• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

[Kolumny 2.5-drożne] 2,5 drogi na AWX-ach

harvester88 napisał:
No to jak na takie głośniki i projekt to wyglada cokolwiek zalosnie, przynajmniej porownujac z 3 drogami irka.
chyba nie masz pojecia co piszesz :]
co niby jest lepszego w irkowych zwrotnicach?
schemat czy elementy uzyte wg MOJEGO "widzimisie" :P

harvester88 napisał:
Nie slyszałem ale w mojej pamieci mam zwrotke irka ktora tez sam robiles w "3drogach na stx" i jakos ta nie budzi mojego zaufania
zwrotnice do 3 drog robilem JA i jedyne co bylo tam lepsze niz w zwrotnicahc STXa to wieksze cewki - NIC WIECEJ! nawet byly tam elektrolity ktorych w zwrotnicach STXa prawie niema

harvester88 napisał:
napisalem ze nie mowie ze gra zle. Tylko po prostu przegladajac na necie projekty np troelsa i wiele innych zawsze zwrotnice sa gabarytow dosc sporych i dziwi mnie ta malosc.
male? a widziales jakiej wielkosci jest ten terminal?
dla porownania 3w classic trolesa na tym samym terminalu



i zapewniam cie ze tutaj sa DUZE cewki

jak wg ciebie zwrotnice stxa sa male to moge ci wieksze zrobic. tylko nie czepiaj sie jak wyjdzie 300-400zl za same elementy

harvester88 napisał:
Jakby sie jakims cudem okazalo ze kolumna zbudowana z pilsni przekladanej kartonem gra lepiej niz z MDF to czemu tak nie budowac:D
widac ze nawet nie wiesz co to MDF :lol:

harvester88 napisał:
Aha i jeszcze jedno, jesli sie za ten projekt zabiore a pewnie tak sie stanie to mysle ze lepszym i tanszym pomyslem bedzie zamowienie elementow zwrotnic w polinku i zmontowanie wszyskiego samemu do kupy. Wieksza satysfakcja i porzadniejsze luty;]
powodzenia - taniej nie wyjdzie ;]

harvester88 napisał:
Nie bede dobieral elementow bo wszystkie sa wymienione w projekcie
tak? a otwierales cennik polinka? np cewki o jednej wartosci masz ok 10-20szt :!: wiec jak chcesz to dobrac bez odpowiedniej wiedzy?
 
Wycena z polinka to 98zł za komplet elementow na jedna zwrotke. Prawda ze nie znam sie na doborze cewek i nie wiem na jakiej podstawie dobrali je w polinku i chetnie bym sie poradzil kogos w tej kwestii. Roznica w cenach cewek o tych samych wartosciach raczej nie bedzie kolosalna wiec wychodzi calkiem sporo taniej bo ok 100zl.
Chyba wypada skonczyc juz tego offtopa:D jeszcze tylko podam jakie cewki dobrali w polinku:
Cewka 0.35 mH 0.580 Ohm dr-0.63 h- 8 FI-31
Cewka 2.00 mH 0.460 Ohm dr-0.80 dl-40mm FI-21mm rdzen-10/40
Cewka 0.40 mH 1.700 Ohm dr-0.40 h-25 FI-14
Cewka 7.50 mH 1.280 Ohm dr-0.63 dl-46mm FI-35mm rdzen-24/35+dyski-35/7 Cewka 0.10 mH 0.190 Ohm dr-0.80 h- 8 FI-27
Cewka 0.047mH 0.170 Ohm dr-0.70 h-15 FI-20

aha i sorry za moje uwagi połaczone z brakiem wiedzy:D
 
harvester88 sam teraz widzisz, za komplet okablowanych zwrotek z STXa zapłacisz 300zł, ani taniej, ani lepiej tego nie zrobisz :)
życzę rozsądnego wyboru ;)
 
100zł taniej to mało przy tej cenie gotowych? 1/3 kosztow jakby nie było. Reszte podzespołow mam bo mi zostaly z 3drog wiec dotakowych kosztow nie poniose.
Wszytsko oczywiscie przy założeniu ze wybrane przez polinka cewki jedynie na podstawie wartosci sie nadaja. O co z reszta pytam łaskawych forumowiczow.
 
