• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

5 calowy midwoofer do zwrotnicy pierwszego rzedu.

Pierwszy rząd będzie jak będziesz miał akustycznie zbocze 1 rzędu a tego nie da się zrobić cewką tylko trzeba porzeźbić
Np jak on:
http://www.vandersteen.com/vandersteen_001.htm

To co sie da zrobic jedna cewka zalezy od uzytego glosnika. Tonsil Puls jest przykladem zestawu z mitycznie niemozliwa zwrotnica, oparta na jednej cewce i jednym kondensatorze. Dziala? Dziala :)

Z reszta schodzimy z tematu. O 1 rzedzie bylo juz w innym temacie i nie ma co dublowac. Tutaj szukamy odpowiednich przetwornikow.
 
Właśnie takie dziwactwa miałem na myśli. Reszta to ich marketingowe mantry mające czymś wyróżnić z tłumu. Realizatorzy używający monitorów bliskiego pola masowo posługują się urządzeniami aktywnymi. Bo ma to sens akustyczny i funkcjonalny.

Oczywiście jest kilka legend domowego hi-endu lub prawie hi-endu jak pierwsze monitory Sonus Faber. Eposy też chyba miały taki filtr. Niestety tak się składa że akurat mniej legendarne konstrukcje obu producentów których słuchałem brzmiały mi bardziej jak głośniki ze starego radia więc nie mogę pochwalić legendarności tych marek.

---------- Post dodany o 19:38 ---------- Poprzedni post o 19:34 ----------

To co sie da zrobic jedna cewka zalezy od uzytego glosnika. Tonsil Puls jest przykladem zestawu z mitycznie niemozliwa zwrotnica, oparta na jednej cewce i jednym kondensatorze.

Daj sobie spokój już z tym Tonsilem Pulse. Tam był przeprojektowany poczciwy polipropylen wzbogacony o sztyft fazowy żeby wyciągnąć jego pasmo do kilkunastu khz, co z tego kiedy faza szalała. To nie są monitory odsłuchowe bliskiego pola.
 
Właśnie takie dziwactwa miałem na myśli. Reszta to ich marketingowe mantry mające czymś wyróżnić z tłumu. Realizatorzy używający monitorów bliskiego pola masowo posługują się urządzeniami aktywnymi. Bo ma to sens akustyczny i funkcjonalny.

Oczywiście jest kilka legend jak pierwsze monitory Sonus Faber. Eposy też chyba miały taki filtr. Niestety tak się składa że akurat mniej legendarne konstrukcje obu producentów których słuchałem brzmiały mi bardziej jak głośniki ze starego radia więc nie mogę pochwalić legendarności tych marek.

Czlowieku, o czym Ty piszesz? Dunlavy SC VI byly zestawami, ktore uzyskaly najlepsze pomiary w historii Stereophile, i zaden inny zestaw nigdy tego nie potworzyl. Przestan pisac glupoty.
 
odpowiednich przetwornikow.
Ale wymienione było już chyba wszystko :P
Ja bym wziął Vife NE lub tego SB ale co do niego nie jestem przekonany że się uda.
Ideał na LR2 - na 1 rząd może z NE123 ale jaki TW do tego ? Ja nie znam (w cenie do 700PLN nie ma sam szukam na podział 1.8-2k LR2 )
Ewentualnie NE123+NE180 + mały gwizdek np morel ET448 albo SS z serii samochodowej + wysoki podział.
To by się mogło udać dopiero ;) i basem zagrało ;)


ta . Pokarz pomiar to może uwierzę w ten 1 rząd ;)
 
I sa masowo stosowane przez realizatorów dźwięku jako monitory bliskiego pola??? Najpierw się zastanów czy chcesz mieć monitor odsłuchowy czy może osiągać dobre wyniki pomiarów w stereophile, bo to jednak "minimalna" różnica. Ucho się jednak nieco różni od mikrofonu pomiarowego.
 
I sa masowo stosowane przez realizatorów dźwięku jako monitory bliskiego pola??? Najpierw się zastanów czy chcesz mieć monitor odsłuchowy czy może osiągać dobre wyniki pomiarów w stereophile, bo to jednak "minimalna" różnica. Ucho się jednak nieco różni od mikrofonu pomiarowego.

A jakie to ma znaczenie czy bliskiego czy dalekiego w kontekscie filtrow 1 rzedu? Jesli siedzisz na tylku i nie lazisz po pomieszczeniu to gra tak jak grac powinno. Pelna zgodnosc fazowa na osi.
 
