• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Budowanie na ekranie - czyli relacje z budowy na zywo :)

Mój tez juz gra ale w linii. Potężny to głośnik. 20Hz osiągnięte z potwornym natężeniem, ba 17Hz czuć nawet. Ale trzeba było bardzo mocno wytłumić obudowę co uczyniełem przed pierwszym uruchomieniem. Dodanie 8cm warstwy pianki na sciankę pod głóśnik 4cm pianka na każdą ściankę, która dotychczas była goła oraz luźno włożona wata pioliestrowana długości 40cm tuż przed zagięciem tunelu. I jest dobrze. To jest subwoofer na lata odtwarzający wszystko w najniższych rejestrach z wysokim SPLem.
 
Ostatnia edycja:
zgadzam się, już w BR jest potworne natężenie, do domu wystarczające, bardzo nisko schodzi, też zamierzam zaprzyjaźnić się z tym głośnikiem na dłużej:-) U mnie jest bez wytłumienia, ale zamierzam eksperymentować z wytłumieniem, tzn. z pianką poliestrową.
 
Nie ma co eksperymentować z wytłumieniem. Goła buda da największe natężenie w BR. W linii trzeba było wytłumić aby obnizyć rezonans poniżej 28Hz które, według symulacji, ma ten głośnik w "gołej" linii o moich parametrach. Wytłumienie zmniejsza prędkość dzwięku i dzięki temu rezonans jest obniżany. U mnie zbiło go na tyle nisko ze odczuwalne jest jeszcze 17Hz (poniżej sięnie da bo mam subsonik na 16Hz). Adam zestrój go dłuższym BRem niżej bo jak widzę 40Hz to śmiech na sali. Co to za sub grający do maksymalnie 37Hz?

I jeszcze jedno - NIE STWIERDZIŁEM OZNAK POWOLNOŚCI CZY BRAKU KONTROLI BASU, o której co niektórzy miesiące temu mówili przy recenzowaniu XLSów lub XXLSów (już nie pamiętam dokładnie). Trzeba najpierw znaleźć odpowiednie miejsce dla suba w swoim pomieszczeniu a poźniej się wypowiadać o jakości brzmienia i kontroli basu tego głośnika. XLS to głśnik do wszystkiego. Uroczyście obalam mit mówiący ze to głóśnik tylko do kina. Ten bydlak jest na tyle mocny, że większości aplkacji z MB czy w linii wytwarza duże ciśnienie w najniższych rejerstrach i w dużych pokojach podbija nisko umieszczone mody. Pewnie one ludziom bruździły przy odsłuchu. Stąd są te negatywne oceny szybkości basu.
 
Ostatnia edycja:
gooralesko pozwól mi i innym samemu ocenić ten głośnik i mieć swoje zdanie o nim
a takie nachalne testy w "dużymi literami" zostaw dla siebie
dobry produkt potrafi obronić się sam

i jeszcze te 17 i 20Hz nie wróżą nic dobrego z tego testu
 
gooralesko pozwól mi i innym samemu ocenić ten głośnik i mieć swoje zdanie o nim
a takie nachalne testy w "dużymi literami" zostaw dla siebie
dobry produkt potrafi obronić się sam

i jeszcze te 17 i 20Hz nie wróżą nic dobrego z tego testu
Co ci nie pasuje w mówieniu o odczuwalnych 17Hz przy odtwarzaniu ich z generatora? Generator nie kłamie, to tylko "przyrząd" do sprawdzenia możliwości apolikacji i głośnika. Jak na nim usłyszysz daną częstotliwość to w filmie ją zawierającą tez usłyszysz. A nachalne teskty pisane dużymi literami sa dla pewnych ludzi, którzy najwyraźniej nie mieli racji szerząc na forum opinie o powolności i braku kontroli głośników z tej serii. Uwierzyłem a teraz mam ochotę powiedzieć, że uwierzyłem w bzdury. To wszystko.
 
już jeden taki był co o tych niskich częstotliwościach pisał
potem się obrazil i prosuł o usunięcie jego konta
 
w związku z wolnym weekendem postanowiłem założyć sobie galerie DIY :

https://profiles.google.com/112513422065366764924/photos

w prawym rogu nad zdjęciami jest wybór stron galerii. Piszę o tym gdyż jest to mało widoczne a na pierwszej stronie jest w zasadzie niewiele... zachęcam też innych do stworzenia takiej galerii.


