• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Budowanie na ekranie - czyli relacje z budowy na zywo :)

Przez equalizer masz na myśli regulowanie poszczególnych częstotliwości sygnału czy po prostu "wyświetlanie" ich? Jeśli to pierwsze to raczej wątpliwe bo sam szczerze bym tego nie używał a dosyć skomplikowało by sam układ.

To można zrobić na dwa sposoby, pierwszy to DSP i raczej odpada. Drugi to np 5-stopniowy equalizer na zwykłych filtrach na opampach, natomiast jako element regualacyjny potencjometry nastawiane cyfrowo, np coś w rodzaju MCP41100, interfejs SPI, na jakimś multiplekserze zrobić sterowanie liniami CS w potkach. Do sterowania 16 potków regulacyjnych wystarczyło by 7 linii, czyli nie cały jeden port.
 
Ja myślałem zrobić to "bardziej cyfrowo: tj. już tłumaczę:
Dla użytkownika takie wzmocnie jak +10dB powinno wystarczyć (PGA jest w stanie wzmocnić sygnał nawet o 32,5dB!) dlatego przykładowo 20,5dB zostawić dla podbijania sygnału w czasie gdy jest to potrzebne - skoro PGA jest w stanie zmienić gain gdy jest ustawiony zero crossing detection (wykrywanie zera w sygnale - ogólnie funkcja ZCD polega na zmniejszeniu szumu w czasie przechodzenia przez zero) to myślę, że odpowiednio taktowy uC byłby w stanie analizować sygnał i podbijać w potrzebnym momencie.
 
Ja myślałem zrobić to "bardziej cyfrowo: tj. już tłumaczę:
Dla użytkownika takie wzmocnie jak +10dB powinno wystarczyć (PGA jest w stanie wzmocnić sygnał nawet o 32,5dB!) dlatego przykładowo 20,5dB zostawić dla podbijania sygnału w czasie gdy jest to potrzebne - skoro PGA jest w stanie zmienić gain gdy jest ustawiony zero crossing detection (wykrywanie zera w sygnale - ogólnie funkcja ZCD polega na zmniejszeniu szumu w czasie przechodzenia przez zero) to myślę, że odpowiednio taktowy uC byłby w stanie analizować sygnał i podbijać w potrzebnym momencie.

Nie bardzo rozumiem co to ma wspólnego z equalizacją. No chyba, że chcesz filtrować pasma i za nimi dać PGA, ale koszty takiego rozwiązania straszne.
 
Equalizer polega na tłumienie bądź podbiciu odpowiednich pasm w jakiejś tam stopniowej regulacji np. 0-60Hz, 61-250Hz itd. prawda? Z odpowiednią częstotliwością byłbym w stanie analizować sygnał na procesorze i podbijać bądź tłumić go w odpowiednim momencie używając PGA.

Ja tu tylko czysto teoretyzuje :) I w teorii o ile sam uC by pracował z odpowiednią wysoką częstotliwością by takie zadanie wykonać (jak i PGA).
 
A może warto by było zaaplikować regulator Irka i wstawić tam PGA albo inny cyfrowy?

Equalizer polega na tłumienie bądź podbiciu odpowiednich pasm w jakiejś tam stopniowej regulacji np. 0-60Hz, 61-250Hz itd. prawda? Z odpowiednią częstotliwością byłbym w stanie analizować sygnał na procesorze i podbijać bądź tłumić go w odpowiednim momencie używając PGA.

Wydaje mi się, że taka regulacja zakresów będzie powodowała np. wzmocnienie przy 60Hz +10dB, a np. 62 będzie już 0dB. Equalizer powinien być płynny, jeszcze ew. opcja żeby wymyślić jakiś algorytm

I w teorii o ile sam uC by pracował z odpowiednią wysoką częstotliwością by takie zadanie wykonać (jak i PGA).

Tylko pytanie:
Czy PGA wyrobi przy a uC nie zniekształci dźwięku
 
Wydaje mi się, że taka regulacja zakresów będzie powodowała np. wzmocnienie przy 60Hz +10dB, a np. 62 będzie już 0dB. Equalizer powinien być płynny, jeszcze ew. opcja żeby wymyślić jakiś algorytm

Niestety tak by było ale można by jeszcze coś pomyśleć nad tym :)
W ogóle w takim wypadku można by samemu układać zakresy i ich podbicia.

Czy PGA wyrobi przy a uC nie zniekształci dźwięku

PGA wg. noty pracuje do 6.5 MHz na CLK a uC nie byłby w torze audio i nie wprowadziłby zniekształceń (jedyny element w torze audio to PGA).
 
ok, to ja jeszcze proponuję rozkodowanie Dolby Digital i jeszcze DTS ;) Nie wiem czy jeszcze ktoś to rozkodował z sceny DIY.
 
zaszalalem z zakupami :D

tonsile.jpg
 
ale po co mi sub?

kina dla siebie nie mam - kiedys moze sie przyda ;)
a kolumny wstawi sie u kogos znajomego :p
 
podziwiam Pawle... :) Sam mam dużo projektów na głowie, ale żaden z myślą że już idzie do znajomych... :)
 
to może konfiguracje 4 na bas plus 1 na średnie - czyli cos takiego jak Quintet Visatona ? :)

Najlepszym głosnikiem z Maestro I był taki GDN 13/40/12 w wersji 15 om (a Akustyce jest jego wersja 12om). Mozna z niego zrobić centrala (był taki Maestro 130 center - normalnie największy spotykany miał oznaczenie chyba 120 center ) w sporej obudowie doskonale działa jako front - 6 takich kolumnienek to już prawie pełnowymiarowy DTS - cena jednej sięgała w sklepie 800zł kilkanaście lat temu.
Wydaje się że GDN 13/40/12 róznił se od 13/40/10 tylko dodaniem drugiego magnesu. Inna była srenica nabiegunnika żeby załozyć ekran, ale ten dodatkowy magnes powinien decydować o parametrach ts.

Te co masz 13/40/10-15om to chyba sa z Maestro I 130 - moim zdaniem najlepszej podłogowej kolumny porównywalnej wtedy z Elackami 121. Chociaż na GDN 13/40/12-15om powinno dać się zrobić jeszcze lepiej brzmiące.

Gdzie kupowałeś głośniki ?
 
Dziś skończyłem obudowę testową modułu średnio-wysokotonowego. Tempo żółwie. Boję się, że w tym roku nie zagrają :(. Za tydzień pomiary na powietrzu. Potem Dayton w TL.





 
to może konfiguracje 4 na bas plus 1 na średnie - czyli cos takiego jak Quintet Visatona ?

nie, 2,5 drogi na tym co mam

Gdzie kupowałeś głośniki ?
lezaki magazynowe sprzedawane przez Alex_Elektronic http://allegro.pl/listing/user.php?us_id=15809177
13/40/8 4r sprzedawane jako 13/40/10, nie mialey zadnych oznaczen ze to tosnil...
ale 13/40/10 15r jak widac to oryginalne tonsile ;)

pilnujcie ich aukcji bo maja duzo tych glosnikow!
niestety musza wyprzedac to co na aukcjach zeby rozpakowac nowa palete

---------- Post dodany o 22:37 ---------- Poprzedni post o 21:59 ----------

Za tydzień pomiary na powietrzu.


a ja glupi chcialem kupowac statyw do mikrofonu...
zrobie tak samo i uzyje statywu od aparatu! :D
 
Powrót
Góra