• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Glosniki i kolumny o wysokiej efektywnosci.

Mam kilku znajomych którzy zaczęli tak twierdzić po dłuższym obcowaniu z głośnikami PA, twierdzą nawet że home audio to kiepski sprzęt (w jakiej cenie by nie był).
Nie powiem że słyszałem wszystko z PA, ale też nie mało, i przyznam że wiem o co im chodzi...
...niestety Oni nie wiedzą o co mi chodzi w home audio, ponieważ żaden z nich nie słyszał lepszego sprzętu HA niż to co można kupić w sklepie RTV/AGD :)




Dokładnie.
Na AS było kilka konstrukcji na głośnikach PA, jednak oprócz WLM-a nic ciekawego nie słyszałem (może dlatego że Lyry nie są oparte całkowicie na głośnikach PA).

Osobiście chciał bym kiedyś usłyszeć dobrze grające kolumny oparte o głośniki PA (i tylko PA).

Kolumny dla PA są projektowane głównie z myslą o max SPL.

W domowych warunkach możemy powalczyć o więcej:

- niższy podział.
- stałokierunkowość (zdarza się i w PA)
- niestosowanie aluminiowych i tytanowych membran (mają rezonanse na samej górze, z reguły w domu stosuje się fenolowe/polimerowe albo, w konstrukcjach hi-endowych, - berylowe membrany)


Jest też kwestia liniowości charki kolumn. Z moich i(i nie tylko) doświadczeń wynika, że głośniki PA są bardzo szybkie, zero zmulenia. Daje to wrażenie odchudzenia basu i niskiej średnicy. Dlatego preferuję opadającą charkę.
I to dość mocno opdającą (5-6db). Wtedy dostajemy ładne wypełnienie, a tego właśnie najczęsćiej mi brakuje np. na wspomnianym Audio Show i wystawianych tam konstrukcjach opartych na PA.
 
Glosniki PA maja swoj charakter i sa latwo odrozniane od domowych kolumn. Mozna je lubic za brzmienie szczegolnie jak sie odtwarza muzyke koncertowa i rockowa i to z dosc daleka bo charki kierunkowe zwykle u nich kuleja. Po jakims czasie meczace staje sie brak dolu, domowe kolumny maja brzmienie wykonturowane czyli malo meczace choc z mala wyrazistoscia na srednich tonach. Duzo srednich o duzej efektywnosci na dluzsza mete staje sie meczace. Niestety glosniki PA nie sa bardzo tanie wiec zadko robi sie na nich domowe kolumny, np jako drugi zestaw co byloby swietna alternatywa. Choc w porownaniu z cenami glosnikow haj-endowymi za ktore placimy bardzo duzo otrzymujac tak na prawde plastikowe smieci, to takie PA jest bardzo dobra alternatywa. Wystarczy rozebrac i obejzec jak jest zbudowana wysokotonowka celestiona i od razu bedzie widac ze nie placimy za kawalek magnesu i plasitku. A jak ktos ma dostep do hurtowych cen celestiona to jest w niebie bo sa one ok 3razy nizsze niz detaliczne. Sa porownywalne z cenami badziewnego alpharda, tylko ze alphard ma niskie ceny detaliczne i tylko dlatego jest konkurencyjny. Wiele alphardow jest igla w igle podobne do produktow celestiona, gorzej z ich jakoscia.
 
Wydaje mi sie, ze w sprzecie PA cena glosnikow i tak nie jest zawyzona, w porownaniu do glosnikow domowych, czy jakis zupelnie egzotycznych produktow, ktorych ceny windowane sa napewno nie ze wzgledu na jakosc i technologie. Dobrym przykladem moze byc tez spadek cen najdrozych glosnikow w znanych wszystkim sklepach, a trzeba pamietac, ze nadal jest tam zarobek. Mysle, ze przy cenie 1000zl w detalu, cena dla producentow kolumn i odbiorcow hurtowych to jakies 300-400zl a moze i mniej przy duzych ilosci.

Ale wracajac do tematu, dzisiaj przyszedl do mnie nowy glosnik do testow, oczywiscie PA stosowany w LA Beymy. Z ciekawosci zrobilem zdjecie porownania do Visatona w 130s, ktorego mialem wlasnie pod reka. Roznica jakosci i solidnosci jest kolosalna. Naped w tym 6 calowym midbasie ma wieksza srednice niz w Beymie 12BR70. Ogromna cewka, odlewany kosz i swietne wykonanie, a to wszystko w cenie 270zl! Glosnik o ultra niskich znieksztalceniach i wysokiej sprawnosci 92db.

 
to z dosc daleka bo charki kierunkowe zwykle u nich kuleja.

Przy odpowiednim potraktowaniu tematu, to może być ich najwieksza zaleta.

