się tyczy wszystkich mniejszych kondensatorów. Czy mogę powkładać te, które mam z odzysku czy lepiej zwrócić na to większą uwagę?
3. Kondensatory o najmniejszych pojemnościach mają być jakiego typu? I tak jak wyżej, czy mogą być z odzysku?
4. Czy BC546B i BC556B to to samo co C546B i C556B?
5. Czy mostek prostowniczy musi być 6A 200V? Bo takiego nie mogę znaleźć. Jaki jeszcze by się sprawdził?
6. Jestem laikiem i nie rozumiem pewnej rzeczy. Jak to jest z przedwzmacniaczem? Bo tutaj można go zastosować, ale nie trzeba? Dobrze rozumiem? Więc jaką on pełni rolę?
Podkładki są, elementy sprawdzone, zimnych lutów też być nie powinno bo przed poskręcaniem przelutowałem dla pewności większość spoin.
A te prądy spoczynkowe - to po ustawieniu max w lewo powinny być najmniejsze i rosnąć w miarę kręcenia w prawo?
I żeby nie było niejasności: np najpierw ustawia się dla prawego kanału, więc zasilanie tylko na ten kanał i przez rezystor na wtórnym, a potem drugi kanał czyli podłączamy zasilanie tylko do lewego, znów przez rezystor i znów ustawiamy. A potem jak już podepniemy zasilanie na oba kanały to jakie powinny być te prądy w przypadku bez rezystora na wtórnym uzwojeniu i z rezystorem?
Taki sam jak bedziesz mial rożnice to zaledwie o kilka dziesiątych mV,prąd spoczynkowy może sie podnieść po dłuższym sluchaniu jak wzmacniacz się wygrzeje .Przeleć wszystkie elemety jak Ci pisali powyżej czy są na właściwym miejscu i czy prawidłowo wlutowane,ale jak mówisz ze Ci poszły bezpieczniki to pewnie zrobiłeś gdzieś zwarcie teraz :)
A te prądy spoczynkowe - to po ustawieniu max w lewo powinny być najmniejsze i rosnąć w miarę kręcenia w prawo?
dokładnie...
[ Dodano: 2009-09-12, 19:15 ]
Zamieszczone przez mozart
I żeby nie było niejasności: np najpierw ustawia się dla prawego kanału, więc zasilanie tylko na ten kanał i przez rezystor na wtórnym, a potem drugi kanał czyli podłączamy zasilanie tylko do lewego, znów przez rezystor i znów ustawiamy. A potem jak już podepniemy zasilanie na oba kanały to jakie powinny być te prądy w przypadku bez rezystora na wtórnym uzwojeniu i z rezystorem?
nie!! prawa strona to zasilanie dodatnie a nie dla prawego kanału! na tym zasilaniu stawiasz oba kanały i jak wsio jest w normie podpinasz ujemne i dodatnie bez rezystora
Co do rezystorów to jednak nie jest to takie tanie ponieważ ich nie da się kupić na sztuki........ a jeśli nie będzie poprawy w jakości dźwięku to po co brać po 100szt. z każdej wartości? No chyba, że rzeczywiście będzie, ale tego chyba nie można sprawdzić niestety?........
To jakiś przedział mniej więcej podajcie ile A i jakie V ma mieć ten mostek bo nie wiem nawet po co on tam jest i wolę mieć pewność, że będzie dobry.
Te malutkie kondensatory to jakie? Ceramiczne/monolityczne/jakie tam jeszcze są......?
I Co tam jeszcze trzeba oprócz trafa i głównej płytki z radiatorem? Bo oglądam te wzmacniacze i widać tam jeszcze inne małe układziki, ale nie bardzo wiem do czego one służą, czy są konieczne i skąd wziąć schematy?
bart210- Widzę, że będę miał niemalże identyczny zestaw co Ty . Z tą różnicą, że ja chyba biorę DX25 (tak mi polecono )
Jak się zestaw sprawuje? Basu nie brak? (wiem, że OT zaczynam, ale mam nadzieję, że moderatorzy wykażą się wyrozumiałością?.......... jeśli nie to przepraszam)
U mnie można w elektronicznym kupić rezystory po 10sztuk i 10 sztuk kosztuje 50gr :P
Zobacz po prostu do innego sklepu
główna płytka polutowana + trafo i masz wzmacniacz :) Do tego jeszcze prąd, sygnał i kolumny :P
Na chłopski rozum powiem Ci, że mostek to nic innego jak zintegrowane diody prostownicze, zamieniają prąd zmienny ( taki jak w gniazdku ) na stały DC. Im mocniejszy, tym więcej wytrzyma i tyle. Minimalną wartością dla uni jest 6A 200V.