Jako, że to mój pierwszy wpis na tym forum na początek witam wszystkich forumowiczów.
Od jakiegoś czasu czytam forum gdyż chcę zrobić sobie kolumny. Decyzja padła na te z tematu. Trochę zdolności manualnych posiadam, więc z wykonanie jakoś poradzę.
Mam kilka pytań dotyczących tego projektu i proszę o pomoc.
Projekt obudowy i zwrotnicy zaciągnięty z STX'a (objętość i podział skrzynki), design do bigant'a Bardzo mi się podoba i mam nadzieję, że pozwoli skopiować po części swój projekt :mrgreen:
Zwrotnicę chcę wykonać sam na płytce PCB zrobionej samemu, wiem, że można kupić gotową i wcale nie będzie drożej ale chcę zrobić sam.
I teraz pytania:
1- jakiej grubość ścieżki na płytce (grubość miedzi 35um)
2- czy trzeba "cynować" płytkę w celu powiększenia przekroju połączeń?
3- czy zwrotnica może być zaprojektowana jako trzy oddzielne zwrotnice dla każdego głośnia? wynika to z tego że program EAGLE do projektowania ma pewne ograniczenia co do wielkości płytki.
4- jakiej grubości przewody zastosować wewnątrz kolumny? 1,5mm2 wystarczy?
Podzespoły będę kupował w polinku ale tam jest taki wybór, ze głowa boli :mrgreen:
Czy te poniżej są ok?
rezystory bezindukcyjne
kondensatory cross-cap 400V
cewki dobrane ze względu indukcyjność i rezystancję, najlepiej powietrzne ale największa z rdzeniem.
Trochę tych pytań się nazbierało ale jestem początkujący :razz:
 
Możesz zrobić 3 osobne płytki, przy czym równie dobrze można polutować bezpośrednio ze sobą elementy ułożone np. na deseczce czy sklejce. Mniej połączeń, brak problemu grubości ścieżek. Kolumny podłączysz 2,5mm2 pewnie, możesz te same dać do środka, przynajmniej na midbasy. Rdzeniowa na midbasy, na wysoki powietrzna, dobierasz tak jak napisałeś.
 
Kolego bigant czy możesz napisać dokładnie jak jest wykonany front kolumn. Chodzi mi o to czy najpierw fornirowałeś a potem oklejałeś skajem czy odwrotnie. Bo nie wiem jak zrobiłeś połączenie forniru ze skajem.
 
tlopuc napisał:
proszę o wyjaśnienie jeszcze raz, jak odwrotnie?

ano tak, że po sklejeniu konstrukcji głównej(trapez), przykleja się wykonany na gatowo front z MDFu i okleja się go skajem tak, aby skaj zachodził minimalnie na konstrukcję główną, około 5mm. Pamiętajmy, że na froncie są 2 płyty 22mm, ta ze skosami na wirzchu i druga jako front konstrukcji głównej. Tak oklejona skrzynka jest na koniec "obłożona" sklejką, która nadaje kolumnie obły kształt i maskuje brzegi skaju. Należy sklejkę zamontować w ten sposób, żeby wystawał spod niej tylko ten właściwy front ze skosami.
Gotowe :)
 
No tak a na końcu fornirowanie. Nie ma problemu z fornirowaniem sklejki "od czoła"? Przecież jest ona cieniutka. Fornir docinasz równo i przy klejeniu dosuwasz do czoła do skaju?
 