Baaardzo polecam ten artykuł. Pisał o tym również dr Geddes:

http://libinst.com/PublicArticles/Setup of WG Speakers.pdf

Przykład dobrej charki stałokierunkowej (woofer 12" + driver kompresyjny B&C DE250 w falowodzie SEOS, PODZIAŁ OKOŁO 1200HZ !):



---------- Post dodany o 20:54 ---------- Poprzedni post o 20:52 ----------

Ale wracajac do tematu, dzisiaj przyszedl do mnie nowy glosnik do testow, oczywiscie PA stosowany w LA Beymy. Z ciekawosci zrobilem zdjecie porownania do Visatona w 130s, ktorego mialem wlasnie pod reka. Roznica jakosci i solidnosci jest kolosalna. Naped w tym 6 calowym midbasie ma wieksza srednice niz w Beymie 12BR70. Ogromna cewka, odlewany kosz i swietne wykonanie, a to wszystko w cenie 270zl! Glosnik o ultra niskich znieksztalceniach i wysokiej sprawnosci 92db.

Oj robi wrażenie!
 
Ostatnia edycja:
Z czym będziesz go testował ? Wygląda obiecująco bardzo.

Priorytetem jest zaprojektowanie obudowy monitorowej TL dla tego glosnika. Natomiast gorne pasmo to jeszcze zagadka, aby utrzymac niskie znieksztalcenia trzeba by bylo uzyc czegos, co moze pracowac od mniej wiecej 1.5khz. Najchetniej widzialbym jakis driver kompresyjny. Perfekcyjna byla by diafragma Beymy, ale to strasznie drogi glosnik. Sprobuje polaczyc go z MC115, ktory w pewnym sensie moglby pracowac w niemal pelnym zakresie wysokich tonow mimo, ze to kopulka sredniotonowa. To sie jeszcze okaze, trzeba zrobic pomiary w obudowie, ocenic pasmo, znieksztalcenia i wtedy dobrac glosnik na gore.
Narazie czekam na kolejna dostawe tym razem trzech glosnikow z Elmuza i zaczniemy zabawe :)
 
No i kopułka musi odznaczać się wysokim SPL w tym przypadku.
pharoh miał fajne kopułki w dodatku miał je zatubiać ;) (mi budżetu zabrakło na nie :()
 
No i kopułka musi odznaczać się wysokim SPL w tym przypadku.
pharoh miał fajne kopułki w dodatku miał je zatubiać (mi budżetu zabrakło na nie )

Cos mi sie wydaje, ze dodanie zwyklej kopulki do tego glosnika bedzie bardzo trudne. Chyba musi byc cos z WG.

A poki co w ramach eksperymentu taki dziwolag:


Na chwile w klozecie, pozniej przerobie na cos bardziej normalnego ;)
 
Z tej samej serii co ta Beyma MC115 słuchałem aluminiowej wysokotonówki T2030 i było ostro z pazurem. Ten MC115 też ma taki charakter ?
 
Z tej samej serii co ta Beyma MC115 słuchałem aluminiowej wysokotonówki T2030 i było ostro z pazurem. Ten MC115 też ma taki charakter ?

MC115 to wylacznie sredniotonowiec, to ze potrafi przeciagnac pasmo do prawie konca wysokich czestotliwosci, nie znaczy ze warto go uzyc w pracy solo. Ten glosnik powinien pracowac w pasmie 800-1khz do 4-5khz. Moze by sie go dalo polaczyc z jakims niskoefektywnym midwooferem. Sprawdze to za jakis czas.
Niestety T2030 nie slyszalem, ale biorac pod uwage, ze to metal, to nalezy sie spodziewac charakterystycznego brzmienia.
 
Cześć

Jako, że jestem od niedawna wielkim entuzjastą kolumn wysokoskutecznych (zachwycił mnie sposób prezentacji muzyki i zwartość basu), planuję w najbliższym czasie wykonać takowe do użytku domowego.

Projekt ze względu na fundusze nie będzie hi-endem. Chciałbym się zmieścić w c.a. 1000,- za przetworniki na parę kolumn. Szału więc nie ma. Z tego powodu obracam się w dolnej półce przetworników PA: STX, Beyma, Monacor, itp.

Najchętniej wykonałbym kolumnę 3-drożną (bo najciekawsza część pasma - środek - nie jest dzielony na różne głośniki), a średnio i wysokotonowiec byłby w tubach. Wzorując się na projekcie Klonwall z K&T 2/2012, myślałem o użyciu przetworników Monacora:

http://fabrykadzwieku.pl/product-pol-32164-MONACOR-KU-516.html
http://fabrykadzwieku.pl/product-pol-17925-MONACOR-MPT-196.html
http://fabrykadzwieku.pl/product-pol-17885-MONACOR-MHD-190-Tubowy-glosnik-wysokotonowy.html

czyli takich jak w oryginalnym projekcie Klonwall'a. Zwrotka pod te przetworniki jest już policzona. Stoję przed problemem doboru odpowiednio dobrego (SPL, małą obudowa -max.80-90l) i taniego woofera. Myślałem o użyciu http://www.stx.pl/wm-stx-12-2-500-8-f-s-mc-gdn-30-400-se.html (cena, cena, cena.... a i w 80l BR zagra nieźle). Prosiłbym o ew. sugestie.