W dowolnym pobliskim elektroniku sprzedaja rezystory na sztuki,na allegro masz np. po 10-20 szt.Kondensatory w ktorych masz jednostke uF(mikro faradów) to są kondesatory elektorlityczne 18pf,47pf,470(piko faradów) to masz z kolei kondensatory ceramiczne,100nF(nano faradów)Mkt-kondensatory poliestrowe,"inne małe układziki" uniamp jest tylko końcóka mocy do niego można zamontowac rozne inne uklady jak miedzy innymi przedwzmacniacz,zabezpieczenie DC w tym przypadku zbedne z racji tego ze uniampa posiada zbezpieczenie cichego załączania głośników,zabezpieczenie termiczne i przeciwzwarcioe a jakie konkretnie tobie chodzi układy?? :> niewiadomo
Bart- Pozwól, że podam jako przekład zdjęcie Twojego wzmaka bo właśnie przeglądałem (PS. świetna obudowa :):
To w prawym górnym rogu zdjęcia to są wyprowadzenia na jakieś gniazda do podłączenia głośników chyba, ale te inne? To wszystko zabezpieczenia?
Na dole zdjęcia po prawej (dla osoby patrzącej na monitor) jest jeszcze coś co zapomniałem zaznaczyć. Chyba jakiś szereg kondensatorków?
No u mnie to nawet nie wiem gdzie jakiś elektroniczny jest, ale doświadczenie mnie nauczyło, ze tam kilka razy drożej niż na allegro :/. Niestety nie mam gdzie tych rezystorów kupić, a nawet jeśli tak jak mówicie po 10 szt. za 50gr to jestem 10zł do tyłu......... xD
Chyba nawet sam twórca coś pisał, że nie ma różnicy pomiędzy 1%, a 5% więc jestem zdezorientowany.
A te kondensatory to można jakoś rozróżnić? Bo jak dla mnie to MKT wyglądają jak foliowe, a być może mam wszystkie jakie mi będą potrzebne :)
To w prawym górnym rogu to selektor wejść :) te białe malutkie prostokąciki to przekaźniki.
Ten szereg kondensatorków to tak naprawdę diody na froncie
Kupuj kondensatory takiej wartości jakiej potrzebujesz, typem się nie martw. Nie ma np. elektrolita 3,3pF rozumiesz?
Reszta układów, które zaznaczyłeś to zasilanie dodatkowe do układów, które mają za zadanie np w tym przypadku sterowaine potencjometrem z silniczkiem na pilota. To takie już bajery są po prostu
To w prawym górnym rogu (na czerwono) to wejścia sygnałowe. Na środku, złote, to wyjścia na kolumny, a po lewej zasilanie i gniazdo bezpiecznika.
Z lewej na czerwono to zasilacz symetryczny dla zdalnego sterowania i sumatora.
Na środku (na czerwono) patrząc od góry to zdalne sterowanie, a po niżej sumator wejść (wyprowadza 1 sygnał na subwoofer).
A ten szereg kondensatorów to zapewne chodziło Ci o te elementy przy samym panelu. To są diody sygnalizujące wybrane źródło.
Nie za wiele z tego wiem, ale rozumiem, że mnie to nie dotyczy i mogę to pominąć? xD
Co do kondensatorów to nie będzie to miało na nic wpływu? Ale gdzieś np. słyszałem, że foliowe są o wiele mniej dokładne niż ceramiczne...
W tym przypadku napięciem kondensatorów się chyba nie muszę przejmować?
No to jeszcze zapytam o trafo. Ma to być 230V - 2x35V, ale toroidalny czy taki "zwykły" też może być? Moc 250W? A VA to to samo co W? No i ile ma mieć A?
Co do kondensatorów to mają wpływ przy zwrotnicach może ...
We wzmaku nie musisz się martwić. Ewentuaaalnie, jakbyś bardzo chciał to ten na wejściu może być jakiś firmowy. Ale to już niech się inni wypowiedzą :)
Napięcie nie może być niższe niż podane :) Jeśli nie jest podane, znaczy, że obojętne.
Trafo najlepiej toroidalne, po prostu lepiej nadaje się do wzmaka, jest lepsze krótko mówiąc. VA to woltoamper, czyli wolt * amper, a to to samo co W - WAT.
Wystarczy wiedzieć, że trafo ma być 2x 35V 250VA, ile A - policz
Na wejście polecam wimy 2x2,2uf(4,4uf) duża różnica na plus,a co do kondesatorow które opisywalem to tyczylo sie oczywiście tylko tych co są na spisie w uniampie:)
Skomentuj