• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Budowanie na ekranie - czyli relacje z budowy na zywo :)

Projekt Bora Jagodić?
Też miałem robić, obudowa cała alu czeka
:)
Co więcej napisz ....
Tak jak pisaliśmy na priv , wykonałem już jeden projekt Bora Omega i postanowiłem zrobić tego Calor GOLD zachecony dostępnoscia dokumentacji i półprzewodnikow do tego projektu .
Żeby bylo oryginalnie pomyślałem że nie będę go zasilał tradycyjnie tylko kupię od Chińczyków SMPS'y, kupiłem wiec dwie sztuki zasilaczy impulsowych symetrycznych 600 watów kazdy oraz drobnice plus laminaty do wytrawiania i najwieksze radiatory z OLX ktore moglem znalezc (niestety ozebrowanie nie jest w dobrej orientacji )
I tu nastąpił pierwszy zonk okazało się że wydruk ścieżek w pdf-ie ze strony Bora Omega ma się nijak do schematu !!!!! a ja wytrawilem plytki oraz je nawiercilem . :cautious:
Więc musiałem zamówić płytki gotowe z internetu ze sklepu HiFiStore które już miały lepszą zgodność ze schematem polutowałem elementy i ........
nastąpił drugi zonk, podczas startu zasilacz SMPS się nie uruchamiał z powodu bateri kondenstarow na wejściu bo wykrywał zwarcie jak byly rozladowane, dlatego za radą Irka wywaliłem większość kondensatorów z płytki i magicznie wszystko ożyło od strzalu, ustawiłem bias ustawiłem symetrię .
W miedzyczasie okazalo sie że Chińczycy nakłamali w specyfikacji zasilaczy które nie działaja bez aktywnego chłodzenia więc musiałem dołożyć wentylatory, na szczęście zasilacze mają gniazda zasilajace na wentylatory i jeden wentylator 12 cm bez żadnego problemu schładza zasilacze na obydwa kanaly i nie halasuje zbytnio .
Kazdy kanal bierze z gniazdka 140 W (mierzone takim badziwnym licznikiem wsadzonym do gniazdka )
Zamocowlem takze 2 boczne wentylatory do chlodzenia radiatora ( mocowane wentylatorow na gumach powoduje że gubią się wibracje i są niesłyszalne z juz metra ) mam temperature 40 stopni na radiatorze przy BIAS wartosci 1 A !!!!! a podczas chlodzenia pasywnego bylo 50 stopni i radator parzyl .
Teraz czekam na wolny termin u znajomego który ma oscyloskop żeby przetrzepać go sinusami oraz sprawdzic czy SMPS nie bruzdza w pasmie akustycznym.
Bydle wazy 16 kg !!!!!!!!! jest na podstawie 24 na 40 cm .
 
Ostatnia edycja:
Witam,
Dzięki uprzejmości użytkownika @nowy1, udało mi się wykonać podstawki, do których udostepnił projekt kilka postów wcześniej.
Zakupione nogi wymagały skrócenia o 5 cm i zmniejszenia średnicy na tokarce, tak by dostosować je do gniazd w wydrukowanej podstawie. Finalnia wysokość wyniosła 71 cm.
Koszty dla 2 szt.
- wydruk 3d (lokalny hobbysta) - 58 zł,
- nogi 126,50 zł,
- toczenie (lokalny emeryt z tokarką) 60 zł,
- wkładki do drewna M6 - 15 zł,
- odbojniki poliuretanowe M6 - ok. 40 zł.
Mozna uniknąć toczenia, gdyby ktoś na etapie wydruku ktoś zgodził się lekko dostosować projekt do średnicy nóg. Może dla kogoś będzie to pomocne.
 

Załączniki

  • 20251118_112023.jpg
    20251118_112023.jpg
    1.5 MB · Wyświetleń: 48
  • 20251118_125101.jpg
    20251118_125101.jpg
    1.2 MB · Wyświetleń: 52
  • 20251118_112953.jpg
    20251118_112953.jpg
    1.8 MB · Wyświetleń: 54
Witam,
Dzięki uprzejmości użytkownika @nowy1, udało mi się wykonać podstawki, do których udostepnił projekt kilka postów wcześniej.
Zakupione nogi wymagały skrócenia o 5 cm i zmniejszenia średnicy na tokarce, tak by dostosować je do gniazd w wydrukowanej podstawie. Finalnia wysokość wyniosła 71 cm.
Koszty dla 2 szt.
- wydruk 3d (lokalny hobbysta) - 58 zł,
- nogi 126,50 zł,
- toczenie (lokalny emeryt z tokarką) 60 zł,
- wkładki do drewna M6 - 15 zł,
- odbojniki poliuretanowe M6 - ok. 40 zł.
Mozna uniknąć toczenia, gdyby ktoś na etapie wydruku ktoś zgodził się lekko dostosować projekt do średnicy nóg. Może dla kogoś będzie to pomocne.
Nie trzeba toczyć wystarczy frezarka i frez z łożyskiem i "objechać : do około nogi :) ale cieszę się, że mogłem pomóc . Teraz w budowie głośnik centrali podstawa pod niego :) głosniki tylke no i 2 suby zrobię je w 100% z aluminium tzn obudowę 1763621729125.png
 
update : mierzylem moc na kanal w Calor czy to mozliwe zeby przy 1khz skopometr wskazywal 22,9 V RMS (bez obcinania wierzcholkow ) co przy obciazeniu 7,7 ohm daje 68 watt !!!!!!! ten wzmacniacz mial dawac 40 watt przy 8 omach , gdzie jest jakis haczyk ? napiecie na szyne to -+30 V .