Czy to dobry woofer? Czy KU-516 gra przyzwoicie? A może lepszym rozwiązaniem byłoby użycie jakieś 15"?

P.S. Zgodziłbym się i na 2-drogi pod warunkiem, że komuś uda się mnie przekonać, że można bezproblemowo "zszyć" woofer z tubą w środku pasma.
 
Glosnik o ultra niskich znieksztalceniach i wysokiej sprawnosci 92db.
Ciekawy . Ale z tymi ultra niskimi THD to bym nie przesadzał :P


Mozę i coś w tym jest z tej dynamiki.
Problem w tym że dla mnie tuby jazgoczą i to wynika z zasady działania - są nie reformowalne.
Druga sprawa - 2 way średnica jest podłej jakości . Bas w PA zaczyna się od 15cali to po trzecie.
 
Ciekawy . Ale z tymi ultra niskimi THD to bym nie przesadzał :P

Jest cos lepszego w cenie 270zl, co przyjmie na swoja cewke 200W AES? :) Poza tym pomiary THD to tez taki pic na wode, bo nikt nie sprawdza znieksztalcen glosnikow po podaniu znacznie wiekszej mocy niz 1 wata, czy 2-3 voltow.


Problem w tym że dla mnie tuby jazgoczą i to wynika z zasady działania - są nie reformowalne.
Trudno tutaj polemizowac, to raczej kwestia gustu i osluchania roznych koncepcji.


Druga sprawa - 2 way średnica jest podłej jakości . Bas w PA zaczyna się od 15cali to po trzecie.

Podlej? Jak to? Niebardzo rozumiem.
A ze prawdziwy bas zaczyna sie od 15 cali to pewnie, czemu nie. Jak sa tylko mozliwosci zeby taki zastosowac, to nie ma przeszkod :)
 
Druga sprawa - 2 way średnica jest podłej jakości
Podlej? Jak to? Niebardzo rozumiem.
Zwyczajnie. Głośnik w rozmiarze 40cm z masą ruchomą rzędu 150g, choćby się dwoił i troił, to nie zagra dobrze częstotliwości rzędu 1000-1500Hz, do której pracuje w klasycznej kolumnie dwudrożne z głośnikiem tubowym na górze. Głośno-tak, dobrze-nie. Słyszałem mnóstwo profesjonalnych zestawów tubowych. Wszystkie mają wspólną cechę, o której pisze raven1985, po prostu się drą ;). Miałem też okazję słuchać topowych, tubowych JBL z miednicą bodajże 40cm. Dynamika, szybkość-powalające. Barwa, zwłaszcza średnicy i góry, odwzorowanie detali i niuansów-gorsze, niż w znacznie tańszych zestawach, na głośnikach przystosowanych do pracy w odpowiednich dla siebie zakresach częstotliwości. Na dłuższą metę, jak pisał irek, ten dźwięk męczy.
 
Zwyczajnie. Głośnik w rozmiarze 40cm z masą ruchomą rzędu 150-200g choćby się dwoił i troił, to nie zagra dobrze częstotliwości rzędu 1000-1500Hz, do której pracuje w klasycznej kolumnie dwudrożne z głośnikiem tubowym na górze.
Bez przesady. 15 calowki nie maja 40cm i nie maja masy 150-200 gram (te, ktore sa zaprojektowane jako midbas), zupelnie nie wiem o czym piszesz. To nie sa subwoofery. Poza tym nikt zdrowy na umysle nie laczy ich przy 1000-1500hz. Stosuje sie takie drivery, ktore umozliwiaja prace od 500-600hz, a z takim pasmem dobra 15 nie ma zadnych problemow. Duzo osob stosuje aktywne podzialy, ktore daja jak wiadomo ogromne mozliwosci.

Ponownie wrzucam link do monitorow Augspurgera http://augspurgermonitors.com/ga-115-a2/

One sa przystosowane do podzialu przy 500hz.

http://tad-labs.com/en/professional/unitspeaker/unit1.html link do glosnikow TAD uzywanych przez Augspurgera.
 
Bez przesady. 15 calowki nie maja 40cm
ale już głośnik 20cm a nawet 18cm nie otworzy tego pasma tak jak dedykowany średniak 12-15cm :)

Poza tym nikt zdrowy na umysle nie laczy ich przy 1000-1500hz.
10-12 cali to na porządku dziennym jest .
I nie ma basu przy okazji ;)


Duzo osob stosuje aktywne podzialy, ktore daja jak wiadomo ogromne mozliwosci.
Żadne ponad to co można zrobić pasywnie .
Jedynie wygoda .

Te monitory kosztują pirerdylion :P
A to forum DIY i większość osób będzie robić na STX czy Beymach a nie TAD-ach :P

Ja słuchałem topowych tub za nie wiem 100tys ? 200 może nie pamięta .
I co ?
Jazgotały :D
 
Powrót
Góra