Ideał na LR2 - na 1 rząd może z NE123 ale jaki TW do tego ? Ja nie znam (w cenie do 700PLN nie ma sam szukam na podział 1.8-2k LR2 )

Doloz drugie 700zl i bedziesz mial Beyme na cale zycie :) http://www.elmuz.com.pl/sklep/index.php?p1022,tpl-150-b#.Uhuymz9kwXg Docelowo musze sie kiedys szarpnac na to cudo.

---------- Post dodany o 21:57 ---------- Poprzedni post o 21:55 ----------

No i gdzie tam masz 1 rząd akustycznie bo ja nie widzę :P

Wam to nigdy nie dogodzi :> Trzeba zobaczyc jeszcze na faze oraz impuls, i wtedy mozna by roztrzygac z jakim filtrowaniem mamy stycznosc.
 
A jakie to ma znaczenie czy bliskiego czy dalekiego w kontekscie filtrow 1 rzedu? Jesli siedzisz na tylku i nie lazisz po pomieszczeniu to gra tak jak grac powinno. Pelna zgodnosc fazowa na osi.

Tylko łepetyna realizatora siedzącego najwyżej metr od głośnika nie jest mikrofonem. A od siedzenia na tyłku nieruchomo to najwyżej hemoroidów można dostać. Niewielka zmiana kata i cała misternie mierzona zgodność fazowa idzie się ...
Robia się góry i doliny na spl których mikrofon nie widział - pewnie dlatego że nie ma tyłka na którym musi siedzieć.
 
Wam to nigdy nie dogodzi Trzeba zobaczyc jeszcze na faze oraz impuls, i wtedy mozna by roztrzygac z jakim filtrowaniem mamy stycznosc.
Że co ?
PM masz poniżej moją zwrotkę (jedną z niezliczonych wersji jakie przerobiłem akurat tą mam na tym kompie)
Zbocza wymodelowane na 2 rząd (LR2) , gole pokazują jak wygląda 1 rząd (różowy i turkusowy ) i taką charkę musisz mieć jak chcesz mieć 1 rzad z jego zaletami.
Tam w tych Tonsilach to akustycznie chyba 4 rząd jest :P

1dwnas7kd8s2erx9hid4_1377547512.jpg

ac130f1 z offsetem 1.5-1.6cm jak ktoś chce tą zwrotkę wykorzystać !

Widać że nawet 2 rząd nie było łatwo wymodelować.
Masz kompensację impedancji zarówno tw jak i mw. Pułapki wycinające szczoty na mw.
pułapkę wycinają górkę na 6k z charki kopułki.
sporo rzeźby .
A gdzie tam do 1 rzędu.

A to niby na głośnikach
do 1 rzędu :P
 
No i gdzie tam masz 1 rząd akustycznie bo ja nie widzę :P

Jest elektrycznie. Było wiele razy z pomiarami.

http://audiohobby.pl/topic/4/4228/all

Tylko że to nie jest monitor bliskiego pola. Nie wiadomo dokładnie z jakiej odległości uzyskuje te zgodność i z jakiej wysokości. Pulse miał pochyloną obudowę określonego kształtu - nie przypadkowo. Głośnik niskotonowy sięgał 11kHz i do tego był celowo zaprojektowany, a po filtracji odcinał się około 4kHz więc również dość wysoko jak na głośnik tego rozmiaru co nie jest praktykowane w monitorach bliskiego pola. Jego przebieg prawdopodobnie się wznosił jak równiez impedancja podążała równomiernie w górę. Impedancyjnie był 4 omiowy, mimo tego cewka wyglądała na dość dużą i była rdzeniowa także wzrost impedancj przy pasmie podziału osiągał prawie 30om
http://www.klub.audiostereo.pl/artykuly/tonsil-pulse-art217.html
W dodatku takiego sposobu filtrowania nie wybrano bo sobie ktoś założył na zasadzie _ "a teraz zrobimy kolumne ze zwrotnicą I rzędu". Jak pisano wybrano taki rodzaj filtracji spośród innych wariantów, które odsłuchiwano. Z tego wynika, że gdyby nieco inny charakter brzmienia przypadł do gustu słuchającemu, to prawdopodobnie Pulse miałyby zwrotnicę bardziej złożoną.
 
elektrycznie niech będzie jaki chce.
Akustyczni jest coś koło LR2.

No bo przecież rząd elektryczny składa się jeszcze z przebiegami głośników. Nikt nie będzie celowo komplikował konstrukcji żeby uzyskać łagodniejszy przebieg akustyczny spadków spl, bo czemu miałoby to służyć?

---------- Post dodany o 20:43 ---------- Poprzedni post o 20:41 ----------

Ps. Kup Berylowego Tang-Banda. Może wystarczy tylko oddanie szpiku?
 
Powrót
Góra