A co do peerlessa to szczerze ja też nie uważam by zamulał. Kiedyś miałem takie zdanie ale pobawiłem się z nim trochę i teraz twierdzę, że jest znośnie szybki... nawet mój znajomy ostatnio stwierdził że jest szybki a sam w samochodzie ma FOCAL-a 27cm (on w domowy się nie bawi)

gdy xxls grał z peerlessami hds 180exc to wydawał się być wolny i nigdy nie mogłem tego zgrać, teraz mam 3 way na etonach - dolny jest bardzo szybki i co i gdy ostatnio włączyłem suba to nie mam żadnych problemów ze zgraniem tego i żadnego zamulania, obawiam się że to hds 180 exc zamułał... Każdy ma jakieś swoje opinie na temat głośników, ja wiem że niczego w xxls mi nie brakuje a miałem Focala, Intertechnik mds multidrive, ravemaster 124 II i różne 20cm oprócz tego więc opinie na temat basu mam różne jak i różne były te głośniki... i Peerlessa nie zamierzam wymieniać, może niech po prostu przy okazji audioshow czy coś (mieszkam blisko) zainteresowani wbiją posłuchać jak gra peerless z 2 membranami biernymi... bo kto słyszał to nigdy nie powiedział, że gra wolno czy coś, zawsze słyszałem albo szybki albo jak nie na temat prędkości to że jest wtedy kiedy ma być a jak nie to znika itd... Nie zamierzam się wdawać w dyskusje na ten temat, ja jestem zadowolony i tyle, choć czasem mam chęć kupić 25 TIW i porównać jego jak to nadzwyczajną szybkość i pewnie w końcu się tak stanie
 
Ostatnia edycja:
Jak widać gooralesko ma dobrą opinię, daniel też, choć pisze on o xxls. Mi w br też xls pasuje i nie śmiałbym powiedzieć, że zamula, więc może kwestia gustu, a może aplikacji.

p.s. gooralesko nie zmienię strojenia bo tak mi pasuje jak gra, a 30hz słychać bez problemu:-P
 
znajdz jakas 10" w stanie gruzu i w cenie czapki czeresni
kup i rozbierz
dokladaj tylko wage do membrany

taniej sie nie da

No ale membrana musi mieć takie same parametry VD jak głośnik - inaczej będzie ograniczać pracę głośnika. Mam kilka 12' i 10' rozbebeszonych właśnie - po przeliczam co i jak i może jakieś testy zrobię.

BTW - dla mnie powiem tak - mam co prawda samochodową wersje z innymi parametrami które gwarantują szybsze brzmienie - ale kurde jak głośnik dostał za mało watów to owszem, zamulał - mam go w closedzie (180W) - dopiero jak dostał więcej jak 300W to stopka piękna, (ok 700W z infinity ra202) nadąża za wszystkim i gra tak jak mu każą. Jestem zadziwiony jego punktowośćią. Bas jest mega szybki, zwięzły, dość twardy i w sumie jakoś czasem mam wrażenie po poprzednich głośnikach że nie zdaży do końca wybrzmieć, bo już gra kolejną partię. Nic nie przeciąga. Ale to samochodowa wersja jak pisałem.. jestem mega zadowolony - będzie bezpośrednie starce z Mivociem HCM12T który już do mnie idzie powoli ;)
 
Ostatnią edycję dokonał moderator:
Bo to normalne, gorzej już z tym "odczuwaniem" 17Hz... :flapper:
Proszę cię Żółwik, naprawdę nie mam cię za ignoranta, więc po co napisałeś tego posta? Zmusiłeś mnie do tłumaczenia rzeczy, które powinny być rozumiane przez większość userów tego forum. 17Hz już nie jest częstotliwością, która można usłyszeć w klasycznym rozumieniu tego słowa, dlatego napisałem - odczuwać.

Jeżeli natomiast ten post miał zasygnalizować Twój brak wiary w możliwość odtworzenia w miarę odczuwalnych 17Hz w tej aplikacji i z tego głósnika, to mogę tylko powiedzieć, że rozumiem Twoje niedowierzanie moim słowom. Sam przed uruchomieniem nie miałem takich oczekiwań. Faktem jest, że sceptyków przekonają tylko i wyłącznie organoleptyczne doznania, więc moje dalsze zapewnienia o prawdziwości tej tezy są daremne.

Kończąc - mogę tylko szczerze polecić kopiowanie liniii transmisyjnej na XLSie 10. Jak komuś nie przeszkadzają duże wymiary to warto.
 
