• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

  • Autor wątku Autor wątku Rfck
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
Tak jak widać całość 18mm front 36mm. Komora ma ok. 18cm/15cm/12cm wlot ok. 10cm (najlepsze wyniki jak dotąd)
Poniżej dodatkowo pomiary z w pełni otwartą komorą, bez szału:

 
Zastanawiam się jak by to można było posymulować, bo sam mam ochotę zrobić taką komorę u siebie. Wklepałem twoje wartości w TEN kalkulator rezonatora Helmholtza i zgadza się to, że w okolicach 550Hz komora przestaje działać, poza tym ni jak mi się to do tych obliczeń. Za dużo się tam chyba dzieje, żeby to takie proste było. Wniosek taki, że można na oko wyliczyć tym czymś ale resztę trzeba w praktyce oceniać.

Ja kiedyś zrobiłem taką komorę ale na początku offsetu i wielkiego działania to ona nie miała. Pamiętam że PM też miał gdzieś pomiar takiej komory i u niego wyszedł piękny, wąski dołek.
 
Jak macie jakieś inne propozycję mogę to spróbować inaczej poupychać, lub ją zwiększyć ale zmniejszy się offset. Tak czy siak muszę zrobić próby z innym materiałem tłumiącym.
Jedno co mogę dodać to potencjał tego tunelu jest spory ale trzeba nad nim zapanować.
 
Robilem proby z takimi komorami, ale poki co odrzucilem to rozwiazanie. Mysle, ze wystarczajaco duzo mozna zdzialac bez tego. Kwestia taperu i dobrego offsetu ( niekoniecznie 1/5 )

---------- Post dodany o 14:37 ---------- Poprzedni post o 14:32 ----------



wczorajsza walka z znalezieniem zlotego srodka, gdn 15/40/3 w 11 litrach
Dzis kolejne moje boje... ale juz prawie koncowka :)
 
Jasne. Bez offsetu nie da sie osiagnac rownego pasma.

Podobnie jest tutaj, offset dopasowywalem z dokladnoscia do 1-2cm. Potem wykonalem taka sama obudowe, dalem takie samo tlumienie, ale scianki przegrod byly ciensze i juz pomiar byl inny offset sie przesunal.



Tutaj suma daje niezwykla jak na TL rownowage pasma. Biorac pod uwage fakt, ze tunel jest z przodu to juz w ogole...
 
Zdradzisz jaki offset i taper zastosowałeś :> :)

W sumie i tak każdy głośnik będzie pewnie potrzebował innych wartości, to nic mi to nie da... :(
 
Zdradzisz jaki offset i taper zastosowałeś

W sumie i tak każdy głośnik będzie pewnie potrzebował innych wartości, to nic mi to nie da...

To nic nie da, ze Ci podam, poniewaz kazdy projekt jest inny, tak samo dla innego glosnika trzeba dac inny tunel.


Chodziło mi o pomiary. Czy wynik tunelu i głośnika jest mierzony dokładnie z tym samym poziomem głośności, ewentualnie czy wynik tunelu nie jest przesuwany w programie "do góry"?

Oczywiscie z tym samym poziomem glosnosci dla tunelu i glosnika. Na koniec wprowadzam korekcje, jesli duza jest roznica powierzchni miedzy glosnikiem, a wyjsciem tunelu.
 
Na koniec wprowadzam korekcje, jesli duza jest roznica powierzchni miedzy glosnikiem, a wyjsciem tunelu
No właśnie, jest to podnoszenie lub obniżanie poziomo głośnika do tunelu. Jeśli pomiar jest dokonywany dokładnie na tych samych poziomach wprowadzanie takiej korekcji może spowodować później błędną sumę wypadkowej takiego zestawu. Tak mi się przymajmniej wydaje.

---------- Post dodany o 21:31 ---------- Poprzedni post o 21:29 ----------

Analizują twój przebieg spl, przy 20hz tunel promieniuje dużo głośniej niż nierfield głośnika, czy to możliwe?
 
To jest bardzo podchwytliwe. Najlepiej jest porownac symulacje z pomiarem pustego tunelu. Mikrofon i program nie wie jaka jest powierzchnia wylotu tunelu, dlatego jakas korekcja musi byc. Teoretycznie jesli Sd glosnika i tunelu jest takie samo lub bliskie, to taka korekcja nie jest konieczna, ale mimo to jest to raczej ogolne sumowanie. Nakladanie przebiegow glosnika i tunelu w niskim pasmie np 10-20hz rowniez ma sens, ale nie dla kazdej konstrukcji.

Generalnie jesli nie masz potrzeby przestawiania pelnego pasma, jakie dana kolumna mialaby w komorze bezechowej, to nie trzeba sie nad tym tak spuszczac. Nalezy to traktowac jako pomoc przy strojeniu tunelu.

http://www.artalabs.hr/AppNotes/ARTA-HB-D2.4-Rv0.1.pdf strona 118

Taka sama zasade mozna przyjac dla TL, ale nie dla kazdej konstrukcji.

Ps. Jeszcze jedna rzecz to dokladnosc pomiaru. Czesto robie pomiary w nocy, wiec sila rzeczy nie maja one wysokiej glosnosci. Wtedy na najnizszym pasmie wkradaja sie pewne bledy. Mozna przez to zle zinterpretowac najnizszy bas. Trzeba miec tego swiadomosc. Ja robiac taki pomiar nie zwracam uwagi na ten zakres, poniewaz tam tunel i tak juz nie dziala. Oczywisci trzeba miec na uwadze spl tunelu wzgledem glosnika, ale jesli mierze TL, ktora ma Sd na wyjsciu prawie takie samo jak glosnika, to wiem jak postepowac. Suma sumarum gdybym kazdym pomiar tunelu obnizal bez wzgledu na Sd jakie mam na wyjsciu, to sumowanie antyrezonansow wypadaloby jeszcze lepiej niz w rzeczywistosci.
 
Ostatnia edycja:
PDF jest napisany naprawde przystepnym i relatywnie prostym jezykiem niemieckim wiec moze nawet translator google'a sobie da rade... chociaz tlumaczenia z niemieckiego czasem bywaja warte medalu z kartofla... Sprobuj moze mimo to go uzyc. Nawet jak zacznie wywijac "fikolki" to moze sie domyslisz z kontekstu o co biega. Ostatecznie jakies trudniejsze fragmenty mozesz mi wyslac na PW, to Ci je przeloze na blizszy Ci jezyk ;) ( byle nie cale rozdzialy czy akapity, bo nie bardzo mam czas na godzinne przeklady ;) )
 
Ostatnia edycja:
Wielkie dzięki. Oczywiście sprawdzałem w google translatorze ale idzie to jak krew z nosa. Chyba tak jak mówisz kwestia tłumaczenia z niemieckiego nie jest taka prosta. Jednakże poziom tłumaczenia jest wystarczająco dobry aby złapać kontekst.
 
Powrót
Góra