Witam
Po pierwsze gratuluję wykonania a po drugie kilka pytań:
1. Czy przygotowywałeś jakoś specjalnie mdf pod malowanie czarną farbą, czy jedynie przeszlifowałeś drobniejszym papierem? Zastanawiam się czy nie trzeba płyty jakoś podszpachlować i wtedy jeszcze raz przeszlifować by uzyskać możliwie gładką powierzchnię po pomalowaniu.
2. Czy po polakierowaniu forniru typu Teak słoje się bardziej uwidaczniają, czy po prostu udało Ci się zakupić fornir o tak wyrazistych słojach(patrząc na pierwsze wcielenie 2.5way); oraz czy fornir zciemnieje po lakierowaniu?

ps moim celem jest 3way z pj ale we wcieleniu 2,5way z pierwszej odsłony(bez czarnych ramek)
 
tlopuc - problemu nie ma żadnego z fornirowaniem sklejki od czoła. Można to zrobić przed przymocowaniem boków(sklejka), lub po. W zależności jak komu wygodnie i jak chce (w którym momencie) oklejać front skajem. Jeżeli to robisz na początku(opisywałem wcześniej), to kant sklejki można okleić na początku. Tak jest o wiele prościej. Po oklejeniu wystarczy oszlifować dwa boki i jest równiusieńko. Kiedyś to robiłem papierem ściernym na kawałku deseczki. Teraz doszedłem do wprawy w posługiwaniu się Rotexem z Festoola i jest bajka :) Jeżeli okleja się kant na końcu, to trzeba w miarę równo(pod kątem) docinać cieniutkie paski forniru.

KORKALHOM - na MDF w takim wypadku nakładam podkład akrylowy w sprayu i potem szlif. Ewentualnie kilka warstw.
Po lakierowaniu słoje "wychodzą" na wierzch nie tylko w przypadku tego forniru, we wszystkich fornirach lakier uwidacznia ich rysunek. Z czasem na pewno coś tam ściemnieje. Ja używam lakieru podkładowego z filtrem UV(pierwsze dwie warstwy), a potem na to lakier wykończeniowy i jest gitara :)
 
"Ja używam lakieru podkładowego z filtrem UV(pierwsze dwie warstwy), a potem na to lakier wykończeniowy i jest gitara"-mógłbyś zaproponować jakiś konkretny, niedrogi (wart polecenia) lakier podkładowy, wykończeniowy i farbę?
Czy farba nie próbuje się rozmazywać gdy się ją lakieruje?
Czy widać dużą różnicę między warstwą lakieru nakładaną pistoletem, a pędzlem?
Czy zamiast pistoletu i sprężarki jakieś lakiery w sprayu są dobrym rozwiązaniem(czy może wystarczy pędzel?)
 
Z tym lakierem to jest tak, że jego nie ma w sprzedaży detalicznej np. w marketach czy sklepach z takimi artykułami. Ja go kupuję od znajomego stolarza. To jest lakier podkładowy, wykończeniowy, katalizator i rozpuszczalnik. Poza tym, on nie mieści się w kategorii "niedrogi" - niestety.
Farby nie rozmaże lakier, bo przecież lakierujesz dopiero po jej wyschnięciu. No chyba żeby zaczęły się "gryźć" ze sobą, ale na razie nie spotkałem się z czymś takim.
Różnica w malowaniu pistoletem a pędzlem, a raczej jej efekty są nieporównywalne. Tylko pistolet.
Słyszałem, że niektórzy malują lakierami bezbarwnymi w sprayu do samochodów, ale nie mam w tej materii żadnej praktyki, może ktoś inny się wypowie.
Posłuchaj, pędzlem też zrobisz, możesz też malować wałkiem, ale pistoletu nie podrobisz.
 
bingant napisał:
niektórzy malują lakierami bezbarwnymi w sprayu do samochodów,
Efekt nie jest najlepszy, bardzo trudno jest położyć równomierną warstwę bez jakiegoś zacieku poza tym nie wiedzieć dlaczego tworzą się bąbelki powietrza, natomiast podkład w sprayu nakłada się łatwo, nie robią się zacieki.
 
lakierem smaochodowym akrylowym mzona uzyskac bardzo ladne pokrycie. Niestey drogi to interes, na kolumne potzreba kilku puszek, 100zl nie starczy.
 
pegelmesser
Myślę, że zależy to od wielkości kolumny i ilości warstw. 30pln za puszkę-może niemało, ale czas po jakim można dotykać obudowę robi wrażenie. Moim zdaniem warto było szczególnie, że czas mnie gonił.

Pogromca mitów
Również pozdrawiam.
 
Powrót
Góra