cdzis.jpg
 
Jest ochrona przed dziećmi, więc już nie ma wymówek przed skończeniem kolumn i wstawieniem do salonu :)

Podziękowania dla @daniel69 za wykonanie maskownic, profi robota (y)
 

Załączniki

  • 1763755485696.jpg
    1763755485696.jpg
    1.1 MB · Wyświetleń: 70
Dudeusz, mając ±30V na szynie raczej nie osiągniesz mocy o których piszesz. Zakładając że utrzymasz to napięcie przy pełnym obciążeniu (co jest możliwe jeżeli przetwornica wydoli) oraz że wzmacniacz potrafi wykorzystać je w całości (co jest wątpliwe) masz do dyspozycji w przypadku sygnału będącego czystym sinusem ±21,3Vrms na wyjściu, co przy 7,7Ω obciążeniu pozwoliło by wydzielić prawie 59W mocy. Czy przypadkiem nie zrobiłeś literówki pisząc posta? ;)
A na serio, skąd wiesz, że nie obcinasz szczytów?
 
Dudeusz, mając ±30V na szynie raczej nie osiągniesz mocy o których piszesz. Zakładając że utrzymasz to napięcie przy pełnym obciążeniu (co jest możliwe jeżeli przetwornica wydoli) oraz że wzmacniacz potrafi wykorzystać je w całości (co jest wątpliwe) masz do dyspozycji w przypadku sygnału będącego czystym sinusem ±21,3Vrms na wyjściu, co przy 7,7Ω obciążeniu pozwoliło by wydzielić prawie 59W mocy. Czy przypadkiem nie zrobiłeś literówki pisząc posta? ;)
A na serio, skąd wiesz, że nie obcinasz szczytów?
nie mam doswiadczenia w pomiarach ani profesjonalnego sprzetu pomiarowego , ale bardzo mnie cieszy ze mam troche wiecej pradu w zapasie , wracajac do pomiarow dysponuje chinskim skopometrem generatorem sygnalu 1khz i przy narastaniu sygnalu obserwowalem kiedy splaszczaly sie wierzcholki sinusoidy .
 
Projekt bez sensu idzie po malutku do przodu :) Frezowane w piwnicy - masakra ile pyłu wyprodukowałem (bez odciągu) robiąc fazki 45 stopni na frontach. Płyty frontowe to sklejka z dwóch formatek 18mm (bo w Łodzi nie znalazłem MDFu 25-30mm.
 

Załączniki

  • 1.jpg
    1.jpg
    71.4 KB · Wyświetleń: 42
  • 2.jpg
    2.jpg
    69 KB · Wyświetleń: 35
Pytanko - czy klej typu Kropelka nada się do wzmocnienia wkręconej w MDF mufy? Z jednej strony mufy mam bardzo mało materiału (MDF) i zastanawiam się jakim klejem wzmocnić otoczenie mufy/
 
wsiaknie bardzo dobrze w mdf i sam mdf wzmocni bardzo dobrze
ale klejenie metal-mdf bedzie slabe, bo klej jest kruchy
moglbys uzyc tutaj elastycznego cyjano, ale zapewne masz to pod reka?
 
wsiaknie bardzo dobrze w mdf i sam mdf wzmocni bardzo dobrze
ale klejenie metal-mdf bedzie slabe, bo klej jest kruchy
moglbys uzyc tutaj elastycznego cyjano, ale zapewne masz to pod reka?

Nie mam pod ręką kropelki :) Mam tylko klej do drewna i polimerowy. Tak kombinuję że klej cyjanoakrylowy wsiąknie w MDF i go wzmocni. Jak bym znalazł wkręt do drewna z płaskim łbem to by nie było problemu - ale znalazłem wkręt metryczny i okazało się że zapasu na mufę w materiale brak (nawet o tym nie pomyślałem) :)
Dzięki
 
Oczywiście. Doklejki, wypełnienia, niewielkie szpachle, szybkie i lokalne podklejanie etc. Nie wyobrażam sobie warsztatu stolarskiego bez "kropelki".
 
tylko ze "kropelka" czy "superglue" to najgorsze z klejow cyjano
wieksze opakowania o roznej gestosi + aktywator i mozna uzywac ;)
 
Jak się komuś sprawdza do jego zastosowań to czemu nie. Napisałem o dwóch podstawowych klejach stolarskich i do takich cyjanoakrylowego bym nie zaliczył. W specyficznych sytuacjach... z braku laku można tym pokleić, ale w 99% przypadków wszystko ogarną typowe kleje do drewna.
 
Powrót
Góra