Ostatnia edycja:
Nie mam wkładki mikrofonowej, więc nie mam jak pokazać. Mam natomiast NCH tone generator na kompie podpiętym cyfrowo pod amplituner i to na nim przekonałem się jak nisko schodzi xls w tej skrzyni. Ale o tym już chyba wspominałem.
 
A co do peerlessa to szczerze ja też nie uważam by zamulał. Kiedyś miałem takie zdanie ale pobawiłem się z nim trochę i teraz twierdzę, że jest znośnie szybki
Jest szybki w pasmie do którego został zaprojektowany! to głosnik który sobie najlepiej radzi w pasmie 15-35hz powyżej po prostu gra bez zadnych rewelacji a szybkość zależy głownie od aplikacji i wybranego strojenia.

miałem ravemaster 124 II
Bo to wolny głosnik,Ma ten sam układ magnetyczny co bsw104II ja porównywałem oba w 40L clozecie i 33L br i 104II była wyraznie szybsza i puki co to najszybszy głosnik jaki słyszałem.
Ale to chyba proste ze xxls bedzie szybszy w tej samej aplikacji z tym samym strojeniem,w niskim basie niz np bsw który został zaprojektowany do grania z wykopem 40-60hz;)
 
Czyli jak nie zrobiłem pomiarów to znaczy, że moje zdanie jest nic nie warte i to o czym mówię nie ma miejsca? Ja wiem, że tobie jest wykres potrzebny by uwierzyć ale pytanie po co mi są one potrzebne przy budowie subwoofera ciętego na maks 100Hz? Co byś chciał na nich zobaczyć jako konstruktor i co, dzięki nim, miałbym możliwość poprawienia?
 
Niebardzo rozumiem ten najazd na gooralesko. Faktycznie kolega nie pokazal pomiarow swojej konstrukcji lecz nie oznacza to, aby nie wierzyc w jego slowa. Problem w tym, ze tak naprawde niewiele osob mialo okazje sluchac prawdziwego systemu subniskotonowego, zdolnego do wygenerowania czestotliwosci ponizej 20hz z niskimi znieksztalceniami. Problem w tym, ze takich systemow jest tyle co kot naplakal i nie ma sie co dziwic, ze ktos nie wierzy w efektywne odczyuwanie tak niskich czestotliwosci. Przypomina mi test topowej linii transmisyjnej TDL Reference Standard. Ogromnego smoka z dwoma tunelami i dwoma glosnikami owalnymi, zdolnymi wygenerowac nawet 16hz.
Recenzent napisal kilka ciekawych slow na temat tych ultra niskich czestotliwosci.

"Performance
In spite of high fidelity's 60 year history it is surprising how very few people have ever had the experience of listening to reproduced sound from sources which comfortably exceed the frequency range of human hearing; and it is the loudspeaker which has set the limit, not nowadays in the higher frequencies but certainly in the extreme bass. Recent exposure to 'blockbuster' films in certain cinemas has demonstrated the possible value of such an extension but it is rarely related to music or real life. And yet we live in a full frequency range world, some of it stirring the senses - the deep throb of a cathedral organ, the thud of a mortar sending ever more beautiful fireworks high above us, the rhythmic beat of a military band on the march, the lightest touch on the big bass drum at a Prom. And
Of course some of it is less than desirable - the continuous rumble of traffic, Concorde, someone slamming a car door at midnight, passing helicopters, distant thunder heralding a storm. 1-ugh fidelity by definition should embrace them all. And here it can. Applying a pure 16Hz from an oscillator produces no actual sound since on its own it is below the audible range, but it can be noticed to modulate other sounds. Increasing volume soon has doors and windows rattling and the body begins to feel it but there is no other sensation of sound, as one can prove by blocking the ear canals; quite remarkable.
And so we come to an attempt to describe the sound of a pair of loudspeakers which do all this and do it consummately well. The first impression, before a note is played, is atmosphere, a sense of being there. You will learn to despise the disc editor who launches his product straight into the music without letting you into the building first-even more he who chops the last decaying chord without allowing you time to take a deep breath. The extended smooth bass, devoid of coloration, has taken hold and then you notice a new realism to ordinary things like the grand piano and appreciate the recent growing preference Specification Type Floor-standing with dual transmission line bass and separate midrange line Drive units 2 x hi-radial 300 x 21 0mm bass; 2 x 155mm midrange; 2 x 25mm tweeter; 1 x 20mm super tweeter, Frequency range 16Hz-35kHz"

http://allegro-sound.com/TDL_Reference.html tu bestia w calej okazalosci.
 
Powrót
Góra